Är alla nya träns av kasst läder?

skiesabove

Trådstartare
Letar efter ett nytt träns till min grabb, och börjar bli lite frustrerad.

Det som följde med honom är ett gammalt körträns, av helt fantastisk läderkvalité. Men det sitter inte superbra vid nackstycke/pannband, så jag letar efter ett "ridträns" åt honom.

Och nu är jag har fått känna på "äkta" läder, så blir jag så besviken... Varför är alla nya träns så.. såå... hårda? stela? Känns inte som äkta vara? Hööks billigaste känns ju som att dom är gjorda av kartong! ÄR dom gjorda av kartong? Även en del av deras dyraste känns ju helt pappiga...

Jag har inte möjlighet att klämma och känna på fina "märkesträns" eftersom vi har lite brist på ridsportsbutiker här i norr (vad jag vet? eller finns det någon butik jag borde besöka?), men har sökt i lite gamla trådar här och det verkar ju inte vara ovanligt, verkar som att fler upplever att nya träns har sämre kvalitét? Även dom dyra (dyrt = över 1000kr)?

Är det någon som har tips på träns för under 1000-lappen av riktigt härlig kvalité :)? Har insett att jag kan glömma sånt som anatomiska nackstycken, provade ett sånt (ett av Hööks dyraste) men det är liksom gjort för en mycket mindre häst, även i x-full så hamnade "öronutgröpningen" långt ovanför öronen :P.

Jag är inte så kräsen i modell. Vill bara ha avtagbar nosrem, skön kvalla och gärna remmar som är 1,5cm breda. Och storlek x-full. Existerar mitt drömträns :cautious:?
 
Sv: Är alla nya träns av kasst läder?

Jag har ett från treadstone och lädret är mjukt och följsamt efter jag smörjt det 2 ggr.

Kostade bara 650 kr. Har med remont men det finns med andra nosgrimmor med.

Har ett annat från pessoa och det är också mjukt och följsamt och med en avtagbar nosrem så det inte ens syns att man kan sätta dit en. Men det är dyrt. Nästan 3000 kr.
 
Sv: Är alla nya träns av kasst läder?

Hööks träns av billigare sorter har blivit i typ plastat läder numera, inte värt att köpa. Kolla på bättre grejer.
 
Sv: Är alla nya träns av kasst läder?

Hööks träns av billigare sorter har blivit i typ plastat läder numera, inte värt att köpa. Kolla på bättre grejer.

Jatack, tips tack :). Märke, vad du tycker om läder och modell, och var man kan köpa det. Jag är som sagt inte ute efter att köpa något i prisklass "hööks billigaste", men även en del av deras dyraste känns som samma kvalitét.
 
Sv: Är alla nya träns av kasst läder?

Jag har ett från treadstone och lädret är mjukt och följsamt efter jag smörjt det 2 ggr.

Kostade bara 650 kr. Har med remont men det finns med andra nosgrimmor med.

Har ett annat från pessoa och det är också mjukt och följsamt och med en avtagbar nosrem så det inte ens syns att man kan sätta dit en. Men det är dyrt. Nästan 3000 kr.

Bra pris, hittar dock inga i X-full =(. Men jag kanske kollar på fel sida? Från vilken sida beställde du ditt?
 
Sv: Är alla nya träns av kasst läder?

Verkar inte bättre.. Jag köpte ett Micklem Competition från Horseware efter att ha läst så mkt bra om dem. Har använt det ca 10 ggr och smort det med Stübben tvål efter varje gång, hela paddingen eller fodringen eller vad man ska kalla det både på nackstycket och hela vägen runt nosdelen har tappat färgen och blivit blå/grå. Färgat läder i dålig kvalite? Jag hade väntat mig mer för 1500 kr :(
 
Sv: Är alla nya träns av kasst läder?

Stübben!
De är gjorda av rejält läder och brukar vara ganska stora i storlekarna. Lite dyrare än 1000 iof men det brukar finnas en del begagnade :)
 
Sv: Är alla nya träns av kasst läder?

Jag har hittat två träns med riktigt bra kvalitet på Hööks.
Dom kostade ca 500kr
Om man har tur och är noggrann så kan man hitta riktigt fina exemplar även om tio andra av samma modell är rätt så tråkiga.
 
Sv: Är alla nya träns av kasst läder?

Jag har flera träns av Globus, Jacson, Chetak, Glengordon osv som är i bra läder. Tror de flesta märken som inte är Hööks/Börjes/annat billigt är ganska bra läder i. Sedan finns det ju de riktigt dyra som har ännu bättre, men de med mellanpris är helt okej.
 
Sv: Är alla nya träns av kasst läder?

Jag köpte mitt i ridsportsbutiken i stan, men det ska finnas på nätet med. Kanske din häst kan ha full. Min är rätt grov i huvudet men har inte så långt huvud, så han har innersta hålet på ponnytränset.
Pessoatränset är mindre i sig och i det har han innersta på ett träns i stl full. Så treadstone är stora i stl.
Min häst är en C-ponny av grövre typ.
 
Sv: Är alla nya träns av kasst läder?

Jag har flera träns av Globus, Jacson, Chetak, Glengordon osv som är i bra läder. Tror de flesta märken som inte är Hööks/Börjes/annat billigt är ganska bra läder i. Sedan finns det ju de riktigt dyra som har ännu bättre, men de med mellanpris är helt okej.

Ja Börjes är HEMSKT, beställde en remontnosgrimma därifrån men den var ju bara att slänga. Tycker inte att man kan kalla det för läder.

En del på Hööks är ju "ok", den bästa dom har är Hunter-tränset tycker jag (min stallkompis har det på sin tinker) men det är för litet för min och en kan ju inte heller ta av nosgrimman helt :P. Jag har även provat Kilbarry, som också är ok, men för litet i nackstycket. Men det är inte ens i närheten av körtränset som jag misstänker är Tärnsjöläder.

Det jag tycker är nervöst med att beställa träns över nätet är att jag ju inte fått klämma och känna på läderkvallan :P. Men ska ta mig en tur till Finland på torsdag, Lakkapää ska tydligen ha en del shyssta hästgrejer där.
 
Sv: Är alla nya träns av kasst läder?

KL

Fick tips att lägga lädersaker i en påse/låda med läderolja under en natt, efter det ska lädret vara supermjukt! tyvärr inte provat själv men kan tänka mig att det kan göra susen.
 
Sv: Är alla nya träns av kasst läder?

Hitta en bra sadel/selmakare som även gör träns och få ett i Tärnsjöläder. Det kan man kalla kvalité.
 
Sv: Är alla nya träns av kasst läder?

Hitta en bra sadel/selmakare som även gör träns och få ett i Tärnsjöläder. Det kan man kalla kvalité.

Jag vill hitta! Har mailat en som gör (gjorde?) jättefina till nordsvenskar, men sidan var ouppdaterad och jag vet inte om dom är aktiva längre. Någon som har tips med kontaktuppgifter till en bra selmakare?
 
Sv: Är alla nya träns av kasst läder?

Jag säger som någon annan, Stübben har väldigt trevliga träns men de är ju lite dyrare.

Annars tycker jag nog bara det är Treadstone som har trevlig kvalité i förhållande till priset.
Hubertus brukar ha trevlig kvalité i förhållande till priset dem också.
 
Sv: Är alla nya träns av kasst läder?

KL

Fick tips att lägga lädersaker i en påse/låda med läderolja under en natt, efter det ska lädret vara supermjukt! tyvärr inte provat själv men kan tänka mig att det kan göra susen.

Så gör jag nästan alltid med nya grejer som är stela. Tycker det funkar bra men man måste torka ordentligt efteråt så inte sömmarna möglar.
 
Sv: Är alla nya träns av kasst läder?

googla på sadelmakeri och killeberg.. proffsigare blir det inte
 
Sv: Är alla nya träns av kasst läder?

Verkar inte bättre.. Jag köpte ett Micklem Competition från Horseware efter att ha läst så mkt bra om dem. Har använt det ca 10 ggr och smort det med Stübben tvål efter varje gång, hela paddingen eller fodringen eller vad man ska kalla det både på nackstycket och hela vägen runt nosdelen har tappat färgen och blivit blå/grå. Färgat läder i dålig kvalite? Jag hade väntat mig mer för 1500 kr :(

Tränset har tappat färg eftersom jag antar att du enbart smörjt med tvål? Den skall kombineras med fett el liknande. Smörjer man bara med den tappar tyvärr lädret färg...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp