Är alla nya träns av kasst läder?

Sv: Är alla nya träns av kasst läder?

Säkraste kortet om man skall ha bra läder i träns i den prislappen är treadstone har aldrig haft ett träns från dem i dåligt läder utan de är tom bättre än de flesta dyrare träns också. De är dock små i storlekarna så full går aldrig till din om den normalt behöver xfull men de finns i xfull också dock inte så många som synligt saluför den storleken men tror att alla går att beställa även i xfull (har själv ett xfull från dem).

Ett annat märke som jag faktiskt inte har sett på väldigt länge som har superfint läder i sina träns är Frank Baines. Har för mig att de låg runt 1000lappen förr i alla fall och finare läder än det är i de tränsen (har tre sådana) får man leta efter.

Globus/Jacson/Glengordon odyl är bara billigt pressläder även om det är snäppet bättre än tex börjes och hööks så är det inget kvalitetsläder.
 
Sv: Är alla nya träns av kasst läder?

Det är ju skillnad på läder och Läder.
De billigare från Hööks/Börjes/Jacson/etc är ju ofta dåligt indiskt läder - dåligt garvat och då står det sig dåligt över tid. Det svarar ej bra på puts/smörj och slitage. Däremot har jag haft flera Horsehead-träns - och i dessa är det en helt annan läderkvalitet, de håller sig fina med tiden. Treadstone har också bra läder, och likaså Globus mellanpristräns ser fina ut efter många års dagligt bruk!

Men även de träns av riktigt bra läderkvalitet kan må dåligt av för mycket kärlek, säger jag som smörjde sönder ett vackert brunt Jaguar-träns i Sedgwick-läder... (och som TRE ÅR efter min dundertabbe fortfarande är flottigt och glanslöst). :crazy:

Ett bra sätt att avgöra är att Känna på tränset. Är det jämnt i ytan, glansigt utan att vara poröst, och glatt på baksidan av lädret, så har du troligen ett parti gjort av läderråvara som är BRA garvat och förberett, således håller sig fint längre.
 
Senast ändrad:
Sv: Är alla nya träns av kasst läder?

Men även de träns av riktigt bra läderkvalitet kan må dåligt av för mycket kärlek, säger jag som smörjde sönder ett vackert brunt Jaguar-träns i Sedgwick-läder... (och som TRE ÅR efter min dundertabbe fortfarande är flottigt och glanslöst). :crazy:

Japp för mkt kärlek eller daglig kärlek till sitt läder gör inget annat än att se till att förhållandet tar slut i förtid ;)
Jag lyckas aldrig göra slut på mina träns och bortskämda med kärlek blir de inte här tvärtom dygnet har för få timmar för det (eller så är det jag som har för många hästar att hinna med) men troget år efter år så lever de upp och blir överlyckliga när de långt om länge för lite kärlek och ser då ut som splitter nya igen. Ett träns håller helt klart bäst om man ger f*n i att vara där och smörja och dona i tid och otid. Gör det ordentligt när man fixar till dem sen låter man dem vara och bara torkar av dem antingen med en mkt lätt fuktad trasa eller med en läderservett om de blir skitiga emellan.
 
Sv: Är alla nya träns av kasst läder?

Kl

Om man vill ha bra kvalitet bör man sikta på svenskt, engelskt eller annat läder som är vegetabiliskt garvat utan krom. Treadstone är inget av dem. Dyon, silver crown, stübben, döbert, Schumacher, prestige, tror även att schockemöhle har det, iaf känns deras läder bra. Dyon är det billigaste av de märkena, de tränsen börjar på runt tusenlappen
 
Sv: Är alla nya träns av kasst läder?

Treadstone är i allra högsta grad vegatabiliskt garvat och dessutom av engelskt läder så var har du fått det ifrån att det inte är det (de hade ju för en del år sedan en billighets collection i sämre läder för runt 400 för ett träns men den har väl inte funnits på många år nu) ? Står tom på lapparna som sitter på tränsen när de är nya. Silver Crown är ju definitivt inget bra läder stod och kände på en sådan förbygel senast i förmiddags och det var ju riktigt skitläder. Dyons billighets collection som ligger strax över 1000 är ju inte heller något läder att hurra för precis då är treadstones mkt mkt bättre. I deras dyra träns för runt 3000 ja då får man bra läder men nu handlade det om träns för max ca 1000 kronor och då får man inget av dem du räknar upp då samtliga är dyrare.
Schokemöhle har både bättre och sämre skiljer en hel del efter vilken prislapp och precis som det brukar så är det just de dyra (över 1000) som har bra läder.
 
Sv: Är alla nya träns av kasst läder?

Jag håller helt med. Träns idag håller inte alls någon hög standard. Jag köpte ett träns på rea för 800 kr, det var halva priset, och jag tycker inte att det är så bra kvalitét.

Hade ett till min ponny för hundra år sen och det tränset var fantastiskt. Önskar jag kunde hitta något liknande men det har jag faktiskt inte.

Min syster köpte för ett par år sen ett träns av märket Pessoa och det är vansinnigt trevligt. Kostade nog 1800 kr. Men det var det fanimej värt. Jag är avundsjuk på det.
 
Senast ändrad:
Sv: Är alla nya träns av kasst läder?

Globus/Jacson/Glengordon odyl är bara billigt pressläder även om det är snäppet bättre än tex börjes och hööks så är det inget kvalitetsläder.

Tror att det är Glengordon jag har på senaste tränset. Det är ju Equalityline som saluför det märket. Och som jag skrev ovan så är det inte så häftig kvalité.

För ett par år sen hittade jag ett liknande träns hos Equalityline som jag ville ha, beställde det och fick hem nåt som skulle vara i full storlek men inte passade på någon annan häst än den minsta av mina hästar jag hade då. Lädret var inte genomfärgat utan man såg i hålen på remmarna att det var ljust och så var kvalitén inte särskilt rolig heller. Så Equalitylines produkter är jag inte så imponerad av.
 
Sv: Är alla nya träns av kasst läder?

Treadstone har inte samma läder i alla träns.

Treadstones träns är handsydda och tillverkade av högsta kvalitet i engelskt importerat läder med aneline finish. RICHTAN tränsen är tillverkade av hög kvalitet i buffelskinn med anelin finish. Varje träns har dubbla handsydda sömmar för extra hållbarhet och styrka. En noggrann kvalitetskontroll gör att tränsen håller högsta tänkbara standard och passform.
 
Sv: Är alla nya träns av kasst läder?

Glengordon har högst varierande kvalitet. EQL-tränsen från Equalityline är mycket bättre!
 
Sv: Är alla nya träns av kasst läder?

KL

Tråkigt att allt läder från Hööks och Börjes dras över samma kam...

Hööks har ett märke som heter Horsehead som håller fin kvalité, och Börjes Horsepol tycker jag är väldigt prisvärt. Mjukt och fint. :)

Dessa märken är över huvud taget inte jämförbara med respektive butiks billigaste sortiment.
 
Sv: Är alla nya träns av kasst läder?

*kl Jag har något billighetsträns från Hööks som det nog är tio år sedan jag köpte. Fortf jättefint i lädret.
Köpte för ett år sedan ett shettisträns från Hööks. Det har typ frasat sönder. Samma sak m remontgrimman från Börjes som jag köpte för ett halvår sedan. Å då gick jag igenom alla de hade hemma o tog det som såg finast ut (hälften var spruckna redan i butiken).
 
Sv: Är alla nya träns av kasst läder?

*kl Jag har något billighetsträns från Hööks som det nog är tio år sedan jag köpte. Fortf jättefint i lädret.
Köpte för ett år sedan ett shettisträns från Hööks. Det har typ frasat sönder. Samma sak m remontgrimman från Börjes som jag köpte för ett halvår sedan. Å då gick jag igenom alla de hade hemma o tog det som såg finast ut (hälften var spruckna redan i butiken).

Det går inte att jämföra Hööks läderkvalitet från förr med dagens skräp de har nu.
I början när Hööks öppnade butiker var de kända för att ha väldigt fint läder, har bestämt för mig att gubben som startade/äger det höll på just med läder innan.
På den tiden var det billigt och bra kvalitet, numera är det dyrt med skitkvalitet så kedjan har verkligen ändrat sig genom åren.
Har ett (billigt) träns från när Hööks precis öppnade i Malmö kan väl varit runt 95 alltså är det snart 20 år gammalt :eek: (var fasiken tar tiden vägen) och det är jättefint än idag mjukt och riktigt fint läder och det var verkligen inget dyrt träns på den tiden hade de bara "billigt" så säkrt kostade det typ max 300:-.
 
Sv: Är alla nya träns av kasst läder?

Det går inte att jämföra Hööks läderkvalitet från förr med dagens skräp de har nu.
I början när Hööks öppnade butiker var de kända för att ha väldigt fint läder, har bestämt för mig att gubben som startade/äger det höll på just med läder innan.
På den tiden var det billigt och bra kvalitet, numera är det dyrt med skitkvalitet så kedjan har verkligen ändrat sig genom åren.
Har ett (billigt) träns från när Hööks precis öppnade i Malmö kan väl varit runt 95 alltså är det snart 20 år gammalt :eek: (var fasiken tar tiden vägen) och det är jättefint än idag mjukt och riktigt fint läder och det var verkligen inget dyrt träns på den tiden hade de bara "billigt" så säkrt kostade det typ max 300:-.

Ja, tycker att hööks kvalite har raserat snabbt senaste åren! Inte bara gällande läder utan även allt annat tyvärr..! Köper basvaror där, eller märken som jag känner till från andra ställen men inget annat!
 
Sv: Är alla nya träns av kasst läder?

Jag är väldigt nöjd med MyOnes egna märke Caprioles träns. Väldigt mjukt och smidigt och billigt.
Om du vill ha riktigt bra kvalitet är mitt bästa tips dyon :)
 
Sv: Är alla nya träns av kasst läder?

Treadstone har dock olika kollektioner, varav en är av engelsk kvalitet. De andra är det inte. Capriole är indiskt klass 1 läder.
 
Sv: Är alla nya träns av kasst läder?

kl

Många träns i dag är av dålig kvalitet, skräckexemplet tycker jag är Premiera.

Jag är väldigt kräsen när det gäller träns, min häst går knappt att rida med stelt läder runt huvudet.

Därav är alla mina träns väldigt mjuka. Har rundsytt kandar och träns från Döbert och de är såklart allra bäst.

Men har även träns från Hubertus, Hansbo och några från Hööks som faktisk varit riktigt mjuka och fina från dag ett! :)

Så det går defintivt att hitta bra träns i alla prisklasser.
 
Sv: Är alla nya träns av kasst läder?

*kl*

Jag har träns från 40-, 50-, 60-, 70-, 80-, 90- och framåt av både dyra och billiga märken,
och dom går inte att jämföra i kvalitet med det mesta av dagens läderkvalite. ...

Och det mesta av lädersakerna använder jag fortfarande :love:

Jag köper numera hellre begagnade träns, och andra saker som sadel m.m, av erkänt bra kvalitet som exempelvis Stubben, Hubertus....

Tyvärr finns inte mitt engelska lädermärke kvar längre, Blue Ribbon.
Mitt kandar som jag köpte 1978 är fortfarande i sammetsmjuk skick utan sprickor trots att det inte smorts in sen jag gjorde det direkt efter köpet. ....

Hade ett träns från samma som tyvärr en unge i det stall jag stod i 1999 tyckte skulle passa hennes ponny på en tävling hon skulle på. ...
Så när jag var bortrest en vecka tog hon tränset utan lov och ni kan ju gissa hur det såg ut efter en tävlingshelg med ösregn :mad: :cry:

Och till råga på allt hade hon skurit av remmarna som var för långa eftersom det var i storlek full. ...

Nu används det på en ridskoleponny som hon äger och har gått från att ha varit ofärgat ljust läder till att nu är det mörkt svartbrunt i färgen dock är det helt utan sprickor och i härlig mjuk kvalité. ...

Så bra kvalité är oslagbart oavsett vad som händer med det ;)

Nästan iallafall. ...
 
Sv: Är alla nya träns av kasst läder?

Jag tycker jag smörjer sällan men en gång sen 1978 måste vara nåt slags rekord!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp