Är Aloe vera giftigt för katt?

nyttnick

Trådstartare
Jag har ett stort antal Aloe vera (eller eventuellt är det någon närbesläktad Aloe, jag är inte expert på artning av dessa) och min förra katt ägnade dem aldrig en blick eller tanke.

Nu har vi adopterat två ungkatter och den ena började genast knapra på dessa, så jag plockade bort dem och har försökt googla. Det finns lika många varianter av svar som det finns sökträffar. En del säger tummen upp och att de aktivt matar sina katter med det, andra säger att det inuti är ok, men att ett mellanskikt kan orsaka kräkning och en tredje säger att det beror på sort. Sen finns det de som bara tvärsäkert säger att det är bra, ofarligt eller helt ok.

Självklart är de inte tillgängliga för katterna för tillfället. Jag gillar egentligen dessa växter väldigt mycket. Enkla och samarbetsvilliga, så jag skulle gärna ha kvar dem, men de ryker permanent om behovet finns.

Aloe vera dyker inte upp på några av veterinärernas och försäkringsbolagens listor över giftiga växter, men jag gissar att det finns fler växter än de på listorna som är olämpliga.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp