Är anställda inom sjukvård och skola lågavlönade? - utbruten från Dejtingtråden nr 29

Ja det är de väl? Nog ligger vi under medel sett till utbildning och ansvar. Innom vården kan du lägga till obekväma arbetstider och arbete varannan helg. En snickare, rörläggare eller elektiker tjänar mer.
Det finns ju fler typ av vårdyrken. Jag jobbar inom vård, jobbar kontorstid. Och har en lön på en bit över 30'.
 
Ja det är de väl? Nog ligger vi under medel sett till utbildning och ansvar. Innom vården kan du lägga till obekväma arbetstider och arbete varannan helg. En snickare, rörläggare eller elektiker tjänar mer.

Då får du nog skriva att vissa yrkeskategorier är lågavlönade istället för det blir missvisande att skriva vård och skola när det finns så många yrkeskategorier inom de områdena.
 
Nu börjar det bli ett jäkla sidospår. Jag skrev att inte många tjänar de summorna. Klart att det finns folk som gör det.
Dags att skapa en ny tråd kanske eller så slår vi fast att vårdanställda tjänar bra :up:

Lugnt, inte meningen med sidospår. Bara menade att man inte tvunget måste vara läkare för att tjäna rätt bra även inom vården. Förstås vet jag att det finns jäkla många vårdanställda som inte tjänar mycket. Personligen anser jag att ffa sjuksköterskor är väldigt underavlönade jmf med just läkare.

Tillbaka till dejting! :P
 
Varför anser du det? Och varför jämföra två yrkesgrupper med olika arbetsuppgifter?

(Moderator får gärna bryta ut diskussionen.)
Kanske dumt att gå in på här. Om jag ska vara ärlig så är jag inte jätteintresserad av att kanske vara väldigt delaktig i en sån tråd heller just nu. (inte för att det är nått fel, men av rent tids/orkesskäl..) Jag anser att många läkare inte direkt gör så väldans mycket, well, inte de jag träffat ibland iaf. Vare sig i form av kvalificerat "tänka-arbete" eller mer "grovjobb", jmf med SSK:orna runtomkring dem. Framförallt dem jag träffar i husläkar-sammanhang på mindre vårdcentraler, tex.

Det är förstås ingen universiell sanning bara för det.
 
Kanske dumt att gå in på här. Om jag ska vara ärlig så är jag inte jätteintresserad av att kanske vara väldigt delaktig i en sån tråd heller just nu. (inte för att det är nått fel, men av rent tids/orkesskäl..) Jag anser att många läkare inte direkt gör så väldans mycket, well, inte de jag träffat ibland iaf. Vare sig i form av kvalificerat "tänka-arbete" eller mer "grovjobb", jmf med SSK:orna runtomkring dem. Framförallt dem jag träffar i husläkar-sammanhang på mindre vårdcentraler, tex.

Det är förstås ingen universiell sanning bara för det.

Hur insatt är du i detta? Är du medveten om att läkare alltid står som medicinskt ansvariga i slutändan och att det är det ansvaret man får betalt för?

Utan att dissa mina usk- eller ssk-kollegor så kan jag dra ett exempel från min vårdcentral. På samma tid som en sköterska ska ta EKG och blodtryck så ska jag läsa i journalen, prata med patienten (som ofta har en lista med bekymmer utöver det som står i bokningen), undersöka, beställa prover, ändra läkemedel och dokumentera i journalen. För att göra allt rätt så behövs egentligen några minuters tänkande eller inläsning också men det saknas ofta tid för det.

Jag säger inte att jag sliter hårdare än mina kollegor men blir faktiskt provocerad av ditt inlägg då läkararbete på vårdcentral är oerhört slitsamt och inte minst tidspressat. Varför tror du ingen vill arbeta som distriktsläkare?
 
Hur insatt är du i detta? Är du medveten om att läkare alltid står som medicinskt ansvariga i slutändan och att det är det ansvaret man får betalt för?

Utan att dissa mina usk- eller ssk-kollegor så kan jag dra ett exempel från min vårdcentral. På samma tid som en sköterska ska ta EKG och blodtryck så ska jag läsa i journalen, prata med patienten (som ofta har en lista med bekymmer utöver det som står i bokningen), undersöka, beställa prover, ändra läkemedel och dokumentera i journalen. För att göra allt rätt så behövs egentligen några minuters tänkande eller inläsning också men det saknas ofta tid för det.

Jag säger inte att jag sliter hårdare än mina kollegor men blir faktiskt provocerad av ditt inlägg då läkararbete på vårdcentral är oerhört slitsamt och inte minst tidspressat. Varför tror du ingen vill arbeta som distriktsläkare?



Och på den halvtimmen (vilken rätt ofta kan ska med tolk) ska man även ibland hinna med att skriva ett välmotiverat sjukintyg, samt formulera eventuella remisser. Ifall man är hyfsat ny kanske man måste stämma av med en mer erfaren kollega på vårdcentralen, eller ringa någon konsultläkare på sjukhuset. Mitt jobb är jättepressat och ofta så hinner jag med 20 minuters lunchpaus, inga andra raster. Jag säger inte att sjuksköterskorna har det bättre men som sagt, det är vi som har det medicinska ansvaret. Har tidigare arbetat som undersköterska båda på sjukhus och på vad som tidigare kallades äldreboende. De jobben var inte ens i närheten av att vara lika mentalt påfrestande. Reservation dock för att jag var ung och hade hyfsad fysik, så jag kände naturligtvis inte på hur ett sådant arbete kan slita på kroppen. Kanske var även mina dåvarande arbetsplatser ovanligt välfungerande. /också läkare på VC (som inte lyckades få multicitatfunktionen att fungera)
 
Kanske dumt att gå in på här. Om jag ska vara ärlig så är jag inte jätteintresserad av att kanske vara väldigt delaktig i en sån tråd heller just nu. (inte för att det är nått fel, men av rent tids/orkesskäl..) Jag anser att många läkare inte direkt gör så väldans mycket, well, inte de jag träffat ibland iaf. Vare sig i form av kvalificerat "tänka-arbete" eller mer "grovjobb", jmf med SSK:orna runtomkring dem. Framförallt dem jag träffar i husläkar-sammanhang på mindre vårdcentraler, tex.

Det är förstås ingen universiell sanning bara för det.

Läste lite noggrannare nu. Din källa är att du ”anser” men du är samtidigt inte så sugen på att ens diskutera ämnet.

Det här är ju defintionen av mansplaining, är du medveten om det?
 
Läste lite noggrannare nu. Din källa är att du ”anser” men du är samtidigt inte så sugen på att ens diskutera ämnet.

Det här är ju defintionen av mansplaining, är du medveten om det?
Man (<- pun intended) kan ju också vara osugen på att diskutera ämnet pga. off topic och att tråden de senaste sidorna handlat mer om löneläget i vården än dating. Så kanske det bara är läge att släppa det spåret. Oavsett hur faktabaserad eller magkänslebaserad diskussionen är? Eller starta en gruppdiskussion så vi som vill läsa om dejting kan få göra det.
 
Jag jobbar som personlig assistent och får ut mellan 22-25’ efter skatt allt som oftast. Jobbar 7 eller 8 dygn varje månad beroende på hur dagarna infaller. Mån,ons,fre,sön ena veckan, sen är jag ledig en vecka,börjar igen tis,tor,lör,sen ledig en vecka, sen börjar om med mån,ons,fre,sön osv. Är väldigt nöjd med arbetstiderna och det jag får ut. Visst, jobbar ju nätter och helger, och många anser att det är dåligt betalt pga dom tiderna jag gör, att jag inte får sova hemma, och att helgerna går åt till jobb, men eftersom jag som sagt trivs med det så är det värt det för mig.

Har ingen utbildning, inte ens gått klart gymnasiet så jag ska inte klaga, kunde varit värre!
 
Medellönen i Sverige är 35 000:-. Det är inte många bortsätt från läkare med den lönen på ett sjukhus.
Det är rätt många sjuksköterskor som kommer upp i det. Iof ibland beroende på ob-tillägg och liknande men speciellt underbetalda sett till utbildningslängd är det faktiskt inte jämfört med många andra områden.

Huvudproblemet är kanske snarare att Sverige generellt är rätt dyrt att bo i i förhållande till människors inkomster.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 994
Senast: Bapelsin
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 405
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 932
Senast: alazzi
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
37 997
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp