Är anställda inom sjukvård och skola lågavlönade? - utbruten från Dejtingtråden nr 29

Är det före eller efter skatt?

Yes som @Kirre säger, före skatt.
Man vill ju jämföra löner med varandra utan att blanda in var man bor eller om man är med i svenska kyrkan osv.

kl
För övrigt kan jag nog räkna de jag känner som inte är lågavlönade på en hand. För en del är det kanske ett mer eller mindre medvetet val för att de intresserar sig mer för kultur än för karriär. Men oavsett är det helt otroligt hur mycket pengar en vanlig Svensson har att röra sig med, från mitt perspektiv.
 
Ok, kanske var lite snurrigt. :)

Vad man får ut är ju beroende av en hel massa olika saker, lokala avtal, skattetabell, OB, hel/deltidstjänst, kompetenstillägg osv därför är vad någon får ut helt irrelevant om man ska jämföra lön vid tex löneförhandling.

Gjorde ett taffligt försök att göra en liknelse i mitt förra inlägg där två personer med samma grundtjänst men sedan helt olika förutsättningar, den ena natt med jättebra avtal, den andra en vanlig dagtidstjänst, hur dessa inte går att jämföra på lön ut, utefter vad "en hotellreceptionist tjänar".

Eller som jag själv och en kollega, vi har samma titel och kompetens. Hen jobbar mycket natt och tar extrapass osv. Gissar att hen får ut kanske 5000kr mer än vad jag får. Vi har dock samma grundlön. Frågar du oss vad vi tjänar så tjänar ju vi lika mycket men hen får ut mer för att hen gör mer obekväma arbetspass än vad jag gör.
Ah okej, fast det blir ju inte helt rätt före skatt heller ju då vi alla skattar olika.... finns det egentligen något bra sätt att jämföra på som är "rättvist för alla" (eller va man ska skriva)?
 
Varför är det före skatt? Jag har aldrig förstått varför, borde det inte vara det man får ut efter skatt som är det väsentliga? Det är ju det man har att leva för, det som går till skatten får man aldrig tillgång till så att säga, räknar inte ev skatteåterbäring.

Jag tycker det är mest relevant att diskutera vad arbetsgivaren betalar, om man ska jämföra löner. Vad kostar det för en arbetsgivare att ha anställd 1 jfrt med anställd 2?

Huruvida de anställda bor i högskattekommun eller lågskattedito, väljer att vara med i församlingar, eller skattar mindre eller mer av andra skäl är inte relevant.

Det är också summan före skatt som används som bas för andra kostnader för arbetsgivaren, som pension, sjukförsäkringar, arbetsgivaravgift, etc

Därför är det naturligt att jämföra före skatt.
 
Jag tycker det är mest relevant att diskutera vad arbetsgivaren betalar
I vissa sammanhang är det förstås en väldigt intressant siffra men i den här diskussionen har jag svårt att se att den är riktigt relevant. Få eller inga löntagare har av förklarliga skäl någon relation till arbetsgivarens bruttolönekostnad, eller för den delen till några andra skatter och avgifter som belastar arbetsgivaren. Strängt taget är väl arbetsgivaravgiften rent definitionsmässigt inte att betrakta som lön, i någon allmän mening.
 
I vissa sammanhang är det förstås en väldigt intressant siffra men i den här diskussionen har jag svårt att se att den är riktigt relevant. Få eller inga löntagare har av förklarliga skäl någon relation till arbetsgivarens bruttolönekostnad, eller för den delen till några andra skatter och avgifter som belastar arbetsgivaren. Strängt taget är väl arbetsgivaravgiften rent definitionsmässigt inte att betrakta som lön, i någon allmän mening.

Jag tänkte att jämförelsen handlar just om hur vi värdesätter det utförda arbetet, då är det ganska rimligt att jämföra kostnaden för arbetsgivaren. Tycker jag.

Men det beror såklart på utgångspunkten för jämförelsen vad som är mest relevant.
 
Ah okej, fast det blir ju inte helt rätt före skatt heller ju då vi alla skattar olika.... finns det egentligen något bra sätt att jämföra på som är "rättvist för alla" (eller va man ska skriva)?
Fast det är ju mer korrekt att hålla koll på sina egna tillägg, skatter, avdrag osv och därmed få ut vad en likadan bruttolön skulle ge just dig ut varje mån. Jämfört med att man behöver förhöra en person som anger vad den får ut hur mycket övertid den har, vilken skattetabell, om den har extra tillägg osv osv. För att därefter göra uträkningar för var du hamnar. Du kommer ju aldrig kunna veta vad du kommer att få ut om du utgår från vad en annan person får ut utan att veta vad det är beräknat på dvs bruttolön.
 
Inte lågavlönade men underbetalde för det arbete vi gör.
Det går att leva på om man tänker, men hade velat ha mer för det arbete vi gör.
 
Kan inte se det om lågavlönad när länen ligger så långt ifrån vad jag ser som lågavlönad.
För mig så är lokalvådare, hästskötare och andra i det spannet lågavlönade och inte en lön som börjar närma sig 30 000.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 994
Senast: Bapelsin
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 406
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 935
Senast: alazzi
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
38 003
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp