Är asexuella mer än 1% av befolkningen?

Takire

Trådstartare
Eftersom jag inte ville bli OT i en annan tråd så kommer funderingen här istället.

Är det vanligare att vara asexuell än vad som sägs? Där jag har läst så beräknas ungefär 1% av befolkningen vara asexuella, men i tråden jag läste så var det säkert 4-5 stycken som benämnde sig vara inom det asexuella spektrat.

Jag var nog omkring 20 när jag förstod att det faktiskt fanns något som kallas asexualitet och trodde länge att jag bara var sen med sexuella känslor. Nu fyller jag snart 31 och har aldrig varit kär eller känt sexuell attraktion, så jag känner mig rätt trygg med att kalla mig asexuell.

Jag undrar om man nämner asexualitet i sex- och samlevnadsundervisningen (heter det så?) idag.
 
Jag tror (baserat bara på känsla och min uppfattning om omvärlden) att det är betydligt fler än 1% om man räknar in gray ace/demisexuell etc. i det iallafall. Mena man bara HELT asexuella så kanske 1% stämmer?

Jag är helt klart inom den kategorin men har aldrig reflekterat över det förrän nu. Skulle inte räkna mig till de 1% asexuell om jag bara läste det, men efter att ha lärt mig lite mer om termerna inom begreppet så ja.
 
Eftersom jag inte ville bli OT i en annan tråd så kommer funderingen här istället.

Är det vanligare att vara asexuell än vad som sägs? Där jag har läst så beräknas ungefär 1% av befolkningen vara asexuella, men i tråden jag läste så var det säkert 4-5 stycken som benämnde sig vara inom det asexuella spektrat.

Jag var nog omkring 20 när jag förstod att det faktiskt fanns något som kallas asexualitet och trodde länge att jag bara var sen med sexuella känslor. Nu fyller jag snart 31 och har aldrig varit kär eller känt sexuell attraktion, så jag känner mig rätt trygg med att kalla mig asexuell.

Jag undrar om man nämner asexualitet i sex- och samlevnadsundervisningen (heter det så?) idag.
Jag tror det är ganska så ovanligt faktiskt, många känslor och behov upptäcker man kanske inte förrän man upptäcker dom så att säga och kan även minska om man är utan det en längre tid. Iallafall är det så för mig, jag har mindre behov ju längre jag är utan den världen så att säga. Om asexuell är att inte övht få något behov av den biten alls så tror jag det är väldigt ovanligt och få som är det.
 
Det är ett rätt stort paraply och jag tror lite som du, att det är flera som är ace än vad man tror. De kanske bara inte vet om att det finns eller känner sig bekväma med att kalla sig det, vilket är ju helt okej såklart.

Jag faller förresten också under det paraplyet 👋:up: Än så länge har jag inte mött någon som jag känt mig tillräckligt bekväm med för att ha sex med så jag räknar mig till ace också. Men jag kan förstå att man kan tycka att kroppar är sexuella, jag tycker själv att vissa är heta. Men det går inte så långt att jag vill ha sex med dem.
 
Men alltså ÄR demisexuell verkligen en egen sexualitet? Blev varse om begreppet på tiktok av alla ställen och det verkar finnas rätt mycket content på temat, både som hävdar att det finns och som hävdar att "alla" i någon form är demisexuella i så fall... Och jag vet inte alls...?
 
Att vi figurerar i den nämnda tråden är väl inte så konstigt iom att HBTQ och kink överlappar en del. :idea: Men jag måste säga att jag är positivt överraskad, för när jag för några år sedan började öppet tala om att vara asexuell här så kändes det verkligen som att jag var den enda.

Med det sagt - jag tror att asexualitet och aromantisism är betydligt vanligare än 1% av befolkningen men dels är det ett spektrum och dels så lever vi i ett samhälle där tvåsamhetsnormen är stark och i den tvåsamhetsnormen ingår oftast en tanke om att ett förhållande måste innehålla sex, annars är det ett dåligt förhållande och inte seriöst. Jag tror att många aldrig ens kommer så långt som att fundera på hur de faktiskt upplever attraktion, utan de bara glider med i strömmen.

Jag var också en sån där som tänkte att jag nog bara "blommade sent", sen halkade jag av en slump in på att läsa om asexualitet och insåg att de erfarenheter som beskrevs matchade mina egna. Har identifierat mig som ace sedan dess. Var ca 24 då och är nu 32.

Och nej @Grazing, det funkar inte så att alla minsann är asexuella någon gång i livet. Lust kan variera för alla, ja, men lust och attraktion är två helt olika saker, och är man ace så är det just attraktionen man aldrig upplever.
 
Men alltså ÄR demisexuell verkligen en egen sexualitet? Blev varse om begreppet på tiktok av alla ställen och det verkar finnas rätt mycket content på temat, både som hävdar att det finns och som hävdar att "alla" i någon form är demisexuella i så fall... Och jag vet inte alls...?

Det låter som att du behöver läsa på betydligt mer och från bättre källor - att utbilda sig på något vettigt sätt via TikTok är nej, bara nej. :down:
Demisexualitet faller under asexualitets-spektrat men är en fullt legitim sexualitet i sig själv och ska respekteras som så. Och nej, "alla" är inte demisexuella på något plan, det är en myt baserad på total missförståelse av hela grejen och att komma med uttalanden om att "så funkar ju alla" är otroligt respektlöst.
 
Det låter som att du behöver läsa på betydligt mer och från bättre källor - att utbilda sig på något vettigt sätt via TikTok är nej, bara nej. :down:
Demisexualitet faller under asexualitets-spektrat men är en fullt legitim sexualitet i sig själv och ska respekteras som så. Och nej, "alla" är inte demisexuella på något plan, det är en myt baserad på total missförståelse av hela grejen och att komma med uttalanden om att "så funkar ju alla" är otroligt respektlöst.
Vill du tipsa om bättre källor?
 
Vill du tipsa om bättre källor?

Tja, det finns ett helt gäng videos i inlägget alldeles ovanför ditt, där har du en bra början. Föredrar du att läsa så är AVEN en av de bättre startpunkterna. Du får ursäkta men jag har huvudvärk och orkar inte sitta och söka fram en bunt resurser för att utbilda andra.
 
Och, eftersom jag har en känsla av att det kommer tjatas om det... för er som absolut måste ha extremt detaljerade förklaringar och personliga berättelser så kan jag rekommendera denna uppsats. Den innehåller bland annat definitioner av flera av termerna inom ace-spektrat, så att vi förhoppningsvis slipper skriva sida upp och sida ner av basic förklaringar för att Googla är för svårt. :idea:
 
Vad är i andra änden av skalan? Är skalan sexuell - asexuell? Vad innebär/hur definieras i så fall sexuell?
 
Vad är i andra änden av skalan? Är skalan sexuell - asexuell? Vad innebär/hur definieras i så fall sexuell?

Sexuell, eller "allosexuell" som man ibland säger inom ace-kretsar = upplever sexuell attraktion inom "normalspannet" för sin kultur, läggning, etc.

Asexuell = upplever sällan eller aldrig sexuell attraktion, alt endast gentemot väldigt specifika personer om vissa kriterier är uppfyllda (då grey-ace/demi).

Svårare än så är det inte.

Edit: Glömde nämna att många inom ace-spektrumet kör med"split attraction model", dvs att romantisk och sexuell attraktion är två skilda saker, istället för den vanliga samhälleliga synen att de två absolut alltid hör ihop när det kommer till relationer.
 
Sexuell, eller "allosexuell" som man ibland säger inom ace-kretsar = upplever sexuell attraktion inom "normalspannet" för sin kultur, läggning, etc.

Asexuell = upplever sällan eller aldrig sexuell attraktion, alt endast gentemot väldigt specifika personer om vissa kriterier är uppfyllda (då grey-ace/demi).

Svårare än så är det inte.
Tack för svar! Men "normalspannet" kan ju vara väldigt stort tänker jag? Till och med tangera grey-ace/demi? I din länk i förra inlägget stod det att asexuell även innefattar perioder av asexualitet, och det lär ju falla inom normalspannet av sexuell? Eller jag missuppfattar kanske helt, sorry isf.
 
I din länk i förra inlägget stod det att asexuell även innefattar perioder av asexualitet, och det lär ju falla inom normalspannet av sexuell? Eller jag missuppfattar kanske helt, sorry isf.

Där tror jag att de blandat ihop begreppen en del - det är inte alls ovanligt att folk använder ordet asexuell lättvindigt för att mena alla som är ointresserade av sex oavsett anledning. Jag har överseende med det eftersom vi i dagsläget inte har något riktigt bra alternativt ord.

Som jag redan sagt tidigare i tråden, lust kan variera stort genom livet, och det oavsett vad man har för läggning. Men när jag säger lust så menar jag libido, och det är i alla fall i min värld något som är skilt från huruvida man alls upplever sexuell attraktion. Man kan ha mycket lust men ingen vilja att blanda in andra i sin sexualitet, till exempel.

Det är just det där med attraktionens vara eller inte vara som brukar användas som barometer för om man är ace eller inte, inte hur mycket lust man har för sexuella aktiviteter. Det finns många asexuella som har sex av olika anledningar, de är inte mindre asexuella för det.
 

Liknande trådar

Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 768
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp