Är barnbegränsning rätt väg att gå? (utbruten från Det här med att skaffa/inte skaffa barn)

ufot

Trådstartare
Känns väl snarare som lite lönt att prata om något som inte går att göra ett pilleskit åt än att ingen vågar, kan jag tycka.
Drar bara fram foliehattar och konspirationsfolket -skrikandes idiotier- ur sina hålor.

Folk kommer inte sluta reproducera sig och folk kommer inte plötsligt att trilla av pinn i samma takt som getingar om hösten och åt det kan diverse stater göra noll och inget för att påverka, såvida det inte införs tvångssterilisering och massmord på den egna befolkningen och det kommer a l d r i g att hända.

Så vad ska pratas om?
Barnbegränsning.
Sätt en gräns på ett barn (så som man gjort i Kina).

Alla barn som föds ska ha ett bra liv med skola, arbete och sjukvård. Vi ska självklart inte mörda människor. Vi ska bara begränsa hur många som föds.
 
Tror nog mer på information och utbildning i ffa fattiga länder, det är ju något som faktiskt gett resultat.
Håller helt med dig.
I väst föds mindre barn än i fattigare länder. Samtidigt dör ju också betydligt fler barn i fattiga länder.

Detta är fruktansvärt. Alla barn som föds ska få en bra barndom och en bra utbildning. Det är enda sättet - i kombination med att arbeta aktivt för att färre barn ska födas.
 
Jag ska egentligen ha bukepaus men jag kan faktiskt inte vara tyst när jag ser vilka hårresande argument som nu förs i tråden.

Nej, det är faktiskt inte mängden människor på jorden som är problemet. Det är att tillgångarna är otroligt ojämnt fördelade och att kapitalister inte vill släppa ifrån sig minsta lilla för att hjälpa att bromsa klimatkrisen, eller hjälpa på något annat sätt på behövande platser. Enbarnspolitik och liknande är absolut inte lösningen, det leder bara till andra problem på sikt. Det är dessutom otäckt nära eugenistiska tankesätt, och det har vi väl ändå sett tillräckligt av i världshistorien?

Att informera folk och se till att det finns preventivmedel och säkra lagliga aborter tillgängliga lär ha betydligt bättre effekt, om man nu vill lägga krut på att minska antalet födslar. Troligen skulle det leda till mindre barnaskaror för de som annars skulle ha ett helt gäng pga att inget annat val fanns.
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag ska egentligen ha bukepaus men jag kan faktiskt inte vara tyst när jag ser vilka hårresande argument som nu förs i tråden.

Nej, det är faktiskt inte mängden människor på jorden som är problemet. Det är att tillgångarna är otroligt ojämnt fördelade och att kapitalister inte vill släppa ifrån sig minsta lilla för att hjälpa att bromsa klimatkrisen, eller hjälpa på något annat sätt på behövande platser. Enbarnspolitik och liknande är absolut inte lösningen, det leder bara till andra problem på sikt. Det är dessutom otäckt nära eugenistiska tankesätt, och det har vi väl ändå sett tillräckligt av i världshistorien?

Att informera folk och se till att det finns preventivmedel och säkra lagliga aborter tillgängliga lär ha betydligt bättre effekt, om man nu vill lägga krut på att minska antalet födslar. Troligen skulle det leda till mindre barnaskaror för de som annars skulle ha ett helt gäng pga att inget annat val fanns.
Överbefolkning är dock problemet, inte fördelningen. Så vidare du inte tycker det är rimligt att vi alla lever som för några hundra år sedan, för det är vad som skulle krävas. Men som @Gnist sade så är det ju onödigt att diskutera egentligen då det sas inte går att göra något åt det, vi kan (och vill) ju inte direkt börja avliva folk, så det är som det är liksom och vi får hitta andra lösningar.
Tyvärr låst artikel.
Av titel att döma så är nog detta vanligare än vi (vill) tro. Det är ju fullkomligt tabu att prata om att ångra sina barn.
Jo den är låst men jag hade iaf en sån att jag kunde registrera mig för en gratis månad, bara att direkt säga upp medlemskapet sedan, kostade inget.

Men ja delvis är det väl också "befogat" tabu att prata om det. Jag anser att man ska få hjälp med de tankarna, och kunna diskutera det som här på buke t.ex, men borde ju nästan vara förbjudet att "oanonymt" prata om det, tycker inte det är rätt mot barnen att behöva höra sådant.
 
Barnbegränsning.
Sätt en gräns på ett barn (så som man gjort i Kina).

Alla barn som föds ska ha ett bra liv med skola, arbete och sjukvård. Vi ska självklart inte mörda människor. Vi ska bara begränsa hur många som föds.
Ska vi göra som Kinesiska staten gjorde med? Eller hur har du annars tänkt att det skulle bli verklighet. Nädu, något sådant hoppas jag ingen mer regering tar till. Fruktansvärt är det enda ord som kan beskriva det. Bebisar som under förlossningen knackades sönder i huvudet av regeringsfolk så de dog. Tvångsaborter under hela graviditeten, förföljelse av människor som blivit gravida utan tillstånd och barnamord på diverse sätt, flickor som dränktes i förhoppning om att få en son som kunde sörja för föräldrarna när de blev gamla, ja jag kan fortsätta men hoppas att du fattar poängen.
 
Både ja och nej.
På sitt sätt har det fungerat, men självklart måste ”metoden” anpassas något.
Anpassas något?
Alltså, om vi i Sverige skulle begränsa barnalstrandet till max ett barn per familj tror jag det skulle göra varken till eller ifrån.
Dessutom är det väldigt obehagligt om stater ska gå in och bestämma detta, lika lite som det stater ska lägga sig i att det inte blir barn.
Mer information och rätt till abort och preventivmedel utan stigma är det enda som känns rimligt.
Sen har väldigt många en stark drift, önskan eller whatever att fortplanta sig. Att som frivilligt barnfri liksom rycka på axlarna åt den driften känns ganska verklighetsfrånvänt.
 
Ska vi göra som Kinesiska staten gjorde med? Eller hur har du annars tänkt att det skulle bli verklighet. Nädu, något sådant hoppas jag ingen mer regering tar till. Fruktansvärt är det enda ord som kan beskriva det. Bebisar som under förlossningen knackades sönder i huvudet av regeringsfolk så de dog. Tvångsaborter under hela graviditeten, förföljelse av människor som blivit gravida utan tillstånd och barnamord på diverse sätt, flickor som dränktes i förhoppning om att få en son som kunde sörja för föräldrarna när de blev gamla, ja jag kan fortsätta men hoppas att du fattar poängen.
Givetvis vill ingen vara så drastisk. Det blir lite konstigt att du ens drar in det - ingen har pratat om att mörda barn.

Däremot så kan man med hjälp av upplysning och att tex dra in flerbarnstillägg och kanske barnbidraget för alla utom första barnet skapa en trend. Att göra det svårare att vara föräldrarledig kan också vara ett sätt, men det tycker jag personligen inte är ett speciellt bra sätt - de barnen som finns ska ha rätt till en bra uppväxt = föräldrarledighet är viktigt. Idag premierar vi att man ska få fler barn. Och det tycker jag är rätt onödigt.

De som vill ha barn tycker jag absolut ska skaffa barn. Men måste alla ha två? Hur många har två (eller fler) för att man ska? Skulle det vara mer ok att inte ha barn eller att skaffa bara ett så tror jag att födelsetalen skulle sjunka.
 
Bara information att det "absolut bästa" du kan göra för klimatet i dagens läge är att inte skaffa några barn/skaffa så få barn som möjligt? Det skulle kanske göra att fler valde färre barn? I alla fall i i-länderna.

Fast det är väl ganska allmänt känt? Och det har väl inte direkt gett nån effekt? Folk tänker bara på sig själva.
 
Givetvis vill ingen vara så drastisk. Det blir lite konstigt att du ens drar in det - ingen har pratat om att mörda barn.

Däremot så kan man med hjälp av upplysning och att tex dra in flerbarnstillägg och kanske barnbidraget för alla utom första barnet skapa en trend. Att göra det svårare att vara föräldrarledig kan också vara ett sätt, men det tycker jag personligen inte är ett speciellt bra sätt - de barnen som finns ska ha rätt till en bra uppväxt = föräldrarledighet är viktigt. Idag premierar vi att man ska få fler barn. Och det tycker jag är rätt onödigt.

De som vill ha barn tycker jag absolut ska skaffa barn. Men måste alla ha två? Hur många har två (eller fler) för att man ska? Skulle det vara mer ok att inte ha barn eller att skaffa bara ett så tror jag att födelsetalen skulle sjunka.
Flerbarnstillägget bör tas bort oavsett, hade hellre sett ett maxtak på barnbidraget, efter ett visst antal får du inte fler oavsett.

Barnalstrande ska inte kunna i praktiken fungera ungefär som ett yrke, det missgynnar både kvinnor, och framförallt integrationen av invandrade kvinnor som till större del bör hjälpas in i det svenska samhället, inte få hjälp att stå utanför det (eller snarare placeras utanför det av sina makar).
 
Givetvis vill ingen vara så drastisk. Det blir lite konstigt att du ens drar in det - ingen har pratat om att mörda barn.

Däremot så kan man med hjälp av upplysning och att tex dra in flerbarnstillägg och kanske barnbidraget för alla utom första barnet skapa en trend. Att göra det svårare att vara föräldrarledig kan också vara ett sätt, men det tycker jag personligen inte är ett speciellt bra sätt - de barnen som finns ska ha rätt till en bra uppväxt = föräldrarledighet är viktigt. Idag premierar vi att man ska få fler barn. Och det tycker jag är rätt onödigt.

De som vill ha barn tycker jag absolut ska skaffa barn. Men måste alla ha två? Hur många har två (eller fler) för att man ska? Skulle det vara mer ok att inte ha barn eller att skaffa bara ett så tror jag att födelsetalen skulle sjunka.

Flerbarnstillägget har nog rätt liten påverkan på antalet födda barn globalt sett.
 
Det är välbelagt att med ökande välstånd och sociala säkerhetsnät så minskar barnfödelsetalen. Dels pga tillgång till preventivmedel men ffa att kvinnor yrkesarbetar i högre grad och inte är i behov av en man för sin försörjning. I fattigare länder utan sociala säkerhetsnät så fungerar flera barn som en privat försäkring/pension eftersom man hoppas att minst ett barn lyckas ekonomiskt så de kan hjälpa föräldrarna på gamla dagar.

I de flesta länder i västvärlden har vi mer problemet med negativa födelsetal. För framtida välstånd behövs att ekonomin växer och folk i arbete blir fler för att kompensera att en allt större grupp blir äldre. Det är de sista tio åren som vi kostar mest. Mest logiskt är att vi inte lever lika länge än att det ska uppmuntras att vi inte föder fler barn. Det var därför pensionssystemet reformerades, vi levde för länge för att den arbetande delen av befolkningen skulle kunna försörja pensionärerna.
 
Flerbarnstillägget bör tas bort oavsett, hade hellre sett ett maxtak på barnbidraget, efter ett visst antal får du inte fler oavsett.

Barnalstrande ska inte kunna i praktiken fungera ungefär som ett yrke, det missgynnar både kvinnor, och framförallt integrationen av invandrade kvinnor som till större del bör hjälpas in i det svenska samhället, inte få hjälp att stå utanför det (eller snarare placeras utanför det av sina makar).

För att det ska fungera måste invandrade kvinnor få jobb. Vilket de inte får i dagens Sverige.
 
Jag tror inte alls att det är allmänt känt?
Det var väl ganska stor uppståndelse för något år sedan när en studie kom ut? Jag tror absolut att folk vet om det. Precis som att folk har flera stora bilar, flyger, äter kött… Fast man vet. (Och även om man inte läst studien är det väl väldigt självklart att om man producerar en person så kommer det påverka klimatet mer än om man inte hade gjort det? Eller?)

Att ha åsikter om barn är väldigt kontroversiellt tycker jag. Man får liksom inte inkräkta på den delen av folks liv.

Sen (lite utanför ämnet); hur kan man ens vilja sätta ett barn till världen när man vet vad som håller på att hända med vår jord? Känns inte det lite sadistiskt? Varsågod, du kommer ha det sjukt dåligt, have Fun!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 060
Senast: warg
·
Gravid - 1år Det här med "rätt tid" att skaffa barn, finns det? Känns som att alla diskuterar det rätta tillfället (ja även jag) men när är det då? I...
2
Svar
35
· Visningar
5 594
Senast: ÅDI
·
D
  • Låst
Övr. Barn Är det fler än jag som längtar ihjäl sig efter barn...ser barnvagnar överallt hör om magar som växer dagarna i ända...blir tokig snart...
Svar
5
· Visningar
1 117
Senast: doxrainyjune
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp