Är barnbegränsning rätt väg att gå? (utbruten från Det här med att skaffa/inte skaffa barn)

Ja jag vill minnas att jag läst det också. Väldigt sorgligt. Vet du hur många generationer de kämpat med detta? I min värld är detta något man behöver hålla på med ett par-tre generationer innan man börjar släppa denna syn på p-medel men jag kan ju vara ute och segla.
Tror inte riktigt jag förstår helt hur du menar, påven får ju så att säga inga barn oftast så jag tror inte det är en generationsfråga bland påvarna.
 
Tror inte riktigt jag förstår helt hur du menar, påven får ju så att säga inga barn oftast så jag tror inte det är en generationsfråga bland påvarna.
Menade mer om du hade koll på hur länge WHO pratat om/kämpat med detta med dessa kulturer så att säga.
 
Menade mer om du hade koll på hur länge WHO pratat om/kämpat med detta med dessa kulturer så att säga.
Alltså det är Katolska kyrkan, inte diverse kulturer.
(Centralstyrd av Påven i Rom.)

https://en.wikipedia.org/wiki/Catholic_Church_and_HIV/AIDS
The Catholic Church is a major provider of medical care to HIV/AIDS patients. Much of its work takes place in developing countries, although it has also had a presence in the global north. Its opposition to condoms, despite their effectiveness in preventing the spread of HIV, has invited criticism from public health officials and anti-AIDS activists.
https://www.bbc.com/news/world-africa-22449314
 
Senast ändrad av en moderator:
Inte för att jag propagerar för den extra veckan. Men den ser konstigare ut än den är. Det är bara för att kompensera de dagar som föräldrar tvingas ta semester för att skola och fritids är stängda helt enkelt.

Jag tror inte alltid det har varit så många dagar då skolan varit stängd och som man måste åka in till skolan för att sitta med vid vaccinationer och sådant tidigare utan det är något som ändrats, ökat.
Jag har givetvis koll på hur skolan fungerar. Bara för att jag inte har barn själv så betyder det inte att jag är helt lost kring allt som har med barn att göra.
Men att skaffa barn är frivilligt - jag vill också ha extra semester. Jag har djur som behöver åka till veterinär och sånt. (Ja djur är också frivilligt, men...)
 
Uhm hur menar du nu?

https://www.wwf.se/utbildning/larare/biologisk-mangfald/
https://rebellion.global/

Men antar att stabilt kanske kan räcka. Men annat än människor behöver också få plats.

Ja, alltsa om man vill minska global befolkningsmangd sa spelar ju t.ex. svenskt flerbarnstillagg inte sa stor roll, utan man bor u fokusera pa hur man fortsatter att stotta utvecklingen i utvecklingslander dar utbildning och valfard stabilt leder till reducerat barnalstrande.
Darefter bor man val fokusera pa gron energiproduktion, sa att utvecklingslander kan oka sin levnadskvalite utan att behova anvanda fossila branslen.

10,000 farre fodda barn i Sverige gor ingen storre skillnad pa den skalan..
 
Behöver vi ha mer än en marginell förändring?
Jag har lite svårt att se varför det skulle förstöra kvinnors chans att göra karriär efter att ha fått barn? I min värld känns det som att mer pengar för att vara hemma med barn premierar att fler kvinnor är hemma med barn. Tänker du att det premierar tvärtom? Hur?
För några år sedan hade vi en intressant lösning i Sverige. Man kunde få en slant varje månad fram till barnet fyllde 5 tror jag det var där man löste omsorg själv. Alltså inte nyttjade barnomsorgen alls. Minns inte hur länge detta fanns men man tog bort det efter inte allt för lång tid pga det fuckade upp jämställdheten totalt. Kvinnorna var hemma med barnen till en fjuttig summa på ca 5000/månad har jag för mig det var medan männen jobbade och drog in massa pengar. Flera kvinnor jobbade kväll när männen kommit hem för att få ihop det ekonomiskt. Det syns sannolikt på deras pensioner också. Jag skulle nog vilja jämföra det med att ta bort för mycket av bidragen.

Barnbidraget ligger ändå på en summa som täcker ganska mycket av barnomsorgen, om inte hela (har pinsamt dålig koll på den kostnaden) vilket gör att kvinnor lätt kommer ut i arbete/studier utan att behöva ta hand om barnen dagtid och jobba/plugga kväll/natt för att familjerna ska få ihop det. Vi har ju inte nått så mycket längre i vår jämställdhet. Dessutom har vi nog fler fattiga familjer än vad man kan tro i detta land som det är så att plocka bort en tusenlapp från deras inkomst är ju en riktig käftsmäll. Det känns ju lite skevt att lägga barnafödandet som en rikemansgrej.
 
Jag har givetvis koll på hur skolan fungerar. Bara för att jag inte har barn själv så betyder det inte att jag är helt lost kring allt som har med barn att göra.
Men att skaffa barn är frivilligt - jag vill också ha extra semester. Jag har djur som behöver åka till veterinär och sånt. (Ja djur är också frivilligt, men...)
Men nu är ju skolan en plats där du måste ha barnen och då en plats som stänger helt 4 dagar om året och då inte låter dig ha barnet där.

Det finns ingen motsvarande plats där alla måste ha sin hund, som stänger 4 dagar per år och där du måste vara med hunden hela dagen det är stängt.

(Men läs även första meningen i mitt förra svar)
 
Ja, alltsa om man vill minska global befolkningsmangd sa spelar ju t.ex. svenskt flerbarnstillagg inte sa stor roll, utan man bor u fokusera pa hur man fortsatter att stotta utvecklingen i utvecklingslander dar utbildning och valfard stabilt leder till reducerat barnalstrande.
Darefter bor man val fokusera pa gron energiproduktion, sa att utvecklingslander kan oka sin levnadskvalite utan att behova anvanda fossila branslen.

10,000 farre fodda barn i Sverige gor ingen storre skillnad pa den skalan..
Det är ju i väst vi använder radikalt för mycket resurser per person, inte fattigare länder. Självklart vore det jättebra om de kunde industrialisera sig och hoppa över det steg vi just nu är i, men om vi inte klarar att sluta släppa ut koldioxid inom de närmsta 10-30 åren så verkar det hialöst att förvänta sig att de har så mycket bättre regeringar och teknik och vilja att satsa pengar på miljön att de klarar det. Speciellt som vi orsakar sådana oerhörda utsläpp i deras miljö så de måste även kämpa mot våra storföretag för att göra det.
 
Ja självklart, räknade dock med att de var på mer generellt också, inte bara bland katolska kyrkan :p Problemet med smittor men även oönskade graviditeter är ju ett problem som är spritt över hela världen mer eller mindre.
Ja vilka enskilda länder som är mer eller mindre emot vet jag inte. Jag vet att Katolska kyrkan är mycket inblandad i bistånd och reagerar mycket negativt om preventivmedel nämns eller finns i samband med detta. Jmf länkarna.
 
Det är ju i väst vi använder radikalt för mycket resurser per person, inte fattigare länder. Självklart vore det jättebra om de kunde industrialisera sig och hoppa över det steg vi just nu är i, men om vi inte klarar att sluta släppa ut koldioxid inom de närmsta 10-30 åren så verkar det hialöst att förvänta sig att de har så mycket bättre regeringar och teknik och vilja att satsa pengar på miljön att de klarar det. Speciellt som vi orsakar sådana oerhörda utsläpp i deras miljö så de måste även kämpa mot våra storföretag för att göra det.

Ja alltså jag är helt med på att väst har ett mycket större ansvar för att minska utsläppen och klimatpåverkan, men är barnminskande verkligen en av de prioriterade lösningarna? Då tänker jag att det finns bättre grejer att fokusera på, som att få ett riktigt pris på utsläpp på plats, radikalt bygga om städer så att bilberoende kan minska, stoppa skövling av regnskogen osv (jag är bakis så kan inte komma på fler idéer nu, men jag hoppas att mina illustrativa exempel är vettiga), som både har större impact och inte är så problematiska när det kommer till statligt ingripande i högst privata affärer
 
Ja alltså jag är helt med på att väst har ett mycket större ansvar för att minska utsläppen och klimatpåverkan, men är barnminskande verkligen en av de prioriterade lösningarna? Då tänker jag att det finns bättre grejer att fokusera på, som att få ett riktigt pris på utsläpp på plats, radikalt bygga om städer så att bilberoende kan minska, stoppa skövling av regnskogen osv (jag är bakis så kan inte komma på fler idéer nu, men jag hoppas att mina illustrativa exempel är vettiga), som både har större impact och inte är så problematiska när det kommer till statligt ingripande i högst privata affärer
Öh nej? men det var ju det vi diskuterade i den här tråden eller?

Och vi diskuterade att statligt ingripande i högst privata affärer dessutom var en usel idé som fungerade dåligt och som inte är ok med tanke på mänskliga rättigheter.

Det är väl inte många som framför just befolkningsminskning som den universella lösningen, det skulle ju vara en väldigt långsam lösning i så fall och komma alldeles för sent. Bara det att det verkar osannolikt att det är hållbart att bygga hela vår ekonomi på en ständig befolkningstillväxt, om man föreställer sig att vi inte dör ut och tänker några hundra år framåt.

Politiker ser ju befolkningsminskning i ett land som ett mycket allvarligt problem vanligen.

(folk har bara lite svårt att vänja sig vid tanken att vi inte längre exponentiellt ökar i antal utan ökar lite och kanske snart minskar. Utan tar upp befolkningsökningen som ett akut problem ännu.)
 
Senast ändrad:
Det är ju i väst vi använder radikalt för mycket resurser per person, inte fattigare länder. Självklart vore det jättebra om de kunde industrialisera sig och hoppa över det steg vi just nu är i, men om vi inte klarar att sluta släppa ut koldioxid inom de närmsta 10-30 åren så verkar det hialöst att förvänta sig att de har så mycket bättre regeringar och teknik och vilja att satsa pengar på miljön att de klarar det. Speciellt som vi orsakar sådana oerhörda utsläpp i deras miljö så de måste även kämpa mot våra storföretag för att göra det.

Jag bygger på ditt resonemang här: Ett feltänk som många gör är att länder i globala syd skulle behöva gå igenom hela industrialiseringens steg med stora utsläpp av fossila bränslen och därför ser en "miljöfara" i deras ökade välstånd. Så behöver det inte alls vara. Varför det är så svårt för det globala nord att förändra sig beror bland annat på det som kallas för "vägvalsberoende" (path dependency). Det finns en stor och i princip orubblig infrastruktur som försvårar förändring - en inbyggd kulturell, politisk och ekonomisk tröghet.

Länder i det globala syd behöver inte gå igenom samma tröga process som vi när det kommer till att införa ny grön modern teknik.

Däremot finns det så klart en inbyggd tröghet när det kommer till andra frågor. Dessa beror i stor utsträckning beror på koloniala strukturer och vägval som västvärlden har gjort. Därför vill jag även inflika att jag tycker att det är ganska osmakligt när man börjar prata om hur man ska påverka och "hjälpa" "utvecklingsländer" till välfärd och mindre barnalstrande.
 
Jag bygger på ditt resonemang här: Ett feltänk som många gör är att länder i globala syd skulle behöva gå igenom hela industrialiseringens steg med stora utsläpp av fossila bränslen och därför ser en "miljöfara" i deras ökade välstånd. Så behöver det inte alls vara. Varför det är så svårt för det globala nord att förändra sig beror bland annat på det som kallas för "vägvalsberoende" (path dependency). Det finns en stor och i princip orubblig infrastruktur som försvårar förändring - en inbyggd kulturell, politisk och ekonomisk tröghet.

Länder i det globala syd behöver inte gå igenom samma tröga process som vi när det kommer till att införa ny grön modern teknik.

Däremot finns det så klart en inbyggd tröghet när det kommer till andra frågor. Dessa beror i stor utsträckning beror på koloniala strukturer och vägval som västvärlden har gjort. Därför vill jag även inflika att jag tycker att det är ganska osmakligt när man börjar prata om hur man ska påverka och "hjälpa" "utvecklingsländer" till välfärd och mindre barnalstrande.
Ja precis! (det är också lite därför jag försöker ta hem befolkningsfrågan till västvärlden snararare än att prata om eventuella andras problem. Problemen i vissa andra länder kan ju faktiskt snarare vara hög mödra och spädbarnsdödlighet.)

Sedan verkar det tex som att Indien gärna skulle vilja gå kolvägen mot ökat välstånd ändå (vilket de kanske med rätta anser är deras rättighet med tanke på hur vi schabblat till det i Europa o USA) men att man försöker diskutera alternativ.
 
Barnbegränsning.
Sätt en gräns på ett barn (så som man gjort i Kina).

Alla barn som föds ska ha ett bra liv med skola, arbete och sjukvård. Vi ska självklart inte mörda människor. Vi ska bara begränsa hur många som föds.
Det är ju en omöjlighet, hur blir det för par som får tvillingar eller kanske tom trillingar då? Det är ju omänskligt att tvinga folk att välja mellan sina barn
 
Behöver vi ha mer än en marginell förändring?
Jag har lite svårt att se varför det skulle förstöra kvinnors chans att göra karriär efter att ha fått barn? I min värld känns det som att mer pengar för att vara hemma med barn premierar att fler kvinnor är hemma med barn. Tänker du att det premierar tvärtom? Hur?

Ditt sista stycke - ja! Det är det jag också vill få fram. Jag kan inte ens räkna till hur många gånger jag har blivit tjatad på om att jag faktiskt måste skaffa barn. För det är meningen med livet, jag är egoistisk om jag inte gör det, man ångrar aldrig sina barn och allt vad jag nu har fått höra genom åren.

Det finns plats för oss allihopa i samhället. Både de som vill ha barn och de som inte vill ha barn. Men det blir lite konstigt när man helatiden gör mer plats till barnfamiljer. Som ett förslag nyligen, en veckas mer semester till barnfamiljer. Wtf?! Det är SÅ tydligt att även på systemnivå så är det barnfamiljer som räknas, de som är de riktiga familjerna. Det skulle jag vilja få bort.

Ja, jag tänker tvärtom. I de länder där föräldraledighet för pappor inte finns (eller knappt finns) eller föräldraledighet inte är ett känt koncept - är det extremt traditionellt könsstyrt vem som gör karriär och vem som tar paus för att ta hand om barnen - och i vissa fall aldrig återkommer till arbetsmarknaden. Om det finns en generös föräldraförsäkring med kvoteringsregler så finns förutsättningarna för ett mer jämställt uttag.

Att ta bort föräldrapenning helt tänker jag kommer att göra att vi går tillbaka till att kvinnor får göra det obetalt i mycket högre utsträckning.

Jag ser inte att vi behöver sätta tryck nedåt på födelsetalen i Sverige, och tycker inte att riskerna man tar för ökad barnfattigdom är rimliga ens om vi hade velat få en marginell förändring.
 
Men nu är ju skolan en plats där du måste ha barnen och då en plats som stänger helt 4 dagar om året och då inte låter dig ha barnet där.

Det finns ingen motsvarande plats där alla måste ha sin hund, som stänger 4 dagar per år och där du måste vara med hunden hela dagen det är stängt.

(Men läs även första meningen i mitt förra svar)
Om man har en tik som löper så är det jämförbart i allra högsta grad. (dessutom så är det fler dagar).
 
Om man har en tik som löper så är det jämförbart i allra högsta grad. (dessutom så är det fler dagar).
Å andra sidan har staten ingen glädje av att det finns hundar i landet om man är krass. Hundar är kära familjemedlemmar men bidrar inte till statskassan.

Staten behöver som sagt barn eftersom staten behöver framtida skattebetalare och företagare. Därför ligger det i statens intresse att underlätta för föräldrar att ha barn.
 
Å andra sidan har staten ingen glädje av att det finns hundar i landet om man är krass. Hundar är kära familjemedlemmar men bidrar inte till statskassan.

Staten behöver som sagt barn eftersom staten behöver framtida skattebetalare och företagare. Därför ligger det i statens intresse att underlätta för föräldrar att ha barn.
Jo jag vet, jag är inte 100% allvarlig i mina inlägg här. Men det är lite störande att hela samhället är uppbyggt för att familjer med barn är de enda riktiga medborgarna.
 
Inte för att jag propagerar för den extra veckan. Men den ser konstigare ut än den är. Det är bara för att kompensera de dagar som föräldrar tvingas ta semester för att skola och fritids är stängda helt enkelt.

Jag tror inte alltid det har varit så många dagar då skolan varit stängd och som man måste åka in till skolan för att sitta med vid vaccinationer och sådant tidigare utan det är något som ändrats, ökat.

Varför kan man inte ta ut föreäldraledighet enligt det system som redan finns? Vad är poängen med denna extra vecka? Får dagarna endast användas när skolan är stängd som i ditt exempel? I så fall är det nog namnsättningen som blivit knepig, jag har verkligen uppfattat syftet med den extra veckan att man ska umgås med familjen utan koppling till orsaken I form av stängd skola.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 079
Senast: warg
·
Gravid - 1år Det här med "rätt tid" att skaffa barn, finns det? Känns som att alla diskuterar det rätta tillfället (ja även jag) men när är det då? I...
2
Svar
35
· Visningar
5 603
Senast: ÅDI
·
D
  • Låst
Övr. Barn Är det fler än jag som längtar ihjäl sig efter barn...ser barnvagnar överallt hör om magar som växer dagarna i ända...blir tokig snart...
Svar
5
· Visningar
1 117
Senast: doxrainyjune
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ny laptop
  • Trött och arg
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp