Är bilen vår?

vindvissla

Trådstartare
För en månad sedan köpte vi en bil av ett företag, en mindre bilfirma som vid googling verkade vara reko.

Två veckor senare ringde de och sa att ägarbytet inte skett pga att ägaren till bilen inte var nöjd med priset. Bilen var dessutom avställd. Jag blev asförbannad och gav honom en timme att lösa skiten, annars ville vi häva köpet.

Såklart löstes det inte och vi åkte upp och hävde köpet. Vi fick tillbaka vår gamla bil som vi lämnat i inbyte och de överförde pengarna och skickade en screenshot på överföringen. Dock stoppade de överföringen så pengarna kom aldrig fram.

Vi pratade med dem efter ett par dagar och då sa de att de skulle fixa pengarna, det kunde dock ta ett par veckor. Totalt oacceptabelt såklart och vi meddelade dem att vi tänkte polisanmäla dem.

Sagt och gjort, saken polisanmäldes. Ungefär här tar mina kunskaper slut. Vad händer med ett sånt här fall sedan? I helgen upptäckte vi dessutom att bilen låg ute på blocket, genom en annan bilfirma. När vi ringde dem sa de att de sålde bilen åt den första bilfirman. Vi informerade om läget och även att det är polisanmält. Sen informerade vi polisen.

Har vi rätt att åka och hämta bilen? Är den vår eller deras? Killen som är polisanmäld verkar vara i trubbel på flera sätt, men en vecka efter vårt köp köpte han en Audi TT till sej själv. Hur stor är chansen att vi får tillbaka pengarna?

Någon som har koll på rättsväsendet? :)
 
Jösses sicken soppa ni hamnat i. Har ingen koll men vad säger polisen? de kanske kan råda er hur ni ska göra.

hoppas det löser sig
 
Vi har ju papper på att vi har köpt bilen, räcker inte det som bevis på att vi äger den?
Ägarbytet blev aldrig genomfört och ni hävde köpet. Nu ligger "problemet" i att ni inte fått tillbaka pengarna, Agera på att det ska ske så fort som möjligt snarare än att få bilen för risken är stor att det aldrig var tänkt att sälja bilen alternativt att försöka få er att betala "lite mer". Ligg på firman om att det är polisanmält, risken är stor att firman och pengarna "försvinner".
 
Ja nä helst vill vi inte ha bilen alls, vi har köpt en annan. Vi vill ju ha antingen bil eller pengar.

Hur går det till rent polisiärt då? Vi fick hem en bibba papper om att anmälan är registrerad. Kan vi göra nåt för att hjälpa till? Kan ägarna hamna i fängelse för bedrägeri? Böter?

Vi står inte på bar backe men det är ju rätt sura pengar att bli av med.
 
Ja nä helst vill vi inte ha bilen alls, vi har köpt en annan. Vi vill ju ha antingen bil eller pengar.

Hur går det till rent polisiärt då? Vi fick hem en bibba papper om att anmälan är registrerad. Kan vi göra nåt för att hjälpa till? Kan ägarna hamna i fängelse för bedrägeri? Böter?

Vi står inte på bar backe men det är ju rätt sura pengar att bli av med.
Jag antar att ni har gett polisen all information ni har sparat som screenshots och utskrifter från bank om överföringar etc? Då kan du inte göra så mycket mer än att ligga på för att det ska röra sig framåt. Vad säger firman/personerna om du ringer och undrar vad som händer med pengarna?

Och ja det är väl någon form av bedrägeri sen om polisen har tillräckligt för att kunna agera på det och om personen/företaget har tillräckligt med tillgångar för att ni ska få era pengar är en annan fråga. Om de nu inte vill betala pengarna så är det uppenbart att det är någon form av bedrägeri på gång och då är det dags att agera för ni är nog inte de enda som blir lurade isf och det kan då till slut handla om många personer som vill dela på inga tillgångar. Beroende på summa så kan det även vara så att de helt enkelt hoppas på att vara tillräckligt jobbiga så att ni inte "orkar" för den summan.

Första steget är att ringa till företaget och fråga vad man håller på med och att det ligger en polisanmälan om det hela. Om de inte betalar illa kvickt då så blir det jobbigt för då är de tydligen ok med det.
 
Jag fattar inte varför man kan ta tillbaka pengar som man betalt? I Finland är det då inte möjligt utan trycker man betala så är det betalt.
 
Kronkalle är nog den snabbaste och enklaste vägen för er... begär in pengarna via Kfm, vad som sker då är att kronis skickar ett delgivande till motparten... Om inte motparten bestrider det så drar Kfm pengarna... bestrider motparten så får du avgöra om du vill ta det till Tingsrätten för beslut.... Tror det går snabbare än med en bedrägerianmälan hos Polisen.... Lägg på ränta på pengarna + alla avgifter som du får från kronis
 
Om ni avtalat om köp med firman, och de haft ett uppdrag att sälja bilen för kunds räkning, så borde avtalet mellan er och firman vara fristående från avtalet mellan firman och bilens tidigare ägare. Om den tidigare ägaren inte var nöjd med priset så är det en tvist mellan denne och firman, inte mellan firman och er. Firman kan förmodligen inte backa från den avtalade försäljningen till er på den grunden, och affären torde som jag ser det i allt väsentligt vara fullbordad. Ni hade kommit överens om affären, betalat bilen, och tagit den i besittning.
Däremot hade ni förmodligen grund för att häva köpet, utifrån att överenskommelsen om ägarbytesregistrering inte uppfyllts.

Ni avtalade sedan om att köpet skulle hävas, och eftersom ni fick tillbaka inbytesbilen och gav upp besittningen av den nya bilen tror jag att hävningen kan anses vara genomförd - trots att en delskuld kvarstår. Ni kan inte hämta tillbaka den nya bilen som något slags pant för skulden.

Jag håller med om att Kronofogden kan vara ett lämpligt nästa steg. Vad som då händer är att de först och främst utreder och fastställer huruvida det överhuvudtaget finns ett skuldförhållande. Om så är fallet, kan de besluta om utmätning. Och om det då finns utmätningsbara medel, antingen pengar på bankkonton eller andra tillgångar som går att sälja, så har ni möjlighet att få tillbaka pengar den vägen.

Parallellt med Kronofogdemyndighetens hantering av skulden kan Polisen utreda misstankar om bedrägeri eller andra brott, men de två processerna hänger inte nödvändigtvis ihop.

Min okvalificerade men erfarenhetsbaserade gissning om utsikterna att faktiskt få tillbaka pengarna... 50/50.
 
Jag fattar inte varför man kan ta tillbaka pengar som man betalt? I Finland är det då inte möjligt utan trycker man betala så är det betalt.

Det går inte. Tricket är att registrera en betalning i framtiden och ta bort den innan den är genomförd. Till exempel blir alltid överföringar mellan banker gjorda vid vissa klockslag.
 
Åh tack för bra svar! Jag ska spendera denna regniga förmiddag med att läsa på hos kfm. Jag är som sagt helt ny på detta så jag är jättetacksam för er hjälp.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har ett litet dilemma och vet inte riktigt vart jag ska vända mig så provar helt enkelt att skriva av mig här så får vi se om...
Svar
13
· Visningar
2 853
Senast: Gelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp