Är bilen vår?

Det håller jag inte med om, att lura någon att tro att pengarna överförts är bedrägeri.
Rent moraliskt så har du ju rätt, men Polisen kommer att se det som ett tvistemål om pengar och avskriva ärendet då parterna har ett affärsförhållande. Det hanteras olika om det handlar om en okänd som luras eller om man har affärer ihop.
 
Det håller jag inte med om, att lura någon att tro att pengarna överförts är bedrägeri.
Frågan om att få tillbaka pengarna så som avtalats, dvs. skuldindrivningen (=det som syftades på i inlägget du besvarade) är inte ett polisärende.

Huruvida det funnits uppsåt att snuva TS och därmed om brott begåtts är en fråga för polisen - men ett ANNAT ärende.

Även om det inte döms för brott ska TS fortfarande ha tillbaka pengarna baserat på avtalet som ingåtts.
 
Rent moraliskt så har du ju rätt, men Polisen kommer att se det som ett tvistemål om pengar och avskriva ärendet då parterna har ett affärsförhållande. Det hanteras olika om det handlar om en okänd som luras eller om man har affärer ihop.
Juridiskt har det inte någon betydelse, där tar du miste. Det kan ha betydelse för bevisningen men det är något annat.
 
Jag håller med om att Kronofogden kan vara ett lämpligt nästa steg. Vad som då händer är att de först och främst utreder och fastställer huruvida det överhuvudtaget finns ett skuldförhållande. Om så är fallet, kan de besluta om utmätning. Och om det då finns utmätningsbara medel, antingen pengar på bankkonton eller andra tillgångar som går att sälja, så har ni möjlighet att få tillbaka pengar den vägen.

KFM fastställer inte skulden. Det får man gå vidare till tingsrätten med, om motparten anser skulden tvistig.

Det kan bli en segdragen historia.
 
Dom har häft köpet. alltså äger dom inte bilen.
Ja i det här fallet. Men annars så är det kvittot som gäller när det kommer till ägande. Man kan leasa en bil och ha den registrerad på sig själv medan leasingbolaget fortfarande äger bilen. Äga och förfoga är olika saker.
 
Någon som har koll på rättsväsendet? :)
Detta är ju en konsumenttvist, den ska du slippa driva själv. De flesta kommuner i Sverige (bor ni i Sverige nu?) har en konsumentvägledare som hjälper till vid konsumenttvister. Kolla www.hallakonsument.se så hittar ni rätt.

Visst kan du gå via KFM, men det är ju en lång väg att gå. Jag hade hellre stämt de direkt och tagit konsumentvägledaren i kommunen till hjälp. Eventuella advokatarvoden mm borde i detta fall gå på er hemförsäkring, men kolla det en gång till.

Själv hade jag gjort det så obekvämt för bolagsägarna som möjligt och jag hade legat på polisen att göra någonting åt fallet.
 
Tack Ramona, jag ska kolla upp både din länk och hemförsäkring. Tror jag har en ganska bra hemförsäkring. Kan jag göra kfm samtidigt som detta eller är det antingen eller?

Vi tillbaka i Sverige igen sen ett par år nu, har inte varit så aktiv här dock pga alla barn, jobb och utbildningar.
 
Polisanmälningar brukar man få svar på inom en vecka. Anmälde du genom att fylla i en blankett på nätet? Då har du nog också kryssat i rutan att du vill bli meddelad om huruvida ärendet gått vidare eller avslutats. Du får brev med posten.

Man ska aldrig lita på en överföring i bank - om det inte är samma bank som inbetalarens. Då går pengarna direkt in på kontot. Swish fungerar också. Har man olika banker kan betalaren dra tillbaka pengarna om det görs före midnatt. Även PayPal kan vara lurigt, bedragarna har falska PayPal-konton som de visar upp men några pengar har inte betalats in.
 
Nej min man åkte till polisstationen och gjorde en anmälan.

Vi tänkte ju att det var legitimt eftersom det är en bilfirma som har funnits ett tag, som såg bra ut på nätets omdömen och sådär. Hade det varit en privatperson hade jag aldrig låtit en överföring vara tillräcklig. Jag hade dessutom sett till att ägarbytet skickats personligen. Men det är lätt att vara efterklok...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har ett litet dilemma och vet inte riktigt vart jag ska vända mig så provar helt enkelt att skriva av mig här så får vi se om...
Svar
13
· Visningar
2 854
Senast: Gelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp