Är blodtypningen för gammal? (DNA + hästpass)

jerseyko

Trådstartare
Jag fick hem brev från uppfödaren till min hästs avkomma.

Han är född 2005 och nu ska hon fixa pass på honom. Vilket betyder att han ska DNA kollas och chipmärkas.
Det står även att stot ska DNA kollas, i min häst pass står det att hon är blodtypad. Räcker det eller är det provet/resultatet för "gammalt".

I brevet ligger 2 beställningsblanketter för hårprov/blodprov samt en påse med 2 provtagnings-set för hårprov.

Är det ett för stoet och ett för avkomman?


Har en kompis som är id-kontrollant, så vi behöver bara veta om båda hästarna ska testas så lastar jag henne i min bil så hon kan ta proven och chipmärka avkomman.
 
Sv: Är blodtypningen för gammal? (DNA + hästpass)

Ring uppfödaren och fråga vad denna menar ?
 
Sv: Är blodtypningen för gammal? (DNA + hästpass)

Brevet är från ASVH.

Avkomman har inte pass, och eftersom han är så gammal nu krävs DNA (svansprov) från honom (+ att han chipmärks samtidigt) och även DNA från mitt sto för att bekräfta att hon är mamma.
Mitt sto är ju blodtypad, tänkte om det kanske räckte men ett sånt prov kanske hinner bli gammalt och ogiltigt för de gjordes säkert när hon var bebis, dvs 9 år sen.
 
Sv: Är blodtypningen för gammal? (DNA + hästpass)

Problemet nog att stoet är blodtypad och inte Dna testad och då kan man nog inte jämföra dessa prover utan dom måste vara lika antingen blodtypar man båda vilket troligen inte gäller i dag (och blir dyrare om inte annat ) utan man vill över på Dna test med hår och då ska både stoet och din kille testas. Om det inte är så för man tar ju 2 hårprover vid teckenbestämning på samma pålle .....

Ring ASVH :D så får du korrekt svar för vad som gäller dina hästar .

Mvh Mia
 
Sv: Är blodtypningen för gammal? (DNA + hästpass)

När jag var inne på atg kliniken och chippade tog de bara strån från fölets svans de sa att eftersom mamman var med så behövde de inte ta från henne.
De såg så att säga att det var rätt sto som var med fölet hade ju stoets pass med också. Mitt sto var förövrigt 17 år så vad jag vet var hon inte DNA-typad alls.
Kan det vara så som miaa säger att det är för att han är så pass mycket äldre och inte ett oavvant föl som de behöver från ditt sto med.
Men jag håller med ring till asvh och kolla.
 
Sv: Är blodtypningen för gammal? (DNA + hästpass)

Det stämmer att om man tar tagelprov från föl medan det fortfarande går kvar med mamman så behöver man inte jämföra mot hennes DNA.

Däremot måste man ta prov även från mamman om avkomman är avvand.
 
Sv: Är blodtypningen för gammal? (DNA + hästpass)

Okey tänkte mer om blodtypning och svanstagel var samma sak men svansprovet modernare!

Det fanns ju 2 provpapper i kuvertet, så jag ska dubbelkolla med ASVH att vi kan använda det ena till min häst (stot) och det andra till hennes avkomma.
Följesedeln/Remissen till SLU är dubbel, alltså ett ex för stot och ett för avkomman.

Avkomman blir 5 vid årsskiftet och alltså avvand sedan länge, de gick dock ihop förra sommaren och då var det ingen tvekan om att de var släkt, han en super morsgris och de är superlika varandra.
25111836.jpg
 
Sv: Är blodtypningen för gammal? (DNA + hästpass)

Glöm inte att det antagligen skall vara 2 tagelprov på varje häst ett till att ett testa med och kuvert de lägger i arkivet märkt med hästens namn och chipnr .
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Vi har en liten shettisherre här hemma som inte har pass (helt oregistrerad), men vi har bestämt oss för att skaffa pass nu. Vi åkte...
Svar
2
· Visningar
826
Senast: Presto
·
M
Hästmänniskan Jag hade ute min veterinär idag för och fixa pass till min Shetlandsponny som vi haft i 5 år. Vi skrev aldrig något kontrakt eller något...
2
Svar
22
· Visningar
7 437
Senast: Presto
·
Hästmänniskan Har "råkat" köpa en häst utan pass och tänkte ta och fixa det nu. Men har letat på ASVHs hemsida och jag blir inte klok på vilka papper...
Svar
5
· Visningar
1 285
Senast: Linda80
·
Hästmänniskan Har äntligen fått mitt pass från Asrp :banana:. Efter ett år av väntan tröttnade jag och sa att jag ville ha det prioriterat (betalade...
Svar
16
· Visningar
1 718
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp