Är brösta något för mig?

Julia.Carlsson

Trådstartare
Hej, har ett tioårigt sto med många egna viljor och som är mycket posetiv till arbetet, har läst på mig lite om brösta och är osäker om det skulle vara något för mig, eller oss?

Mitt sto är väldigt stark och blandningen med både hennes starka viljor (många egna åsikter) och hennes tendens att bli både strak och ryckigt i munnen, samtidigt som hon trycker på med hela kroppen, så är hon svår att hantera för mig, och har svårt att sitta emot, vi har prövat några bett, bla, vanligt rakt gummibett, tredelat gummi bett med fasta ringar och ett babypellam. Just nu så är det ända jag vet att brösta är mest för att inte sadeln ska glida bak, min sadel är tillpassad och har inte riktigt tendensen att glida bak extermt mycket utan bara lite gran och även så hamnar sadeln gärna snett.

Några tips? :laugh:

( Liten extra grej, eftersom hon blir stark och både tung och ryckig i handen, så sträcker jag gärna fram händerna innan exempelvis hinder, har försökt träna bort detta men det går trögt för mig, kanske någon som känner igen sig, några tips på den fronten? :confused: :nailbiting: )
 
Jag tror nog inte riktigt att jag förstår vad du menar, en brösta gör så sadeln inte glider bakåt och ingenting annat. Om hon blir hög i nacken och svår att påverka av den anledningen kan dock en hyfsat (inte överdrivet) kort martingal göra det lite lättare att bromsa tycker jag.

Jag tycker dels att du ska ta hjälp av en tränare, dels att du borde kolla tänderna på hästen och även kolla sadeln eftersom den glider snett. Det skadar inte med en allmän vetcheck heller så ni vet att det inte är något fysiskt som gör att hon blir stark och ryckig och tung i handen :)
 
Hej, har ett tioårigt sto med många egna viljor och som är mycket posetiv till arbetet, har läst på mig lite om brösta och är osäker om det skulle vara något för mig, eller oss?

Mitt sto är väldigt stark och blandningen med både hennes starka viljor (många egna åsikter) och hennes tendens att bli både strak och ryckigt i munnen, samtidigt som hon trycker på med hela kroppen, så är hon svår att hantera för mig, och har svårt att sitta emot, vi har prövat några bett, bla, vanligt rakt gummibett, tredelat gummi bett med fasta ringar och ett babypellam. Just nu så är det ända jag vet att brösta är mest för att inte sadeln ska glida bak, min sadel är tillpassad och har inte riktigt tendensen att glida bak extermt mycket utan bara lite gran och även så hamnar sadeln gärna snett.

Några tips? :laugh:

( Liten extra grej, eftersom hon blir stark och både tung och ryckig i handen, så sträcker jag gärna fram händerna innan exempelvis hinder, har försökt träna bort detta men det går trögt för mig, kanske någon som känner igen sig, några tips på den fronten? :confused: :nailbiting: )
Du tänker kanske på martingal? För brösta har bara funktionen att inte sadeln ska glida bakåt.
 
Hej, har ett tioårigt sto med många egna viljor och som är mycket posetiv till arbetet, har läst på mig lite om brösta och är osäker om det skulle vara något för mig, eller oss?

Mitt sto är väldigt stark och blandningen med både hennes starka viljor (många egna åsikter) och hennes tendens att bli både strak och ryckigt i munnen, samtidigt som hon trycker på med hela kroppen, så är hon svår att hantera för mig, och har svårt att sitta emot, vi har prövat några bett, bla, vanligt rakt gummibett, tredelat gummi bett med fasta ringar och ett babypellam. Just nu så är det ända jag vet att brösta är mest för att inte sadeln ska glida bak, min sadel är tillpassad och har inte riktigt tendensen att glida bak extermt mycket utan bara lite gran och även så hamnar sadeln gärna snett.

Några tips? :laugh:

( Liten extra grej, eftersom hon blir stark och både tung och ryckig i handen, så sträcker jag gärna fram händerna innan exempelvis hinder, har försökt träna bort detta men det går trögt för mig, kanske någon som känner igen sig, några tips på den fronten? :confused: :nailbiting: )

Blev också lite osäker.

Vill du enbart ha hjälp med att hindra sadeln från att glida bakåt? En brösta hindrar sadeln att glida men den gör inte något mer. Det finns lite olika varianter - vissa sitter bara rakt över bringan, och andra sitter som ett V ungefär, fästa vid framvalvet på varsin sida, och i sadelgjorden.

Eller vill du ha hjälp med att få lite mer kontroll på hästen? Då finns ju ex martingal som också sitter som ett V från framvalvet och in mellan frambenen på hästen. Men då har du också remmar som går upp till tyglarna.

1617604919029.png



Jag tänker att det alltid är bra att rida för tränare. Det gör du säkert redan, men då får du mycket bättre hjälp direkt på plats än om vi skulle skriva saker på nätet såhär utan att ha sett dig och din häst tillsammans. :)

Men generellt är det alltid jättebra att träna balans och kroppskontroll. Ofta om man blir lite hackig i handen och har svårt att ge eftergift så är det i grunden balansen det hänger på. Du måste vara stark i mage/rygg och du måste sitta stabilt i sadeln så att du inte glider runt eller "håller fast" dig i tygeln.

Jag tycker mycket om centrerad ridning och deras sätt att lära ut och tänka. Det är mycket fokus på just balansen och att rida på ett hästvänligt sätt. Du kan kanske låna en eller två böcker på biblioteket och se om det passar dig:
http://libris.kb.se/hitlist?q=Centrerad ridning :

Här finns en artikel också om du vill läsa. :)
https://www.hippson.se/artikelarkivet/ryttartraning/centrerad-ridning-hjalper-ryttaren-att-hitta.htm
 

Liknande trådar

Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 074
Senast: prallan
·
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 656
Senast: _FiA_
·
Fälttävlan nu i fällnings perioder så glider min sadel gärna bak i galoppen, är mellan 2 bomvidder just nu också så har en fårskinnspadd vilket...
Svar
7
· Visningar
1 867
Senast: Buck
·
Träning Jag rider en sjuårig islandsvalack som är grundutbildad men som har fått göra lite som han velat senaste halvåret pga av att ägarna...
Svar
1
· Visningar
1 027
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp