Är Cheval En Bra Vagn?

G

GUMZAN

Jag undrar om det är nån som har en cheval liberte' och i så fall är det en bra vagn? Jag funderar själv på att köpa en sån med kombiramp. Funkar den bra när hästen är svårlastad? För och nackderlar?:banana:
 
Sv: Är Cheval En Bra Vagn?

Jag undrar också över Chevalen och framförallt deras glasfibervagn 2004, är det någon som har en sådan?? Har inte läst ett ända inlägg om just 2004 och är väldigt nyfiken.
 
Sv: Är Cheval En Bra Vagn?

Jag har mest hört negativa saker om Cheval, det är en budget-vagn som ser dyrare ut än vad den är och pga det så har kvaliten blivit väldigt dålig.

Dom flesta märken går att beställa med kombiramp nu!
 
Sv: Är Cheval En Bra Vagn?

Har tyvärr inte heller hört så mycket bra om Cheval...
Dock så kan jag rekomendera Ifor Williams transporterna, de är billiga med bra kvalitet och de har kombiramp.
 
Sv: Är Cheval En Bra Vagn?

Jag har nog bara hört gott om dem av Chevalägare på buke.

Jag är inte förespråkare av kombiramp, men många verkar tycka att det fungerar bra för deras hästar så varför inte? Det är bra om släpet är rymligt så kolla höjden o jämför med andra.

Kan du kanske hyra Cheval o se hur det går?
 
Sv: Är Cheval En Bra Vagn?

Jag har en Ifor Williams och är nöjd med den i stort, dock så håller väggarna på att ruttna, så jag känner att ingen mer plyfavagn för mig. Vill också passa på att varna lite, för när jag forskade på glasfibervagnarna så visade det sig att dom flesta också innehöll plyfa!! Det är väldigt svårt att få reda på av försäljare och hemsider vad det igentligen är i dom så kallade sandwichkonstruktionerna, alla säger bara att det är helglasfibersläp och det stämmer ju inte riktigt. Nackdelen är ju att är det trä i väggarna och det blir en liten skada eller att en skruv inte är tätad ordentligt så hinner ju hela innehållet i väggen ruttna bort innan man märker det...Dock så har jag uppgifter på att Cheval håller på att plocka bort plyfan i sina glasfibervagnar och att dom vagnarna kommer att finnas på marknaden om en månad eller två. Därför så är jag väldigt intresserad av just 2004, den verkar vara lagom stor och är väldigt välutrustad med taklucka, öppningsbara fönster, luftintag framtill samt utsug baktill (iallafall om det är glasfiberlucka upptill bak). Annars om man ska ha en glasfibervagn utan plyfa i så måste man upp i prislappar på runt hundratusen och det är lite för mycket för min plånbok. En sak till som jag har upptäckt är att många vagnar levereras utan taklucka och har ingen som hellst ventilation utom möjligen dom två öppningsbara fönstrena på sidorna, men jag vet inte om det är så lyckat att i tio minusgrader låta det blåsa rakt i annsiktet på hästen.. Andra förklaringar som jag fått är att det kommer in luft bakifrån sk baksug men det tycker inte jag är tillräkligt efter att ha sett en kompis häst vara helt dyngsur och det hängde droppar av fukt i taket på hennes nya transport efter att ha kört i ca en halvtimme och hästen var varken stressad eller upprörd eller hade blivit riden svettig innan transport. Det är bara en sak som får mig att tveka angående Cheval Liberte 2004 och det är takhöjden framtill, den sluttar ju väldigt i fronten och sedan skulle jag vilja se en sådan i verkligheten innan. Jag har sett en 2003 och den verkade rejäl, såg inget täcken på att den skulle vara i sämre kvalité än någon annan vagn, men glasfibervagnarna är ju inte deras billigaste släp så det kanske kan skilja en del där. Är det någon som har en 2004 i närheten av Stockholm (gärna södra) och skulle kunna tänka sig att visa den så vore jag jättetacksam.
 
Sv: Är Cheval En Bra Vagn?

stallägaren har en Cheval o är väldigt nöjd med den. Bommarna är enkla häset står bra, den går bra bakom bilen, ventilationen verkar fungera helt ok.
 
Sv: Är Cheval En Bra Vagn?

super skrev:
Vill också passa på att varna lite, för när jag forskade på glasfibervagnarna så visade det sig att dom flesta också innehöll plyfa!! Det är väldigt svårt att få reda på av försäljare och hemsider vad det igentligen är i dom så kallade sandwichkonstruktionerna, alla säger bara att det är helglasfibersläp och det stämmer ju inte riktigt.

I princip alla glasfibersläp på marknaden har en sandwichkonstruktion med en plyfakärna. Jag har faktiskt inte hört ngt märke ljuga om det.

Paragan är det enda jag nu kan komma på som inte har det (finns säkert något till) utan har en annan stomme. Vet du vad Cheval skall ersätta plyfan med?

Skulle jag välja mellan ett släp med plyfakärna eller ett utan skulle jag välja det förstnämnda varje dag i veckan.

Edit: Helglasfiber är en benämning på att det inte bara är fronten som är i glasfiber.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är Cheval En Bra Vagn?

hannibal skrev:
I princip alla glasfibersläp på marknaden har en sandwichkonstruktion med en plyfakärna. Jag har faktiskt inte hört ngt märke ljuga om det.

Paragan är det enda jag nu kan komma på som inte har det (finns säkert något till) utan har en annan stomme. Vet du vad Cheval skall ersätta plyfan med?

Skulle jag välja mellan ett släp med plyfakärna eller ett utan skulle jag välja det förstnämnda varje dag i veckan.

Edit: Helglasfiber är en benämning på att det inte bara är fronten som är i glasfiber.

Jag sa inte att någon har ljugit om det, men det är heller ingen som upplyser om det. Var tvungen att gå in på "orginalhemsidorna" för att luska reda på vad det var emellan, en del försäljare hade ingen aning vad det var emellan och andra påstod att så var det på alla. Dom märken som inte har plyfa emellan, som jag vet, är bla Fautras, Mustang och som du tidigare nämnde Paragan, både Mustang och Fautras är ju bra märken och det måste ju vara en anledning till att dom väljer bort plyfan. Jag har en bror som håller på med glasfiberbåtar och det kan vara en risk med plyfa emellan glasfibern, om det blir en spricka eller om det är dåligt tätat från början så kommer ju plyfan att ruttna och du har ingen möjlighet att upptäcka det förren det är försent.

Ska ringa tillbaka till generalagenten för Cheval Liberte om ca en månad för att höra om dom nya vagnarna har kommit på marknaden, jag kan höra efter då vad det är i väggarna, han sa vad det skulle bli i väggarna istället när jag pratade med honom för ca 1v sedan men jag kommer faktiskt inte ihåg:o
 
Sv: Är Cheval En Bra Vagn?

Gokväll :)

Visst har de valt av ngn anledning. På samma sätt som de flesta andra väljer att ha plyfakärna. Jag litar inte på den stomme som bl.a. Ume har (åtminstone på äldre släp, som inte är stadig nog att stå emot smällar utan att bucklas). Jag vill ha bärigheten och styrkan som plyfakärna ger.

Det stämmer att (husvagnstillverkaren) Mustang har annan stomme. Så länge den inte består av samma skumfyllning som flera husvagnar har så kanske det fungerar lika bra som plyfastomme.

Man kan ju tänka sig en kompositkärna i samma material som Rice har i golvet. Om det håller lika bra som plyfa, inte blir för tungt och inte blir orimliga kostnader att tillverka så vore det ett bra alternativ.

Intressanta tankar och du får gärna berätta vilken typ av kärna Cheval ska börja med.
 
Sv: Är Cheval En Bra Vagn?

Jag har en sån!
Har precis bytt in min Cheval Liberté Light mot en sprillans ny 2004. Tycker jättemycket om min vagn, luftig, ligger bra efter bilen, hästen står bra i den (gott om plats). Lighten tyckte jag kändes lite budget och mer "skrapplig" men 2004 känns väldigt stabil. Det enda man bör tänka på är att direkt lägga in en "skrapmatta" för frambenen, annars kan mattan knöla sig (det misstaget gjorde vi i Lighten men nu är det inte ett märke i golvet) Denna vagn drar dessutom ca 10 % mindre bensin (2004 mot Lighten).
//Magda
 
Sv: Är Cheval En Bra Vagn?

Jag har en 2004XL uttagen 2005 och är supernöjd med den! Den är lättskött, lätthanterad, bra bommar och lås, mkt rymlig för hästarna. Har kört allt från minisar till ett mkt resligt halvblod på 170cm utan att det någonsin har sett trångt ut. Sen att det är kombiramp på den är underbart när man även vill använda den till att köra annat än hästar i den.

Myggan_ox, vad menar du med skrapmatta? I min är mattan helgjuten så den kan aldrig korva upp sig.
 
Sv: Är Cheval En Bra Vagn?

[Man kan ju tänka sig en kompositkärna i samma material som Rice har i golvet. Om det håller lika bra som plyfa, inte blir för tungt och inte blir orimliga kostnader att tillverka så vore det ett bra alternativ.

Intressanta tankar och du får gärna berätta vilken typ av kärna Cheval ska börja med.[/QUOTE]

Halloj igen. Nu har jag pratat med generalagenten för Cheval Liberte och han sa att det är någon form av skum som dom ska använda men att det inte är riktigt klart ännu. Dom har gjort en demovagn som dom håller på att testa och om allt går som det ska så blir det serieproduktion i slutet på augusti.
 
Sv: Är Cheval En Bra Vagn?

Myggan_ox, vad menar du med skrapmatta? I min är mattan helgjuten så den kan aldrig korva upp sig.[/QUOTE]

Med "skrapmatta" menar Myggan_ox att vi lagt en stallmatta över den helgjutna mattan där hästen har framhovarna för att den inte ska släppa från underlaget och bubbla sig.
Hästen Mygel har en liten egenhet att trippa när han tycker det blir långsamt därbak vilket fick mattan att släppa från plattan och skapa gigantiska bubblor.
Inte korva upp, men väl bubbla upp alltså.
Jag ska också förtydliga att vi åker ca: 2000 mil per år med våra transporter och har erfarenhet av Trane, Ume och Värmlandsvagnen sedan tidigare och Cheval är den som vi känner oss mest komfortabla med både vad gäller kvalitet och körkänsla.
Den 2004 som vi hämtade ut i Umeå för två veckor sedan har vi redan nu bekantat oss med i ca: 400 mil och det enda som kan upplevas som "Budget" med den i förhållande till tidigare transporter är faktiskt priset, vilket stör mig väldigt lite ;-)

//Matts D
 
Sv: Är Cheval En Bra Vagn?

Är veven till stödhjulet fram trög på er transport? Jag var och tittade på en Cheval 2003 (i brist på en 2004 som jag igentligen ville se) och två saker reagerade jag på, den ena var att veven till stödhjulet var JÄTTE trög och den andra var att gasdämparna till fronturlastningen och bakluckan var alldeles rostiga redan och släpet var bara ca 6 månader gammalt, ägarens förklaring var att hon högtyckstvättade släpet ofta och behövde därefter smörja i alla fall veven till stödhjulet. Har ni märkt något sådant på ert släp?
 
Sv: Är Cheval En Bra Vagn?

Har nyligt köpt en Light av den alldeles sprillans nya varianten :love:
Mycket som är förbättrat på den, den ligger bra på vägen och är fantastiskt lätt! Jag har en totalvikt på 1360 kg och kan då lasta 680 kg! Bilen drog med enkelaxlat Rekosläp 1,2 liter/mil med lighten drog den strax under litern :idea:
PM:a gärna om du vill veta mer!
 
Sv: Är Cheval En Bra Vagn?

super skrev:
Halloj igen. Nu har jag pratat med generalagenten för Cheval Liberte och han sa att det är någon form av skum som dom ska använda men att det inte är riktigt klart ännu. Dom har gjort en demovagn som dom håller på att testa och om allt går som det ska så blir det serieproduktion i slutet på augusti.

Skum... Skumt (;)). Låter inte vidare stadigt i mina öron.

Jag väljer plyfastomme som sagt.
 
Sv: Är Cheval En Bra Vagn?

Hej igen. Jag rådfrågade min bror (som håller på med båtar;) ) och han sa att det är stadigt, lätt och hållbart enda nackdelen i förhållande mot plyfa, som han vet, är att det kanske är mindre hållbart mot "punktslag" vilket i och för sig innebär att det är mer känsligt för om hästen sparkar mycket. Fast dom kanske har tänkt på det och stärkt upp med ortentliga sparkskydd istället. Jag har kollat runt och även Atecs samt Christs lyxkärror har skum i väggarna. En fördel till är ju att det isolerar mot värme och kyla också.
 
Sv: Är Cheval En Bra Vagn?

super skrev:
Hej igen. Jag rådfrågade min bror (som håller på med båtar;) ) och han sa att det är stadigt, lätt och hållbart enda nackdelen i förhållande mot plyfa, som han vet, är att det kanske är mindre hållbart mot "punktslag" vilket i och för sig innebär att det är mer känsligt för om hästen sparkar mycket. Fast dom kanske har tänkt på det och stärkt upp med ortentliga sparkskydd istället. Jag har kollat runt och även Atecs samt Christs lyxkärror har skum i väggarna. En fördel till är ju att det isolerar mot värme och kyla också.

Ah Champion har alltså samma. Där ser man. Jag trodde den hade samma vägglösning som övriga (plyfa i sidoväggarna), men har du kollat så stämmer det säkert.

Såg en aluminiumvagn med skumstomme där hästen sparkat åt sidan. Inte kul. Ordentliga bucklor på utsidan. Kan vara olika skum?
 

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 389
Senast: iNHALE
·
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 337
Senast: Habina
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 826
Senast: animalasia
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
537
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp