Är chip eller öronmärkning bäst? (utbruten från Kattsnack #5)

Lilla

Trådstartare
Nästa vecka blir misse vaccinerad.
Veckan därpå kastrerad och märkt.
Veterinären ville märka i örat. Jag har ingen erfarenhet. Vad föredrar ni? Chip eller märkning?
 
Nästa vecka blir misse vaccinerad.
Veckan därpå kastrerad och märkt.
Veterinären ville märka i örat. Jag har ingen erfarenhet. Vad föredrar ni? Chip eller märkning?

Jag ser fördelar med båda. Öronmärkning är bra för då kan vem som helst se att hon är märkt. Nackdelen är att märkningen blir svårare att se med tiden. Chipmärkningen är osynlig men känns väldigt säker. Sessan är både öronmärkt och chipmärkt :)

Sen är det förstås superviktigt att registrera sig som ägare på katten, annars gör det ingen nytta med märkningen!
 
Jag ser fördelar med båda. Öronmärkning är bra för då kan vem som helst se att hon är märkt. Nackdelen är att märkningen blir svårare att se med tiden. Chipmärkningen är osynlig men känns väldigt säker. Sessan är både öronmärkt och chipmärkt :)

Sen är det förstås superviktigt att registrera sig som ägare på katten, annars gör det ingen nytta med märkningen!

Vi har en veterinär här som tatuerar i örat. Då håller sig märkningen bättre, och man ska vänta tills katten är färdigväxt för bäst hållbarhet.

Mina är chippade, men ett chip kan ju trilla bort så jag är noga vid vet besök att de kollar av chippen.

Om mina någongång i framtiden skulle vara utekatter kommer jag välja att lägga till örontatuering.
 
Nästa vecka blir misse vaccinerad.
Veckan därpå kastrerad och märkt.
Veterinären ville märka i örat. Jag har ingen erfarenhet. Vad föredrar ni? Chip eller märkning?

Mina två katter nu har chip. Minus med chip:et är att det kan flytta sig i kroppen. Annars är det väldigt smidigt.

Minus med tatuering är att den bleknar med tiden, och att den kan vara svår att avläsa. Å andra sidan krävs ingen chipavläsare.

Hundarna har haft örontatuering, men skaffar jag ny hund/katt så håller jag mig troligen till chip.
 
Nästa vecka blir misse vaccinerad.
Veckan därpå kastrerad och märkt.
Veterinären ville märka i örat. Jag har ingen erfarenhet. Vad föredrar ni? Chip eller märkning?
Min innekatt är chipmärkt. Till min stora skräck visade det sig att chipmärkningen från när hon var kattunge misslyckades (den måste ha följt med sprutan ut igen och fastnat i pälsen), så det är viktigt att kolla vid ett senare tillfälle så att chippet faktiskt är där det ska. :)
 
Min innekatt är chipmärkt. Till min stora skräck visade det sig att chipmärkningen från när hon var kattunge misslyckades (den måste ha följt med sprutan ut igen och fastnat i pälsen), så det är viktigt att kolla vid ett senare tillfälle så att chippet faktiskt är där det ska. :)

Fast ett chip kan ta sig ut senare också (inte bara vandra runt/flytta sig) . Så det behöver inte vara så att chippet aldrig kom in i katten utan kan ha hänt senare 😄

Som sagt - väldigt viktigt att man kollar chipningen varje gång man ändå sen besöker veterinären .

Sen allmänt:
Ang att registrera katten och sig som ägare hos SKK:
Det är klokt tycker jag att även välja tillvalet att alla kan söka - inte bara restrikerad sökning.
 
Fast ett chip kan ta sig ut senare också (inte bara vandra runt/flytta sig) . Så det behöver inte vara så att chippet aldrig kom in i katten utan kan ha hänt senare 😄

Som sagt - väldigt viktigt att man kollar chipningen varje gång man ändå sen besöker veterinären .
Whaaaat? Hur tusan då? 🙈 Jag vet att chippen liksom kan "dö"/avaktiveras eller vandra, men jag visste inte att de kunde försvinna ur kroppen helt.
Hennes kullbror hade också en misslyckad chippning, så teorin var som jag skrev tidigare. Men då verkar det som chippen kan hitta på lite vad som helst. 😱

Efter att Älva blev omchippad har jag i alla fall försökt komma ihåg att testa henne när vi har varit hos veterinären, och då har det funkat utan problem, tack och lov! :)
 
Både och skulle jag göra. Som andra sagt så rymmer katten så är det lätt att se att den har en ägare å andra sidan så är det säkrare med chip. Jag brukar alltid be att vet kollar chip när vi är där. Med Nikita kände jag den, ett riskorn mellan skulderbladen. Ska kolla på Megara.

Fö har jag funnit Megaras stora svaghet. Jag har slagit knut på mig själv för att hitta ett godis hon anser vara godis. Nope inget intresse. Idag fick vovve en Frolic som godis och Megara blev galen och ville också ha. Grävde ursinnigt i min mage för att komma åt Frolic som jag har i en ficka på magen och satte vid ett tillfälle tänderna i min *host* ansenliga mage. :cautious:

Små katter ska inte äta Frolic.
 
Jag hade absolut föredragit den norska varianten, där man kan öronmärka chippade katter med ett ”M”. Örontatuering bliroftare oläslig än läslig och jag vill dessutom ha katten märkt från början vilket inte alltid är en så bra idé ur öronsynpunkt.

Mina lever inne och är enbart chippade. Av de sex vuxna katter jag haft har alla chip funkat hela livet, och alla kattungar jag märkt har haft läsliga chip när de flyttat. Har aldrig varit med om att ett chip som bekräftats sitta på plats efter märkning sedan försvunnit (däremot vet jag att de kan krypa ut om man inte är tillräckligt noggrann när man märker dem).
 
Är det en utekatt, absolut båda. Innekatt föredrar jag chip. Att på något vis markera att katten är chippad vore ju bra även på innekatter dock.

Och glöm för guds skull inte att registrera! Jättemånga katter är märkta, men ägaren har glömt/inte velat betala för registreringen och då är tatuering och chip helt onödigt.
 
Är det en utekatt, absolut båda. Innekatt föredrar jag chip. Att på något vis markera att katten är chippad vore ju bra även på innekatter dock.

Och glöm för guds skull inte att registrera! Jättemånga katter är märkta, men ägaren har glömt/inte velat betala för registreringen och då är tatuering och chip helt onödigt.

Lägger till:
Det är även viktigt att uppdatera infon om den registrerade katten. Om kisse registrerats som tex okastrerad men nu är kastrerad så bör man uppdatera det, eftersom det kan spela in ang att snabbt lokalisera/identifiera en bortsprungen misse.
 
Nästa vecka blir misse vaccinerad.
Veckan därpå kastrerad och märkt.
Veterinären ville märka i örat. Jag har ingen erfarenhet. Vad föredrar ni? Chip eller märkning?


Tatuering i örat kan vem som hällts se att katten är märkt. Dock blir en del tatueringar oläsliga med tiden.

Jag hade chippat och tatuerat.
För att ha hängslen och livrem.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 234
Senast: Vovve
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 888
Senast: Blyger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 399
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 338
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp