Är dagens ungdomar verkligen svaga?

Jag har ju läst (väldigt grundläggande) juridik på två olika lärosäten under våren och sommaren. Skillnaden är enorm, på det ena stället förklarar man vad man gjort för fel och hur man skulle ha löst problemet. På det andra konstateras det att man gjort fel.

Inte ens när man är underkänd på en tenta får man veta varför eller vad som var fel, varje fråga har en poäng men inte minsta antydan till varför det blev 0 eller full pott.

Inte superlätt att plugga till omtentan då 😶

(Jag är på alla föreläsningar på plats och de som ges via internet och gör min del av grupparbetena.)
Vi har absolut noll resurser till att förklara enskilda tentaresultat. Jag tänker att det säkert är så på fler ställen. För en kurs med 400 studenter har man 40 timmar för kursledning, det ska räcka till planering, studentkontakter, koordinering av lärarlag, schemaläggning, konstruktion, summering och inrapportering av två tentor (med sammanlagt 500 skrivande studenter), framställning av kursmaterial, konstruktion och rättning av fx-uppgifter för studenter som nästan klarat kursen, uppdatering av kurswebb, kursutveckling, bedömning av begäran om omprövning av kursresultat, etc.

För examinering av kursen får man 30 minuter per student. Det ska räcka till feedback och rättning av seminarieuppgifter samt tentarättning, så där finns heller inga resurser att hämta till individuell feedback på resultatet.

Det man kan få är en betygsmotivering, men då går man inte igenom enskilda tentasvar.
 
Senast ändrad:
Det senare låter som något du bör slippa i akademin, tycker jag.
Det kan man hoppas, men många studenter vill och förväntar sig att de ska få listor och modeller att memorera. Brist på möjlighet till utantillrabblande är en återkommande orsak till kritik i utvärderingar och feedback, att de inte borde behöva tillämpa teorierna.
 
När jag gick socialhögskolan i slutet av 90-talet var det så. Flera gick inte annat än de momenten med obligatorisk närvaro. Och det var svårt att få ihop till grupparbeten som @Mabuse skriver eftersom många hade annat för sig på dagarna då det inte var obligatoriska moment. Vi hade föreläsningar och lektioner 9-12 tre dagar i veckan.

För mig som har gott minne räckte det långt med att gå på alla föreläsningar och därefter kunde jag sortera ut litteraturen på ett annat sätt eftersom många föreläsningar tog upp och fördjupade mycket av litteraturen inom kursen.

En nära släkting har varit lärare på universitetsnivå och känner igen detta med att många tycker att kurser och krav borde förenklas. Hon har varit med om föräldrar som kontaktat henne och velat resonera om sitt vuxna barns resultat på tenta. Har fått höra argument som att barnet borde fått poäng trots fel svar eftersom barnet ansträngt sig.
Släktingen undervisar inte längre.
Mig händer det (har hänt två gånger på ett par decennier) att studenten tycker att hen borde ha fått högsta betyg eftersom hen är medlem av Mensa. Jag har då vänligt förklarat att en tenta inte är ett intelligenstest och att jag således inte betygsätter deras intelligens. Och att med tanke på att betygssättning är myndighetsutövning, vore det fullständigt absurt på Kafka-nivå att betygssätta just intelligens eller andra personliga egenskaper.

Min erfarenhet är att om man inför deras första tenta noggrant förklarar det här med myndighetsutövningen, och att tentasvaret är ett underlag för ett myndighetsbeslut, och vilka krav det ställer både på läraren och på studenten, så uppstår inga missförstånd av den art du nämner. Vem som helst begriper ju att ett myndighetsbeslut inte grundar sig på om medborgaren ansträngt sig mycket nog, utan just på det beslutsunderlag som medborgaren inkommer med. Och de som inte begriper det, skulle jag rekommendera att skyndsamt läsa om samhällskunskap för gymnasiet. Sådant måste en ju förstå för att kunna leva i samhället.
 
Det kan man hoppas, men många studenter vill och förväntar sig att de ska få listor och modeller att memorera. Brist på möjlighet till utantillrabblande är en återkommande orsak till kritik i utvärderingar och feedback, att de inte borde behöva tillämpa teorierna.
Som sagt, hela grejen låter i grunden fel när du skriver.
 
När jag gick på universitetet hade vi en del lärare som inte kunde prata svenska.

Vi var ca 30 stycken i min klass och hade ca 20 timmar schemalagd tid. Fick en chock när vi skulle läsa en kurs i ekonomin och det var 2-4 timmar i veckan på en halvtids kurs
Det torde bli vanligare och vanligare, eftersom man brukar efterfråga internationell rekrytering, och det är svårt att få särskilt många internationella sökande om svenska är ett krav. Internationalisering av forskning är ett kvalitetskrav från politiskt håll.
 
Vi har absolut noll resurser till att förklara enskilda tentaresultat. Jag tänker att det säkert är så på fler ställen. För en kurs med 400 studenter har man 40 timmar för kursledning, det ska räcka till planering, studentkontakter, koordinering av lärarlag, schemaläggning, konstruktion, summering och inrapportering av två tentor (med sammanlagt 500 skrivande studenter), framställning av kursmaterial, konstruktion och rättning av fx-uppgifter för studenter som nästan klarat kursen, uppdatering av kurswebb, kursutveckling, bedömning av begäran om omprövning av kursresultat, etc.

För examinering av kursen får man 30 minuter per student. Det ska räcka till feedback och rättning av seminarieuppgifter samt tentarättning, så där finns heller inga resurser att hämta till individuell feedback på resultatet.

Det man kan få är en betygsmotivering, men då går man inte igenom enskilda tentasvar.
Men då är det ju inte konstigt att studenterna är så oengagerade när utbildaren själv är så oengagerad i studenten? Låter som en helt orimlig situation.
 
Men då är det ju inte konstigt att studenterna är så oengagerade när utbildaren själv är så oengagerad i studenten? Låter som en helt orimlig situation.
Man har inte möjlighet att engagera sig individuellt i varje student, givetvis. Däremot är ju engagemanget för kursen och undervisningen total. Vi lägger ner vår själ för att försöka ge studenterna så mycket som möjligt med de resurser vi har - finputsa kursupplägget, välja kurslitteratur, göra så bra föreläsningar och seminarier vi bara kan. Men individuell feedback på examinationen hinns helt enkelt inte med.

Det är inte individuell undervisning på grundnivå, helt enkelt, utan det är gruppundervisning som gäller på de stora grundkurserna.

Med de resurser man får som kursansvarig, så kan man ju inte trolla med knäna. Man får de timmar man får, och de måste räcka. Ett återkommande problem är att lärare jobbar övertid, så vi har fått stränga förhållningsorder om att vi inte får lägga ner mer tid än den kursen har blivit tilldelad.
 
Som sagt, hela grejen låter i grunden fel när du skriver.
Visst, men nu är det som det är. Om studenterna vill ha listor, och blir arga och missnöjda för att de inte får det i tillräcklig omfattning och förväntas kunna tillämpa teorierna, inte bara lära dem utantill, så är det ju inte givet att den bästa lösningen är att göra dem till viljes. Alltså att det är fel på undervisningen för att alla studenter inte är nöjda. Eller vägra undervisa dem för att man tycker de har fel inställning, för att man hellre städar trappor i så fall.
 
Man har inte möjlighet att engagera sig individuellt i varje student, givetvis. Däremot är ju engagemanget för kursen och undervisningen total. Vi lägger ner vår själ för att försöka ge studenterna så mycket som möjligt med de resurser vi har - finputsa kursupplägget, välja kurslitteratur, göra så bra föreläsningar och seminarier vi bara kan. Men individuell feedback på examinationen hinns helt enkelt inte med.

Det är inte individuell undervisning på grundnivå, helt enkelt, utan det är gruppundervisning som gäller på de stora grundkurserna.

Med de resurser man får som kursansvarig, så kan man ju inte trolla med knäna. Man får de timmar man får, och de måste räcka. Ett återkommande problem är att lärare jobbar övertid, så vi har fått stränga förhållningsorder om att vi inte får lägga ner mer tid än den kursen har blivit tilldelad.
Det blir som en distansutbildning helt enkelt, man har aldrig faktisk närhet till utbildaren. Vi vet att distansutbildningar är svåra, det är lätt att bli distraherad. Det blir samma effekt för er.
 
Det blir som en distansutbildning helt enkelt, man har aldrig faktisk närhet till utbildaren. Vi vet att distansutbildningar är svåra, det är lätt att bli distraherad. Det blir samma effekt för er.
Säkert. Men det är ju som det är, det är vad resurserna räcker till. Jag kan givetvis kräva mer resurser, men jag kan inte få dem.

Individuell undervisning vet jag inte om jag fått nånsin, för egen del. Eller att någon lärare, vare sig i skolan eller på universitetet, satte sig ned med mig och gick igenom mitt prov/tenta med mig personligen och förklarade vad jag gjorde fel och hur jag skulle gjort istället. Det kan inte vara så vanligt, eller en nödvändig förutsättning för att en människa ska kunna vara engagerad i sina studier.
 
Visst, men nu är det som det är. Om studenterna vill ha listor, och blir arga och missnöjda för att de inte får det i tillräcklig omfattning och förväntas kunna tillämpa teorierna, inte bara lära dem utantill, så är det ju inte givet att den bästa lösningen är att göra dem till viljes. Alltså att det är fel på undervisningen för att alla studenter inte är nöjda. Eller vägra undervisa dem för att man tycker de har fel inställning, för att man hellre städar trappor i så fall.
Nej, du gör så klart som du vill. Men så vidare värst konstruktivt och lyckat, verkar det ju inte. Oavsett var felet eller felen ligger.

Jag hade allvarligt övervägt att byta yrke i dina kläder, det låter så bedrövligt. Och jag tolkar hela problemställningen som du beskriver den, som mycket värre än något att säga "nu är det som det är" om.
 
Det blir som en distansutbildning helt enkelt, man har aldrig faktisk närhet till utbildaren. Vi vet att distansutbildningar är svåra, det är lätt att bli distraherad. Det blir samma effekt för er.
Jag läser en Master på distans och vi får individuell feedback på varje tenta och inlämning. Så @Mabuse s studenter har mindre kontakt med föreläsarna än vad vi har.
 
Mig händer det (har hänt två gånger på ett par decennier) att studenten tycker att hen borde ha fått högsta betyg eftersom hen är medlem av Mensa. Jag har då vänligt förklarat att en tenta inte är ett intelligenstest och att jag således inte betygsätter deras intelligens. Och att med tanke på att betygssättning är myndighetsutövning, vore det fullständigt absurt på Kafka-nivå att betygssätta just intelligens eller andra personliga egenskaper.

Min erfarenhet är att om man inför deras första tenta noggrant förklarar det här med myndighetsutövningen, och att tentasvaret är ett underlag för ett myndighetsbeslut, och vilka krav det ställer både på läraren och på studenten, så uppstår inga missförstånd av den art du nämner. Vem som helst begriper ju att ett myndighetsbeslut inte grundar sig på om medborgaren ansträngt sig mycket nog, utan just på det beslutsunderlag som medborgaren inkommer med. Och de som inte begriper det, skulle jag rekommendera att skyndsamt läsa om samhällskunskap för gymnasiet. Sådant måste en ju förstå för att kunna leva i samhället.
Det är ju nästan lite gulligt när du skriver. För det kan man ju tycka, att det måste väl alla kunna förstå. Men det är ju precis den typen av kunskaper som vårt ämne går ut på att lära ut. Bokstavligen. En av de saker vi går igenom i mitt ämne och examinerar är skillnaden mellan en myndighet, och vilken logik den agerar efter, och t ex en tävlingsidrott eller ett företag. Det är alltså en av de saker som de studenter som fått underkänt och kräver godkänt bevisligen inte lyckats förstå. Och då har vi inte bara nämnt det på en föreläsning, de har fått läsa om det och lösa uppgifter för att öva på förståelsen också.

Det är ju just det som är problemet - hade de förstått, så hade de ju fått godkänt, och inte haft något problem i första läget.

Så nej - vem som helst begriper ju bevisligen inte det. Jag träffar ett hundratal studenter varje år som bokstavligen har papper på att de inte begriper det.
 
Det är ju nästan lite gulligt när du skriver. För det kan man ju tycka, att det måste väl alla kunna förstå. Men det är ju precis den typen av kunskaper som vårt ämne går ut på att lära ut. Bokstavligen. En av de saker vi går igenom i mitt ämne och examinerar är skillnaden mellan en myndighet, och vilken logik den agerar efter, och t ex en tävlingsidrott eller ett företag. Det är alltså en av de saker som de studenter som fått underkänt och kräver godkänt bevisligen inte lyckats förstå. Och då har vi inte bara nämnt det på en föreläsning, de har fått läsa om det och lösa uppgifter för att öva på förståelsen också.

Det är ju just det som är problemet - hade de förstått, så hade de ju fått godkänt, och inte haft något problem i första läget.

Så nej - vem som helst begriper ju bevisligen inte det. Jag träffar ett hundratal studenter varje år som bokstavligen har papper på att de inte begriper det.
Okej. Jag har hittills lyckats förklara det för alla. Det brukar då framgå att många av deras tidigare lärare inte har förklarat det, men de fattar ju när de får det tydligt. Det är ju långt ifrån rocket science och det är inte en del av kursinnehållet överhuvudtaget. Snarare är det väl lite basic medborgarkunskap.

Jag brukar jämföra med att söka studiemedel, eftersom det är en form av myndighetskontakt de trots sin ringa ålder oftast har erfarenhet av. De fattar ju att man inte kan få studiemedel om man inte kan visa att man studerar. Betygssättning följer ju samma mönster.

Underligt att dina studenter inte är mottagliga för det.
 
Okej. Jag har hittills lyckats förklara det för alla. Det brukar då framgå att många av deras tidigare lärare inte har förklarat det, men de fattar ju när de får det tydligt. Det är ju långt ifrån rocket science och det är inte en del av kursinnehållet överhuvudtaget. Snarare är det väl lite basic medborgarkunskap.

Underligt att dina studenter inte är mottagliga för det.
Jag får väl uppenbarligen ta in dig som gästföreläsare då, så är saken biff! Alla kommer närvara på föreläsningen, alla kommer förstå, och alla kommer komma ihåg det. Men du ville väl hellre städa trappor än att träffa mina studenter, eller hur var det? ;)
 
Jag får väl uppenbarligen ta in dig som gästföreläsare då, så är saken biff! Alla kommer närvara på föreläsningen, och alla kommer förstå. Men du ville väl hellre städa trappor än att träffa mina studenter, eller hur var det? ;)
Om jag upplever dem som så ointresserade som du beskriver dem, så ja. Tveklöst.
 
@Mabuse Jag har för övrigt gjort mig av med ett uppdrag på en utbildning som nog liknar den där du arbetar. Just för att jag vantrivdes i miljön. Inte just med studenterna, men med helheten. Vid tillfället hade jag roligare alternativ än trappstädning, men jag hade tex hellre tagit bort den delen av mitt jobb och gått ner i tjänst motsvarande tid, än fortsatt.
 
Vi har absolut noll resurser till att förklara enskilda tentaresultat. Jag tänker att det säkert är så på fler ställen. För en kurs med 400 studenter har man 40 timmar för kursledning, det ska räcka till planering, studentkontakter, koordinering av lärarlag, schemaläggning, konstruktion, summering och inrapportering av två tentor (med sammanlagt 500 skrivande studenter), framställning av kursmaterial, konstruktion och rättning av fx-uppgifter för studenter som nästan klarat kursen, uppdatering av kurswebb, kursutveckling, bedömning av begäran om omprövning av kursresultat, etc.

För examinering av kursen får man 30 minuter per student. Det ska räcka till feedback och rättning av seminarieuppgifter samt tentarättning, så där finns heller inga resurser att hämta till individuell feedback på resultatet.

Det man kan få är en betygsmotivering, men då går man inte igenom enskilda tentasvar.

Inte ens en motivering eller ngn form av facit har gjorts tillgängligt. Det klarar de andra lärarna av, då kan man gissa sig till ungefär vad som gick fel. Läraren använder samma frågor (dvs ett antal hen roterar) från år till år och att då ha ett ”facit” eller typsvar tillgängligt bör ju inte vara omöjligt.

Men samma lärare har inte kunnat ge svar på en av sina egna instuderingsfrågor, så det kanske inte är helt genomarbetat ännu. Vad vet jag?
 
Inte ens en motivering eller ngn form av facit har gjorts tillgängligt. Det klarar de andra lärarna av, då kan man gissa sig till ungefär vad som gick fel. Läraren använder samma frågor (dvs ett antal hen roterar) från år till år och att då ha ett ”facit” eller typsvar tillgängligt bör ju inte vara omöjligt.

Men samma lärare har inte kunnat ge svar på en av sina egna instuderingsfrågor, så det kanske inte är helt genomarbetat ännu. Vad vet jag?
Lösningsförslag har man ju rätt att få, så om du inte fått det så gör de fel. Jag menade att man sätter sig ner en timme med en enskild student och diskuterar varför de fått den poäng de fått på varje fråga på en tenta - det tror jag är ovanligt att man har resurser till.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 243
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 698
Senast: jemeni
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 136
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 239
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • BankID på ny telefon
  • Att vara Jessica
  • Den första tråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp