Är dagens ungdomar verkligen svaga?

Säkert. Men det är ju som det är, det är vad resurserna räcker till. Jag kan givetvis kräva mer resurser, men jag kan inte få dem.

Individuell undervisning vet jag inte om jag fått nånsin, för egen del. Eller att någon lärare, vare sig i skolan eller på universitetet, satte sig ned med mig och gick igenom mitt prov/tenta med mig personligen och förklarade vad jag gjorde fel och hur jag skulle gjort istället. Det kan inte vara så vanligt, eller en nödvändig förutsättning för att en människa ska kunna vara engagerad i sina studier.

Jag får personlig feedback på alla övriga lärosäten och hittills på inlämningarna till ca 75% av kurserna på programmet.

Hade jag aldrig fått det hade jag inte tyckte den uteblivna feedbacken var konstig.
 
Lösningsförslag har man ju rätt att få, så om du inte fått det så gör de fel. Jag menade att man sätter sig ner en timme med en enskild student och diskuterar varför de fått den poäng de fått på varje fråga på en tenta - det tror jag är ovanligt att man har resurser till.

Det är inte en timmes samtal jag vill ha utan det skulle räcka med ett rött streck över det svar som var fel eftersom i princip alla frågor innehåller fler delar. Eller en understrykning av det som är rätt när man fått 1/10 på en fråga.
 
Om jag upplever dem som så ointresserade som du beskriver dem, så ja. Tveklöst.
Men då är det väl bra att det finns lärare som kan tänka sig att undervisa dem då, eller ska de inte få möjlighet till utbildning för att de inte är tillräckligt motiverade? De här studenterna existerar ju, och måste ju kunna få en utbildning de med, givet att de uppfyller antagningskriterierna.

Det blir för mig en logisk kullerbytta om du först säger att du sett till att inte behöva undervisa vissa studentkategorier för att de inte är tillräckligt engagerade och intresserade, och sen undrar varför lärare som undervisar de studenter du dissat inte får samma resultat med sin undervisning som när man undervisar engagerade och intresserade studenter. Det är klart det blir lite mer uppförsbacke, det är en del av jobbet. Det är det jag menar med att det är som det är. Givetvis kan jag också säga att jag vill inte ha de här studenterna, jag vill ha andra kurser där vi gallrat mer (t ex mastersnivå eller uppsatshandledning), men själva studenterna försvinner ju inte för det. Då blir det ju bara någon annan som får stå där och föreläsa. Av begripliga skäl är det ju inte precis trängsel att dra dessa kurser, så det är ju många som resonerar som du, vad det verkar.
 
Jag får personlig feedback på alla övriga lärosäten och hittills på inlämningarna till ca 75% av kurserna på programmet.

Hade jag aldrig fått det hade jag inte tyckte den uteblivna feedbacken var konstig.
Feedback är en sak, en muntlig diskussion av enskilda tentaresultat med varje student något annat.

Nu vet jag inte vad du läser, men muntlig, individuell tentagenomgång med varje student har jag aldrig varit med om. Inte ens i skolan, faktiskt - inte gick läraren igenom varje prov och uppgift med en? Man får ju feedback iom rättningen, men that’s it.
 
Det blir som en distansutbildning helt enkelt, man har aldrig faktisk närhet till utbildaren. Vi vet att distansutbildningar är svåra, det är lätt att bli distraherad. Det blir samma effekt för er.
Jag håller inte med, jag upplevde en betydligt större närhet till både föreläsare och seminarieledare när jag läste på distans än nu när jag läser på campus.
Ja, det är klart, du läser ju en master! På masternivå har man i regel helt andra gruppstorlekar än på grundnivå.
Jag har läst på grundnivå på distans och ändå fått individuell feedback på allt och haft samtal eller mejlkontakt med lärare.
Vi har diskuterat det här tidigare @Mabuse, det kanske vore bra om olika delar inom universitetet och olika universitetet och högskolor pratade med varandra och vågade prova andra lösningar om något inte fungerar.
Jag kan hålla med @Petruska att lärarprogrammet har sina katastrofala studenter, men nu när vi har läst tre år av fem så är de bortsorterade och de som är kvar har ett stort intresse för undervisning och våra kursutvärderingar handlar mest om hur kurserna skulle kunna förbättras och att vi vill ha mer undervisningstid. Senaste kursutvärderingen skrev ansvarig lärare: "Jag håller med om i stort sett allt studenterna skriver" Jag tror inte att han upplevde oss som gnälliga kravmaskiner som ville ha det så enkelt som möjligt. Vi klagade snarast mest över en examination som var alldeles för enkel och inte värdig kursen som i sig var väldigt intressant.
 
Men då är det väl bra att det finns lärare som kan tänka sig att undervisa dem då, eller ska de inte få möjlighet till utbildning för att de inte är tillräckligt motiverade? De här studenterna existerar ju, och måste ju kunna få en utbildning de med, givet att de uppfyller antagningskriterierna.

Det blir för mig en logisk kullerbytta om du först säger att du sett till att inte behöva undervisa vissa studentkategorier för att de inte är tillräckligt engagerade och intresserade, och sen undrar varför lärare som undervisar de studenter du dissat inte får samma resultat med sin undervisning som när man undervisar engagerade och intresserade studenter. Det är klart det blir lite mer uppförsbacke, det är en del av jobbet. Det är det jag menar med att det är som det är. Givetvis kan jag också säga att jag vill inte ha de här studenterna, jag vill ha andra kurser där vi gallrat mer (t ex mastersnivå eller uppsatshandledning), men själva studenterna försvinner ju inte för det. Då blir det ju bara någon annan som får stå där och föreläsa.
Alltså. Du tycks närmast avsky studenterna. Studenterna tycks, enligt dig, avsky sina studier. Varför gör ni inte allesammans bara något annat? Inte nödvändigtvis samma sak, men olika andra saker?

Jag ser helt enkelt varken nyttan eller behovet av den verksamhet du beskriver. Den verkar enbart destruktiv för alla berörda parter.

Din elitistiska lösning, där du då skulle kunna få de som funkar i det uppenbart destruktiva systemet och hänger kvar till en master, är väldigt långt från vad jag säger.
 
Feedback är en sak, en muntlig diskussion av enskilda tentaresultat med varje student något annat.

Nu vet jag inte vad du läser, men muntlig, individuell tentagenomgång med varje student har jag aldrig varit med om. Inte ens i skolan, faktiskt - inte gick läraren igenom varje prov och uppgift med en? Man får ju feedback iom rättningen, men that’s it.

Nu råder nog bara begreppsförvirring.

Personlig feedback på mig är kommentarer på just min inlämning till mig. I anslutning till rättningen brukar ju det som sagt vara.

”Bra skrivet, tänk på att förtydliga det här och det här.”

Räcker utmärkt.

17/F - hjälper inte så mkt.

Begär ut tentan, då har varje fråga en poäng, liiiiten hjälp men inte en ledtråd till vad jag behöver tänka på till omtentan för att den ska bli godkänd.
 
Jag håller inte med, jag upplevde en betydligt större närhet till både föreläsare och seminarieledare när jag läste på distans än nu när jag läser på campus.

Jag har läst på grundnivå på distans och ändå fått individuell feedback på allt och haft samtal eller mejlkontakt med lärare.
Vi har diskuterat det här tidigare @Mabuse, det kanske vore bra om olika delar inom universitetet och olika universitetet och högskolor pratade med varandra och vågade prova andra lösningar om något inte fungerar.
Jag kan hålla med @Petruska att lärarprogrammet har sina katastrofala studenter, men nu när vi har läst tre år av fem så är de bortsorterade och de som är kvar har ett stort intresse för undervisning och våra kursutvärderingar handlar mest om hur kurserna skulle kunna förbättras och att vi vill ha mer undervisningstid. Senaste kursutvärderingen skrev ansvarig lärare: "Jag håller med om i stort sett allt studenterna skriver" Jag tror inte att han upplevde oss som gnälliga kravmaskiner som ville ha det så enkelt som möjligt. Vi klagade snarast mest över en examination som var alldeles för enkel och inte värdig kursen som i sig var väldigt intressant.
Men saken är ju att någon måste ju stå där och undervisa de första terminerna också. Med ”ogallrad” studentkohort.

Jag upplever inte studenterna som gnälliga kravmaskiner. Jag konstaterar att det finns återkommande önskemål om enklare och mindre omfattande kursinnehåll och examination, men inga önskemål om mer eller mer komplext innehåll. Det är ju mer ett faktum. Om det gör studenterna ifråga gnälliga ska vi låta vara osagt, jag bara konstaterar att de ger uttryck för det önskemålet. Väldigt få studenter är missnöjda med ett A, så ett sätt att få många nöjda studenter är att göra kursen så enkel att de flesta får det.
 
Men saken är ju att någon måste ju stå där och undervisa de första terminerna också. Med ”ogallrad” studentkohort.

Jag upplever inte studenterna som gnälliga kravmaskiner. Jag konstaterar att det finns återkommande önskemål om enklare och mindre omfattande kursinnehåll och examination, men inga önskemål om mer eller mer komplext innehåll. Det är ju mer ett faktum. Om det gör studenterna ifråga gnälliga ska vi låta vara osagt, jag bara konstaterar att de ger uttryck för det önskemålet. Väldigt få studenter är missnöjda med ett A, så ett sätt att få många nöjda studenter är att göra kursen så enkel att de flesta får det.
Visst, visst. Offra dig du då. Håll igång något som du tydligt visar att varken du eller studenterna mår bra av. Låt inte mig lägga några hinder ivägen för det.
 
Nu råder nog bara begreppsförvirring.

Personlig feedback på mig är kommentarer på just min inlämning till mig. I anslutning till rättningen brukar ju det som sagt vara.

”Bra skrivet, tänk på att förtydliga det här och det här.”

Räcker utmärkt.

17/F - hjälper inte så mkt.

Begär ut tentan, då har varje fråga en poäng, liiiiten hjälp men inte en ledtråd till vad jag behöver tänka på till omtentan för att den ska bli godkänd.
”17/F, se lösningsförslag för hur du hade kunnat skriva för en högre poäng” skulle vara vårt standardsvar. Samt då möjlighet till betygsmotivering, om man vill det.
 
Alltså. Du tycks närmast avsky studenterna. Studenterna tycks, enligt dig, avsky sina studier. Varför gör ni inte allesammans bara något annat? Inte nödvändigtvis samma sak, men olika andra saker?

Jag ser helt enkelt varken nyttan eller behovet av den verksamhet du beskriver. Den verkar enbart destruktiv för alla berörda parter.

Din elitistiska lösning, där du då skulle kunna få de som funkar i det uppenbart destruktiva systemet och hänger kvar till en master, är väldigt långt från vad jag säger.
Självklart avskyr jag inte studenterna. Det är du som ger uttryck för att sådana studenter som jag beskriver skulle du vägra undervisa, usch och fy. Jag avskyr dem inte för att de inte förstår eller inte är intresserade, de är som de är, och så jobbar jag utifrån det. Jag gör mitt yttersta för att de ska förstå. Men jag kan ju inte blunda och låtsas som att jag inte ser vad de skriver i mail och kursutvärderingar. Inte alla, givetvis, men de som gör det. Jag har inte lagt någon värdering i vad de skriver, jag konstaterar att de gör det. Det innebär inte att jag avskyr dem. Jag konstaterar att de själva anger att de lägger 20-30 timmar i veckan på sina heltidsstudier, och samtidigt klagar över att kursen är för arbetsintensiv och omfattande.

Jag tänker att om man inte kan stå ut med de som inte förstår, så kan man nog inte vara lärare. Om man inte ska göra kursen oetiskt enkel, så kommer det alltid vara några som inte förstår. Och några som blir arga över sitt betyg.

Sen kan jag ju fundera på hur det kommer sig att de har de förväntningar de har på högskolestudier (lätt att få högt betyg, ska inte ta så mycket tid och energi, lättbegripligt innehåll och mycket utantillärning), men det är ju en annan fråga. Här och nu nöjer jag mig med att konstatera att förväntningarna verkar se ut så för många studenter på grundnivå.
 
Sedan anser jag att läxor är förlegat, det hade varit bättre om skoldagarna varit 8-16 och sedan inga läxor.

Uhm där har vi en sak som förvånar mig. Våra skoldagar var 8-16 eller i alla fall 8-15 de flesta dagar 8-16 minst en dag och kanske 8-14,30 på fredagen om man hade tur. Från högstadiet minst, kanske tidigare. Med läxor såklart.

Det bara måste vara mindre lektionstid numera?

(sedan är jag såklart som vanligt för läxor, i lagom mängd och typ)
 
Det här är jätteintressent och ett akut viktigt ämne. Varför blir dagens ungdomar/människor i så hög grad utmattade och vad kan man göra åt det.

Det kan ju vara någon parameter ytterligare som tillkommit, som muterade virus, annan sammansättning i tarmfloran, miljögifter eller något helt annat som ger denna ohyggliga sjukdom. För jobbat hårt och mycket och långa dagar är inte det nya. Å andra sidan tidigare när man jobbade hårt och mycket var informationsflödet av en helt annan takt. Nyheterna från andra sidan världen kom inte genast över nätet utan med fördröjning till dagstidningen. Man var inte kontaktbar hela tiden när telefonen satt fast i uttaget hemma. Intrycken för hjärnan kan troligen inte jämföras med alla intryck av idag som hjärnan ska processa.
Betygskriterierna är väldigt märkliga och sättet att ge betyg på är ju säkert väldigt stressande. Sedan är det betygsinflation, tidigare var ju ok betyg helt ok, om man inte skulle bli läkare eller frisör.

Sedan som sagt lär de sig lite mindre i skolan nu än på 90-talet, men på lite mer tid. Grupparbeten och eget arbete är tydligen väldigt ineffektivt sätt att lära sig på, utom då att lära sig grupparbete och eget arbete.
 
Självklart avskyr jag inte studenterna. Det är du som ger uttryck för att sådana studenter som jag beskriver skulle du vägra undervisa, usch och fy. Jag avskyr dem inte för att de inte förstår eller inte är intresserade, de är som de är, och så jobbar jag utifrån det. Jag gör mitt yttersta för att de ska förstå. Men jag kan ju inte blunda och låtsas som att jag inte ser vad de skriver i mail och kursutvärderingar. Inte alla, givetvis, men de som gör det. Jag har inte lagt någon värdering i vad de skriver, jag konstaterar att de gör det. Det innebär inte att jag avskyr dem. Jag konstaterar att de själva anger att de lägger 20-30 timmar i veckan på sina heltidsstudier, och samtidigt klagar över att kursen är för arbetsintensiv och omfattande.

Jag tänker att om man inte kan stå ut med de som inte förstår, så kan man nog inte vara lärare. Om man inte ska göra kursen oetiskt enkel, så kommer det alltid vara några som inte förstår. Och några som blir arga över sitt betyg.

Sen kan jag ju fundera på hur det kommer sig att de har de förväntningar de har på högskolestudier (lätt att få högt betyg, ska inte ta så mycket tid och energi, lättbegripligt innehåll och mycket utantillärning), men det är ju en annan fråga. Här och nu nöjer jag mig med att konstatera att förväntningarna verkar se ut så för många studenter på grundnivå.
Nej. Jag skulle inte vilja jobba där folk uttrycker sig så destruktivt som du gör.
 
Nej. Jag skulle inte vilja jobba där folk uttrycker sig så destruktivt som du gör.
Jag skulle inte vilja ha kollegor som hellre sa upp sig än undervisade mina studenter, så det känns som att nuvarande arbetsplatsval är en win-win. Vi slipper ha varandra som kollegor, och det är efter vad du beskriver bäst för båda. Du slipper säga upp dig, och jag slipper ha kollegor som hotar med uppsägning om de skulle behöva undervisa på mina kurser.
 
Lokalvårdare är nog ett av dom bästa jobben jag haft:rofl:, på med ljudbok i lurarna och få träning av att gå upp och ner i trappor hela dagen, nackdel var att jag kom på massa projekt att starta hemma men var lönen och framtida pension som gjorde att jag sökte annat när jag gick upp på heltid och inte hade eget vid sidan av längre.
 
Jag skulle inte vilja ha kollegor som hellre sa upp sig än undervisade mina studenter, så det känns som att nuvarande arbetsplatsval är en win-win. Vi slipper ha varandra som kollegor, och det är efter vad du beskriver bäst för båda. Du slipper säga upp dig, och jag slipper ha kollegor som hotar med uppsägning om de skulle behöva undervisa på mina kurser.

Och efter att ha följt den här diskussionen sörjer jag betydligt mindre att min akademiska karriär gick i stå. :D
 
Men saken är ju att någon måste ju stå där och undervisa de första terminerna också. Med ”ogallrad” studentkohort.

Jag upplever inte studenterna som gnälliga kravmaskiner. Jag konstaterar att det finns återkommande önskemål om enklare och mindre omfattande kursinnehåll och examination, men inga önskemål om mer eller mer komplext innehåll. Det är ju mer ett faktum. Om det gör studenterna ifråga gnälliga ska vi låta vara osagt, jag bara konstaterar att de ger uttryck för det önskemålet. Väldigt få studenter är missnöjda med ett A, så ett sätt att få många nöjda studenter är att göra kursen så enkel att de flesta får det.
Det ligger i sakens natur att det finns en del som vill få sina poäng lättare, det har det förmodligen alltid funnits. Man bör snarare jämföra med likvärdiga kurser och se frekvensen där. Har kursen markant fler som vill ha en lättare kurs jämfört med likvärdiga kurser så är den svårare/mer tidskrävande. Vilken som ligger på rätt nivå beror på var man vill lägga ribban.
 
Det ligger i sakens natur att det finns en del som vill få sina poäng lättare, det har det förmodligen alltid funnits. Man bör snarare jämföra med likvärdiga kurser och se frekvensen där. Har kursen markant fler som vill ha en lättare kurs jämfört med likvärdiga kurser så är den svårare/mer tidskrävande. Vilken som ligger på rätt nivå beror på var man vill lägga ribban.
Det är väl där det där med etik kommer in. Man kan göra en enkel kurs som alla klarar och de flesta får höga betyg på. Då kommer de bästa studenterna kanske klaga på att kursen var för lätt, men å andra sidan har de ju fått sitt A och det brukar man vara nöjd med. Och studenterna kommer ta sin examen och aldrig veta allt de aldrig fick möjlighet att lära sig, all kunskap som visserligen är värd att ha, men bara de som jobbar på universiteten får tillgång till. Den är svår att läsa in på egen hand, för man vet inte ens att den existerar.

Men det finns ju givetvis många incitament för att göra kurserna lättare och mindre omfattande. Ju enklare och mindre man gör kursen, desto nöjdare blir studenterna, och desto mindre arbete får man själv. Och desto bättre ekonomi får universitetet, eftersom de får betalt efter hur många som klarar kursen.

Om jag jämför omfattningen kurserna jag läste hade, och vad de får lära sig nu, så är det enorm skillnad. Så det har ju ändå hänt rätt mycket för att göra utbildningen lättare.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 297
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 710
Senast: jemeni
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 138
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 241
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp