Är dagens ungdomar verkligen svaga?

Fast ingen student behöver jobba då vi har studielån. Sen kan det ju alltid finnas andra individuella orsaker till att man behöver jobba också.
Allt är relativ, de som får tag i en billig lägenhet, inte har för mycket kurslitteratur klarar sig förmodligen bra. I synnerhet om de har gott om kläder och inte behöver komplettera med nya under studierna. Ett bra betalt sommarjobb hjälper säkert och att leva på nudlar.


Det finns andra som har mycket lite kvar att leva på när de betalt det absolut nödvändigaste såsom bostad och litteratur.
 
Då kan du istället svara på frågan, menar du att alla överlever (vad det nu innebär) och det leder i sin tur till att unga människor idag är mer stressade? kan du förklara det orsakssambandet?
Vill du ha svar så så sluta att ställa frågorna som en förolämpning.

Och dina frågor här kan knappast vara baserade på vad jag skrivit. Jag känner inte igen åsikterna så du får hitta på svar också.
 
Jag känner några vuxna som håller på att skola om sig nu eller nyss har gjort det. Det första den ena reagerade på var hur svårt det var att få högt betyg. Hen fick plugga och skriva från tidiga morgon och in på sena natten och fick som bäst B men snittade nog mest på D. Tur att hen var arbetslös och hade tid åt det.
Då handlar det nog mer om hens studieteknik och förkunskaper, jag läste själv in svenska 3, matte b, Engelska 6 och Historia 1 innan jag började på universitetet. Jag hade inte pluggat på 20 år, jobbade halvtid och läste på heltid. Familj och familjeliv på det. Matte var det enda jag tyckte var jobbigt på riktigt, men jag har alltid haft svårt för matte, men jag fick ett D tillslut. I övrigt fick jag C, B och A och jag hade absolut kunnat lagt mer fokus.
 
Det där är nog också en baksida av modernt ledarskap som det inte talas så mycket om, tyvärr. Jag tror att många arbetsledare är rädda för att styra upp för mycket, att det ska uppfattas nedvärderande. Det har blivit "tabu" att leda genom att peka med hela handen och ge tydliga instruktioner. Bra för dem som gillar att få tänka själva och lösa uppgifter utifrån givna ramar, dåligt för dem som inte klarar att jobba så. Det finns t ex ju många med NPF som har som symtom att de har svårt att organisera sin vardag, att komma igång med saker och att bibehålla uthållighet i uppgiften. Smarta kunniga människor med många styrkor som kanske skulle göra ett superjobb om de fick rätt sorts arbetsledare med rätt sorts ledarskap.
Inom vår organisation har man plockat bort arbetsledaren och istället gjort om den tjänsten till chef med fullt ut personalansvar, budget och allt annat det innebär. Det betyder att chefen inte hinner med att arbetsleda på det sätt som hen gjorde innan. Inom vården har varje chef så många anställda att det är omöjligt att arbetsleda dessa, de befinner sig oftast inte ens på samma plats. Arbetslagen är självgående, ingen är arbetsledare eller har något ansvar för arbetsfördelning utan alla förväntas veta vad de skall göra och när, en sjuksköterska kan tillfrågas för medicinska frågor. De som har mest tillgång till sina chefer är ironiskt nog cheferna själva och högre tjänstemän, vi går inte så många på varje chef men behöver oftast inte så mycket arbetsledning. Så det är inte så att man inte kan peka med hela handen man är bara inte närvarande i de anställdas arbeten så ofta. Har man god tillgång på sin chef i utförarledet så betyder det att man träffar hen en gång om dagen, i övrigt för man styra upp sig jobb själv och lösa de problem som uppstår under dagen.
 
Fast det är ju samma sak på universitetet. Studenterna blir fruktansvärt irriterade om de inte får A eller B och tycker det är fel på kursen om de inte får det. Lägger enligt egen utsago 20-30 timmar i veckan på heltidsstudier, och klagar över att det är alldeles för mycket att lära sig.

Skulle man gå efter studentönskemålen, så skulle kurserna omfatta mycket begränsat stoff, och alla ska få A eller B. Helst en lärobok som är såpass enkel att man kan förstå den och klara kursen med bra betyg utan att behöva delta i undervisningen. Tentan ska ha frågor som man kan memorera svaren på i förväg, och det ska räcka att kunna kursinnehållet utantill, man ska inte behöva kunna tillämpa det.
Fy tusan vilket raljerande inlägg! Har arbetat med studiepolitiska frågor i två år och jag kan säga att det du skriver är så långt ifrån verkligheten att jag inte vet vart jag ska börja.. Blir uppriktigt förbannad över att du kan sitta och sprida sådan dynga om studenter vid våra universitet och högskolor.
Det studenter önskar är (bara få enkla exempel) att få ett schema och litteraturlistor i tid, att tentor inte tappas bort eller rättas/registreras så sent att det blir problem med CSN eller bostad, eller att det ska finnas någonstans att studera (=studieplatser) på campus och bibliotek och så vidare. Alltså grundläggande förutsättningar för att bedriva studier!
 
Fy tusan vilket raljerande inlägg! Har arbetat med studiepolitiska frågor i två år och jag kan säga att det du skriver är så långt ifrån verkligheten att jag inte vet vart jag ska börja.. Blir uppriktigt förbannad över att du kan sitta och sprida sådan dynga om studenter vid våra universitet och högskolor.
Det studenter önskar är (bara få enkla exempel) att få ett schema och litteraturlistor i tid, att tentor inte tappas bort eller rättas/registreras så sent att det blir problem med CSN eller bostad, eller att det ska finnas någonstans att studera (=studieplatser) på campus och bibliotek och så vidare. Alltså grundläggande förutsättningar för att bedriva studier!
Äger du o enbart du sanningen?
 
Äger du o enbart du sanningen?
Vart har jag påstått att jag äger sanningen? Att sprida felaktiga bilder om dagens studenter tycker jag är fel och det kommer jag reagera på. Fine, det finns alltid goda kålsupar (hade en student som var inne hos mig och var irriterad att hen blivit underkänd på en tenta tre gånger när det visade sig att hen fått återkoppling på ett PM) men att det skulle vara någon slags universell bild över dagens studenter är fel, och det tror jag att i princip hela studentkårs-Sverige skulle hålla med mig om.
 
Fy tusan vilket raljerande inlägg! Har arbetat med studiepolitiska frågor i två år och jag kan säga att det du skriver är så långt ifrån verkligheten att jag inte vet vart jag ska börja.. Blir uppriktigt förbannad över att du kan sitta och sprida sådan dynga om studenter vid våra universitet och högskolor.
Det studenter önskar är (bara få enkla exempel) att få ett schema och litteraturlistor i tid, att tentor inte tappas bort eller rättas/registreras så sent att det blir problem med CSN eller bostad, eller att det ska finnas någonstans att studera (=studieplatser) på campus och bibliotek och så vidare. Alltså grundläggande förutsättningar för att bedriva studier!

+ @Mabuse

Jag har varit med om båda ytterligheterna och mycket däremellan som lärare/assistent/tentamensrättare strax innan 2000. Jag skulle nog säga att studenterna är en mycket heterogen grupp i allmänhet.

Mina kursutvärderingar innehöll allt från "vi är fan inte här för att lära oss jobbiga saker, vi är här för att få högskolepoäng" via fuskare som aldrig deltog och lämnade in plagiat till "tack för första kursen där man äntligen blev utmanad och fick väsentlig kunskap."

Båda era sanningar är sanna samtidigt - in my opinion. Märklig värld det kan vara.

(Fast mina erfarenheter ligger 20 år efter dagens studenter - det är mer att jag tror att spridningen fortfarande är ganska stor.)
 
Fy tusan vilket raljerande inlägg! Har arbetat med studiepolitiska frågor i två år och jag kan säga att det du skriver är så långt ifrån verkligheten att jag inte vet vart jag ska börja.. Blir uppriktigt förbannad över att du kan sitta och sprida sådan dynga om studenter vid våra universitet och högskolor.
Det studenter önskar är (bara få enkla exempel) att få ett schema och litteraturlistor i tid, att tentor inte tappas bort eller rättas/registreras så sent att det blir problem med CSN eller bostad, eller att det ska finnas någonstans att studera (=studieplatser) på campus och bibliotek och så vidare. Alltså grundläggande förutsättningar för att bedriva studier!
Helt min uppfattning också efter att ha jobbat med kåren i tre år.
 
Jag känner några vuxna som håller på att skola om sig nu eller nyss har gjort det. Det första den ena reagerade på var hur svårt det var att få högt betyg. Hen fick plugga och skriva från tidiga morgon och in på sena natten och fick som bäst B men snittade nog mest på D. Tur att hen var arbetslös och hade tid åt det.
Stressen över betygen finns nog i alla åldrar. För mig började stress över prov och betyg redan i slutet av mellanstadiet.
Men kan det vara så att målen för betygen har blivit svårare att nå? Måste man verkligen i gymnasium skriva och resonera i universitetsnivå för att nå ett A eller åtminstone B? Har ett minne av att det var så på min tid. Kan ett korn av stressen hos eleverna ligga där?

Det gjorde jag för några år sen, omutbildade mig alltså. och snarare var det väldigt mycket lättare att som vuxen få bra betyg än det var när jag var tonåring, även om jag inte hade svårt för mig på den tiden heller. Fick 10 A och 4 B av 14 ämnen nu som vuxen och de 4 B'na kom sig av att de ämnena är för mig helt och totalt ointressanta.
Komprimerade dessutom utbildningen rejält, men speciellt svårt eller tidskrävande att plugga/skriva för de betygen kan jag ändå inte påstå att det var.

Min åsikt är alltså att hur svårt/tidskrävande det är att uppnå höga betyg beror väldigt mycket på flera faktorer hos en själv. Hur man lär in, hur man lägger upp studietiden, hur mycket man tillgodogör sig på lektionerna och kanske ffa hur lätt man har för att lära och minnas saker. Som vuxen har man ju också en fullt utvecklad hjärna, mer erfarenhet, större förmåga att dra logiska slutsatser osv osv och det är också en faktor som ofta -men inte alltid- påverkar när man studerar.
 
Jag har flera kollegor vars barn på 20-22 år fortfarande bor hemma och förväntar sig få skjuts om de ska någonstans. När jag var i den åldern ville vi sköta oss själva, vi ville inte bo hemma och vi ville framför allt inte få skjuts, utan vi ville ha våra egna bilar.
Alltså jag tror verkligen övervägande yngre vuxna även idag vill sköta sig själva, flytta hemifrån och ha egen bil.
Dock är verkligheten helt annan än när jag va ung. (60 talist)
 
Fast det är ju samma sak på universitetet. Studenterna blir fruktansvärt irriterade om de inte får A eller B och tycker det är fel på kursen om de inte får det. Lägger enligt egen utsago 20-30 timmar i veckan på heltidsstudier, och klagar över att det är alldeles för mycket att lära sig.

Skulle man gå efter studentönskemålen, så skulle kurserna omfatta mycket begränsat stoff, och alla ska få A eller B. Helst en lärobok som är såpass enkel att man kan förstå den och klara kursen med bra betyg utan att behöva delta i undervisningen. Tentan ska ha frågor som man kan memorera svaren på i förväg, och det ska räcka att kunna kursinnehållet utantill, man ska inte behöva kunna tillämpa det.
Inte alla men nog ligger det en del i det, men du överdriver om du anser det gäller flertalet.
 
Kriterierna har delvis förändrats, men grundkriteriet att vara frisk och ha motståndskraft när det gäller sjukdomar lär aldrig förändras om vi inte lyckas kompensera med genteknik.
Antibiotika och andra medicinska framsteg har bitvis förändrat förutsättningarna där.
Och så har vi exemplet Steven Hawkins.
Svårt sjuk men mycket framgångsrik.
 
Antibiotika och andra medicinska framsteg har bitvis förändrat förutsättningarna där.
Och så har vi exemplet Steven Hawkins.
Svårt sjuk men mycket framgångsrik.
Så länge vi behåller eller utvecklar metoder och den medicinska nivån så blir det troligen inga stora problem. Men människor som förr skulle dött kommer att leva och förökar sig, vad det blir för konsekvenser är inte lätt att sia om.
 
Så länge vi behåller eller utvecklar metoder och den medicinska nivån så blir det troligen inga stora problem. Men människor som förr skulle dött kommer att leva och förökar sig, vad det blir för konsekvenser är inte lätt att sia om.
Det är det som jag menar med förändrade egenskaper istället för försämrade. Bristen på motståndskraft mot vissa sjukdomar kommer att sakna betydelse precis som människans oförmåga att syntetisera C-vitamin.
 
Jag håller med @sjoberga att både @Mabuse och @Masqueradee har rätt. Jag har haft medstudenter som tycker att det är helt orimligt att de ska behöva ta ut det viktigaste från en text, det kan väl läraren bara servera? Och varit med om lärare som är helt galna och tycker att det är helt rimligt att läsa och reflektera över 1000 sidor om dagen, sju dagar i veckan, för de tycker att det är intressant och sen vägra skriva kommentarer på tentorna utan folk borde förstå varför de blev underkända.🙄 Jag har hela spannet av kurskamrater, även om det börjar bli en allt mer homogen grupp vart eftersom de som inte vill anstränga sig försvinner, jag har även haft hela spannet av lärare, från galet bra till helt enkelt galna och allt där emellan.
 
Fy tusan vilket raljerande inlägg! Har arbetat med studiepolitiska frågor i två år och jag kan säga att det du skriver är så långt ifrån verkligheten att jag inte vet vart jag ska börja.. Blir uppriktigt förbannad över att du kan sitta och sprida sådan dynga om studenter vid våra universitet och högskolor.
Det studenter önskar är (bara få enkla exempel) att få ett schema och litteraturlistor i tid, att tentor inte tappas bort eller rättas/registreras så sent att det blir problem med CSN eller bostad, eller att det ska finnas någonstans att studera (=studieplatser) på campus och bibliotek och så vidare. Alltså grundläggande förutsättningar för att bedriva studier!
Du har inte läst kursutvärderingar, va? ;) Jag skulle önska att det inte var sant, men tyvärr. Om du tycker det är dynga, så får du väl hälsa dina medstudenter att sluta skriva sådant i utvärderingarna. När folk får vara anonyma låter det väldigt annorlunda än när de pratar med kåren, t ex.
 
Fast det är ju samma sak på universitetet. Studenterna blir fruktansvärt irriterade om de inte får A eller B och tycker det är fel på kursen om de inte får det. Lägger enligt egen utsago 20-30 timmar i veckan på heltidsstudier, och klagar över att det är alldeles för mycket att lära sig.

Skulle man gå efter studentönskemålen, så skulle kurserna omfatta mycket begränsat stoff, och alla ska få A eller B. Helst en lärobok som är såpass enkel att man kan förstå den och klara kursen med bra betyg utan att behöva delta i undervisningen. Tentan ska ha frågor som man kan memorera svaren på i förväg, och det ska räcka att kunna kursinnehållet utantill, man ska inte behöva kunna tillämpa det.
Det känner jag inte igen. Jag föreställer mig att det gäller studenter som studerar av andra skäl än intresse för ämnet.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 397
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 323
Senast: jemeni
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 054
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 215
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp