Är de arsenik i havre

J

Jaba

som gör att vissa hästar "exploderar"? Eller vad är de dom inte tål?
 
Först skall man se vilken balans som foderstaten håller, om den större andelen smrp och mj kommer från kraftfoder är det bäddat för explosion.

Havren påverkar hästens mage, den är som ett andra hjärta för hästen. En obalans i magen ger en olycklig häst, instinkten säger då att den skall springa för att få bukt med sina magproblem.

Sen finns det även en del hästar som faktiskt inte kan äta havre, men inte alls så många som man lätt kan tro. :D
 
Man vet inte med säkerhet varför en del hästar blir tossiga av havre, det finns bara ett x-antal teorier. En teori är (enligt husdjurssveriges fd sajt) är: att den speciella stärkelsestrukturen påverkas stor del av stärkelse av fodersmältningsenzymer och resorberas som glykos genom tunntarmsväggen. "Spillet" av stärkelse till grovtarmen blir då minimalt och utnyttjandet av stärkelsens "snabba" energivärde stort. Den andra teorin enligt dom är: En annan teori kan vara att den högre fetthalten i kombination med stärkelsestrukturen ger ett optimalt "snabbt" utnyttjande av havrekärnans energiinnehåll. Kanske är det innehållet av B-glukaner som påverkar, eller kanske någon speciell fettsyra.
 
Arsenik är ett gift... och finns således inte i havre :smirk:
 
inte jag men andra påstod att dom lärt sig de på naturbruksgymnasium. Jag trodde dock inte på de och letade bara efter en källa att påvisa att inte så va fallet. :bump:
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 774
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 344
Senast: sorbifolia
·
Foder & Strö Min väldigt matglada häst som äter det mesta har nu visat att gränsen går vid alldeles för mycket tillskottspulver i hennes 2 dl havre...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 170
Senast: Silje
·
Foder & Strö Äntligen kommer gräset upp i skogshagen och med dem även liljekonvaljerna. Ser att hästarna äter bladen, och har gått i hagarna...
Svar
2
· Visningar
485

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp