Är de flesta isisar "tickande bomber"?

siba

Trådstartare
Lite bakgrundsinfo: Har ridit islandshäst sedan -2009, ca 10 olika hästar. Innan dess har jag haft "vanliga hästar", tävlat en del i hoppning och jobbat på ridskola. De sista 3 åren har jag haft ett norskfött sto, 5-gångare, på foder - ganska stoig, med mycket energi. Vi trivs dock mycket bra, och jag hade gärna köpt henne. Men ägarna har haft henne sedan hon var tonåring och vill inte sälja (även om de inte använder henne).

Nu har jag då börjat provrida hästar, för att finna den rätta. Och jag känner mig som en djäkla nybörjare! Har nu provat x antal hästar som verkligen är tickande bomber - full fart bara du andas lite extra, och som blir stressade om man gör en förhållning. Skall precisera att jag söker efter en turhäst, som jag kan ha med på kurs och utvecklas ihop med.

Igår var vi och provred på en stor fjällanläggning, där jag provade 6 hästar. Det snöade storm, så vi var inne i ett litet ridhus. Tre stycken var helt gröna (och det tycker jag inte passar som första isis), två var totaltickande bomber och en var himla trevlig, men otroligt stel. Den var 12 år och hade gått en del fjällturer. Så skulle jag pröva att fatta galopp på den sista, men då blev den helt stressad. Så säger han som har dem att "han kan inte galoppfattningar, han är van till att galoppera på led". Och att den troligtvis tyckte att det var för trångt att galoppera i ridhus. Okej?

Då blev jag ännu mer osäker - vad vill jag ha? Jag som trodde att jag var en hyfsat erfaren ryttare, känner mig nu helt värdelös. För mig som har ridit mycket dressyr, känns det ju ganska basic att kunna galoppera längs en långsida. Och med de andra hästarna kunde jag ju varken lägga till en lätt skänkel eller röra dem i munnen. Så jag vet inte hur jag ska rida..

Jag är van vid det mesta när det gäller "vanliga hästar": Heta hopphästar, bockande ponnyer, stela ridskolehästar osv. Men det här är helt nytt för mig. Och så börjar jag undra vad det är för isisar som alla äldre turtanter runtom här har - de kan ju knappast ha tickande bomber. Jag är inte rädd för energi eller fart, men jag måste känna att jag kan ta en förhållning utan att det låser sig och att hästen blir stressad.

Så vad ska jag leta efter? En halvdöd turridningshäst?
 
Lite bakgrundsinfo: Har ridit islandshäst sedan -2009, ca 10 olika hästar. Innan dess har jag haft "vanliga hästar", tävlat en del i hoppning och jobbat på ridskola. De sista 3 åren har jag haft ett norskfött sto, 5-gångare, på foder - ganska stoig, med mycket energi. Vi trivs dock mycket bra, och jag hade gärna köpt henne. Men ägarna har haft henne sedan hon var tonåring och vill inte sälja (även om de inte använder henne).

Nu har jag då börjat provrida hästar, för att finna den rätta. Och jag känner mig som en djäkla nybörjare! Har nu provat x antal hästar som verkligen är tickande bomber - full fart bara du andas lite extra, och som blir stressade om man gör en förhållning. Skall precisera att jag söker efter en turhäst, som jag kan ha med på kurs och utvecklas ihop med.

Igår var vi och provred på en stor fjällanläggning, där jag provade 6 hästar. Det snöade storm, så vi var inne i ett litet ridhus. Tre stycken var helt gröna (och det tycker jag inte passar som första isis), två var totaltickande bomber och en var himla trevlig, men otroligt stel. Den var 12 år och hade gått en del fjällturer. Så skulle jag pröva att fatta galopp på den sista, men då blev den helt stressad. Så säger han som har dem att han kan inte galoppfattningar - den är van till att galoppera på led. Och att den troligtvis tyckte att det var för trångt att galoppera i ridhus. Okej?

Då blev jag ännu mer osäker - vad vill jag ha? Jag som trodde att jag var en hyfsat erfaren ryttare, känner mig nu helt värdelös. För mig som har ridit mycket dressyr, känns det ju ganska basis att kunna galoppera längs en långsida. Och med de andra hästarna kunde jag ju varken lägga till en lätt skänkel eller röra dem i munnen. Så jag vet inte hur jag ska rida..

Jag är van vid det mesta när det gäller "vanliga hästar": Heta hopphästar, bockande ponnyer, stela ridskolehästar osv. Men det här är helt nytt för mig. Och så börjar jag undra vad det är för isisar som alla äldre turtanter runtom här har - de kan ju knappast ha tickande bomber. Jag är inte rädd för energi eller fart, men jag måste känna att jag kan ta en förhållning utan att det låser sig och att hästen blir stressad.

Så vad ska jag leta efter? En halvdöd turridningshäst?

Du kanske har letat på fel ställen? ;)
 
Nä alla är inte tickande bomber, men många är känsliga för ryttarens hjälper. De vill gärna vara till lags och göra sitt bästa, så de är uppmärksamma på vad du säger med kroppen. Är du lite spänd blir de spända även om de med en annan ryttare skulle vara kolugna. De är små så de känner ju av en obalanserad ryttare mycket mer än en stor häst och det kan göra en del stressade.

För övrigt låter just det stället du provred på lite sisådär, en 12-åring bör vara så pass välriden att den klarar att galoppera även i ett ridhus. Erkännes en del oblanserade femgångare kan kräva rätt mycket träning på den punkten, men ändå.

Leta på fler ställen, fråga om hästen är riden i form och klarar arbete på volt.
 
@siba vad söker du för typ av häst? Nån att tävla med eller nån att rida i padocken/skogen och för tränare då och då?
Låter som dessa hästar var billiga? Av flera anledningar då.
Vad är du beredd att satsa? Det går att få sånna hästar fina också men det krävs mer jobb och lite extra pengar för att få dem dit. :)
 
Nej, blir inte något att tävla med i första hand - jag har fortfarande mycket att lära när det gäller just islandshäst. ;) och många tävlingshästar är ju verkligen explosiva och superkänsliga! Så jag söker främst en positiv turhäst som jag kan rida kurs ibland och för tränare med.

Så kan absolut lägga ned en del jobb, men vill inte köpa en häst som jag bara stressar. Jag är ingen stressad och nervös typ, men tycker flera hästar jag har provat blir för explosiva. Jag trodde att jag visste vad en het häst innebar, men tydligen inte :crazy:
 
Dom är antagligen för känsliga för dina hjälper. Specificera att du vill ha en mindre känslig häst när du bokar provridning.

Det kan vara så att du är för "stark" i dina hjälper och då svarar en bra riden islandshäst snabbt, och då upplever du det som att den är stressad.

Jag själv har en extremt välriden femåring. Han är precis lagom känslig i mina ögon, men skulle jag sätta upp någon som inte rider på samma sätt/mindre van skulle dom nog uppleva honom som extremt explosiv och alldeles för känslig :) Så det är rent av en förklaringsfråga tror jag.
 
Nej, blir inte något att tävla med i första hand - jag har fortfarande mycket att lära när det gäller just islandshäst. ;) och många tävlingshästar är ju verkligen explosiva och superkänsliga! Så jag söker främst en positiv turhäst som jag kan rida kurs ibland och för tränare med.

Så kan absolut lägga ned en del jobb, men vill inte köpa en häst som jag bara stressar. Jag är ingen stressad och nervös typ, men tycker flera hästar jag har provat blir för explosiva. Jag trodde att jag visste vad en het häst innebar, men tydligen inte :crazy:
Het och känslig är inte samma sak..
Jag tror du måste säga att du vill ha en lite "okänsligare" häst. Alltså en ren turhäst!
 
Jag tycker det låter som att du måste göra klart för dig själv och säljarna vad det är du söker.

Troligen så är du övertydlig i dina hjälper (jag vet många islandshästar som flugit i luften av vad den ovana ryttaren trodde var en "normal" hjälp) och därför upplever hästarna som tickande bomber.
Jag har ridit många islandshästar och jag kan inte komma på nästan nån som är som en tickande bomb. Däremot väldigt lyhörda!

Om du köper en gammal turridningshäst så är risken också att den inte är så välutbildad i dressyren. Den har ju som sitt jobb att snällt följa efter hästen framför, då är oftast inte skänkelvikning, fina galoppfattningar och bakdelsvändningar högsta prio direkt.
Så jag tror en bra kompis för dig vore en häst som är välriden och välutbildad, kanske tävlat en del, men lite åt det mindre känsliga hållet. Såna finns det många!

Men visst är det spännande och roligt när man provar något nytt och känner som ett blåbär igen!
 
Jag skulle inte säga att det är jättevanligt, men det beror ju på vad man jämför med. Och sen är det ju alltid mycket svårare på en ny häst än en man är van vid. Med vissa hästar kan jag uppleva "tickande bomb" känslan, men då beror det oftast på att jag inte känner hästen och inte vet hur den kommer reagera. Då gäller det ju mest hur de reagerar på saker i omgivningen. Hur de reagerar på ryttare brukar inte vara så våldsamt. Skulle man få ett större svar än väntat så får man ge mindre hjälper. Men man börjar ju inte heller med några stora hjälper på en ny häst.

Däremot om du letar efter en trevlig häst att mysa och träna med så får du nog kolla upp lite mer hur hästen är riden. En del turhästar (långt ifrån alla) går ju mest rakt fram i led. Vill du ha en häst som är lite mer dressyrriden så kolla upp hur verksamheten ser ut. Rider instruktör eller annan kunnig ryttare hästen regelbundet? Rids den något på bana? Det är ju inte helt ovanligt med islandshästar som har svårt för galopp på volt och i ridhus. Inte för att de inte kan, utan för att de inte tränats i det. Men om det är något du vill göra så tar det ju inte lång tid att träna upp det.
 
Och sen är det ju alltid mycket svårare på en ny häst än en man är van vid. Med vissa hästar kan jag uppleva "tickande bomb" känslan, men då beror det oftast på att jag inte känner hästen och inte vet hur den kommer reagera. Då gäller det ju mest hur de reagerar på saker i omgivningen. Hur de reagerar på ryttare brukar inte vara så våldsamt. Skulle man få ett större svar än väntat så får man ge mindre hjälper. Men man börjar ju inte heller med några stora hjälper på en ny häst.
ut .

Väldigt enig i det du skriver. :up: Jag blir säkert lite spänd när jag prövar nya hästar, eftersom jag inte hur de ska reagera. Och då kan det ju bli att jag ger dubbla signaler.

Man vill ju inte ge större signaler än vad man behöver, så såklart tycker jag det är positivt att hästen är lyhörd. Men det är nog helt klart en fördel för både mig och hästen att jag finner en som är lite mindre känslig :)
 
Det kan ju ta sin lilla tid att hitta rätt häst. Och ju fler man provar desto lättare blir det att komma på vad man gillar och inte gillar.
Jag hade nog hellre vänt mig till någon som har både turer och lektioner, då är det nog större chans att du hittar en som är lugn och balanserad, men som är lite mer utbildad och troligtvis även mer förlåtande eftersom de rids av många olika ryttare.

Eller leta via förmedlare eller privat såklart! :)
 
Lite bakgrundsinfo: Har ridit islandshäst sedan -2009, ca 10 olika hästar. Innan dess har jag haft "vanliga hästar", tävlat en del i hoppning och jobbat på ridskola. De sista 3 åren har jag haft ett norskfött sto, 5-gångare, på foder - ganska stoig, med mycket energi. Vi trivs dock mycket bra, och jag hade gärna köpt henne. Men ägarna har haft henne sedan hon var tonåring och vill inte sälja (även om de inte använder henne).

Nu har jag då börjat provrida hästar, för att finna den rätta. Och jag känner mig som en djäkla nybörjare! Har nu provat x antal hästar som verkligen är tickande bomber - full fart bara du andas lite extra, och som blir stressade om man gör en förhållning. Skall precisera att jag söker efter en turhäst, som jag kan ha med på kurs och utvecklas ihop med.

Igår var vi och provred på en stor fjällanläggning, där jag provade 6 hästar. Det snöade storm, så vi var inne i ett litet ridhus. Tre stycken var helt gröna (och det tycker jag inte passar som första isis), två var totaltickande bomber och en var himla trevlig, men otroligt stel. Den var 12 år och hade gått en del fjällturer. Så skulle jag pröva att fatta galopp på den sista, men då blev den helt stressad. Så säger han som har dem att "han kan inte galoppfattningar, han är van till att galoppera på led". Och att den troligtvis tyckte att det var för trångt att galoppera i ridhus. Okej?

Då blev jag ännu mer osäker - vad vill jag ha? Jag som trodde att jag var en hyfsat erfaren ryttare, känner mig nu helt värdelös. För mig som har ridit mycket dressyr, känns det ju ganska basic att kunna galoppera längs en långsida. Och med de andra hästarna kunde jag ju varken lägga till en lätt skänkel eller röra dem i munnen. Så jag vet inte hur jag ska rida..

Jag är van vid det mesta när det gäller "vanliga hästar": Heta hopphästar, bockande ponnyer, stela ridskolehästar osv. Men det här är helt nytt för mig. Och så börjar jag undra vad det är för isisar som alla äldre turtanter runtom här har - de kan ju knappast ha tickande bomber. Jag är inte rädd för energi eller fart, men jag måste känna att jag kan ta en förhållning utan att det låser sig och att hästen blir stressad.

Så vad ska jag leta efter? En halvdöd turridningshäst?

Inte heller jag känner igen din erfarenhet av islandshästar, visst har jag suttit på någon enstaka tickande bomb men det tillhör inte de vanliga. Om alla hästar du testar på flera olika ställen reagerar på det viset behöver du titta på din egen ridning. De flesta islandshästar är enligt min erfarenhet mer lyhörda/känsliga än sina ponny/storhästkusiner med motsvarande "jobb". Jag har dock flera gånger vad som händer om någon får en för villig/känslig häst, det kan gå fort, byter man ryttare är problemen ofta borta.
 
Lite bakgrundsinfo: Har ridit islandshäst sedan -2009, ca 10 olika hästar. Innan dess har jag haft "vanliga hästar", tävlat en del i hoppning och jobbat på ridskola. De sista 3 åren har jag haft ett norskfött sto, 5-gångare, på foder - ganska stoig, med mycket energi. Vi trivs dock mycket bra, och jag hade gärna köpt henne. Men ägarna har haft henne sedan hon var tonåring och vill inte sälja (även om de inte använder henne).

Nu har jag då börjat provrida hästar, för att finna den rätta. Och jag känner mig som en djäkla nybörjare! Har nu provat x antal hästar som verkligen är tickande bomber - full fart bara du andas lite extra, och som blir stressade om man gör en förhållning. Skall precisera att jag söker efter en turhäst, som jag kan ha med på kurs och utvecklas ihop med.

Igår var vi och provred på en stor fjällanläggning, där jag provade 6 hästar. Det snöade storm, så vi var inne i ett litet ridhus. Tre stycken var helt gröna (och det tycker jag inte passar som första isis), två var totaltickande bomber och en var himla trevlig, men otroligt stel. Den var 12 år och hade gått en del fjällturer. Så skulle jag pröva att fatta galopp på den sista, men då blev den helt stressad. Så säger han som har dem att "han kan inte galoppfattningar, han är van till att galoppera på led". Och att den troligtvis tyckte att det var för trångt att galoppera i ridhus. Okej?

Då blev jag ännu mer osäker - vad vill jag ha? Jag som trodde att jag var en hyfsat erfaren ryttare, känner mig nu helt värdelös. För mig som har ridit mycket dressyr, känns det ju ganska basic att kunna galoppera längs en långsida. Och med de andra hästarna kunde jag ju varken lägga till en lätt skänkel eller röra dem i munnen. Så jag vet inte hur jag ska rida..

Jag är van vid det mesta när det gäller "vanliga hästar": Heta hopphästar, bockande ponnyer, stela ridskolehästar osv. Men det här är helt nytt för mig. Och så börjar jag undra vad det är för isisar som alla äldre turtanter runtom här har - de kan ju knappast ha tickande bomber. Jag är inte rädd för energi eller fart, men jag måste känna att jag kan ta en förhållning utan att det låser sig och att hästen blir stressad.

Så vad ska jag leta efter? En halvdöd turridningshäst?

Nej men hästar kan bli som tickande bomber beroende på ryttaren, tyvärr ser jag flera sorgliga exempel på det trots att jag vet att hästen i grund och botten faktiskt är urtrevlig. I ditt fall kan det ju finnas en förklaring i att du blir lite spänd, i övrigt har du fått flera bra förklaringar och svar varför jag ser det som onödigt att upprepa.
 
Något som jag upplevde när jag jobbade på turridning iofs för 10 år sedan men ändå. Var att många vana ryttare som bara ridit storhäst hade ett knäslut som gjorde att våra lugna turhästar blev klart mer stressiga än de brukade vara. Nu vet jag ju inte alls hur du rider men det kan kanske vara en tanke.
 
*KL*
Skall precisera att jag söker efter en turhäst, som jag kan ha med på kurs och utvecklas ihop med.

Som du beskriver låter det inte som du skall ha en turridningshäst utan en läromästare.
Eller en så kallad "allroundhäst". En häst som har gjort lite utav varje och som passar till det mesta.
Sätt dig ner och skriv ner vad du vill ha hos din nya häst och jämför annonserna.
Försök leta efter en häst i närheten som du kan prova flera gånger (om den har väckt intresse).
 
Lite bakgrundsinfo: Har ridit islandshäst sedan -2009, ca 10 olika hästar. Innan dess har jag haft "vanliga hästar", tävlat en del i hoppning och jobbat på ridskola. De sista 3 åren har jag haft ett norskfött sto, 5-gångare, på foder - ganska stoig, med mycket energi. Vi trivs dock mycket bra, och jag hade gärna köpt henne. Men ägarna har haft henne sedan hon var tonåring och vill inte sälja (även om de inte använder henne).

Nu har jag då börjat provrida hästar, för att finna den rätta. Och jag känner mig som en djäkla nybörjare! Har nu provat x antal hästar som verkligen är tickande bomber - full fart bara du andas lite extra, och som blir stressade om man gör en förhållning. Skall precisera att jag söker efter en turhäst, som jag kan ha med på kurs och utvecklas ihop med.

Igår var vi och provred på en stor fjällanläggning, där jag provade 6 hästar. Det snöade storm, så vi var inne i ett litet ridhus. Tre stycken var helt gröna (och det tycker jag inte passar som första isis), två var totaltickande bomber och en var himla trevlig, men otroligt stel. Den var 12 år och hade gått en del fjällturer. Så skulle jag pröva att fatta galopp på den sista, men då blev den helt stressad. Så säger han som har dem att "han kan inte galoppfattningar, han är van till att galoppera på led". Och att den troligtvis tyckte att det var för trångt att galoppera i ridhus. Okej?

Då blev jag ännu mer osäker - vad vill jag ha? Jag som trodde att jag var en hyfsat erfaren ryttare, känner mig nu helt värdelös. För mig som har ridit mycket dressyr, känns det ju ganska basic att kunna galoppera längs en långsida. Och med de andra hästarna kunde jag ju varken lägga till en lätt skänkel eller röra dem i munnen. Så jag vet inte hur jag ska rida..

Jag är van vid det mesta när det gäller "vanliga hästar": Heta hopphästar, bockande ponnyer, stela ridskolehästar osv. Men det här är helt nytt för mig. Och så börjar jag undra vad det är för isisar som alla äldre turtanter runtom här har - de kan ju knappast ha tickande bomber. Jag är inte rädd för energi eller fart, men jag måste känna att jag kan ta en förhållning utan att det låser sig och att hästen blir stressad.

Så vad ska jag leta efter? En halvdöd turridningshäst?



När jag skulle köpa en islandshäst(hade ridit islänning 2 ggr på turridning innan så det var min erfarenhet av rasen innan):D

Så upplevde jag samma sak.

I annonserna stod det välutbildad och separerade gångarter.. men när man kom på plats och skulle börja rida kunde inte hästarna utföra en korrekt skänkelvikning .
Ingen av hästarna gick att rida i form i samlad form där man satt ner i traven tex , ingen kunde utföra en öppna eller sluta korrekt utan de började gå orent och stretade emot.
En kort samlad galopp på volt var ju inte ens att tänka på.
Alla hästarna var man tvungen att rida på i ett snabbt tempo för att de skulle orka trava men framförallt galoppera rent

Och som du säger mkt stressade.. man han knappt upp i sadeln innan hästen började skritta iväg i ett snabbt tempo i skritt allt skulle gå så jäkla fort. jag förstår inte detta ridsätt helt enkelt. Jag känner inte mig bekväm med denna ridstil.
Började tänka att en unghäst nog är bättre... då kan jag forma den efter så som jag vill ha den.


Sagt som gjort.. köpte en 3 åring som knappt sett en människa i sitt liv.. så jag köpte gott som en vildhäst.


Formade henne efter så som jag vill ha en häst.
Idag 9 år sedan har jag en islandshäst som är otroligt lugn och trygg och snäll till sättet att vara.

Hon är utbildad upp till Msv dressyr och utför nästan ett helt program i FEI ponnydressyrprogram(stolt):D
Hon är hopptränad upp till 95 cm
Hon är inkörd och tävlad och tränad i maratonkörning i LB klass.
Hon är tävlad i klubbnivå i V5 OCH T8 i töltklasser


Hon är vad jag vill kalla en riktig allroundhäst.. och är precis så som jag vill ha en häst

Så mitt råd är att man köper en unghäst och formar den efter så som man själv vill ha den om man inte vill ha en klassisk riden och tävlad islandshäst.

Jag är så otroligt nöjd med min lilla guldhäst finns inge bättre häst enligt mig=)
jag fick verkligen den häst jag ville ha=)
 
När jag skulle köpa en islandshäst(hade ridit islänning 2 ggr på turridning innan så det var min erfarenhet av rasen innan):D

Så upplevde jag samma sak.

I annonserna stod det välutbildad och separerade gångarter.. men när man kom på plats och skulle börja rida kunde inte hästarna utföra en korrekt skänkelvikning .
Ingen av hästarna gick att rida i form i samlad form där man satt ner i traven tex , ingen kunde utföra en öppna eller sluta korrekt utan de började gå orent och stretade emot.
En kort samlad galopp på volt var ju inte ens att tänka på.
Alla hästarna var man tvungen att rida på i ett snabbt tempo för att de skulle orka trava men framförallt galoppera rent

Och som du säger mkt stressade.. man han knappt upp i sadeln innan hästen började skritta iväg i ett snabbt tempo i skritt allt skulle gå så jäkla fort. jag förstår inte detta ridsätt helt enkelt. Jag känner inte mig bekväm med denna ridstil.
Började tänka att en unghäst nog är bättre... då kan jag forma den efter så som jag vill ha den.


Sagt som gjort.. köpte en 3 åring som knappt sett en människa i sitt liv.. så jag köpte gott som en vildhäst.


Formade henne efter så som jag vill ha en häst.
Idag 9 år sedan har jag en islandshäst som är otroligt lugn och trygg och snäll till sättet att vara.

Hon är utbildad upp till Msv dressyr och utför nästan ett helt program i FEI ponnydressyrprogram(stolt):D
Hon är hopptränad upp till 95 cm
Hon är inkörd och tävlad och tränad i maratonkörning i LB klass.
Hon är tävlad i klubbnivå i V5 OCH T8 i töltklasser


Hon är vad jag vill kalla en riktig allroundhäst.. och är precis så som jag vill ha en häst

Så mitt råd är att man köper en unghäst och formar den efter så som man själv vill ha den om man inte vill ha en klassisk riden och tävlad islandshäst.

Jag är så otroligt nöjd med min lilla guldhäst finns inge bättre häst enligt mig=)
jag fick verkligen den häst jag ville ha=)
Once again, ingenting som speglar verkligheten överhuvudtaget .. Suck!
En KLASSISK RIDEN OCH TÄVLAD ISLANDSHÄST är den ultimata islandshästen, förutsatt att ryttaren tränat den rätt. Det finns sämre ryttare och sämre hästar, precis som i ALLA DISCIPLINER.
Sen att du antagligen inte klarade av att rida en sådan islandshäst för 9 år sedan är en helt annan sak!
 
När jag skulle köpa en islandshäst(hade ridit islänning 2 ggr på turridning innan så det var min erfarenhet av rasen innan):D

Så upplevde jag samma sak.

I annonserna stod det välutbildad och separerade gångarter.. men när man kom på plats och skulle börja rida kunde inte hästarna utföra en korrekt skänkelvikning .
Ingen av hästarna gick att rida i form i samlad form där man satt ner i traven tex , ingen kunde utföra en öppna eller sluta korrekt utan de började gå orent och stretade emot.
En kort samlad galopp på volt var ju inte ens att tänka på.
Alla hästarna var man tvungen att rida på i ett snabbt tempo för att de skulle orka trava men framförallt galoppera rent

Och som du säger mkt stressade.. man han knappt upp i sadeln innan hästen började skritta iväg i ett snabbt tempo i skritt allt skulle gå så jäkla fort. jag förstår inte detta ridsätt helt enkelt. Jag känner inte mig bekväm med denna ridstil.
Började tänka att en unghäst nog är bättre... då kan jag forma den efter så som jag vill ha den.


Sagt som gjort.. köpte en 3 åring som knappt sett en människa i sitt liv.. så jag köpte gott som en vildhäst.


Formade henne efter så som jag vill ha en häst.
Idag 9 år sedan har jag en islandshäst som är otroligt lugn och trygg och snäll till sättet att vara.

Hon är utbildad upp till Msv dressyr och utför nästan ett helt program i FEI ponnydressyrprogram(stolt):D
Hon är hopptränad upp till 95 cm
Hon är inkörd och tävlad och tränad i maratonkörning i LB klass.
Hon är tävlad i klubbnivå i V5 OCH T8 i töltklasser


Hon är vad jag vill kalla en riktig allroundhäst.. och är precis så som jag vill ha en häst

Så mitt råd är att man köper en unghäst och formar den efter så som man själv vill ha den om man inte vill ha en klassisk riden och tävlad islandshäst.

Jag är så otroligt nöjd med min lilla guldhäst finns inge bättre häst enligt mig=)
jag fick verkligen den häst jag ville ha=)

Det är lite annorlunda nu jämfört med när du köpte Jorunn, då var de fler som mest bara red på "isländskt vis" rakt fram och snabbt men även då red man dressyr och att bara rida rakt fram i full fart var inte direkt standard ens då. Det normala nuförtiden är att rida dressyr, träningar för islandshästtränare är normalt ren dressyrridning, men det har det varit länge.

Man ska dock ha i åtanke att saker som är normalt för en 3-gångare kan vara mycket svårare och kräva mycket träning med en 4 eller 5-gångare, bland dessa finns skolor eller sidvärtsrörelser i trav ( för de som har svag trav) samlad galopp och galopp på.

PS Niela, min häst som är uppväxt på normalt islandshästvis, utbildad av en C-tränare och köpt som 7-åring. Självklart så hade hon en grundutbildning i dressyr. Det gick utmärkt att galoppera henne på volt, det berodde förmodligen mer på talang än utbildning.

Hon är jämnårig med din och även om jag knappast anser mig kunna rida ett medelsvårt program på godkännd nivå så är mycket av det jag tränar på dressyrlektionerna på den nivån. Vi tränar för all del alla gångarter på dressyrlektionerna, en bra dressyrtänare klarar den biten också. Dressyrutbildningen är främst för att förbättra gångarterna med gångartstävlingar i sikte men kanske jag kommer att tävla i dressyr också.
 
  • Gilla
Reactions: Boj
När jag skulle köpa en islandshäst(hade ridit islänning 2 ggr på turridning innan så det var min erfarenhet av rasen innan):D

Så upplevde jag samma sak.

I annonserna stod det välutbildad och separerade gångarter.. men när man kom på plats och skulle börja rida kunde inte hästarna utföra en korrekt skänkelvikning .
Ingen av hästarna gick att rida i form i samlad form där man satt ner i traven tex , ingen kunde utföra en öppna eller sluta korrekt utan de började gå orent och stretade emot.
En kort samlad galopp på volt var ju inte ens att tänka på.
Alla hästarna var man tvungen att rida på i ett snabbt tempo för att de skulle orka trava men framförallt galoppera rent

Och som du säger mkt stressade.. man han knappt upp i sadeln innan hästen började skritta iväg i ett snabbt tempo i skritt allt skulle gå så jäkla fort. jag förstår inte detta ridsätt helt enkelt. Jag känner inte mig bekväm med denna ridstil.
Började tänka att en unghäst nog är bättre... då kan jag forma den efter så som jag vill ha den.


Sagt som gjort.. köpte en 3 åring som knappt sett en människa i sitt liv.. så jag köpte gott som en vildhäst.


Formade henne efter så som jag vill ha en häst.
Idag 9 år sedan har jag en islandshäst som är otroligt lugn och trygg och snäll till sättet att vara.

Hon är utbildad upp till Msv dressyr och utför nästan ett helt program i FEI ponnydressyrprogram(stolt):D
Hon är hopptränad upp till 95 cm
Hon är inkörd och tävlad och tränad i maratonkörning i LB klass.
Hon är tävlad i klubbnivå i V5 OCH T8 i töltklasser


Hon är vad jag vill kalla en riktig allroundhäst.. och är precis så som jag vill ha en häst

Så mitt råd är att man köper en unghäst och formar den efter så som man själv vill ha den om man inte vill ha en klassisk riden och tävlad islandshäst.

Jag är så otroligt nöjd med min lilla guldhäst finns inge bättre häst enligt mig=)
jag fick verkligen den häst jag ville ha=)

Det är såna här uttalanden som gör att jag förstår varför vi har en marknad som fullkomligen SVÄMMAR ÖVER av islandshästar som är köpta som unghästar av ryttare som inte har kunskapen att utbilda dem. Att rida in en häst är bland det enklaste du kan göra (alltså vänja vid sadel och träns) utan det är just vidareutbildningen som är det svåra. Idag ser vi många som söker en trevlig familjehäst med väl åtskilda gångarter och fint lynne, dem finns överallt!! De är bara så dåligt utbildade i grunden att de blir styva stela spända stressade grisepassande hästar. En del säger att vi numera avlar hästar med skarpare lynne och större gångarter och därför mer svårridna - absolut att hästarna har större gång idag än för 20 år sedan men det handlar i allra högsta grad och grundutbildningen och att ryttarna måste utbilda sig mer.

Sen förstår jag inte att du inte förstår hur mycket det krävs av en häst med fyra eller fem gångarter att gå på volt i samlad galopp. Det är enklare (och mindre påfrestande) för en passhäst att gå i full speed på en passraka än att galoppera på volt!
 

Liknande trådar

Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 358
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 367
Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 230
Senast: Soffan74
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
2 869
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp