Är de svårt att mocka i halm eller spån...?

C

chokladmonster =)

Är de svårt att mocka i halm eller spån?
Min ponny står nu på torv... Men min nya ponny står på Halm...
(dn nya ponnyn står inte hos mig)
Tacksam för svar... :D
 
Sv: Är de svårt att mocka i halm eller spån...?

det beror nog på vad man är van vid.jag tycker halm och spån är lättare än torv,tycker torven blir så grötig.Dessutom är min ponny renlig och gör allt i ett hörn,vilket gör det lätt att mocka ! :)
 
Sv: Är de svårt att mocka i halm eller spån...?

Jag föredrar spån framför halm tycker spån är lättare men det är nog en vanesak också. Torv har jag aldrig mockat så kan tyvär inte jämföra.
 
Sv: Är de svårt att mocka i halm eller spån...?

Jag har halm till min häst. Har då permanentbox, mkt enklare än att ha "opermanent". spån är enkelt beroende på vad det är för typ av "bajsarhäst". Men det spelar ju inte så stor roll vad man har för strö om det är en riktig "haha-jag-sprider-ut-all-skit-så-att-det-blir-svårt-att-mocka" häst... Eller det beror lite på vad mman har för mockteknik också...
 
Sv: Är de svårt att mocka i halm eller spån...?

Jag har mockat allt. Och det är lätt när mna vänjer sig. Halm har jag haft i flera år och jag tycker det är lättast faktiskt.
 
Sv: Är de svårt att mocka i halm eller spån...?

Jag tycker spån är lättare att mocka i än både halm och torv men tycker också att torven är lättare att mocka i än halm.

Men allt är ju en smaksak..och handlar om teknik...man vänjer sig oavsett vad det är för strö.
 
Sv: Är de svårt att mocka i halm eller spån...?

jag har haft både halm och spån.På min praktikplats var det torv.
Jag tycker det är lika lätt vilket som..kan inte säga att ngt är svårare/lättare
 
Sv: Är de svårt att mocka i halm eller spån...?

Det är både lätt och svårt att mocka i allt..det beror helt enkelt på vad det är för skitgris som huserar i boxen ;) . I ett stall jag stod i med spån så gick det på en grisblink att mocka åt min renliga häst, medans det tog sju svåra år att mocka åt stallägarens. I ett annat stall var det halm som gällde, där gick det snabbt och lätt att mocka åt min häst...den sket bara i ett hörn, medans stallägarens häst gömde skitarna överallt. Torv har jag provat 1 gång, men tyckte det vart för jobbigt att aldrig veta vad som var skit eller torv, så jag orkade aldrig angagera mig...så jag bytte :smirk:
 
Sv: Är de svårt att mocka i halm eller spån...?

Jag har måååånga års erfarenhet av att mocka både spån och halm. För knappt ett år sedan flyttades pållen jag rider till ett nytt stall och står nu på torv. Kan utan att överdriva säga att spån och halm är ofantligt mycket lättare att mocka än torv!! Helt enkelt för att man ser skiten lättare.

/Timsetim
 
Sv: Är de svårt att mocka i halm eller spån...?

Så här tycker jag:
Enklast: Spån. Lätt att se urinen, lätt att vara sparsam med strö efterssom det är så enkelt att sortera ut skiten.
Näst enklast: rivet tidningspapper. Lika lättmockat som spån, men blåser bort från gödselstacken och retar upp grannarna.
Näst svårast: Torv. Ser inte kisset lika lätt, får gå efter om det är tungt eller inte. Svårt att se om det är bajsklumpar eller torvklumpar.
Svårast: Halm. Svårt att se kisset, bökigt att sortera ut skiten, åker lätt med lite ren halm i kärran. Bildar också mkt större gödselstack.
 
Sv: Är de svårt att mocka i halm eller spån...?

Tycker Torv är lättast, sen kommer halm och sen Spån! Spånet är svårast iom att det är så flyktigt så det grötas runt mycket lättare! TOrv är enkelt så fort man lärt sig vad som är skitar och sen lärt sig vart kissfläcken/fläckarna är! Halmen är snabbmockad.. bara att skilja den skitiga halmen åt från den rena och sen ösa ur!

Lycka till med nya ponnyn! Hur går det? Är köpet klart än?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
584
Senast: tanten
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 674
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
667
Senast: warg
·
Anläggning Jag har fått ändrade stallförhållanden och kommer nu sköta eget stall. Jag kan dock inte förvara halm någonstans så jag måste ha spån...
Svar
6
· Visningar
883
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp