Är den här tanken heldum?

Jag tycker som många andra; det är en väldigt stor skillnad på framåt och 'explodera på lina'. Min gamla häst var extremt framåt. Så till den milda grad att man ibland fick svänga in i sarg/staket/träd för att få stopp. Dock tror jag inte att hon ballat på lina en enda gång i hela sitt liv.

Hon var jätterolig att rida. Lyckades man bara bromsa tillräckligt så var piaff eller galopp på stället inga problem. Dock var halter inte nåt hon sysslade med.

Min nya häst är fint dressyr halvblod. Hon kan bocka, kicka och stegra och rätt rejält. Men inte är hon framåt för det. Hon hamnar ofta bakom skänkeln och det är därför hon trilskas.

Nya hästen har betydligt bättre gångarter än dne gamla, men inte på vm nivå. Till skillnad från dem är hon lite kvickare och lite mjukare vilket gör det lättare för mig som ryttare. Trots att jag är ganska erfaren så tog det 2 månader innan jag kunde sitta ner och sitta still i galoppen. Jag hade inte velat rida in en sån känslig häst som hon är och riskera att tex tappa balansen eller takten, ens för en millisekund.

Bra tränare som man rider för regelbundet är ett måste. Det är lätt att tappa fokus, börja med dumheter eller förstöra saker annars. Ju duktigare man är, desto längre kan man ta mellan gångerna, men ingen tävlingsryttare saknar regelbunden kontakt med tränare. Man behöver kunniga ögon på marken.
 
@Aliisa om du vill ha ett halvblod nu med mer gång och en unghäst så skulle du kunna köpa en inriden? Det är ju fortfarande jobb och utbildning men det som kan gå mest fel är redan gjort. Helst av ett proffs.

En helt annan sak men då det är ditt första halvblod som jag förstår det (?) kan det vara bra tänka på innan. Halvblod är ruskigt dyra att försäkra jmf med t ex en haflinger. Och att ha ett halvblod livförsäkrat I A1 för tex 100 000 kr kostar såpass mycket att man på få år betalat motsvarande summa i premier. Det kan vara värt att tänka på med, känns det okej (och har man ens råd) med den premien? Känns det okej att inte kunna ha hästen fullt försäkrad för det man köpte den för? Osv

Den här hästen i annonsen, när du beskriver den känns det inte som du tycker wow, utan mer "det är praktiskt, den står nära"? Om det är så finns väl än mer skäl fundera på att kolla vidare och kika lite på en inriden t ex
Jag köper helst inte en inriden, utan vill lära känna den ordentligt från marken. En släkting har ridit in några och det händer att hag frågar henne, men ersätter inte en tränare.

Visste inte att de var så dyra att försäkra, får kolla upp det.

Jag tyckte att den hästen verkade ha lagom gångarter och passande temprament, men nej det är inte bara det praktiska. Jag tyckte definitivt att den hade bra gångarter, men såg inte att det var något extremt (och det är inte negativt). Sen tycker jag att de flesta halvblod har bra gångarter, och den här hade bättre trav en än hopphäst.
 
Jag har precis fått ta bort min häst. Jag ska reparera ekonomin och fylla på buffertar mm innan jag köper en ny. Men för att få någon slags tidsram att förhålla mig till så har jag studerat utbudet via annons noga. Mycket noga. För att se vad det jag vill ha kostar. Jag är uppenbart kräsen 🙈 Nu är det inte alls säkert att det som lockar på annons skulle locka i verkligheten eller att det jag ratar på annons inte skulle locka i verkligheten.

Men jag dras helt klart till två saker primärt. Stor/bra gång samt enormt bussigt. Det gör det spretar en hel del i vad jag favoritmarkerar. Där finns fina halvblodsunghästen med trevliga gångarter och superbussig uppsyn, likväl som connemaraponnyn som ofantligt bussig tuffar runt och är med på alla förslag.

Något jag strikt valt bort är minsta huvudskak, trockighet, tung i handen eller motstånd mot hjälper.

Sen har jag funderat med. På hästar jag haft genom åren, styrkor och svagheter med dem och så vidare. En lagom mix av alla hade blivit den perfekta hästen för övrigt ;)

Men t ex så arabvalacken som var så ofantligt inriktad på att vara till lags. Jag älskade den egenskapen. Han hade nerver i överkant och högst ordinära gångarter. Men hans vilja att göra rätt överbryggade det mesta.

Fullblodet med gångarter som enligt utomstående lätt skulle räcka till msv dressyr. Som var superbussig men med en räv bakom örat. Jag älskade den hästen djupt, och hans gång överbryggade massor. Samtidigt fällde hans nerv en del. Han hade mindre nerv än araben - men nerv plus stor gång och jag fick problem. Inga stora men t ex i dressyr så när han spände till mellan öronen sprattlade han runt och såg otroligt fin och flashig ut. Men jag åkte mest med utan att kunna påverka så mycket då. Jmf med araben med trist gång, när han spände till kunde jag rida och han var lydig tack vare att han ändå ville göra rätt.

Så samma nivå av spänning på de två skulle gett helt olika utfall på en dressyrtävling. Fbl med massa gång hade fått fina betyg på gångarter men allt annat hade varit katastrof. Lilla araben fick aldrig några höga siffror på gångarter men fina fina siffror på vägar och för sin lydighet. Så hade jag velat rida msv hade jag haft ungefär 500% större chans att göra det med godkänt resultat på araben.

Att få Fbl gång OCH arabens vilja och lydighet hade varit jackpot. Kunde man sen adderat t ex mitt halvblodsstos temperament och min welsh exteriör och storlek hade man skapat en drömhäst...

Ett annat ex är min superfina welsh. Fina gångarter. Orädd och jättetrevligt temperament. Otroligt lätt att rida. Så länge han var med på noterna. Han gjorde aldrig något dumt. Ever. Inte ens efter boxvila.hans sadel snurrade under inridning, han rörde inte ett öra. Framåt, motor, gång och finfint temperament. Men han tyckte det här med dressyr var ganska meningslöst. Så han gjorde det jag bad om på ridbanan, men inte mer och inte med någon direkt glädje. Ute däremot om jag bad om samma sak så fick jag extra och ännu mer extra. Han är det mest lättridna jag haft, jag tänkte och han gjorde och inga nerver som spökade till saker. Men hade mitt mål med honom varit msv dressyr hade både han och jag mentalt dött på vägen.

Jag kan hålla på hur länge som helst, jag tror du förstår. Och det jag vill komma till är att jag insett att det jag vill ha är den där ridkänslan, hästen som vill göra rätt, som ger mer än man frågar om osv. Kan jag få den OCH gång så sign me up. Måste jag välja så får gångartena stryka på foten.

Och med en oriden unghäst vet man inte. Alls. Jag skulle för all del kunna köpa ett föl eller en unghäst igen. Jag vet att jag anpassar mig efter dem. Tycker de hoppa är öken så struntar vi i att hoppa, tycker de dressyr på bana är meningslös karusellridning så minimerar vi det. Vill den helst inte ridas ute i läskiga världen så skiter vi i det. Och jag har älskat och uppskattat alla mina hästar. Men så är mitt mål inte rida msv dressyr. Vore det det skulle jag absolut inte köpa varken en oinriden eller en nyss inriden (de kan vara superbussiga och orädda som gröna och storögda. Sen blir de varm i kläderna och börjar ha synpunkter och åsikter)
 
Jag köper helst inte en inriden, utan vill lära känna den ordentligt från marken. En släkting har ridit in några och det händer att hag frågar henne, men ersätter inte en tränare.

Visste inte att de var så dyra att försäkra, får kolla upp det.

Jag tyckte att den hästen verkade ha lagom gångarter och passande temprament, men nej det är inte bara det praktiska. Jag tyckte definitivt att den hade bra gångarter, men såg inte att det var något extremt (och det är inte negativt). Sen tycker jag att de flesta halvblod har bra gångarter, och den här hade bättre trav en än hopphäst.

Men kan du inte lära känna en inriden från marken först?

Alltså provrid den osv. Känns det bra köp den, lär känna den från marken och repetera sen inridningsstegen om du vill det?
 
Men kan du inte lära känna en inriden från marken först?

Alltså provrid den osv. Känns det bra köp den, lär känna den från marken och repetera sen inridningsstegen om du vill det?
Jo, det kan jag. Men jag uppskattar att rida in själv, det är en sak jag tycker är rolig. Och sedan fortsätta träna, men jag tycker att det är trevligare att rida en häst jag ridit in och vart med hela tiden (även om det inte är egen uppfödning).

Jag tycker att travaren är mycket trevligare att rida än min första ponny. Jag har haft ponnyn i snart 12 år, men av logiska skäl inte ridit in honom. Jag vet inte exakt vad han är tränad till, och vilka hjälper som använts. Samma i körningen med bägge hästarna, men bättre med travaren då jag börjat om med henne.
 
Jo, det kan jag. Men jag uppskattar att rida in själv, det är en sak jag tycker är rolig. Och sedan fortsätta träna, men jag tycker att det är trevligare att rida en häst jag ridit in och vart med hela tiden (även om det inte är egen uppfödning).

Jag tycker att travaren är mycket trevligare att rida än min första ponny. Jag har haft ponnyn i snart 12 år, men av logiska skäl inte ridit in honom. Jag vet inte exakt vad han är tränad till, och vilka hjälper som använts. Samma i körningen med bägge hästarna, men bättre med travaren då jag börjat om med henne.

Du gör naturligtvis som du vill och känns bäst. Men måste bara fråga - vad menar du med du vet exakt vilka hjälper som använts? Det finns väl få personer som rider in hästar med egna hittepåhjälper jmf med "normala" vedertagna hjälper?

Sen de man ridit in själv lär sig ju oftast tolka och sortera i ens egen röra eller felaktigheter. Men det ser jag eg inte som positivt. Det är enkelt där och då men hjälper en inte varken bli en bättre ryttare eller för andra att kunna träna en/ekipaget senare.
 
Jag ska sälja min ponny då vi inte kommer överens, hon har blivit klart bättre med tiden men hon är inte min typ av häst. Jag tycker om unghästar och att göra sakerna själv, med hjälp av kunniga personer. Jag funderar på att köpa en häst 0-2 år och då troligtvis halvblod då jag vill ha en ridhäst. Jag satsar mer på dressyr och det är viktigare med goda gångarter än hoppteknik för mig, dels då jag har en häst sen innan som hoppar mycket bra.

Jag vill samtidigt inte ha en häst som i nuläget måste tränas mycket, men jag tycker om att borsta och hantera hästen så det skulle inte bli en vildhäst.

Nu har jag hittat en häst som står nära, en tvåårig valack. Problemet är att jag inte alls vet vad den kostar. Den är hanterad, verkar enligt film inte van vid att bli longerad och hoppar lite vid longeringen. Galoppen syns inte då det ända i närheten är luftsprång, men skritten och traven är bra, dock inte extremt på något vis. Inriktning dressyr, med meriterad stam men inte särskilt känd. Jag fastnade för den här hästens utstrålning och gångarter. Verkar ha lite temprament men för mig är det bara positivt. Ansluten till breeders. Verkar inte stå i ett speciellt ordentligt stall, uppvuxen på lösdrift med fri tillgång. Säljs inte av professionella människor, men de verkar inte olämpliga. Hästen ser välskött ut. Hästen har vart till salu ett längre tag, alltid utan pris. Förstår att det här är jättesvårt att svara på, men vilken prisklass tror ni den tillhör? Blir det aktuellt med köp kontaktar jag självklart säljaren för exakt pris, om hästen är kvar då. Jag har inte för syfte att kontakta säljaren innan jag har möjlighet att köpa hästen, och kan då erbjuda snabbt köp om allt stämmer.

Jag har en sexåring sen innan som ska vara kvar, varmblodstravare. Hon gick inte att hantera när hon köptes. Hon har energi och temprament till max, men är samarbetsvillig med rätt människa. Jag köpte henne när hon var tre. Är det orimligt att köpa en tvååring? Jag trivs inte med den typiska läromästaren även om det kanske hade vart optimala hästen för mig.

Rörig text men kortfattat frågorna:
Är den här tanken möjlig?
Vad skulle ni tro är ett ungefärligt pris på hästen?
Tycker det verkar vara en otroligt trevlig individ med härlig utstrålning, verkar vara människor med bra syn på hur hästar bör vara uppstallade och växa upp tycker jag.
Jag ser det som helt narurligt att den studsar, det gör min sexåring också och hon går ute heltid. Jag är ju en sån som gillar sådana hästar, så jag ser inte det som ett problem :)
Ser heller inga problem med "studsandet", tycker det ser mer ut som en framåt, positiv och rolig individ. Med tanke på att det var en av dom första gångerna som hästen verkade ha longerats av vad jag läste på hennes facebook så tycker jag hästen var väldigt lyhörd och duktig.

Priset kan nog dock vara lite hur som helst tror jag.
 
Tycker det verkar vara en otroligt trevlig individ med härlig utstrålning, verkar vara människor med bra syn på hur hästar bör vara uppstallade och växa upp tycker jag.

Ser heller inga problem med "studsandet", tycker det ser mer ut som en framåt, positiv och rolig individ. Med tanke på att det var en av dom första gångerna som hästen verkade ha longerats av vad jag läste på hennes facebook så tycker jag hästen var väldigt lyhörd och duktig.

Priset kan nog dock vara lite hur som helst tror jag.
Håller med, det är uppfattningen jag fått.

Jag tycker inte att hästar ska bli tröttare av att gå på lösdrift, då är lösdriften fel utformad (finns säkert undantag).

En sak dom spelar in kan ju vara (med andra hästar, tror inte det gäller den här) är att de nog ofta är understimulerad om de står länge på box. Här är det stora hagar med varierande underlag året om, dock främst box men de står ute minst tolv timmar.

Den här typen av häst är självklart mer reaktiva och känsliga, men det är fortfarande en häst :)
 
Håller med, det är uppfattningen jag fått.

Jag tycker inte att hästar ska bli tröttare av att gå på lösdrift, då är lösdriften fel utformad (finns säkert undantag).

En sak dom spelar in kan ju vara (med andra hästar, tror inte det gäller den här) är att de nog ofta är understimulerad om de står länge på box. Här är det stora hagar med varierande underlag året om, dock främst box men de står ute minst tolv timmar.

Den här typen av häst är självklart mer reaktiva och känsliga, men det är fortfarande en häst :)
Självklart går det åt mer energi på att ströva runt dygnet runt jmf med att stå på box halva dygnet?

Du får ju köpa exakt vilken häst du vill. Såklart. Men just denna utan särskilt mycket unghästerfarenhet för att det är "kul att rida in" känns som att det kan gå rätt fel. Tror det finns lämpligare hästar att börja sin inridningskarriär på. 😊
 
Självklart går det åt mer energi på att ströva runt dygnet runt jmf med att stå på box halva dygnet?

Du får ju köpa exakt vilken häst du vill. Såklart. Men just denna utan särskilt mycket unghästerfarenhet för att det är "kul att rida in" känns som att det kan gå rätt fel. Tror det finns lämpligare hästar att börja sin inridningskarriär på. 😊
Ja, men är den piggare för att den står på box tycker jag att den står inne för länge. Jag tycker att man utgår från att den energi hästen har när den går ute dygnet runt med tillgång till lösdrift, sen kan man öka den genom att stänga in den i box. Men jag tycker att om man behöver ha hästen på box för att den ska vara pigg så är den inte en pigg häst naturligt
 
Tröttare är väl fel ord. Men en häst som går dygnet runt i stor hage bygger mindre överskottsenergi än en häst som går ensam i liten hage och står på box 16 h per dygn. Det säger sig själv. Det säger dock inget hur individen hanterar det.

Så en häst som går på bra lösdrift och t ex brallar och busar under arbete gör det sannolikt inte av uppdämd överskottsenergi. Utan för det är "sån hästen är". Om den då stalla upp finns risken man ovanpå den naturliga nivån får överskottsenergi.

Den som står på box 16 h per dygn och brallar och busar under arbete kan göra det av överskottsenergi, och om den får mer rörelse och utevistelse kan det försvinna. Eller inte. Dvs det kan vara överenergi, eller hästens naturliga energinivå.

(och sen finns de som aldrig skulle bralla och busa ens om de stod 24 h per dygn på box)

Ingetdera behöver vara minsta fel, men bra att ha med sig. Dels för huruvida man vill ha en busig och brallig häst eller ej, dels för att försöka bedöma hur hästen ev kan förändras i ens eget stall och ens egna rutiner för utevistelse.
 
Senast ändrad:
Ja, men är den piggare för att den står på box tycker jag att den står inne för länge. Jag tycker att man utgår från att den energi hästen har när den går ute dygnet runt med tillgång till lösdrift, sen kan man öka den genom att stänga in den i box. Men jag tycker att om man behöver ha hästen på box för att den ska vara pigg så är den inte en pigg häst naturligt

Fast det påstod väl ingen? Sen behöver energinivån inte alls märkbart förändras av mindre utevistelse heller. Eller minskas av mer. De är individer. Men att fundera på hur det blir att stalla upp hästen som är väldigt energisk redan på lösdrift anser jag är vettigt att göra innan köp.

Min H har jag haft på 12 h ute i stora hagar med kompis, 12 h ute i stor hage utan kompis, 8 h ute i liten hage utan kompis, på lösdrift I storflock, på 5 månaders boxvila etc. Alla konstellationer man kan tänka sig.

Hon var alltid lika pigg oavsett. Hon blev inte "trött" av lösdrift, och hon blev inte galen och överenergisk av liten hage och 16 h på box. Hon var alltid turbopigg, men skulle aldrig bockat eller brallat i arbete och det var ingen skillnad i hantering etc.

En annan häst hade blivit trött på lösdrift, en tredje hade blivit som en tryckkokare av 8 h ute i liten hage etc.
 
Tröttare är väl fel ord. Men en häst som går dygnet runt i stor hage bygger mindre överskottsenergi än en häst som går ensam i liten hage och står på box 16 h per dygn. Det säger sig själv.

Så en häst som går på bra lösdrift och t ex brallar och busar under arbete gör det sannolikt inte av uppdämd överskottsenergi. Utan för det är "sån hästen är". Om den då stalla upp finns risken man ovanpå den naturliga nivån får överskottsenergi.

Den som står på box 16 h per dygn och brallar och busar under arbete kan göra det av överskottsenergi, och om den får mer rörelse och utevistelse kan det försvinna. Eller inte. Dvs det kan vara överenergi, eller hästens naturliga energinivå.

(och sen finns de som aldrig skulle bralla och busa ens om de stod 24 h per dygn på box)

Ingetdera behöver vara minsta fel, men bra att ha med sig. Dels för huruvida man vill ha en busig och brallig häst eller ej, dels för att försöka bedöma hur hästen ev kan förändras i ens eget stall och ens egna rutiner för utevistelse.
Håller med och det var det jag menade :)

Här finns också möjlighet till lösdrift och min andra kan gå på det om box inte skulle fungera, jag väljer dock att ha på box så kort tid som möjligt om jag får välja. Shettisen är en sådan som aldrig skulle göra något bocksprång för att han stått inne hela tiden, men han går bra på lösdrift ändå och går bra att köra då med :)
 
@Aliisa Hur högt siktar du? Ett hyggligt normalt halvblod torde klara sig mer än väl upp till PSG.
Jag vet inte exakt, men jag vill ständigt utvecklas och helst tillsammans med en häst. Jag är inte jättenoga med att tävla men tycker att det är roligt. Tanken var att börja tävla lite mer iår, jag har ridit min häst i ca 1,5 år varav senaste året ridning och inte åkning. Men med corona blir det lite svårt så jag hoppas att tävlingarn snart kan öppna :)
 
Jag vet inte exakt, men jag vill ständigt utvecklas och helst tillsammans med en häst. Jag är inte jättenoga med att tävla men tycker att det är roligt. Tanken var att börja tävla lite mer iår, jag har ridit min häst i ca 1,5 år varav senaste året ridning och inte åkning. Men med corona blir det lite svårt så jag hoppas att tävlingarn snart kan öppna :)
Man kan "ständigt utvecklas" på och med typ alla hästar under förutsättning att man tränar för någon.
 
Man kan "ständigt utvecklas" på och med typ alla hästar under förutsättning att man tränar för någon.
Jag är fullt medveten om det, men trivs jag inte med hästen fullt ut blir det inte lika roligt. Jag har utvecklats med haflingern också, men hon är inte min typ av häst för det
 
Det är ju lättare att veta om en häst är "ens typ" om den är inriden innan man köper. 😊
Ja, men jag tycker jag märker det ganska snabbt även utan att rida den. Märkte det tydligt med min travare och hästen jag skriver om verkar vara liknande fast halvblod, även om man inte vet bara genom en annons :)
 
Jag tänkte mer övht ATT den studsar. Den studsar inte alls extremt mycket eller så. Men det visar det är en hel del energi i den om den går på lösdrift men ändå blir glad och brallar så av galopp på lina. Dvs jag tror det är en energisk och framåt kille. Vissa (som jag) gillar det, andra not so much.
Precis, det ger ju en fingervisning om hur den reagerar när den får prova nåt nytt. Lite ”brall och bock, oj vad spännande det här var!!” innan den återgår till arbetet. Behöver absolut inte vara negativt eller extremt, men att den säkert kan reagera så fler gånger när man provar nya saker.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 667
Senast: Roheryn
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 085
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 573
Senast: Lhas
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 745
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp