Är denna foderstat bra?

Lozcta

Trådstartare
Hej! Behöver verkligen hjälp, Jag vill vända mig till er som kan det här bättre än mig :bow:enligt mina ögon behöver jag tillsätta kalcium i hästens foder.. men är foderstaten bra annars? Hästen är 165, väger ca 600 kg, är 12 år och rids 6 dagar i veckan.
202009307693653551854780413.jpg
 
Senast ändrad:
Hej! Behöver verkligen hjälp, Jag vill vända mig till er som kan det här bättre än mig :bow:enligt mina ögon behöver jag tillsätta kalcium i hästens foder.. men är foderstaten bra annars? Hästen är 165, väger ca 600 kg, är 12 år och rids 6 dagar i veckan.Visa bifogad fil 57905
Vad ger du för foder och hur mycket? Är endast grovfoder eller ger du andra tillskott? Hur är hästens hull etc. Jag tror det blir lättare för andra att svara om du ger mer lite information :)
 
Vad ger du för foder och hur mycket? Är endast grovfoder eller ger du andra tillskott? Hur är hästens hull etc. Jag tror det blir lättare för andra att svara om du ger mer lite information :)
Hästen kommer till oss idag, foderstaten är räknad på 10 kg hö och ca 1 dl mineraler, men efter den uträkningen så är det brist på kalcium. Hästen är i normalhull och kommer ridas ca 1 timme 6 dagar i veckan. Så klurigt det här med foder, man vill ju att allt ska stämma :)
 
Hästen kommer till oss idag, foderstaten är räknad på 10 kg hö och ca 1 dl mineraler, men efter den uträkningen så är det brist på kalcium. Hästen är i normalhull och kommer ridas ca 1 timme 6 dagar i veckan. Så klurigt det här med foder, man vill ju att allt ska stämma :)

10 kg hö per dag är i det snålaste lagret tycker jag för en storhäst som rids 6 dagar i veckan häst/vinter när det blir mindre gräs i hagarna. För tuggtiden också. (Har inte tittat på din foderstat ännu.)
 
Jag brukar gå på ögonmått. Har koll på hullet och använder viktband då o då för att se så han inte ökar el minskar för mkt. Han får 10 kg hö nu. Ger jag för mkt hö blir han bukig så ökar mängden kraft istället ihop med lucern. Rids 6 dgr/v 45 min - - 1h. Han är lättfödd.
 
Utan att veta mer om höet, dvs din höanalys så finns det ju olika mineraler med mer eller mindre kalcium i. På rak arm så tänker jag på RS mustang och Kraffts röda mineraler. Sen är ju alltid mängden och typ av mineraler beroende på vad som måste tillsättas i foderstaten. Varför ger du just 1 dl?
 
Alltid svårt att veta med nya hästar. Vissa funkar bra enligt tabellvärden, andra inte. Likaså hur snabbt hästen äter. Man får testa och se helt enkelt.
Du behöver ju göra något för att öka kalciumintaget, går ju att lösa på flera sätt. Är det höet som ligger lågt i kalcium eller är det dina mineraler som inte passar?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 204
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 702
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 271
Senast: nexxa
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
716
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp