Är det bara jag som har problem med Horseware ?

Sv: Är det bara jag som har problem med Horseware ?

Håller med om att HW har kass kundservice!!! Köpte förra sommaren ett Rambo Flybuster. Köpte storlek 140 till min pålle som är ca 164 cm hög och brukar ha mellan 140-145 i täcken. Nästa storlek mindre är 130, dom har inget 135... Hur som, täcket låg ok i en vecka sedan hade halsen töjt ut sig och täcket kasade bakåt vilket resulterade i att fodret i bogen gick sönder och täcket började även släppa i vissa sömmar. Min häst gick vid denna tidpunkt enbart i sjukhage så det var inte ens ngn större påfrestning på täcket..

Jag reklamerade då till återförsäljaren som då ville se bilder på hur täcket låg på hästen. Återförsäljaren vidarebefodrade bilderna till HW som hävdar att det inte är en reklamation eftersom dom ansåg att jag hade köpt ett för stort täcke från början?!?! Hur tänkte dom då?? Skulle jag köpt ett 130 till min häst?? Då kan man ju ifrågasätta deras storlekar!! Nu hade jag tur så återförsäljaren köpte mina argument och tog tillbaka täcket ändå, så den återförsäljaren är jag mkt nöjd med! Tycker dock synd om åf som hamnar ikläm med ett företag med sådan kass kundvård!!

Lite skillnad när jag hade problem med ett Bucas Buzz of rain som gick sönder och hade konstig passform, där skickade dom ett nytt täcke utan att ens be att få se det gamla, det är kundservice!!!!
 
Sv: Är det bara jag som har problem med Horseware ?

Nä HannaZ...

jag tvättar mina ridbyxor efter tvättrådet - beroende på vilka ridbyxor jag har för tillfället. ;)

du måste ha jobbat rätt hårt för att få upp en 7 år gammal tråd?
 
Senast ändrad:
Sv: Är det bara jag som har problem med Horseware ?

Nä HannaZ...

jag tvättar mina ridbyxor efter tvättrådet - beroende på vilka ridbyxor jag har för tillfället. ;)

du måste ha jobbat rätt hårt för att få upp en 7 år gammal tråd?

Jo det krävdes hela 1 st googlesökning (första sök-träffen) för att få upp, väääldigt mkt jobb.... Om man har vett att skriva in rätt söktermer så är Google din vän. Förstår dock inte vad det har med något att göra hur mkt jobb jag lagt ner så det får du gärna svara på. )

Hur som helst så generaliserar du friskt i tråden jag länkade till, inget där om att följa tvättråd, anpassa till olika ridbyxor osv. 40 grader och en gnutta sköljmedel ska göra susen....
 
Sv: Är det bara jag som har problem med Horseware ?

*kl*

Jag tvättar mina i 30 grader. Eller i högtrycken på gräsmattan på sommaren ;) blir faktiskt riktigt rent, men är försiktig med utsidan för att inte förstöra vattentätheten.

MEN, det jag inte är nöjd med är INNERFODRET! Är det bara jag som har innerfoder som spricker?

Ofta i sömmar vid spännen, men även lite var stans.
Känns som ett väldigt ömtåligt tyg.

Sen kan jag tycka att vatten borde "rinna av" när det regnar, täckerna blir riktigt blöta, även att det inte går igenom, så blir yttertyget ganska blött.

I det hela är jag nöjd, men de är inte felfria.

Men när det gäller Liners och deras kvalité, det finns ju tom vanliga sovtäcken som kan tvättas i 90 grader. Om de ska ha kvalitetstäcken, så borde de kanske kosta på dem lite oxå! För de tar ju ganska bra betalt för dem ändå ;)

Jag har exakt samma erfarenhet. Har flera HW täcken där fodret är sönder. Till slut har jag slängt en del då de har gått sönder för mycket på insidan. Annars gillar jag märket mycket men fattar inte varför de ska gå sönder på insidan? Köpte senast ett Rambo California där ena bogspännet hade ramlat av helt efter en vecka, reklamerade täcket och blev erbjuden att få det lagat men jag struntade faktiskt i det då jag känder att det var för mycket jobb att hitta både någon som kan tvätta och laga det. Vet ingen som lagar täcken häromkring.
 
Sv: Är det bara jag som har problem med Horseware ?

haha. ja vill man hitta saker att störa sig på funkar tydligen det mesta ;)

jag har svarat med en mening på hur jag tvättade ridbyxorna jag hade då, rakt av, varken mer eller mindre. Konstigt vad du hakar upp dig.
 
Sv: Är det bara jag som har problem med Horseware ?

*kl*

Jag kan inte säga att jag älskar HW, eftersom jag bara har ett täcke från dem (Amigo Hero 6 200g, utetäcke), och det är knappt använt eftersom det varit för varmt för att hästen ska kunna ha det :angel: . Det användes under totalt några dagar under förra vintern, så det har inte ens blivit tvättat ännu. Men jag är nöjd med passformen, iaf. Ja, och så är det ridtäcket då, men det är ju i fleece (NM) respektive "anti insektstyg". Jag och hästen är nöjda med passformen på dem alla, är väl allt jag kan säga.

Däremot tycker jag att just fodertygen i allmänhet är väldigt klena nuförtiden, på de flesta täcken och märken. Jag hade hellre sett att de lade lite krut på det, eftersom jag tycker att det är enklare att laga yttertyget än fodret.

De dyrare HW-täckena ligger i en prisklass som får mig att backa av. Jag är väldigt nöjd med mina Bucas-täcken, och håller mig gärna i den prisklassen. Jag tänker att så mycket bättre än så (1000-2000:-) kan det knappast bli kvalitétsmässigt.
 
Sv: Är det bara jag som har problem med Horseware ?

Varför jämför ni ridbyxor o regntäta" andastäcken":confused:
Stor skillnad på nedsmutsning får man... hoppas:grin:

Visst kan kantband krympa i synnerhet under tumling. dessa är dock vanligast på innetäcken.

Man kan tvätta på den T. som tillverkaren rekommenderar, men tvätta med förtvätt som man gör med grovt smutsad tvätt eller extra sköljningar.

Jag undviker även att tvätta mina egna regnkläder då själva effekten man är ute efter lätt försvinner.

De enda täckena som har en ej genomtränglig yta är de med siliconimpregnering.
 
Sv: Är det bara jag som har problem med Horseware ?

kl

Det låter som att ts tumlar sina täcken rätt ofta? det kan jag inte tänka mig att de är gjorda för.
Alla träningskläder har stora big no no lappar på om att tumla och det finns en anledning till att täckena har det också.
synteten i ytan tål helt enkelt inte det. Att det är ts enda sätt att torka betyder inte att HW är dåligt?

och att tvätta ett regntäcke 1ggr/månad låter väldit mycket. Låter bättre att tvätta hästen då?
 
Sv: Är det bara jag som har problem med Horseware ?

Delvis kl

Jag har inte längre möjlighet (plats) att torka täcken utan de hänger i kallstall. På morgonen är täcket fortfarande blött på utsidan men inte går det igenom som jag läst och varit rädd för? Dessutom blir det varmt direkt när jag lägger på det på hästen. så jag har insett att min petighet med torra täcken egentligen bara är för min egen skull, hästen märker ingen skillnad.

Men jag vill såklart ha ett separat torkrum ändå :-D men det är lite högre prio att dränera hagen...
 
Sv: Är det bara jag som har problem med Horseware ?

Fattar inte heller . Håller med ;)

Connemara: grattis till insikten ;)
 
Sv: Är det bara jag som har problem med Horseware ?

Grejen är att hänga med insidan ut, då torkar de utåt, annars kryper vätan innåt.
 
Sv: Är det bara jag som har problem med Horseware ?

Vadå ut? Hänger man blöta täcken gör man väl det helt fritt? Annars ger man ju det ingen chans att torka :-D eller hur menade nu?
 
Sv: Är det bara jag som har problem med Horseware ?

Fattar fortfarande inte :-P

Hänger i bogspännena i taket och öppnar svansremmen på lämpligt ställe så täcket precis når ner till golvet. Ingen insida/utsida?

Transporten av fukt från täcket (inte från tyget utan från skiktet utanför tyget) är alltid mest begränsande skulle jag tippa, keminörd som man är :-P Mao är fläkt viktigare än värme och i brist på båda delar så låter man bli att hänga det vikt på en vanlig täckeshängare tex.
 
Senast ändrad:
Sv: Är det bara jag som har problem med Horseware ?

De flesta har nog tork täckeshängare där man trär täcket så det hänger med bogen uppe,fritt i luften . Då finns det en in och utsida .
 
Sv: Är det bara jag som har problem med Horseware ?

Jag tvivlar inte på att du har tänkt och kollat runt innan du la ut pengarna på täcket.
Det lät inte som att du märkte själv förrän du råkat ut för det (annars kollar man ju det i förväg, tänker på tvätt/tumling). Svårt för andra att veta ett behov man inte ens vet om själv att man har! Ser man det lite mer positivt, även om jag förstår att det är surt att ha fått lägga ner så mycket pengar, så vet du ju iaf mer vad du ska titta efter nästa gång för att bli nöjd! :)
 
Sv: Är det bara jag som har problem med Horseware ?

kl

Jag är jättenöjd med hw täckena! Har ett rhino och två amigo.

Nu kan jag alltså köpa täcken från hw för 6-700kr! Som har bra passform och hästen är nöjd med. Har inte haft något problem alls med dem.... Lite märkligt att jag inte haft något av problemen du tar upp på deras betydligt dyrare täcken.
 
Sv: Är det bara jag som har problem med Horseware ?

Inte sjutton vet jag, men fattar ändå inte riktigt vinklingen på tråden eftersom man inte följt tvättråden . Vad jag vet ska inte heller väldigt många ridbyxor tex , tvättas i mer än 30 grader för att hålla .

Samma om du tittar på det stora flertalet av jackor och byxor i andasmaterial, många av dom får inte ens centrifugeras.

/Camilla
 
Sv: Är det bara jag som har problem med Horseware ?

Jag är mycket nöjd med mina Horsewear täcken även dom nya vi har. Dom täckena fungerar utmärkt. Även när hästana rullar sig så väl i grus som i lera. Täcken håller när dom skrubbar sig mor träden i hagen. Passformen och kvaliten på täcken om vi har är utmärkt. Jag har inte haft något problem alls med mina Horsewears täcken.
Enda nackdelen att ylle täckena görs inte i små små stolekar som passar min mini.

Men om du inte tycker att täcken är bra. Köp inga nya av de märket. Och kontakt agenten för Sverige och be om hjälp om det är något fabrikations fel på ditt täcke.
Men att läsa tvättråden innan köp är att rekomendera om du vill tumla dina täcken.

Jag är forfarnade mycket nöjd med mina Horsewear täcken nya som gammla.

Jag förstår igentligen inte vad du vuill ha ut med ditt inlägg. Är det att täckena inte går att tumla??
 

Liknande trådar

Utrustning Har en häst som biter sönder bogspännena på alla täcken.... skitkul :meh: Har länge funderat på att köpa HW till honom men nackdelen...
2
Svar
27
· Visningar
3 031
Senast: MissFideli
·
Utrustning För snart 2 år sedan köpte jag ett Rambo Optimo. Jag behövde ett täcke som funkade med min hästs bogrörelser och såg täcket som en...
Svar
5
· Visningar
944
Senast: kolblakkur
·
Utrustning Idag när jag kom hem såg jag att min häst var utan täcke, hmmm....... tänkte jag och gick ner i hagen. Då visade det sig att täcket låg...
Svar
15
· Visningar
1 805
Senast: mooi
·
Utrustning Fbl Amigotäcke, X (okänt) år på nacken, tvättat flera gånger började läcka, som ett veritabelt såll. Inte direkt efter tvätt, men i...
Svar
17
· Visningar
9 651

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp