Är det farligt att halka?

Mirre

Trådstartare
Nu är det gräsligt halt ute och man halkar i vartannat steg. Är gravid i v 35 och gå ute nu är fasen inte roligt. Är det farligt på något sätt om man halkar ikull ute nu?
 
Jag är mest rädd att göra mig illa själv, bebis ligger väl egentligen rätt tryggt där den ligger, om du inte ramlar väldigt dumt. Halkade och gjorde illa en arm förra året och var tvungen att ta morfintabletter för att kunna sova alls de första dagarna, sedan en längre period med andra värktabletter. Hade inte velat klara mig med en försiktig dos av alvedon...

Broddar är en himla bra sak :up: Har både broddade skor (typ när jag är i skogen, i stallet och ute med hunden) och broddar man trär på vanliga skor.
 
Nu är det gräsligt halt ute och man halkar i vartannat steg. Är gravid i v 35 och gå ute nu är fasen inte roligt. Är det farligt på något sätt om man halkar ikull ute nu?
Jag var höggravid förra vintern men var mest orolig över fogarna ifall jag skulle halkat, upplevde att barnet låg rätt skyddat + har mig veterligen aldrig trillat med magen först de gånger jag faktiskt halkat omkull, utan brukar landa på rumpan.

Kan rekommendera broddar, jag har ett par icebugkängor som jag lever i vintertid, väldigt skönt att slippa vara rädd för att halka!
 
Klart det kan vara farligt men då måste du ramla väldigt illa. Däremot är det ju inte så kul med bruten arm/ben och nyföding. Så använd broddar.
 
Tja, du är ju tyngre och större som höggravid och faller antagligen inte så graciöst om du faller vilket ju gör det troligare att man slår sig ordentligt/bryter något. Att falla så illa på magen att barnet skadas känns väl inte som det troligaste scenariot men oavsett är det nog en klok idé att försöka hålla sig på fötterna :)
 
Nu är det gräsligt halt ute och man halkar i vartannat steg. Är gravid i v 35 och gå ute nu är fasen inte roligt. Är det farligt på något sätt om man halkar ikull ute nu?

Säger som övriga, det är nog inte så stor risk att barnet skadas i magen, det ligger ju i en rejäl krockkudde av fostervatten. Däremot är det ju inte så kul att dra på sig en stor fraktur före förlossning. Jag kan inte tänka mig att en förlossning blir roligare av en bäckenfraktur, till exempel. Och en stor fraktur som kräver operation är en risk. Även "mindre" grejer som spräckta revben borde minska förlossningskomforten avsevärt. Så köp broddar eller broddade skor och använd dem. Du kommer ändå att behöva ha såna hemma när barnet är ute, för du vill verkligen inte halka när du bär omkring på en nyfödd. Och det är ju bra om du kan röra dig tryggt ute när du är gravid, så att du får motion och frisk luft. Lycka till med bebbelinon!
 
Min kompis halkade bröt handleden. Inte roligt och de ville inte operera förrän bebis var ute... svårt med amning med en hand också. Bebis oskadd men kul nej inte så mkt.
 
Jag red igenom hela min första graviditet. Barnmorskan sa att bebis ligger så väl inbäddad där inne att det inte var någon större fara vid normal avramling.

Så jag tror inte bebis far illa om du halkar omkull.
Men broddar känns ändå som ett bra alternativ för din egen skull :)
 
Min barnmorska sa att jutidigare i graviditeten ju mer skyddad är bebis.

När bebis är större är den inte riktigt lika skyddad längre (om än fortfarande skyddad) och hon tyckte man skulle vara medveten/tänka på eventuella risker i samband med tex om man blir trängd (av häst eftersom det var vad vi pratade om då) i dörrhål/hästtransport/fall på magen/tokigt fall etc)
Vilket väl borde gälla även vid halka antar jag.

Jag hade broddar, väldigt smidigt!
Vanliga fall på rumpan eller sidan är nog inte särskilt farliga men en vet ju aldrig hur man hamnar sas 🙂
 

Liknande trådar

Ridning Jag vet inte om detta är en jättedum fråga för er som är lite mer rutinerade – men galopperar ni ute även under vintern? Jag har nyligen...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 854
Senast: Sar
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 302
Senast: MiniLi
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 974
Senast: nullo-modo
·
Övr. Barn En av mina bästa vänner är gravid och beräknad till den 10 december. Jag tänkte ge henne en adventskalender i baby shower-present, som...
2
Svar
30
· Visningar
2 452
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp