Är det ”farligt” för än 23 årig gammal ridskolehäst att vara halt i 3 veckor?

Linnishast

Trådstartare
Hej! Jag är lite orolig för min medryttarhäst och jag är lite fundersam om det är okej för en gammal häst att vara halt?
 
Om en häst är halt i tre veckor så är det förmodligen något allvarligt fel. Jag brukar tänka att om min häst blir halt så får hon vila i en vecka. Om hon fortfarande är halt efter det så åker jag in till klinik och kollar upp vad som är fel.
 
En häst kan absolut vara halt i tre veckor, och betydligt längre än så. Det intressanta är väl varför den är halt och vilken behandling den ev får 🤷🏻‍♀️
 
Det är inte bra för någon häst att vara halt eftersom det gör ont. Men en häst kan absolut fortsätta visa hälta i 3v trots behandling och ändå bli bra senare, men den ska inte gå runt halt 3v utan att en veterinär undersökt och satt in behandling.
 
Det finns hältor som "går över" snabbt efter behandling (men som då ex försvagat delar av hästen och riskerar att "plötsligt" bli extremt dåligt och helt förstöra de delarna. Men då har veterinären oxå förklarat det och vikten av rehab förhoppningsvis) och är farligare för hästen än hältor som inte direkt svarar på behandlingen och vise versa.

Men med åldern i tanke så skulle jag inte se superljust på läget om veterinär behandlat och den fortfarande 3 veckor in är halt.
Tyvärr är det inte ovanligt att ridskolehästar går och belastar fel (pga ryttarna/underlag/tidigare icke kontrollerade skador) under ridningen i åratal och får felbelastningsproblem tillslut och då brukar det vara försent om man inte vill lägga åt på rehab eller ha en "gå o skrota i hage med smärtstillande" häst vilket ridskolor inte brukar vilja.

Tyvärr brukar det på allt för många ridskolor vara så att hästarna inte har det ekonomiska eller känslomässiga värdet av någon mer avancerad veterinärvård. Spec inte om de är gamla. Utan de får någon månad på sig att bli bättre efter man kollat det simplaste som hovarna och snabbare veterinärkoll sedan tas de bort.

Nu behöver det inte stämma. Kanske denna häst får superbra vård, blir bra igen och arbetar vidare flera år. Jag vet inte.
Så få inte panik.

Men jag vill vara ärlig med hur det brukar se ut basserat på min erfarenhet av det tiotal ridskolor jag arbetat eller vart obetalt skötare på så du ändå mentalt kan förbereda dig lite ifall det tyvärr blir så.
Förbereda sig för det värsta och hoppas på det bästa brukar vara en bra plan.

Håller tummarna för hästen.
 
Tre veckor är väldigt kort tid för en rejäl hälta, det är inte ovanligt att hältor tar längre tid än så innan det blir bra. Självklart ska hästen undersökas och behandlas av veterinär, framgår inte om det är gjort.
 
Det finns hältor som "går över" snabbt efter behandling (men som då ex försvagat delar av hästen och riskerar att "plötsligt" bli extremt dåligt och helt förstöra de delarna. Men då har veterinären oxå förklarat det och vikten av rehab förhoppningsvis) och är farligare för hästen än hältor som inte direkt svarar på behandlingen och vise versa.

Men med åldern i tanke så skulle jag inte se superljust på läget om veterinär behandlat och den fortfarande 3 veckor in är halt.
Tyvärr är det inte ovanligt att ridskolehästar går och belastar fel (pga ryttarna/underlag/tidigare icke kontrollerade skador) under ridningen i åratal och får felbelastningsproblem tillslut och då brukar det vara försent om man inte vill lägga åt på rehab eller ha en "gå o skrota i hage med smärtstillande" häst vilket ridskolor inte brukar vilja.

Tyvärr brukar det på allt för många ridskolor vara så att hästarna inte har det ekonomiska eller känslomässiga värdet av någon mer avancerad veterinärvård. Spec inte om de är gamla. Utan de får någon månad på sig att bli bättre efter man kollat det simplaste som hovarna och snabbare veterinärkoll sedan tas de bort.

Nu behöver det inte stämma. Kanske denna häst får superbra vård, blir bra igen och arbetar vidare flera år. Jag vet inte.
Så få inte panik.

Men jag vill vara ärlig med hur det brukar se ut basserat på min erfarenhet av det tiotal ridskolor jag arbetat eller vart obetalt skötare på så du ändå mentalt kan förbereda dig lite ifall det tyvärr blir så.
Förbereda sig för det värsta och hoppas på det bästa brukar vara en bra plan.

Håller tummarna för hästen.
Oj, du och jag har olika erfarenhet av ridskolor. Min erfarenhet är att ridskolor tar väl hand om sina hästar.

Att hästarna skulle må sämre av att olika ryttare rider dem håller jag heller inte med om. Ridskolehästar belastas på olika sätt eftersom olika ryttare rider dem, vilket är bättre än en privathäst som enbart rids av samma ryttare som sitter snett på samma sätt (ja majoriteten av oss gör det) dag ut och dag in.

Och vem vill ha en häst som går och ”skrota i hagen med smärtstillande”? En häst som visar tecken på smärta skall utredas!
 
Det centrala är att en person med erforderlig kompetens har undersökt hästen och gjort en ordentlig bedömning. En häst kan ju bli halt av en mängd olika orsaker. Det är ju skillnad på om hästen bara är lätt halt i trav eller hoppar på tre ben i skritt, hur ovillig den är att röra sig, om den har feber osv - en bedömning måste göras av hur akut tillståndet är helt enkelt. En halt häst ska inte ridas eller köras. Om den kan gå i hage beror på orsaken till hältan.
Det TS behöver försäkra sig om är hästen har blivit ordentligt undersökt och att en veterinär har konsulterats om det inte är uppenbart att det inte behövs t ex om hästen har ett fått ett sår som håller på att läka eller fått en hovböld som hovslagaren tar hand om.
 
Det finns hältor som "går över" snabbt efter behandling (men som då ex försvagat delar av hästen och riskerar att "plötsligt" bli extremt dåligt och helt förstöra de delarna. Men då har veterinären oxå förklarat det och vikten av rehab förhoppningsvis) och är farligare för hästen än hältor som inte direkt svarar på behandlingen och vise versa.

Men med åldern i tanke så skulle jag inte se superljust på läget om veterinär behandlat och den fortfarande 3 veckor in är halt.
Tyvärr är det inte ovanligt att ridskolehästar går och belastar fel (pga ryttarna/underlag/tidigare icke kontrollerade skador) under ridningen i åratal och får felbelastningsproblem tillslut och då brukar det vara försent om man inte vill lägga åt på rehab eller ha en "gå o skrota i hage med smärtstillande" häst vilket ridskolor inte brukar vilja.

Tyvärr brukar det på allt för många ridskolor vara så att hästarna inte har det ekonomiska eller känslomässiga värdet av någon mer avancerad veterinärvård. Spec inte om de är gamla. Utan de får någon månad på sig att bli bättre efter man kollat det simplaste som hovarna och snabbare veterinärkoll sedan tas de bort.

Nu behöver det inte stämma. Kanske denna häst får superbra vård, blir bra igen och arbetar vidare flera år. Jag vet inte.
Så få inte panik.

Men jag vill vara ärlig med hur det brukar se ut basserat på min erfarenhet av det tiotal ridskolor jag arbetat eller vart obetalt skötare på så du ändå mentalt kan förbereda dig lite ifall det tyvärr blir så.
Förbereda sig för det värsta och hoppas på det bästa brukar vara en bra plan.

Håller tummarna för hästen.
Oj oj oj, vad upprörd jag blir när folk skriver som du! Ridskolor tar mycket väl hand om sina hästar! En ridskola går inte runt om man inte gör det. Det är verkligen ingen ekonomi i att vansköta hästarna - tvärtom. Man har dessutom allas ögon på sig. Det där är fördomar som du måste sluta sprida!
 
Det finns hältor som "går över" snabbt efter behandling (men som då ex försvagat delar av hästen och riskerar att "plötsligt" bli extremt dåligt och helt förstöra de delarna. Men då har veterinären oxå förklarat det och vikten av rehab förhoppningsvis) och är farligare för hästen än hältor som inte direkt svarar på behandlingen och vise versa.

Men med åldern i tanke så skulle jag inte se superljust på läget om veterinär behandlat och den fortfarande 3 veckor in är halt.
Tyvärr är det inte ovanligt att ridskolehästar går och belastar fel (pga ryttarna/underlag/tidigare icke kontrollerade skador) under ridningen i åratal och får felbelastningsproblem tillslut och då brukar det vara försent om man inte vill lägga åt på rehab eller ha en "gå o skrota i hage med smärtstillande" häst vilket ridskolor inte brukar vilja.

Tyvärr brukar det på allt för många ridskolor vara så att hästarna inte har det ekonomiska eller känslomässiga värdet av någon mer avancerad veterinärvård. Spec inte om de är gamla. Utan de får någon månad på sig att bli bättre efter man kollat det simplaste som hovarna och snabbare veterinärkoll sedan tas de bort.

Nu behöver det inte stämma. Kanske denna häst får superbra vård, blir bra igen och arbetar vidare flera år. Jag vet inte.
Så få inte panik.

Men jag vill vara ärlig med hur det brukar se ut basserat på min erfarenhet av det tiotal ridskolor jag arbetat eller vart obetalt skötare på så du ändå mentalt kan förbereda dig lite ifall det tyvärr blir så.
Förbereda sig för det värsta och hoppas på det bästa brukar vara en bra plan.

Håller tummarna för hästen.
Även jag blir uppretad av flera saker i ditt inlägg. Att en ridskolehäst inte skulle ha tillräckligt med känslomässigt värde för ridskolan för att få bra vård är bland det dummaste jag läst.
 
Hur mycket information har du fått från ridskolan? Det kan ju såklart vara så att hästen är jättehalt och prognosen ser dålig ut.

Men det kan ju lika gärna vara så att den egentligen inte alls är speciellt halt längre, har svarat bra på behandling men behöver fortsätta vara sjukskriven från verksamheten och rehaba i några veckor till.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
918
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 225
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 492
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 985
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp