Är det fel och sälja äldre häst

Jag hade haft svårt att sälja en så pass gammal individ som man inte ridit igång efter skada. Det finns så mkt tokigt och okunnigt folk att jag hade haft svårt att sälja en individ som man inte vet om den bör belastas så om jag inte visste var den hamnade.
Det är för mig också skillnad på häst och häst faktiskt. Är den en frisk och kry barnponny kan det ju vara toppen som läromästare till ett litet barn. Jag har hästkunniga vänner som köpt ponny på över 20 år till små barn. De kunde inte fått bättre läromästare än den där stadiga, trygga, rutinerade barnponnyn.
Men är det en stor häst så finns det ju billiga stora hästar som vuxna ändå klarar av utan att de ska vara 23 år med gammal senskada som dessutom inte är igångsatt.

Man får ju fundera lite kring vem som köper en sån häst. Jag hade ju aldrig i livet köpt en sån häst, speciellt av en främling. Det finns ju en miljard såna stories där "hästen absolut klarar av att träna efter utläkta skadan" och folk köper och inser att de blivit lurade. Nu säger jag inte att man blir lurad om man köper den här hästen. Men med tanke på den uppsjö tveksamma hästar som säljs så backar nog de flesta vettiga från att köpa en sån här häst om den inte varit igång ett bra tag.

Det vore ju ett annat läge om hästen iaf var igång sen ett bra tag.
 
Tror ärligt talat att djur inte bryr sig så mycket om dom har samma ägare. Om dom får det dom ska. Mina hundar byter t.ex. lätt "ägare" och saknar mig inte om dom åker till någon som tar hand om dom på ett bra sätt.
Vem som äger dem bryr sig hästen definitivt inte om - de har inte koll på vad som står på ett ägarbevis eller ett avtal, däremot format många djur starka band med den som tar om hand om dem och rider dem, i synnerhet djur som är ängsliga av sig.

Min häst brydde sig säkert inte så värst när jag sålde henne, inte så att man skulle undvika att sälja henne åtminstone (betydligt yngre dock). Gott självförtroende, inga problem att knyta kontakter med andra hästar/människor och vem som helst kunde hantera henne. För henne var det måttligt dramatiskt att flytta så länge hon fick vara med kompisar i hagen.

Jag vet andra hästar som definitivt mått bra av att få med sig sin skötare vid byte, som kan alla rutiner och vet hur hästen vill ha det och som kan vara en trygghet för en osäker häst. Vissa är dessutom enmanshästar och funkar dåligt med andra människor än sin människa både i hantering och vid ridning.
 
Så det är bara ok att sälja hästar som det är lättast att hitta hem till? Bara för att det är svårt att sälja en häst så behöver inte det betyda att man inte kan hitta ett bra hem till den. Om man inte gör det, då har man såklart alternativet att ta bort den.

Det beror också på hur lång tid det tar att hitta det där bra hemmet. Har man möjlighet att hålla hästen i flera månader?

Sen ska man veta att det där hemmet verkligen är ett bra hem. Det finns många med dåliga erfarenheter, tyvärr, där verkligheten inte motsvarade det utlovade.
 
Jag har just nu 3 hästar hemma som är 20 år eller mer. Den äldsta är 31...
Min inställning är att hästar som passerat 20-strecket har sitt sista hem hos mig. Kan jag inte längre ha kvar dem så kommer de avlivas.
Så länge man har hästen själv har man koll på vad som händer med den, byter den hem så kan den vanvårdas eller ridas sönder. Det är större risk att en billig häst hamnar i fel hem... Jag anser att det är min skyldighet som djurägare att ta ansvar för att även slutet av djurets liv blir värdigt.
 
Så länge man har hästen själv har man koll på vad som händer med den, byter den hem så kan den vanvårdas eller ridas sönder. Det är större risk att en billig häst hamnar i fel hem... Jag anser att det är min skyldighet som djurägare att ta ansvar för att även slutet av djurets liv blir värdigt.
Allt är ju relativt, vet många som har dyra hästar som inte låter hästarna ha det särskilt bra. Hellre någon som kanske inte har råd med ett dyrt inköpspris men som kan ge hästen ett bra hem än någon som har råd med en dyr häst och låter den stå inne på box och tränas på ridbana 7 dagar i veckan. Det är större chans att hitta någon som har råd med billigare hästar och som ger dom ett bra hem än vad det är att hitta någon med mycket pengar som vill ge hästen ett bra hem.

Tycker det är ruggigt få dyra hästar som har det bra egentligen.
 
Allt är ju relativt, vet många som har dyra hästar som inte låter hästarna ha det särskilt bra. Hellre någon som kanske inte har råd med ett dyrt inköpspris men som kan ge hästen ett bra hem än någon som har råd med en dyr häst och låter den stå inne på box och tränas på ridbana 7 dagar i veckan. Det är större chans att hitta någon som har råd med billigare hästar och som ger dom ett bra hem än vad det är att hitta någon med mycket pengar som vill ge hästen ett bra hem.

Tycker det är ruggigt få dyra hästar som har det bra egentligen.
Frågan är om nu köparen har så dålig ekonomi för inköp så undrar jag hur ekonomin ser ut om hästen blir i behov av vetvård en söndag.
 
Frågan är om nu köparen har så dålig ekonomi för inköp så undrar jag hur ekonomin ser ut om hästen blir i behov av vetvård en söndag.
Jag har inte pengar att lägga ut i klumpsumma till en dyr häst men det betyder inte att jag inte kan hålla hästen i månaden. Det säger liksom ingenting hur mycket man har i klumpsumma om man har råd eller inte att lägga ut varje månad för hästen.

Och jag kan lova att om man har försäkring så kommer inte vet räkningar upp i 100.000 direkt. Och om det mot förmodan är så så får man väl försöka ta ett lån och lösa det då.

Otroligt tröttsamt att folk tror man har så dåliga lösningar och dålig ekonomi att man inte kan lösa veterinärräkningar bara för att man inte vill lägga hur mycket som helst på själva hästen i inköp.
 
Vetvård är klumpsumma
Inte på så höga summor. Konstigt att folk ska se allt i svart eller vitt. Min häst stod på klinik i 2 veckor varav jag fick lösa ut honom kontant för runt 12000 tror jag. Hela vården inklusive operation kostarde runt 48000 tror jag. Och tänka sig, jag har ändå inte en klumpsumma att köpa en dyr häst för.

Med en bra försäkring behöver man inte extrema summor på kontot.

Rika är inte bättre hästmänniskor än dom mindre rika, svårare än så är det inte. Det är inte större chans att hästen får rätt vård och rätt omsorg hos en rik människa. Pengarna säger ingenting om människans lösning på problem.
 
Jag har inte pengar att lägga ut i klumpsumma till en dyr häst men det betyder inte att jag inte kan hålla hästen i månaden. Det säger liksom ingenting hur mycket man har i klumpsumma om man har råd eller inte att lägga ut varje månad för hästen.

Och jag kan lova att om man har försäkring så kommer inte vet räkningar upp i 100.000 direkt. Och om det mot förmodan är så så får man väl försöka ta ett lån och lösa det då.

Otroligt tröttsamt att folk tror man har så dåliga lösningar och dålig ekonomi att man inte kan lösa veterinärräkningar bara för att man inte vill lägga hur mycket som helst på själva hästen i inköp.
Du tar det för personligt.

Det finns givetvis de som köper billiga hästar som tar hand om dem väl liksom det finns rika som sköter dem dåligt.

Det som lite högre pris (medel och högre) på hästen sorterar bort är de med sämst ekonomi, de satsar nästan utan undantag på billiga hästar. Dålig ekonomi är inte utmärkande för de som har råd med häst och oförutsedda utgifter. Det är givetvis inga garantier, det finns det aldrig.

Idioter finns det i alla inkomstsegment, jag tvivlar på att bra inkomst är ett tecken på att man inte tar väl hand om hästen och man utsätter den ojusta metoder och träning.
 
Tror ärligt talat att djur inte bryr sig så mycket om dom har samma ägare. Om dom får det dom ska. Mina hundar byter t.ex. lätt "ägare" och saknar mig inte om dom åker till någon som tar hand om dom på ett bra sätt.
Tror inte jag heller, däremot blir det ju ofta fler förändringar med ny ägare än ett stallbyte. Annat foder, annan utrustning, annan ridning osv.
 

Liknande trådar

Hästvård Hur ser ni andra på det med en 23årig häst som fått en akut senskada och vid UL visades sig ha en gammal skada på samma benet som dock...
2
Svar
26
· Visningar
2 620
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 860
Senast: Dopy
·
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
4 593
Senast: Lobelia
·
Islandshäst Jag har ett stort dilemma med min häst. Han är 16år gammal och jag har nu haft honom i ca 10år. Dem första åren så fick han göra lite...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 493
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp