Är det försent för att raka en ponny?

C

CaliforniaSwed

Jag aldrig raka mina hästar, har gjort det en gång i 30 år. Men vi har taget hem en ponny för sina sista år i fred. Han är inte direkt Jätte gammel ca 20 år men grejen är att han har fortfarande inte tappat klart sin vinter päls. Det känns att jag borste och borste och det växer till backs under natten:crazy: . Inte allt vill släppa och nu ska det vara varmt (säger de). Kan man hjälpa honom med att raka honom eller är det försent på åren att göra det nu. Jag vet att det var nånting med när man ska ocg ska inte raka en häst men jag kan inte komihåg det.

Snäll utbilda mig!
 
Sv: Är det försent för att raka en ponny?

Det går jätte bra att klippa/raka ponnyn nu. Jag hade själv en shettis som var 28år när vi tog bort henne Snyft!! Hon hade svårt för att fälla all lång vinterpäls på våren trotts att jag borstade och att hon fick extra Bvitamin, hon svettades väldigt. Man såg på henne att hon mådde kasst. Äldre hästar har svårare för att fälla av vinterpälsen. Efter att vi klippt henne var hon mycket piggare:) . Jag tycker absolut att du ska klippa. Många säger att man förstör sommar pälsen. Men vilket är bäst hästens välmående eller??? Vår Tina var jätte gullig i sin klippning. Lycka till!!
 
Sv: Är det försent för att raka en ponny?

Varför inte be veterinären ge en bvitaminspruta? Det gjorde vi på en shettis och då fällde han sin päls snabbt!
 
Sv: Är det försent för att raka en ponny?

Äldre hästar har svårare att hålla värmen så det är en av anledningarna till att de inte fäller som en yngre häst.

Men om du har bra koll på ponnyn så skulle jag nog raka om det är väldigt mycket päls kvar.

Avmaska kan vara i sin ordning också om du inte gjort det.
 
Sv: Är det försent för att raka en ponny?

Tack för så snabba svar alla!

Avmasking har varit klart för ett stund sen. Vi har 16 mil enkelväg för en vet att kommerut:crazy: . Varje vet besök börjar med 1200:- bara i rese ersättning.:cry: Ska ringa de imorgon och ser de säger eller om vi kan ta ut nåt från apoteket själv. Jag vet att visa har svårt att tappa päls men det är aldeles för mycket om det börjar blir varmt nu.
 
Sv: Är det försent för att raka en ponny?

Du kan själv spruta b-vitamin som vet kan skriva ut till dig.
Sen kan man ju raka dem medhårs så blir det inte lika kort, men ändå lite mindre päls.
Lycka till med hästen!
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 050
Senast: Pratsch
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
5 813
Senast: yamyam
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
19 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hiss och diss del 5
  • Varför finns Israel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp