Är det försent..??

Zqathan

Trådstartare
Jag har läst tråden avla på eksem sto av Fredag
Startar en ny tråd eftersom jag har ingen som helst tanke att avla på mitt sto, så det är inte det jag vill fråga om.
Utan jag vill berätta om mitt 9-åriga import sto som inte har eksem, ännu, och som jag självklart vill göra allt som står i min makt för att hon INTE ska få det heller.

Jo, hon blev importerad i feb. föra året och fram till juli. gick hon helt oskyddat, utan något som helst skydd mot insekter, värken switch eller något annat.
Hon fick inte heller något annat än hö resp bete att äta. (har kollat med importören)

Hon gick också i tur ridnings verksamhet och fick jobba mycket.
I regel flera långturer/veckan.
Jag vet detta eftersom jag red henne på ett par turridnings turer på 5 timmar, och jag var självklart inte den ende som red dessa turer på henne.
Och vet att hon även var med på minst en, två dagars lång tur.

Hon kliade sig mycket, inga sår eller så men både man och svans var kli märkta (tufsiga) och när man rykta henne såg man att hon gärna ville klia sig mot stolpen.

I början av juli blev hon såld och fick då switch på sig och blev vaccinerad.(var helt ovaccinerad fram till dess)
I samband med vet besiktningen så kollades hon extra noga i mannen efter tecken på eksem med tanke på klådan.
Vet. sa att det INTE var eksem utan ”vanlig” klåda. (står antecknat på vet besiktnings pappret + att jag frågade köparen)

Hästen tvättades i PROP schampo och all klåda försvann, man och svans växte ut fint. (enligt ägaren + att när jag köpte henne fanns inga tecken på tufs)
Ägaren ska enligt uppgift tvättat henne flera gånger, men klådan hade försvunnit vid första tvätt.
Någon gång i slutet av aug. kom ett täcke på, men det varade bara några veckor sedan hade hon lyckas riva sönder det och dåvarande ägaren tyckte det var för dyrt att köpa nytt och hon skulle ju ändå säljas…

Jag köpte henne den 1 november och har sedan april i år, haft täcke på henne + insektspray + switch.
Hon får vitlök, rapsolja och alger i maten, och det har hon fått sedan 1 november.
Nu är hon alltså på sin andra sommar i Sverige, visar inga tecken på eksem, går med täcke och kliar inte sig.

Vet att 3: de sommaren ska vara kris sommaren när det gäller eksem….
Så nu undrar jag om jag fick henne för sent, med tanke på ovan.
Har läst i alla eksem trådar hur viktigt det är att importer redan från början skyddas…
och det gjorde man alltså inte med min:cry:
dessutom blev hon utsatt för mycket stress första året bytade hem tre gånger, (varav det ena var från Island till Sverige)
deltog på flera tävling (var orsaken till att första ägaren sålde henne bara efter ett par månader hon var inte tillräckligt bra som tävlingshäst)

Sedan november då jag blev ägare, har hon haft ett lugnt liv, inga större krav har ställts på henne hon rids inte så ofta i regel 1-3 gånger veckan och i lugnt tempo.
Hon är väldigt lugn och trygg av sig, men men…
Oroar mig när jag läser om alla risker med eksem på importer…

Finns det något mer jag kan göra för att skydda henne? Eller är det liksom försent??:eek:

Har ingen möjlighet att ta in henne, hon går på lösdrift året runt i en stabil flock på 10 Islands hästar, ston och valacker blandat och en jätte hage att ströva i.
Så då skulle jag behöva flytta på henne till ett ställe med stall, kan jag så klart göra men om det inte är absolut nödvändigt har jag helst kvar henne i flocken på lös driften.
 
Sv: Är det försent..??

Det som varit kan du ju inte göra nånting åt. Så fortsätt med täcke och myggmedel, men skippa vitlöken. Den är inte bra för hästar, finns forskning på det. Jättebra att du inte stressar mer än nödvändigt, jag är otroligt noga med det och jag har en symptomfri eksemhäst idag. Sen är jag noga med att inte göra många foderbyten för att magen ska hållas så stressfri som möjligt också.
Lösdrift gillar vi också men vissa hästar som fått eksem mår bättre av att stå inne när insekterna är som värst. OM det funkar, en del kliar mera inne än ute.

Bra att du är medveten om problemet för 3e året är debutåret, statistiskt sett.
Säger bara lycka till och oroa dig inte för mycket i förväg. Det är ingen katastrof men ett bekymmer. Men man blir van allt eftersom åren går.
 
Sv: Är det försent..??

Vet inte, kanske Boj vet hon brukar ha koll.


Vad åsyftas på? Vitlöken? Iså fall finns det forskning på det ja, och vitlök sänker blodvärdet. Men man kan ge små mängder i tex 2 veckor och sen göra ett uppehåll på samma tid, det ger inte samma påverkan.
Man ska INTE ge dl vis, och ej heller under långa perioder.
 
Sv: Är det försent..??

Var hittar jag denna statistik?


Kopia från eksemföreläsning som jag skrev ner under tiden:



Ikväll var jag på föreläsning "Råd och nya rön om sommareksem" med Rebecka Frey. Försökte skriva ner lite grann.

Just namnet "sommareksem" är väl inte det optimala. Insektsallergi, atopiskt eksem.

Visade en bild på en katt som hade svår eksem pga mygg!! Örontopparna var invikta och skadade, nosryggen och tassarna - ett allvarligt djurskyddsärende. Även hundar kan drabbas. Eksem som påminner om småbarns hudallergier vid armbågsvecken och knävecken - senare utvecklas allergiet till t ex astma och hösnuva vid vuxen ålder. Har båda föräldrarna allergier får 70% av barnen allergi.

Kvickdrag är en allergi, men där kan man skilja på överkänslighet pga dålig miljö, dammigt hö/damm och allergier. Glömde fråga mer om detta så kan inte utveckla detta mer men ska se om jag kan fråga via mail och få en tydligare förklaring.

Noterades att på Island får hästarna mycket protein via bete och hö/silage. Att skylla eksemet på MATEN /för mycket protein har inget med framkommen forskning att göra.

Hästar ska beta, äta gräs/hö/silage. Dock är inte kraftfoder som havre, korn mm inget normalt för hästar och däri kan finnas bl a kvalster och stärkelse som skapar oreda och utlöser allergi eller förvärrar redan förekommen allergi.

Avmaska inte i onödan, gör "kolla masken" innan avmaskning. Sista forskning är intressant, hästar som kommer till Sverige höst/vinter avmaskas innan de åker hit och har lättare få eksem pga immunförsvaret "sitter och rullar tummarna" då de inte har maskar att kämpa emot så när insekterna kommer frampå våren tar de itu med det nya främmande som anfaller kroppen och så skapas insektsallergi! Hästar som kommer hit sommartid avmaskas inte och när de väl kommit till Sverige har immunförsvaret fullt upp med att kämpa emot amskarna och bryr sej inte om insekterna.

Där får man väga fördel mot nackdel. Hästarna får inte bli så dåliga pga maskangrepp så de blir svaga eller får skador pga maskarna - det bästa är att göra "kolla masken" och därifrån avgöra insatserna mot parasiterna!

Insektsallergiska hästar har ofta andra atopiska, luftburna allergier.

Var tredje importhäst får eksem, svenskfödda får var 10:e eksem enligt de sista undersökningarna.

2:a till 3.e betessäsongen, medeltal 2,4 år efter import bryter allergin ut.

Bättre blodprov idag men resultatet måste tolkas rätt av utbildad personal. Knott kan idag synas via blodprov - förut var det mkt osäkert detta syntes.

Ston med eksem får flertalet eksemavkommor.

En hingst fick hela 34% eksemavkommor.

Avel med eksemston - där får egna samvetet råda.

Hingstar kasseras från avel. Detta kan evt ändras om diskussion om detta går igenom. Där skall stoägare få välja om de vill använda hingsten eller inte. Eksem skall noteras och synas t ex via avelsindex - eksem. Huruvida detta går att genomföra???

Arvbarhet finns. Artikel i sista IT skall besvaras ang arvbarheten. Detta är feltolkning som gjorts ang artikeln i IT.

DNA-test har gjorts men inget bra visat resultat under flera år. Hur blir framtiden?? Genkartering - gen-vaccination innan imp fr Island??

Nyimport häst skall skyddas med daglig visitation, ej utsättas för insekter direkt, vänjas in långsamt. Täcke på även på friska hästar. Skydd i hagen. Insektsmedel.

Tvätta hästen är bra med t ex havremjölsschampo, mjällschampo, bakteriedödande, balsam (osäker där vad som menas ex Vetriderm balsam), utvärtes cortison ex Betnovat, hydrokortison. Klorhexidin att tvätta med.

Antihistamin är verkningslöst.

Danska hästar som kommer till Sverige kan drabbas av eksem, lik väl norrlandsfödda.

Friserhästar visar samma resultat av eksem som islandshästar, även shetland.

Värsta riskområde att få eksem i Sverige är Gbg-trakten/Västsverige.
 
Sv: Är det försent..??

Mina Barns Shettis som vi köpte förra året(i slutet på sommaren har exem mot knott,fast man kan inte se det på honom nu.
Han gick helt oskyddad hos dom och hade kliat av mkt man+svans.
Dom upplyste mig dock iaf om att han var "känslig" för insekter:crazy:

Jag har täcke på honom som vi skiftar.
Tvättar honom 2ggr i månaden med milt schampo,använder flugmedel.
Han fick Mag/Tarm i två månader när dom skulle ut på bete.
Nu får han Linfröolja och Aloe Vera.

Men han har fått en hemsk hosta:(Till saken hör att vi flyttat till en gård med extremt mkt insekter och skog direkt på.
Han andas även konstigt ibland....
Har varit hos vet men dom säger bara att det är allergisk bronkit??
Han går på andra omgången medicin nu men blir inte bättre,kan hostan ha med hans allergi att göra?Bör jag upplysa vet om detta??
 
Sv: Är det försent..??

Det låter mer som COPD eller kvickdrag, vid bägge dessa så brukar bukandning vara typisk symptom. För att fastställa krävs att veterinär lyssnar ordentligt genom hela lungorna på bägge sidor.

Den typen av luftvägsproblem har inte med allergin i nuläget att göra, men eksemet kan ha varit en utlösande faktor eftersom man vet att eksemhästar kan han känsliga slemhinnor.
 
Sv: Är det försent..??

Fast vet lyssnade ju på hans lungor??Ska ringa vet på Onsdag och få en ny tid eftersom medicinen ej hjälpt.:(
 
Sv: Är det försent..??

Vad är COPD??
Han har ej heller fällt sin vinterpäls än,trots skötsel,tvättar,linfröolja och B-vitamin.....
 
Sv: Är det försent..??

Det låter mer som COPD eller kvickdrag, vid bägge dessa så brukar bukandning vara typisk symptom. För att fastställa krävs att veterinär lyssnar ordentligt genom hela lungorna på bägge sidor.

Den typen av luftvägsproblem har inte med allergin i nuläget att göra, men eksemet kan ha varit en utlösande faktor eftersom man vet att eksemhästar kan han känsliga slemhinnor.


Jo då. Jag frågade och detta har med allergi att göra. COPD är allergi. Många eksemhästar har andra allergier. Skall leta efter svaret jag fick.

Så här var det, kopierar "Vi diskuterade kvickdrag. COPD förkortades det väl? Hur som helst om det är påvisat med blodprov så är det en allergi "
 
Senast ändrad:
Sv: Är det försent..??

Fast COPD är kronisk, men eksemet har antagligen haft en annan typ av utlösande faktor. T ex bronkit är en början på kvickdrag.
 
Sv: Är det försent..??

Vad är kvickdrag då?Kan dom leva ett normalt liv med det?Hur yttrar det sig??
 
Sv: Är det försent..??

Det låter mer som COPD eller kvickdrag, vid bägge dessa så brukar bukandning vara typisk symptom. För att fastställa krävs att veterinär lyssnar ordentligt genom hela lungorna på bägge sidor.

Den typen av luftvägsproblem har inte med allergin i nuläget att göra, men eksemet kan ha varit en utlösande faktor eftersom man vet att eksemhästar kan han känsliga slemhinnor.

Fråga bara, är det vanligt att kvickdrag/luftvägsproblem yttrar sig några år innan hästen visar eksem?eller några månader innan eksemet bryter ut?eller så har hästen inte visat eksem eftersom ägaren varit noga med förebyggande åtgärder, emn kan den ha haft detta samband hela tiden?
Hoppas du förstår vad jag skriver=)
 
Sv: Är det försent..??

Vad är kvickdrag då?Kan dom leva ett normalt liv med det?Hur yttrar det sig??

Kvickdrag har hästen när lungorna tappat sin kapacitet.Man kan se hästen bukandas, alltså andas in ett tag, men andas ut 2 ggr, första gången normal kraft men sedan måste den pressa ut resten av luften för att lungorna inte kan göra det i en enda utandning.
Kvickdrag är som kronisk bronkit, hästarna är känsliga mot kondens, damm, dåligt hö tex, det går att behandla förebyggande genom tex bra luft/foder, dammfritt underlag(utegång är det bästa), men det kan aldrig botas.
 
Sv: Är det försent..??

Om vi pratar om utbrottet för eksem, så har jag bara upplevt att dessa hästar fått uttalade luftvägsproblem strax innan utbrottet. Dvs på våren, och någon eller några få månader efter har eksem startat.
Men det behöver inte vara kroniska problem, vår häst fick hosta samma år som eksemet bröt ut. Den var/blev inte kronisk, han har inte haft sådana problem efteråt.

Däremot har jag varit med om att många eksemhästar ådragit sig COPD i ett senare skede, det kan ha skett flera år efter utbrottet. Så jag tror man gör rätt i att vara lite aktsam om i alla förändringar vad gäller eksemhästar, även luft miljö spelar stor roll.
 
Sv: Är det försent..??

Och här har jag fått förklarat av vet att kvickdrag kan hästen få, men att den kan gå över. Den kan sen övergå till COPD och är då kronisk.

Men då stämmer det (som jag tänker :angel:), är den påvisad av blodprov är den kronisk, är den orsakad av dammigt hö och dålig mijlö bör den övergå.
 
Sv: Är det försent..??

Om vi pratar om utbrottet för eksem, så har jag bara upplevt att dessa hästar fått uttalade luftvägsproblem strax innan utbrottet. Dvs på våren, och någon eller några få månader efter har eksem startat.
Men det behöver inte vara kroniska problem, vår häst fick hosta samma år som eksemet bröt ut. Den var/blev inte kronisk, han har inte haft sådana problem efteråt.

Däremot har jag varit med om att många eksemhästar ådragit sig COPD i ett senare skede, det kan ha skett flera år efter utbrottet. Så jag tror man gör rätt i att vara lite aktsam om i alla förändringar vad gäller eksemhästar, även luft miljö spelar stor roll.

Hm, det har jag ännu inte upplevt. Dock har min eksemhäst kvalsterallergi så jag gör vad jag kan för att ha en bra miljö/bra mat. Har dock inte visat sej i hosta el dylikt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 126
Senast: Sandora
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 384
Senast: Nixehen
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 407
Senast: Skye
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 558
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp