Är det hälsosamt att fasta? (utbruten från Gillar du eller ogillar du att laga mat och baka? Varför?)

Ja, det är vanligast för mig i alla fall. Middag klaräten ca 19 och sedan frukost strax innan 7 på morgonen så har man en fantastisk 12-timmarsfasta.

Men jag tänker inte att det handlar om fasta.
Inte jag heller faktiskt. men inom sjukvården talar man om 'nattfastan' som då handlar om tiden mellan sista mål, och det första. När det gäller sjuka och gamla människor är < 10 timmar för lång nattfasta, men jag tänker att är man inte gammal och/eller sjuk så är 12 timmars nattfasta väldigt normalt.
 
Oftast äter jag 1-2 gånger om dagen. Det är mer undantag att jag hoppar över mat. Är jag ensam hemma (dvs man + barn kanske är bortresta) så kan jag glömma äta. Men oftast äter jag minst en gång dag. Jag har väldigt bra koll på vad jag ska äta så nä magrar inte av + har extremt lätt för att bygga muskler så får väldigt bra resultat av styrketräning.

Vissa dagar jobbar jag länge och kommer hem typ 19 och har inte hunnit med lunch och frukost äter jag inte. Då kan jag känna att äh jag äter imorgon för jag är ändå inte hungrig. Och då äter jag imorgon.
Bortsett från matvanorna så låter det inte som ett hälsosamt liv att inte hinna äta varken frukost eller lunch. Oavsett om man äter eller inte är det bra att ta det lugnt en stund även om man väljer bort maten. Att ha så fullt upp att det inte finns tid för (mat)rast är inte nyttigt.
 
Antog först att de helt enkelt inte har något annat att prata om. Men det verkar ju inte så.

Faktum är ju att i både Norge och Danmark äter man mackor till lunch (till och med vartenda skolbarn väl?) och yoghurt är väld väldigt populärt att äta i Frankrike. Kan du inte (om det fortsätter vara ett problem med den här människan) förklara att det faktiskt är väldigt vanligt att äta kall mat till lunch i stora delar av Europa och att det är helt ok och hälsosamt även för barn.
Så är det i Tyskland också. På mina arbetsplatser har de flesta några mackor eller en youghurt som måltid. Det har funnits en mikro men det är ytterst få som har mat att värma.
 
När jag jobbade i Sverige hade vi en frys med färdigrätter från Dafgård. En kille åt dagligen enbart en av rätterna och det kommenterades dagligen. Jag föredrog också en av rätterna (resten var typ oätligt) och det kommenterades på samma sätt. Märkligt beteende av folk att dagligen kommentera på samma sätt. Rätt tröttsamt.
 
Jag håller med. Från mitt perspektiv så pratar man inte på det sättet (att det är ngt bra att kunna hoppa över/glömma mat) om man har en normal och sund inställning till kropp och mat. Ett sånt resonemang är ju rätt ätstört.

(inte sagt att man då har en ätstörning, men man har isf tankar och beteenden som man delar med de som har en ätstörning)
Men det är väl klart att det är praktiskt att kunna göra färdigt saker utan att lida av hunger?
Jag glömmer ju att äta när jag är upptagen med annat.
Sedan så äter jag när det finns tid för det och då blir jag jättehungrig.
Det är nog en naturlig mekanism för en jägare och samlare. Man måste ju kunna jobba även om jakten gick litet kass igår.
 
Sedan angående blodsockernivå så är det i huvudsak VAD vi äter som spelar in på om blodsockret går upp och ner eller är jämnt. Snabba kolhydrater gör att det går snabbt upp och snabbt ner, medan fett och protein ger en jämnare kurva utan stora dippar.
Jag tror även mängden spelar in när det gäller kolhydrater, man brukar tala om glykemisk belastning som ett mått på både hur snabbt kolhydraterna tas upp och hur stort energiinnehållet är.
 
Jag vet att jag har en helt normal matsyn. Inga förbud och äter när jag vill vad jag vill. Jag kan äta regelbundet, om jag vill. Jag kan också äta icke regelbundet, om jag vill.
Jag måste medge att jag känner ingen, och har aldrig under min långa levnad, känt någon som går flera dagar där de "glömmer bort" att äta. Om det i ditt fall handlar om ett medvetet val (och nu blir jag uppriktigt nyfiken) - varför väljer du att inte äta vissa dagar? Hur ofta händer det? En gång i veckan/månaden/året? Vad "ger" det dig att avstå från att äta en dag eller två? Handlar det om en känsla av självkontroll? Att inte vara ett "offer" för hunger/vanehandlingar?

Att vi människor idag, i vårt västerländska samhälle, äter typ 3 måltider dagligen plus ev mellanmål, beror ju ffa på att vi kan. Vi har den rikedomen, den möjligheten OCH det fungerar; det ger en jämn blodsockertillförsel och vi slipper gå hungriga. Eller otillfredsställda. Plus att vi gärna äter tillsammans, och då behöver ju måltiderna komma vid specifika tider. I allmänhet.
I övrigt kanske vi skulle bete oss som lejon - äter tills vi blir helt totalt proppmätta och inte orkar röra oss på nån dag eller tre - sen jagar och äter vi igen. Eller nåt sånt - vi människor är ju blandkostare så vi kanske är designade att äta lite oftare och mindre.
 
Håller med om att allting måste räknas. Om man hoppar över lunchen och äter en Snickers så har man ju inte hoppat över lunchen utan ätit en Snickers till lunch.

Sedan vet jag inte om jag tror att mellanmål alltid är bra, vet inte varför de skulle vara så himla bra? Men jag är dock alltid hungrig någon gång vid tre och äter ett äpple eller något (chokladbit... dock gör ju chokladbiten ingenting för hungern) just därför.

Fast apropå ditt mellanmål är inte det ganska stor skillnad på vad folk säger är en chokladbit? Dvs om det är en fyrkant från en mörk chokladkaka eller om det är just en Snickers?

Jag förespråkar att hitta det upplägg som passar en själv. För egen del passar det bättre med få, större mål än mindre och ofta. Så jag tycker inte man ska trycka in mellanmål om man inte har ett behov av det. Men min upplevelse är att "mallen" , de generella råden är att mellanmål är bra.

Jo precis, det är ju med en chokladbit precis som med allt annat, att det inte är en enhetlig enhet. "En macka" kan ju vara allt från en knäckeruta utan smör med två gurkskivor till en hönöhalva med ett tjockt lager mjukost, korvar, ägg och en avocado på. O.s.v.

Min chokladbit består av 1-2 rutor av en Marabou-kaka (av 100g eller 200g-storleken). För mig dämpar det även lite hunger, så inte bara sug.
 
OT fastediskussionen: intressant dokumentär om fasta: https://sverigesradio.se/artikel/7569561
Var och en må ju göra som den vill, men jag är anhängare av teorin om att det mest hälsosamma är att försöka hålla blodsockret någotsånär jämnt, dvs äta 3 huvudmål om dagen och ett par mellanmål därtill.
Lika väl som det finns folk som äter för mycket finns det folk som äter alldeles vanvettigt lite och fel. Kronisk trötthet beror t.ex ofta på för lågt energiintag. Nej, man blir inte full av energi för att man svälter sig.

Nåja, till ämnet: jag gillar att laga mat, i synnerhet att bjuda in vänner och laga mat och bjuda på ett lämpligt vin till.
Är väl genomsnittligt bra på matlagning. Kan laga det mesta, men är absolut inte på restaurangkocksnivå.

Bakning är mysigt och jag bakar gärna när tillfälle ges. Dock blir det inte speciellt ofta, några gånger i året eller så.

Diskmaskinen sköter om disken efter matlagning och bakning.
Vill du ha jämnt blodsocker så är det väl snarare LCHF eller GI du ska satsa på - framförallt LCHF. Varje måltid med kolhydrater ger ett påslag i blodsockret och insulinpåslag för att motverka och blodsockret åker bergochdalbana.

Ett annat sätt att ha jämnare blodsocker är att ät mer sällan, det är i samband med måltider man får ökning av blodsocker.

Åtminstone om man är frisk så kan kroppen fixa blodsocker bra även med få kolhydrater.
 
Jag kör någon form av periodisk fasta för det mesta. Men det är bara pga att jag inte är hungrig när jag vaknar, beroende på hur jag jobbar så rider jag på morgonen eller fixar hemma några timmar innan jag äter. Idag gick jag upp 09 och åt frukost vid 14.

Fasta helt skulle jag aldrig göra frivilligt, mat är ju underbart 😍
Att jag är lite knubbig beror inte på att jag äter för mycket eller dålig mat, det är för att jag gillar kakor, godis och choklad 😍
Har inga problem med det, livet är för kort för att inte äta goda saker.
 
Jag är en av dom som mår bättre av lite mat eller inte äta alls då och då. Men har alldeles för dålig karaktär för att låta bli att äta. Men kroppsligt så mår min kropp bättre på kalorieunderskott.
 
Ja, det är vanligast för mig i alla fall. Middag klaräten ca 19 och sedan frukost strax innan 7 på morgonen så har man en fantastisk 12-timmarsfasta.

Men jag tänker inte att det handlar om fasta.
Tolvtimmarsfasta är inga problem, men vilken fasa att förlägga den till kvällen! Jag avskyr att gå och lägga mig hungrig. Däremot, att inte äta ngt mellan elva på kvällen och elva på morgonen är en baggis, bara jag får äta på kvällen. Normalt för mig är middag mellan 20 och 21, och sen ett mellanmål 22:30.

Idag såg kosthållningen ut såhär: 13:30: En kopp kaffe med mjölk. 16: En grov smörgås med avokado och hummus. 21: Middag, grillat lamm med ris och grönsaker. 22: En chokladbit. Blir nog lite chips också innan jag går och lägger mig.

Så inte äta efter kl 19, då hade jag haft svårt att somna pga hunger.
 
Lite generellt ang måltider och hur ofta man ska/bör äta: Vi människor är ju (iaf ursprungligen) omnivores, vi äter vad vi får tag på av kött, vegetabilier etc. Som en hund/ulv mao - och visst funkar det utmärkt för en ulv att gå några dar utan att äta? Det tror jag ingen skulle fundera över ens. Och för alla som läst litegrann evolutionsteori så vet man att det tar så många tusen år ätt ändra på ämnesomsättning och tarmar etc. att vi har fortfarande inte anpassat oss den typen av kost som vi haft sedan vi började äta mera regelbundet och dyrka korn etc.

Sedan angående blodsockernivå så är det i huvudsak VAD vi äter som spelar in på om blodsockret går upp och ner eller är jämnt. Snabba kolhydrater gör att det går snabbt upp och snabbt ner, medan fett och protein ger en jämnare kurva utan stora dippar.

Så kontentan blir väl att om man väljer att äta en rent vegetabilsk kost så får man se till att äta lite oftare, mera som en häst, medan om man äter kött och annat som "håller" längre så är det ofta inga större problem att gå längre utan mat. Min kompis som äter extremt LCHF (keto) kan gå en vecka utan mat utan att ens känna sig hungrig. Medan jag som äter mycket karbohydrater gärna vill ha någon form at mat 3-4 ggr per dag. Har dock märkt att även min kropp mår bättre om jag låter den fasta 12 timmar (+/-) sammanhangande varje dygn.
Alltså jag är inte här för att ha nån diskussion om vad som är bättre eller sämre och alla väljer själva hur de vill äta, men en vegetabilisk kost går utmärkt anpassa till en diet med mer fett och protein och längre mellan måltiderna. Inte ens svårt att göra det. Vegetabiliskt≠hög halt kolhydrater/m v h vegan som äter två mål mat om dagen
 
Alltså jag är inte här för att ha nån diskussion om vad som är bättre eller sämre och alla väljer själva hur de vill äta, men en vegetabilisk kost går utmärkt anpassa till en diet med mer fett och protein och längre mellan måltiderna. Inte ens svårt att göra det. Vegetabiliskt≠hög halt kolhydrater/m v h vegan som äter två mål mat om dagen

Du får jättegärna berätta lite kort hur du gör det! Äter du mycket nötter, soya och sådant, då?
 
Du får jättegärna berätta lite kort hur du gör det! Äter du mycket nötter, soya och sådant, då?
Nja. Undviker sojaprodukter, min mage gillar dem inte, men ärt- och bönbaserade produkter och mat definitivt.

Senaste två dagarna som exempel:

Dag 1; ingen frukost. Gnocchi med sojafärssås och mycket grönsaker (mer sås, mindre pasta). Ärtsoppa med extra burk bönor i.

Dag 2: Havrefrallor (13 g protein/100 g) med 2 quornskivor på varje, mycket grönsaker. Rotsaker i ugn (mer morot och palsternacka än potatis), stekt tofu.

På vintern blir det gröt istället för mackor och färre färska grönsaker, men i huvudsak samma ratio av makronutrienter. Fokuserar mer på att få i mig mycket protein än mycket fett. Äter sen frukost/tidig lunch och middag 4-6 timmar senare, är jag vrålhungrig på kvällen (oftast efter träning) kan jag ta lite frukt och havregryn i soyghurt, eller nötter/mandlar.
 
Men det är väl klart att det är praktiskt att kunna göra färdigt saker utan att lida av hunger?
Jag glömmer ju att äta när jag är upptagen med annat.
Sedan så äter jag när det finns tid för det och då blir jag jättehungrig.
Det är nog en naturlig mekanism för en jägare och samlare. Man måste ju kunna jobba även om jakten gick litet kass igår.
Jag tror du kanske missförstod mitt inlägg och framförallt kontexten.
 
Nja. Undviker sojaprodukter, min mage gillar dem inte, men ärt- och bönbaserade produkter och mat definitivt.

Senaste två dagarna som exempel:

Dag 1; ingen frukost. Gnocchi med sojafärssås och mycket grönsaker (mer sås, mindre pasta). Ärtsoppa med extra burk bönor i.

Dag 2: Havrefrallor (13 g protein/100 g) med 2 quornskivor på varje, mycket grönsaker. Rotsaker i ugn (mer morot och palsternacka än potatis), stekt tofu.

På vintern blir det gröt istället för mackor och färre färska grönsaker, men i huvudsak samma ratio av makronutrienter. Fokuserar mer på att få i mig mycket protein än mycket fett. Äter sen frukost/tidig lunch och middag 4-6 timmar senare, är jag vrålhungrig på kvällen (oftast efter träning) kan jag ta lite frukt och havregryn i soyghurt, eller nötter/mandlar.

Jag blev lite nyfiken nu. Du skriver att du undviker sojaprodukter men berättar att du äter både sojafärs och soyghurt. Är det helt enkelt ett undantag hur du ätit de senaste dagarna? :)
 

Liknande trådar

Mat Mat behöver ju vi alla ha i oss. Jag har funderat på varför det är så olika bland människor varför de gillar eller inte gillar att laga...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
5 487
Senast: lil-sis
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
14 162
Senast: mrkarisma
·
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 632
Senast: MiniLi
·
Mat Jag tänkte först skapa ett anonymt nick men sen kände jag nej, jag tänker inte skämmas för att jag har ett problem som jag söker hjälp...
Svar
4
· Visningar
1 069
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp