Är det hälsosamt att fasta? (utbruten från Gillar du eller ogillar du att laga mat och baka? Varför?)

Jag blev lite nyfiken nu. Du skriver att du undviker sojaprodukter men berättar att du äter både sojafärs och soyghurt. Är det helt enkelt ett undantag hur du ätit de senaste dagarna? :)
Ja, jag brukar ha ärtfärs men den fanns inte i affären, så fick kompromissa lite med magen för att få min sås. Soyghurten klarar magen av. Sen är det också mer halvfabrikat senaste dagarna än i snitt, men tänkte att en veckas exempel var lite mycket att skriva ut.
 
Men det är väl klart att det är praktiskt att kunna göra färdigt saker utan att lida av hunger?
Jag glömmer ju att äta när jag är upptagen med annat.
Sedan så äter jag när det finns tid för det och då blir jag jättehungrig.
Det är nog en naturlig mekanism för en jägare och samlare. Man måste ju kunna jobba även om jakten gick litet kass igår.
Jag är också lite så - speciellt om jag tränar, då har jag ingen eller dålig aptit efteråt (motsägelsefullt nog...), eller om jag är JÄTTEupptagen; jobbar 12 timmar på nån Mässa till exempel. Då hinner jag inte tänka på mat, känner mig inte hungrig förrän jag stannar upp och liksom känner efter. Eller börjar bli vimmelkantig.

Om jag däremot har en seg långsam dag då inte mycket händer ... DÅ kan jag vara hungrig hela tiden och vilja äta. Fast jag egentligen just då inte direkt behöver extra energitillförsel i form av mat och mellanmål och snacks och....
 
Jag förespråkar att hitta det upplägg som passar en själv. För egen del passar det bättre med få, större mål än mindre och ofta. Så jag tycker inte man ska trycka in mellanmål om man inte har ett behov av det. Men min upplevelse är att "mallen" , de generella råden är att mellanmål är bra.

Jo precis, det är ju med en chokladbit precis som med allt annat, att det inte är en enhetlig enhet. "En macka" kan ju vara allt från en knäckeruta utan smör med två gurkskivor till en hönöhalva med ett tjockt lager mjukost, korvar, ägg och en avocado på. O.s.v.

Min chokladbit består av 1-2 rutor av en Marabou-kaka (av 100g eller 200g-storleken). För mig dämpar det även lite hunger, så inte bara sug.
Min chokladbit är en sådan platt bit av en 70% kaka :D så ungefär samma. Men min dämpar bara sug, jag verkar inte bli mätt på den alls. Men te med mjölk fungerar som det.
 
Men det är väl klart att det är praktiskt att kunna göra färdigt saker utan att lida av hunger?
Jag glömmer ju att äta när jag är upptagen med annat.
Sedan så äter jag när det finns tid för det och då blir jag jättehungrig.
Det är nog en naturlig mekanism för en jägare och samlare. Man måste ju kunna jobba även om jakten gick litet kass igår.
Jag skulle nog aldrig glömma att äta någonting. Däremot kan jag såklart ta beslutet att det är mer praktiskt att låta bli eller skjuta på en måltid till senare, eller att det som just då kan erbjudas (en Snickers på pressbyrån) är sämre än någonting jag kan få om jag väntar.
 
Jag är också lite så - speciellt om jag tränar, då har jag ingen eller dålig aptit efteråt (motsägelsefullt nog...), eller om jag är JÄTTEupptagen; jobbar 12 timmar på nån Mässa till exempel. Då hinner jag inte tänka på mat, känner mig inte hungrig förrän jag stannar upp och liksom känner efter. Eller börjar bli vimmelkantig.

Om jag däremot har en seg långsam dag då inte mycket händer ... DÅ kan jag vara hungrig hela tiden och vilja äta. Fast jag egentligen just då inte direkt behöver extra energitillförsel i form av mat och mellanmål och snacks och....
Fast är det så bra? (det är kanske iofs bättre än kollegorna som kan äta halva mässransonen av godis :D) Vi kör såklart ombytta lunchraster när det är mässa och jobbet betalar oftast lunchen.
 
Jag är också lite så - speciellt om jag tränar, då har jag ingen eller dålig aptit efteråt (motsägelsefullt nog...), eller om jag är JÄTTEupptagen; jobbar 12 timmar på nån Mässa till exempel. Då hinner jag inte tänka på mat, känner mig inte hungrig förrän jag stannar upp och liksom känner efter. Eller börjar bli vimmelkantig.

Om jag däremot har en seg långsam dag då inte mycket händer ... DÅ kan jag vara hungrig hela tiden och vilja äta. Fast jag egentligen just då inte direkt behöver extra energitillförsel i form av mat och mellanmål och snacks och....
Har man mycket adrenalin i kroppen så blir man oftast inte hungrig. Så du kanske helt enkelt ligger på en hög stressnivå hormonmässigt som normal. Min hunger styrs mycket av mitt mående, är jag duktig och sköter sömn, kost och stressnivå (i den mån man kan styra den) så blir jag oftast hungrig vid de rutinmässiga mattiderna. Har jag inte rutinmässiga mattider, är stressad, sover dåligt och sånt så kan jag både tappa hungern eller bli hysteriskt hungrig/svidig brännande mage.
 
På jobbet är vi rätt inkörda på frukost 7.30, second breakfast 9.30, lunch 12 och fika 14.30. Det är alltid någons knorrande mage som inleder ätandet (de flesta äter bra, det är mkt keso, kvarg och frukt/grönt, med undantag för fredagsfika).

Jag är mkt känsligare för fasta efter min gbp än vad jag var innan. Vilket jag tänker är en fördel, jag äter bättre när det är mer regelbundet och tätt mellan måltiderna. (Bättre som i bra näringsinnehåll).

Bild på somrig fredagsfika.


4321AC63-FD7C-46EF-B104-6D551D40EFCB.jpeg
 
På jobbet är vi rätt inkörda på frukost 7.30, second breakfast 9.30, lunch 12 och fika 14.30. Det är alltid någons knorrande mage som inleder ätandet (de flesta äter bra, det är mkt keso, kvarg och frukt/grönt, med undantag för fredagsfika).

Jag är mkt känsligare för fasta efter min gbp än vad jag var innan. Vilket jag tänker är en fördel, jag äter bättre när det är mer regelbundet och tätt mellan måltiderna. (Bättre som i bra näringsinnehåll).

Bild på somrig fredagsfika.


Visa bifogad fil 76184
Man ska/bör väl inte fasta om man gjort en gbp? Eller har jag fått fel info?

kl

Jag vet inte om jag egentligen tror fasta är något vettigt, men kanske fungerar det bra för vissa och sämre för andra, eftersom vi ju är olika.
 
Man ska/bör väl inte fasta om man gjort en gbp? Eller har jag fått fel info?

kl

Jag vet inte om jag egentligen tror fasta är något vettigt, men kanske fungerar det bra för vissa och sämre för andra, eftersom vi ju är olika.

Fasta gör man ju när man sover och ibland oplanerat. Det är främst det jag syftar på :)
 
Fast är det så bra? (det är kanske iofs bättre än kollegorna som kan äta halva mässransonen av godis :D) Vi kör såklart ombytta lunchraster när det är mässa och jobbet betalar oftast lunchen.
Nä, det är verkligen inte bra - det borde ju vara tvärtom! Jag vet faktiskt inte varför jag känner så.
 
Jag tror att man är olika och mår bra av olika saker. Om jag klarar av att låta bli frukost (till exempel om jag bara är hemma) och äter lunch vid 11/12 och äter sista målet runt 17-18 så får jag en ganska lång "dygnsfasta" och det mår jag jättebra av i kroppen. Dock är jag ofta hungrig och äter något runt 8-9 på morgonen. Men jag upplever att jag småäter mycket mer om jag äter en tidig frukost. Jag mår bättre av ordentliga måltider och att äta så lite som möjligt mellan måltiderna.
 
Min chokladbit är en sådan platt bit av en 70% kaka :D så ungefär samma. Men min dämpar bara sug, jag verkar inte bli mätt på den alls. Men te med mjölk fungerar som det.

Te dämpar å andra sidan inte hunger alls för mig, mer än typ 10 minuter. Så det funkar olika för olika personer tänker jag, och att det viktigaste är att man hittar ett sätt som funkar för en själv som man mår genuint bra av (snarare än bra = känner mig duktig, menar jag här).

Kl

Och så vill jag förtydliga det jag skrivit om en bit choklad, känner att det alltid finns risk för att misstolkas i såna här trådar. Med att "det dämpar hunger" menar jag INTE att det gör att jag inte behöver äta riktig mat, utan mat äter jag utöver eventuell chokladbit. I min matdag handlar chokladbiten om att den funkar bättre än de flesta andra snacks/godis iom att jag kan få lite tid till att planera kvällsmaten eftersom det dämpar hunger lite, istället för ta det närmaste alternativet. Och i ursprungligt inlägg menade jag att OM jag äter en chokladbit, så räknar jag den som ett mellanmål.
 
På jobbet är vi rätt inkörda på frukost 7.30, second breakfast 9.30, lunch 12 och fika 14.30. Det är alltid någons knorrande mage som inleder ätandet (de flesta äter bra, det är mkt keso, kvarg och frukt/grönt, med undantag för fredagsfika).

Jag är mkt känsligare för fasta efter min gbp än vad jag var innan. Vilket jag tänker är en fördel, jag äter bättre när det är mer regelbundet och tätt mellan måltiderna. (Bättre som i bra näringsinnehåll).

Bild på somrig fredagsfika.


Visa bifogad fil 76184
Vi har får fikarast på morgonen 8:30 :laugh: då verkar folk äta sin frukost (eller de som lyckats äta innan de tog sig till jobbet äter sin andra) det är så man knappt hinner trilla in genom dörren innan man slänger sig ned och fikar :).

Frukost är nog det som är mest flexibelt för mig. På helgen föredrar jag att jogga eller rida före frukost och gillar också att sova, så tex jogga klockan 9, frukost efter det.
 

Liknande trådar

Mat Mat behöver ju vi alla ha i oss. Jag har funderat på varför det är så olika bland människor varför de gillar eller inte gillar att laga...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
5 483
Senast: lil-sis
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
14 155
Senast: mrkarisma
·
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 627
Senast: MiniLi
·
Mat Jag tänkte först skapa ett anonymt nick men sen kände jag nej, jag tänker inte skämmas för att jag har ett problem som jag söker hjälp...
Svar
4
· Visningar
1 068
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att rensa i kalendern
  • Den första tråden
  • Just nu funderar jag på... Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp