är det hälsosamt😋?

hejkompisar

Trådstartare
vi säger att jag äter en plopp 80g på tisdag, en marabou 100g på fredag, lösgodis på lördag, frukt varje dag och riktiga måltider och tränar längdskidor, ridning och snowboard varje vecka, är det hälsosamt? 🐴🐎🤷‍♀️🥸
 
ja men alla svarade olika och jag har gjort om lite grejer nu hahahahaha🤷‍♀️🤷‍♀️🤷‍♀️🤷‍♀️🤷‍♀️😭😭😭😭
Jag har rapporterat inlägget och hoppas moderator lägger ihop trådarna.

Får du många olika svar beror det på att det finns många olika användare. Fortsätt skriva i tråden.

tror inte forumreglerna tillåter flera olika trådar i samma ämne. Det blir inte heller så bra svar eftersom det blir upphackat. Dt finns även läkare på det här forumet och många andra är väldigt kunniga. Plus att det är många som är betydligt äldre än du och har mycket erfarenhet.

Lycka till med dina kommande trådar :)
 
Du kommer fortsätta att få olika svar för folk tycker olika. För mig är lagom av allt det hälsosamma.
Sen kan man svara att det inte finns något hälsosamt med socker.
Då det beror ju på.
Men mår du bra och är nöjd så är det ju bra.
Samma med träning. Känner du själv att det är hälsosam mängd så är det säkert bra.
 
vi säger att jag äter en plopp 80g på tisdag, en marabou 100g på fredag, lösgodis på lördag, frukt varje dag och riktiga måltider och tränar längdskidor, ridning och snowboard varje vecka, är det hälsosamt? 🐴🐎🤷‍♀️🥸
Du är i början av tonåren och växer fortfarande. Och du tränar.
Så näringsrikt mat är viktig. Om du äter godis och choklad spelar nog ingen större roll så länge du får i dig bra näring.
 
Jag har rapporterat inlägget och hoppas moderator lägger ihop trådarna.

Får du många olika svar beror det på att det finns många olika användare. Fortsätt skriva i tråden.

tror inte forumreglerna tillåter flera olika trådar i samma ämne. Det blir inte heller så bra svar eftersom det blir upphackat. Dt finns även läkare på det här forumet och många andra är väldigt kunniga. Plus att det är många som är betydligt äldre än du och har mycket erfarenhet.

Lycka till med dina kommande trådar :)
omg förlåt jag visste inte det tack🙏
 
Om du är orolig för din kost så går det att träffa dietist via tex vårdcentral. Det kommer ge betydligt bättre svar än att fråga anonyma personer i ett forum som inte kan se helheten och som kanske inte har utbildning eller ens nära på sund livsstil/kunskap själva.
 
det är ju ganska mycket diskussioner kring godis asså att man inte ska äta så mycket av det så jag undrade vad som är okej att äta liksom😁
Jag var hos psykolog nyligen. Vi hamnade att prata om mina matvanor. Jag berättade då att jag äter godis dagligen (nej, det är inte en överdrift, jag minns inte när senast jag hade en godisfri dag). Då pratar vi inte heller att jag åt någon enstaka bit choklad eller så någon dag, utan vi snackar en halv chipspåse där, en hel ben & jerry-glass där osv. Men, som helhet äter jag bra och psykologen var imponerad av mina totalt sett bra matvanor.

Kan tilläggas att jag även tog blodprov i samma veva. Jag hade liten(!) avvikelse när det gäller kalcium, vilket inte förvånar mig då tex min mor har extrema problem med det. Men allt som rör blodfetter, blodsocker osv låg på perfekta nivåer.

Det viktigaste är alltså att inte stirra sig blind på enstaka detaljer, utan att se helheten när det gäller kost, hälsa och livsstil.
 
vi säger att jag äter en plopp 80g på tisdag, en marabou 100g på fredag, lösgodis på lördag, frukt varje dag och riktiga måltider och tränar längdskidor, ridning och snowboard varje vecka, är det hälsosamt? 🐴🐎🤷‍♀️🥸
Ja jag tycker det låter väldigt hälsosamt. Du behöver absolut inte vara orolig över ditt sockerintag.
 
det är ju ganska mycket diskussioner kring godis asså att man inte ska äta så mycket av det så jag undrade vad som är okej att äta liksom😁
Känner du att kroppen mår bra finns det ingen anledning till oro skulle jag säga. Oavsett hur mycket godis du äter. Hur mycket man kan stoppa i sig skulle jag säga är individuellt men du lär ju märka om du förlorar energi osv. Då får du ju börja se över om du faktiskt får i dig tillräckligt med bra mat.
 
det är ju ganska mycket diskussioner kring godis asså att man inte ska äta så mycket av det så jag undrade vad som är okej att äta liksom😁
Det du mår bra av är okej mängd. Mår du bra om du äter det du gör så gör det. Det viktiga är inte hur mycket av det som kallas onyttigt man äter utan att man äter varierat och ger kroppen det den behöver i form av fett, protein, kolhydrater, vitaminer och mineraler och dessutom i tillräcklig mängd. Äter man så mycket godis att man inte orkar äta mat är det såklart inte bra. Då blir man snart trött, håglös och får i förlängningen brister. Då kan kroppen dessutom få för sig att det är socker den behöver och börja skrika efter socker (socker är ju snabb energi och kroppen behöver energi för att fungera. Får den inte det i tillräcklig mängd från mat börjar den skrika efter socker istället) och det kan bli en ond cirkel.

Det du beskriver i din trådstart låter i mina öron helt normalt för en tonåring att äta.
 
Du verkar röra på dig regelbundet, äta ordentlig mat och lite godis några gånger i veckan. Det du beskriver är absolut hälsosamt i mina ögon.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Skäms nästan för att skriva här då jag ännu en gång gått på sambons lovord och blivit besviken och lurad igen. 🥺 Han har ett jobb som...
Svar
15
· Visningar
3 767
Senast: Angel
·
Hundhälsa Hej! Förra söndagen ”insjuknade” hund nr 1 i diarré, fortsatte enda tills på onsdag då vi såg en liten förbättring. På onsdagen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
12 891
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 039
Senast: mackan
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 427
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp