Är det här bara fult eller är det otillåtet också

P

plastis

En hög person i företag A är sur på en hög person i företag B (som är lite halvt konkurrent (men bara lite halvt)att personerna är sura på varandra beror på personliga orsaker (30 år gamla). Personen i företag A går till företag C och säger att ni får inte ha nåt att göra med företag B för då får ni inte vara kund hos oss längre (företag C har inga alternativ till företag A). Företag B har egentligen inga andra kunder än företag C och startades upp för att serva företag C.
Är detta ok rent rättsligt? På nåt sätt blir det ju nästan utpressning eller kankse nästan kartell bildning eller nåt. Det känns i allafall som om det ligger i gränslandet till vad som är tillåtet.
 
Oetiskt är det ju.
Men väl knappast förbjudet? En firma får väl själva välja vilka de ska sälja till?

Kartell är väl ngt helt annat? Det är ju när flera företag är ÖVERENS och då kommer överens om att hålla samma priser.
Så att konkurrensen som gagnar kunderna sätts ur spel.
 
Ett företag får ju som kopparberg skrev själv välja vem de ska sälja till men, här tvingas de ju göra det under hot?! Det kan ju inte vara rätt? Låter som maffiafasoner i mina öron.
 
Välkommen till verkligheten. Det här förekommer överallt, på olika nivåer.
Ett aktuellt exempel: Round-up fanns i år bara hos Lantmännen. "Säljer ni inte allt till oss, så ..." :(

LIA
 
Ett annat effektivt sätt att välja vem ett företag vill sälja till, är ju att de har som krav att företagen måste köpa för minst en viss summa.
Vilket ju utesluter små företag som inte har råd att "ligga på" stora lager, alternativt inte kan få fram så stora summor att handla för.
 
Utan att ha tänkt närmare på saken tror jag att svaret beror på hur stort företaget i fråga är. Om det är fråga om ett mycket stort företag kanske den kan vara fråga om missbruk av dominerande ställning? Är dock inte stjärna på konkurrensrätt. Vet inte om det kan ses som någon form av kartellbildning, men jag kan kolla lite på det om du vill.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp