Är det här normalt?

leoparden

Trådstartare
Vi har haft midsommarfirande hemma hos oss med ganska många gäster och deras barn. Festen har mestadels ägt rum ute (maten har ätits i ett stort partytält) och det har varit fint väder. Dock har ett antal av barnen, utan att deras föräldrar frågat oss, lekt själva inne i vårt hus med vårt barns leksaker. Vi har inget lekrum utan sakerna är i vårt vardagsrum. Jag är inte så förtjust i att barnen härjar loss där och tycker att man frågar först om barnen får leka inomhus med någon annans saker. Egentligen ser jag inget skäl till att barnen ska vara inne alls när vädret är då bra och det finns massor av leksaker utomhus. Låter jag överkänslig? Det kanske är kutym när man är hembjuden till någon att barnen får härja fritt? (Leksaker har även försvunnit osv och föräldrarna städade inte efter barnen, det fick jag göra...)
 
Vi har haft midsommarfirande hemma hos oss med ganska många gäster och deras barn. Festen har mestadels ägt rum ute (maten har ätits i ett stort partytält) och det har varit fint väder. Dock har ett antal av barnen, utan att deras föräldrar frågat oss, lekt själva inne i vårt hus med vårt barns leksaker. Vi har inget lekrum utan sakerna är i vårt vardagsrum. Jag är inte så förtjust i att barnen härjar loss där och tycker att man frågar först om barnen får leka inomhus med någon annans saker. Egentligen ser jag inget skäl till att barnen ska vara inne alls när vädret är då bra och det finns massor av leksaker utomhus. Låter jag överkänslig? Det kanske är kutym när man är hembjuden till någon att barnen får härja fritt? (Leksaker har även försvunnit osv och föräldrarna städade inte efter barnen, det fick jag göra...)
Jag hade inte reagerat alls utan räknat med att barn på väg på typ toa hittat leksaker och lekt med dessa även inne...Hade jag inte velat det hade jag sagt ifrån, tycker inte det du beskriver låter orimligt på något sätt. Däremot låter det konstigt att leksaker försvunnit, så ska det så klart inte behöva vara, hade dock utgått från att ingen tagit med saker medvetet och om det var saker som var viltiga för mitt barn hade jag mailat alla och frågat om någon fått med sig saken.
 
Vi har haft midsommarfirande hemma hos oss med ganska många gäster och deras barn. Festen har mestadels ägt rum ute (maten har ätits i ett stort partytält) och det har varit fint väder. Dock har ett antal av barnen, utan att deras föräldrar frågat oss, lekt själva inne i vårt hus med vårt barns leksaker. Vi har inget lekrum utan sakerna är i vårt vardagsrum. Jag är inte så förtjust i att barnen härjar loss där och tycker att man frågar först om barnen får leka inomhus med någon annans saker. Egentligen ser jag inget skäl till att barnen ska vara inne alls när vädret är då bra och det finns massor av leksaker utomhus. Låter jag överkänslig? Det kanske är kutym när man är hembjuden till någon att barnen får härja fritt? (Leksaker har även försvunnit osv och föräldrarna städade inte efter barnen, det fick jag göra...)

Jag tycker att det är självklart att barn som är inbjudna får leka med husets barns leksaker utan att behöva fråga. Har barnet grejer som man är rädd om så får de ställas undan.
 
Självklart är det fritt fram för besökande barn att leka med våra barns leksaker. Hade verkligen inte förväntat mig att föräldrarna skulle fråga först. Är det något man inte vill ska lekas med (tänker olämpligt pga små barn som stoppar i munnen eller pågående legoprojekt eller ngt i den stilen) så ställer vi undan det innan.

Däremot om leksaker har försvunnit skulle jag reagera. Fast först anta att de råkat försvinna in under en soffa eller ngt... om det är lämpligt att de leker själva är väl lite beroende på ålder. Hade väl kanske inte varit helt lugn med en tvååring ensam lekande i vårt hus. Men då mest rädd om tvååringen...
 
Tack för era svar. Det är egentligen inte att det lekts med leksakerna jag reagerar på (det är helt OK, förutom då det som inte återfunnits) utan mest att barnen (1, 2 och 4) lekt själva utan en vuxen, och att dom härjat med saker som inte är leksaker. Till exempel klättrat på vårt piano och rivit ner noter därifrån, haft kuddkrig i soffan där vi har lite dyrare fårskinn som jag är rädd om osv. Jag är inte så van vid att ha många äldre barn hemma så jag tänkte inte på att barnen skulle leka själva i vårt vardagsrum.

Sen hade jag ändå fråga först om det var ok innan jag släppte in mitt barn i någon annans hus, men det kanske kommer ändras när hon blir större. Ni verkar ju rätt eniga om att det är så man gör.
 
Senast ändrad:
Tack för era svar. Det är egentligen inte att det lekts med leksakerna jag reagerar på (det är helt OK, förutom då det som inte återfunnits) utan mest att barnen (1, 2 och 4) lekt själva utan en vuxen, och att dom härjat med saker som inte är leksaker. Till exempel klättrat på vårt piano och rivit ner noter därifrån, haft kuddkrig i soffan där vi har lite dyrare fårskinn som jag är rädd om osv. Jag är inte så van vid att ha många äldre barn hemma så jag tänkte inte på att barnen skulle leka själva i vårt vardagsrum.

Sen hade jag ändå fråga först om det var ok innan jag släppte in mitt barn i någon annans hus, men det kanske kommer ändras när hon blir större. Ni verkar ju rätt eniga om att det är så man gör.
Föräldrarna har ju ansvar för sina barn. Att inte ha koll på dem och låta dem röja runt så som du beskriver hade jag inte accepterat. Hade några bekanta ett tag med halvstora barn som var sjövilda; hittade dem i badkaret med kläderna på, sprutande vatten hej vilt. Varenda grönsak i trädgårdslandet var uppriven etc. Det fungerar inte hos mig.
 
Jag tänker nog att man får räkna med lite ”härj” när man bjuder in barn, om alla dessutom ska kunna ha det lite trevligt (barnen inte bli hindrade från allt de vill göra/de vuxna ha tid att umgås också) - men det ger förstås inte ett carte blanche till vad som helst. Att låta en ett- eller tvååring roa sig själva utan övervakning i ett okänt hus låter inte okej i mina öron.

Sedan i allmänhet om att ”släppa in” sina barn i någon annans hus - där skulle jag nog säga att det beror på situationen. Om jag kände att vi redan var ”hembjudna” skulle jag nog inte fråga om det var okej att (lite större) barn gick in en stund, men jag skulle vilja att barnen sa till att de tänkte gå in och vad de tänkte göra så att jag kunde bedöma om det kändes som att det föll inom vad vi var bjudna till, s a s. Å andra sidan, om festen var enbart ute och huset kändes ”stängt” så skulle jag uppmana barnen att fråga värden om det var okej.

(När man sedan själv har större barn så kan de bjuda in andra barn lite var som helst - upp i ens egen obäddade säng t ex 🙄)
 
Tack för era svar. Det är egentligen inte att det lekts med leksakerna jag reagerar på (det är helt OK, förutom då det som inte återfunnits) utan mest att barnen (1, 2 och 4) lekt själva utan en vuxen, och att dom härjat med saker som inte är leksaker. Till exempel klättrat på vårt piano och rivit ner noter därifrån, haft kuddkrig i soffan där vi har lite dyrare fårskinn som jag är rädd om osv. Jag är inte så van vid att ha många äldre barn hemma så jag tänkte inte på att barnen skulle leka själva i vårt vardagsrum.

Sen hade jag ändå fråga först om det var ok innan jag släppte in mitt barn i någon annans hus, men det kanske kommer ändras när hon blir större. Ni verkar ju rätt eniga om att det är så man gör.

Jag tycker verkligen inte det är okej! Har varit med om liknande, att vi bjudit folk och det varit tydligt att vi Ska vara ute, men att ett eller flera barn gått in och föräldrarna lugnt sitter kvar. Det tycker jag är rätt märkligt även om det inte varit lika extremt som i ditt fall, det har bara blivit oväntat mycket städning efteråt. Och det kan jag för övrigt också tycka hör till normalt trevligt hyfs att plocka undan de värsta spillen från golvet när ens barn ätit och någon låda leksaker om barnet rivit fram väldigt mycket :up:
 
Tack för era svar. Det är egentligen inte att det lekts med leksakerna jag reagerar på (det är helt OK, förutom då det som inte återfunnits) utan mest att barnen (1, 2 och 4) lekt själva utan en vuxen, och att dom härjat med saker som inte är leksaker. Till exempel klättrat på vårt piano och rivit ner noter därifrån, haft kuddkrig i soffan där vi har lite dyrare fårskinn som jag är rädd om osv. Jag är inte så van vid att ha många äldre barn hemma så jag tänkte inte på att barnen skulle leka själva i vårt vardagsrum.

Sen hade jag ändå fråga först om det var ok innan jag släppte in mitt barn i någon annans hus, men det kanske kommer ändras när hon blir större. Ni verkar ju rätt eniga om att det är så man gör.

Jag hade blivit galen och tagit upp detta! Jag avskyr barn som härjar vilt utan föräldrars uppsikt och kommer att fostra vår egna kommande son hårt gällande just sånt.
 
Dörren stod öppen ganska mycket pga mat som skulle bäras ut och in osv, så det var nog inte helt entydigt att vi inte förväntade oss inomhuslek. Detta var första gången vi hade flera familjer inbjudna samtidigt och många barn, och det fanns en stängd grind inne i huset så att barnen inte kunde komma åt toalett/trapp och sådant.

Jag blev mest paff när jag såg kaoset i vardagsrummet då jag inte hade räknat med att barnen skulle leka själva därinne, men jag inser att det nog var lite naivt av mig. Särskilt när så många av er beskriver att det ofta går till så att barnen går in och leker utan att föräldrarna stämmer av först. Hade jag vetat det så hade jag tagit undan lite mer värdefulla saker och sagt till att man inte får klättra på pianot. När vi har varit borta med vårt barn så har vi ju haft koll på henne hela tiden, men hon är bara dryga året så man kan inte släppa henne själv i okända miljöer. Jag lär väl lära mig hur det går till med större barn allt eftersom :)
 
Har en tvååring som är mer vild än tam och jag skulle inte släppa iväg honom ensam på det där sättet, jag följer med för att se till att han dels inte skadar sig och dels inte har sönder något! Och jag skulle alltid fråga först, tycker inte det är okej att barn får härja runt på det vis du beskriver! Inte alls faktiskt, jag tycker det hör till allmänt hyfs att fråga först. Speciellt om det är ett stort sällskap (skillnad om man bjudit in en familj med barn, då leker de såklart med vårt barn och hans leksaker).
 
Har en tvååring som är mer vild än tam och jag skulle inte släppa iväg honom ensam på det där sättet, jag följer med för att se till att han dels inte skadar sig och dels inte har sönder något! Och jag skulle alltid fråga först, tycker inte det är okej att barn får härja runt på det vis du beskriver! Inte alls faktiskt, jag tycker det hör till allmänt hyfs att fråga först. Speciellt om det är ett stort sällskap (skillnad om man bjudit in en familj med barn, då leker de såklart med vårt barn och hans leksaker).

Ja det är ungefär såhär jag tänker. Men jag inser av svaren i tråden att alla inte gör det och då hade jag kunnat vara proaktiv och t.ex. tagit undan fårskinnen. Pianot är det värre med men det går ju att säga till om. Vår katt äter sin mat i vardagsrummet och där fick jag stoppa en ettåring från att följa efter katten och dra henne i svansen... men det är svårt att veta vad man ska förvänta sig, jag var så inställd på att alla skulle leka ute i det fina vädret.
 
Har det inte uttryckligen sagts annat så ser jag inget märkligt i att besökande barn leker med våra leksaker eller går in, men beroende på barnens ålder (och hur angelägna de är till "röj") så föreställer man sig ju att föräldrarna hänger på och har koll på sina barn både för barnens skull och av respekt för värden. Att sitta och umgås blir det ju i min värld inte så mycket av om man har med sig barn i 1-2-3 års åldern tex just för att de måste passas konstant när man är hos nån. Men där tänker ju föräldrar väldigt olika så det är nog rätt tänkt att ni kan vara tydligare nästa gång.
 
Tack för era svar. Det är egentligen inte att det lekts med leksakerna jag reagerar på (det är helt OK, förutom då det som inte återfunnits) utan mest att barnen (1, 2 och 4) lekt själva utan en vuxen, och att dom härjat med saker som inte är leksaker. Till exempel klättrat på vårt piano och rivit ner noter därifrån, haft kuddkrig i soffan där vi har lite dyrare fårskinn som jag är rädd om osv. Jag är inte så van vid att ha många äldre barn hemma så jag tänkte inte på att barnen skulle leka själva i vårt vardagsrum.

Sen hade jag ändå fråga först om det var ok innan jag släppte in mitt barn i någon annans hus, men det kanske kommer ändras när hon blir större. Ni verkar ju rätt eniga om att det är så man gör.

Som svar på din TS håller jag fast vid vad jag först skrev.

Som svar på detta (som, likt andra trådar, plötsligt beskriver en helt annan situation), nej det är absolut inte okej.

Att låta en 1-åring, 3-åring och 4-åring leka utan uppsikt i en miljö man inte känner till är galet. Eller ja det är galet oavsett miljö om det inte är väldigt barnsäkrat och en väldigt kort stund.
 
Ja det är ungefär såhär jag tänker. Men jag inser av svaren i tråden att alla inte gör det och då hade jag kunnat vara proaktiv och t.ex. tagit undan fårskinnen. Pianot är det värre med men det går ju att säga till om. Vår katt äter sin mat i vardagsrummet och där fick jag stoppa en ettåring från att följa efter katten och dra henne i svansen... men det är svårt att veta vad man ska förvänta sig, jag var så inställd på att alla skulle leka ute i det fina vädret.
Ja, tydligen. Blir nervös på folk som släpper iväg sina ungar utan uppsyn, en ettåring lixom :nailbiting:
 
Ja det är ungefär såhär jag tänker. Men jag inser av svaren i tråden att alla inte gör det och då hade jag kunnat vara proaktiv och t.ex. tagit undan fårskinnen. Pianot är det värre med men det går ju att säga till om. Vår katt äter sin mat i vardagsrummet och där fick jag stoppa en ettåring från att följa efter katten och dra henne i svansen... men det är svårt att veta vad man ska förvänta sig, jag var så inställd på att alla skulle leka ute i det fina vädret.

Fast de första svaren i tråden kände inte till att en ettåring lekt själv och barnen klättrat på pianot och haft kuddkrig i soffan.

Jag såg framför mig att barn stora nog att leka själva lekt med ditt barns leksaker i vardagsrummet. Eftersom det var så du beskrev situationen :)

Jag tycker INTE att det är normalt att man inför en fest ska barnsäkra allt så att en ettåring kan leka själv utan översyn.
 
Som svar på din TS håller jag fast vid vad jag först skrev.

Som svar på detta (som, likt andra trådar, plötsligt beskriver en helt annan situation), nej det är absolut inte okej.

Att låta en 1-åring, 3-åring och 4-åring leka utan uppsikt i en miljö man inte känner till är galet. Eller ja det är galet oavsett miljö om det inte är väldigt barnsäkrat och en väldigt kort stund.

Jag nämnde inte barnens ålder i TS men det är samma situation i övrigt. Jag trodde att det var kutym att man frågade om man fick gå in och leka med någon annans leksaker - jag hade givetvis sagt ja till det. Så mitt problem var inte att de lekte med leksakerna, utan att det var oövervakat i ett rum som inte bara innehöll leksaker. Det var kanske lite otydligt beskriver i TS, jag skrev i ett lite lätt upprört tillstånd.

Sen såg jag inte allt som barn och föräldrar gjorde, föräldrarna kanske gick in i rummet först och tyckte att det såg bra ut ur skadeperspektiv eller nåt sånt. Vi har en ettåring själva så det är hyfsat barnsäkrat efter hur hon beter sig.

Efter att ha läst svaren så inser jag att jag var naiv som inte tog undan värdefulla saker/upplyste vad man inte fick leka med. Det var orutinerat. Däremot verkar det mer samstämmigt att föräldrarna borde haft mer koll.
 
Fast de första svaren i tråden kände inte till att en ettåring lekt själv och barnen klättrat på pianot och haft kuddkrig i soffan.

Jag såg framför mig att barn stora nog att leka själva lekt med ditt barns leksaker i vardagsrummet. Eftersom det var så du beskrev situationen :)

Jag tycker INTE att det är normalt att man inför en fest ska barnsäkra allt så att en ettåring kan leka själv utan översyn.

Jo jag håller med om att det var lite otydligt skrivet och förstår vad ni menar :)
 
När jag bjuder hem folk räknar jag med att barn är barn och kommer leka ute och inne om vartannat. Det blir himla styrigt om man ska bestämma var de ska leka för det kommer ändå inte följas. Vill man att barnen är ute får man se till att det är roligt där. Leksaker och någon kul vattenlek tex om barnen är i 1-6-års åldern. Däremot tycker jag inte att det är ok att släppa barnen vid för våg utan man får ha lite koll som förälder. Jag är nog den i min bekantskapskrets som är mest allergisk mot stök så jag tar oftare ett varv och kollar till dem och säger till om det behövs än vad de andra föräldrarna gör. Lite störigt tycker jag. Man vill ju ha koll på att ingen gör illa sig eller något går sönder.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Japp, här sitter man halv två på natten och känner sig som en kass förälder (fast jag innerst inne vet att mina pojkar mår alldeles...
2
Svar
25
· Visningar
17 343
Senast: Zaria
·
Relationer Ska försöka fatta mig kort men risken är att det ändå blir långt. Jag är uppvuxen med skilda föräldrar och det har funkat fint, jag har...
Svar
14
· Visningar
3 773
Senast: Badger
·
Relationer Anonymt nick. Min sambo har en nära släkting med sambo som medvetet, eller omedvetet gång på gång får mig att tända på alla...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
8 079
Senast: lizzie
·
R
Övr. Barn Gör här ett försök för att se om någon här på föräldrar kännerigen den typ av barn och problem jag kommer att beskriva. För jag behöver...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 754
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp