Är det här normalt?

Precis, det är din kommande sons föräldrar du får uppfostra :)

Ja jag kanske lagt till att jag också avskyr slappa föräldrar.
Har typ megaångest inför att mitt barn ska bli vän med någon vars föräldrar har den inställningen att ”barn är barn” ungefär.
Det har INTE vi på det sättet.
 
När jag bjuder hem folk räknar jag med att barn är barn och kommer leka ute och inne om vartannat. Det blir himla styrigt om man ska bestämma var de ska leka för det kommer ändå inte följas. Vill man att barnen är ute får man se till att det är roligt där. Leksaker och någon kul vattenlek tex om barnen är i 1-6-års åldern. Däremot tycker jag inte att det är ok att släppa barnen vid för våg utan man får ha lite koll som förälder. Jag är nog den i min bekantskapskrets som är mest allergisk mot stök så jag tar oftare ett varv och kollar till dem och säger till om det behövs än vad de andra föräldrarna gör. Lite störigt tycker jag. Man vill ju ha koll på att ingen gör illa sig eller något går sönder.

Situationen var som sagt helt ny för mig så det var bra att jag startade tråden och fick lite perspektiv. Alla är ju olika och jag var nog lite väl insnöad i min egen tankebubbla. Jag trodde inte att barnen skulle välja att gå in frivilligt - min unge vill alltid vara ute :D
 
Tack för era svar. Det är egentligen inte att det lekts med leksakerna jag reagerar på (det är helt OK, förutom då det som inte återfunnits) utan mest att barnen (1, 2 och 4) lekt själva utan en vuxen, och att dom härjat med saker som inte är leksaker. Till exempel klättrat på vårt piano och rivit ner noter därifrån, haft kuddkrig i soffan där vi har lite dyrare fårskinn som jag är rädd om osv. Jag är inte så van vid att ha många äldre barn hemma så jag tänkte inte på att barnen skulle leka själva i vårt vardagsrum.

Sen hade jag ändå fråga först om det var ok innan jag släppte in mitt barn i någon annans hus, men det kanske kommer ändras när hon blir större. Ni verkar ju rätt eniga om att det är så man gör.

Det är inte riktigt vad du beskrev i trådstarten. Så små barn som 1-2 år lämnar man inte utan uppsikt.
 
Vad tror du att ett barn är?

Med det citatet så vet de flesta att man menar att barn inte skall få härja vilt med ursäkt att de är barn som inte går att kontrollera eller att det är okej för att ett barn inte kan förstå.

Självklart ska barn få leka och så, men inte till priset av att tex TS ska få sina saker förstörda och en massa extra städning.
 
Åhh vad jag skulle vilja vara barnvakt åt dina barn sen. Så dom får vara barn någon gång.

Och vad skulle dom få göra då som inte jag skulle låta dom?

Jag hade en fantastisk uppväxt och röjde som bara den, men jag hade vett att torka av fötterna om vi sprungit på gräs, jag tvättade av händerna om vi lekt med geggamoja och jag hade också uppfostran nog att inte hålla på med ”de vuxnas saker” hemma hos andra.
Innan dess höll mina föräldrar koll på mig antar jag, dom har alltid sagt att jag varit lätt att ha med borta och så.
 
Nej jag hade inte uppskattat om någon hade gått in och grejat i en del av huset där festen inte hålls och det oavsett ålder. Är vi ute så är vi ute och folk frågar om de får gå in och låna toaletten. Att man skulle behöva räkna med att hela huset tas i besittning för att man bjuder hem folk har jag aldrig hört tidigare och har aldrig varit med om det skulle ses som något normalt heller mer än från de fåtal som inte har någon känsla för gränser eller de fåtal barn som har undgått upptäckt när de har smitit iväg. Dessa har jag vänligt sagt till att vi håller oss där och där och sedan har det inte varit mer med det.
 
Nej jag hade inte uppskattat om någon hade gått in och grejat i en del av huset där festen inte hålls och det oavsett ålder. Är vi ute så är vi ute och folk frågar om de får gå in och låna toaletten. Att man skulle behöva räkna med att hela huset tas i besittning för att man bjuder hem folk har jag aldrig hört tidigare och har aldrig varit med om det skulle ses som något normalt heller mer än från de fåtal som inte har någon känsla för gränser eller de fåtal barn som har undgått upptäckt när de har smitit iväg. Dessa har jag vänligt sagt till att vi håller oss där och där och sedan har det inte varit mer med det.

Äntligen någon med vett 🙌🏻
 
Nej jag hade inte uppskattat om någon hade gått in och grejat i en del av huset där festen inte hålls och det oavsett ålder. Är vi ute så är vi ute och folk frågar om de får gå in och låna toaletten. Att man skulle behöva räkna med att hela huset tas i besittning för att man bjuder hem folk har jag aldrig hört tidigare och har aldrig varit med om det skulle ses som något normalt heller mer än från de fåtal som inte har någon känsla för gränser eller de fåtal barn som har undgått upptäckt när de har smitit iväg. Dessa har jag vänligt sagt till att vi håller oss där och där och sedan har det inte varit mer med det.
Seriöst? Ska man fråga om man får låna toaletten hos någon man är hembjuden till? O_o
 
Med det citatet så vet de flesta att man menar att barn inte skall få härja vilt med ursäkt att de är barn som inte går att kontrollera eller att det är okej för att ett barn inte kan förstå.

Självklart ska barn få leka och så, men inte till priset av att tex TS ska få sina saker förstörda och en massa extra städning.
Hoppas du inte får ett barn med adhd. Du lär få släppa lite på dina krav då
 
Nej jag hade inte uppskattat om någon hade gått in och grejat i en del av huset där festen inte hålls och det oavsett ålder. Är vi ute så är vi ute och folk frågar om de får gå in och låna toaletten. Att man skulle behöva räkna med att hela huset tas i besittning för att man bjuder hem folk har jag aldrig hört tidigare och har aldrig varit med om det skulle ses som något normalt heller mer än från de fåtal som inte har någon känsla för gränser eller de fåtal barn som har undgått upptäckt när de har smitit iväg. Dessa har jag vänligt sagt till att vi håller oss där och där och sedan har det inte varit mer med det.

Blir hembjuden till någon så tar jag faktiskt för givet att jag får låna toaletten och frågar på sin höjd var den är.

Mitt barn är lugnt och hade tidigt bra koll på att visa respekt för saker. Men jag hade aldrig lämnat henne lekande själv så liten som 1-2 år! Som 4 åring ja. I rätt miljö. Men då är hon som sagt den lugna typen. Och jag hade gått och tittat till henne då och då och påminnt om att hon inte får spela på pianot eller vad jag nu såg för risker.
 
Vi firade med min bror med familj i år, 1,5åringen (dvs min son) rörde sig ganska fritt i och runt huset men med mig eller sambon som höll lite vakande öga. Om vi båda blev upptagna bad jag någon annan. För mig handlar det både om att han inte ska förstöra något, eller skada sig, eller för all del ge sig iväg på äventyr på egen hand, som han gärna gör ibland. När han var i Kusinens rum och lekte fick han leka ganska fritt men vi frågade kusinen om han fick ha vissa saker som var mer ömtåliga.

Liten utsvävning kanske, men jag hade nog inte heller förväntat mig att barn i den åldern (iaf de 2 mindre) skulle släppas vind för våg. Föräldrarna kanske tänkte att hemmet var "säkrat" iom att ni själva har barn i samma ålder? Men det kan en ju inte förvänta sig, tycker jag...
 
Nej jag hade inte uppskattat om någon hade gått in och grejat i en del av huset där festen inte hålls och det oavsett ålder. Är vi ute så är vi ute och folk frågar om de får gå in och låna toaletten. Att man skulle behöva räkna med att hela huset tas i besittning för att man bjuder hem folk har jag aldrig hört tidigare och har aldrig varit med om det skulle ses som något normalt heller mer än från de fåtal som inte har någon känsla för gränser eller de fåtal barn som har undgått upptäckt när de har smitit iväg. Dessa har jag vänligt sagt till att vi håller oss där och där och sedan har det inte varit mer med det.

Fast ingen har väl pratat om att ”ta huset i besittning”? @leoparden har ju själv konstaterat att dörren stod öppen och att det inte var uttalat att det enbart skulle vara utomhusaktiviteter, under de förutsättningarna skulle jag inte bli jätteförvånad om gäster även var i husets ”sociala” rum i någon utsträckning även om jag helt klart hade förväntat mig en annan uppsyn över så små barn som det rörde sig om här.
 
Fast ingen har väl pratat om att ”ta huset i besittning”? @leoparden har ju själv konstaterat att dörren stod öppen och att det inte var uttalat att det enbart skulle vara utomhusaktiviteter, under de förutsättningarna skulle jag inte bli jätteförvånad om gäster även var i husets ”sociala” rum i någon utsträckning även om jag helt klart hade förväntat mig en annan uppsyn över så små barn som det rörde sig om här.

Sedan - får jag tillägga - beror det ju rimligtvis på platsens utformning/hur man bor också. Min bekantskapskrets bor som störst i villa med tillhörande villatomt, jag har väldigt svårt att se att ett umgänge längre än ett par timmar skulle hålla sig enbart ute under de förutsättningarna.
 
Nej? Och frågar man så är det väl ingen fråga utan ett annat sätt att säga ”jag behöver använda din toa, var är den?”. Det är ju jättemärkligt att på riktigt fråga om, och kanske få nej om man är nödig. Vad ska man göra då? Gå hem? Och barn som inte kan hålla sig, ska de kissa i rabatten?
Ja men jag menar samma sak. Man bara går inte utan man frågar först. Ungefär så som du säger, typ "går det bra om jag lånar toaletten, var ligger den?" . Man tar förgivet att man får låna, men man frågar av artighet.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Japp, här sitter man halv två på natten och känner sig som en kass förälder (fast jag innerst inne vet att mina pojkar mår alldeles...
2
Svar
25
· Visningar
17 343
Senast: Zaria
·
Relationer Ska försöka fatta mig kort men risken är att det ändå blir långt. Jag är uppvuxen med skilda föräldrar och det har funkat fint, jag har...
Svar
14
· Visningar
3 773
Senast: Badger
·
Relationer Anonymt nick. Min sambo har en nära släkting med sambo som medvetet, eller omedvetet gång på gång får mig att tända på alla...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
8 080
Senast: lizzie
·
R
Övr. Barn Gör här ett försök för att se om någon här på föräldrar kännerigen den typ av barn och problem jag kommer att beskriva. För jag behöver...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 754
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp