Är det här normalt?

Jag tänker att just eftersom ”barn är barn” så låter man inte barn oavsett ålder leka utan uppsikt i någon annans hem om man inte är väldigt säker på att barnen gör det utan att ställa till med något. Och det kan man ju oftast inte vara säker på, därför hade jag förväntat mig att föräldrarna haft koll på barnen och även plockat iordning om barnen stökat ner.
 
Vi firade tillsammans med två andra barnfamiljer och lite vuxna släktningar. Festen hölls hemma hos den ena av familjerna där mamman är min barndomsvän och den andra familjen är deras grannar. Vi umgås alla till vardags och känner därmed varanda väl. De sex barnen är i åldrarna 3-7 år.
Alla vuxna skickade konsekvent ut alla barn som sprang in för annat än att gå på toa. Vädret var underbart, stora trädgården full av leksaker, gungor, klätterställning och stor studsmatta och alla vi vuxna satt ute. Ingen anledning att barnen ska vara inne med andra ord.

Först när det började bli sent och dags att varva ner fick barnen bänka sig i vardagsrummet och se en film innan de bäddades ner huller om buller i ena barnets sovrum.
Dagen efter fick alla barn hjälpas åt att plocka undan de leksaker de dragit fram innan vi besökande familjer åkte hem.


Som med allt annat så gör alla familjer och vänskapsgrupper olika 😆
 
Blir lite fundersam över denna tråden. ”Barn är barn” betyder att de ska få härja fritt jämt?
Mitt hem har massor av ömtåliga föremål och skulle ta lång tid att göra det ”barnsäkert” så tycker det vettiga är att när barn är här att de leker ute så föräldrarna kan se dem och man är ute och grillar tex.
Har även inne gamla leksaker och barnböcker som brukar vara uppskattat. Men vill inte ha sjövilda barn inne som springer runt och riskerar att ta sönder något. Säger inte föräldrarna till då så säger jag till.
 
Blir lite fundersam över denna tråden. ”Barn är barn” betyder att de ska få härja fritt jämt?
Mitt hem har massor av ömtåliga föremål och skulle ta lång tid att göra det ”barnsäkert” så tycker det vettiga är att när barn är här att de leker ute så föräldrarna kan se dem och man är ute och grillar tex.
Har även inne gamla leksaker och barnböcker som brukar vara uppskattat. Men vill inte ha sjövilda barn inne som springer runt och riskerar att ta sönder något. Säger inte föräldrarna till då så säger jag till.

Jag förstår faktiskt inte hur du läser den här tråden.
 
Och vad skulle dom få göra då som inte jag skulle låta dom?

Jag hade en fantastisk uppväxt och röjde som bara den, men jag hade vett att torka av fötterna om vi sprungit på gräs, jag tvättade av händerna om vi lekt med geggamoja och jag hade också uppfostran nog att inte hålla på med ”de vuxnas saker” hemma hos andra.
Innan dess höll mina föräldrar koll på mig antar jag, dom har alltid sagt att jag varit lätt att ha med borta och så.

Är det någon i den här tråden som förespråkat att barn inte ska tvätta händer om de lekt med geggamoja eller tycker att barn ska få leka med vuxnas saker hemma hos andra?
 
Det är inte riktigt vad du beskrev i trådstarten. Så små barn som 1-2 år lämnar man inte utan uppsikt.

Jo jag var lite otydlig och skrev inte barnens ålder i TS. Och jag förstår era kommentarer utifrån TS, dvs många utgick från att det rörde sig om större barn som endast lekte med leksakerna. Jag tar även till mig av det ni skrev, dvs att barn kan få för sig att gå in och leka med annans leksaker och det är något man får räkna med. Hade jag bara varit lite mer medveten så hade just den biten inte behövt bli ett problem :) Så era svar hjälpte mig. Alla tänker ju inte lika.
 
Fast ingen har väl pratat om att ”ta huset i besittning”? @leoparden har ju själv konstaterat att dörren stod öppen och att det inte var uttalat att det enbart skulle vara utomhusaktiviteter, under de förutsättningarna skulle jag inte bli jätteförvånad om gäster även var i husets ”sociala” rum i någon utsträckning även om jag helt klart hade förväntat mig en annan uppsyn över så små barn som det rörde sig om här.
Det hade jag. Är festen ute räknar jag med att festdeltagarna är med på festen förutom vid toalettbesök eller om de frågar om de kan dra sig tillbaka en stund någonstans.

Jag kanske tolkar Ts helt fel men som jag läser det hen har skrivit stod dörren visserligen öppen men då för att mat bars ut och in, festen hölls ju ute inte inne så varför skulle några då hålla till inne istället för att vara med på festen?
 
Det hade jag. Är festen ute räknar jag med att festdeltagarna är med på festen förutom vid toalettbesök eller om de frågar om de kan dra sig tillbaka en stund någonstans.

Jag kanske tolkar Ts helt fel men som jag läser det hen har skrivit stod dörren visserligen öppen men då för att mat bars ut och in, festen hölls ju ute inte inne så varför skulle några då hålla till inne istället för att vara med på festen?

För att barn inte tycker att vuxnas samtal kring bordet är speciellt underhållande. De vill oftast gå iväg och leka efter att de ätit upp och göra något roligare än att sitta och lyssna på de vuxna prata. Det konstiga är inte att barnen gick in och lekte utan att föräldrarna lät så små barn gå iväg och leka själva. Barn i 4+ års åldern är det fullständigt naturligt att de går iväg och leker efter middagen.
 
För att barn inte tycker att vuxnas samtal kring bordet är speciellt underhållande. De vill oftast gå iväg och leka efter att de ätit upp och göra något roligare än att sitta och lyssna på de vuxna prata. Det konstiga är inte att barnen gick in och lekte utan att föräldrarna lät så små barn gå iväg och leka själva. Barn i 4+ års åldern är det fullständigt naturligt att de går iväg och leker efter middagen.
Nej men det är det väl ingen som kräver (hoppas jag!) men att leka ute går ju det med :) Ts skrev ju att det fanns leksaker ute.
 
Nej men det är det väl ingen som kräver (hoppas jag!) men att leka ute går ju det med :) Ts skrev ju att det fanns leksaker ute.

Ja, och barn tycker alltid det som vi vuxna säger åt dem att göra är det roligaste. Som sagt, det enda konstiga jag sett i den här situationen är att folk lät sina 1-2-åringar leka utan att ha uppsikt över dem. Och så ska ju inte barn klättra på pianon och andra möbler heller.

Det fanns ju även leksaker inne. Hur skulle de kunna veta att de inte fick leka med leksakerna som var inne?
 
Ja, och barn tycker alltid det som vi vuxna säger åt dem att göra är det roligaste. Som sagt, det enda konstiga jag sett i den här situationen är att folk lät sina 1-2-åringar leka utan att ha uppsikt över dem. Och så ska ju inte barn klättra på pianon och andra möbler heller.

Det fanns ju även leksaker inne. Hur skulle de kunna veta att de inte fick leka med leksakerna som var inne?
Nej självklart inte och det är ju inte barnen det handlar om heller utan om föräldrar som låter sina barn gå in och röja. Det är ju föräldrarna som får se efter sina barn så att de håller sig på lämpligt område. Se efter sina barn får man ju göra oavsett var man är när barnen är så små att de inte kan hållas ansvariga själva. Som jag uppfattar Ts handlade det inte om att barnen sprang in i två minuter medans föräldern var på toa och därmed inte kunde ha koll på sina barn utan att de uppehöll sig inomhus medans föräldern/föräldrarna var ute.
 
Ja men jag menar samma sak. Man bara går inte utan man frågar först. Ungefär så som du säger, typ "går det bra om jag lånar toaletten, var ligger den?" . Man tar förgivet att man får låna, men man frågar av artighet.

Alltså, alltid? De midsommarfester jag brukar vara på är tillsammans med vänner. Vi är gärna ute i trädgården eller på altanen om sådan finns och vädret tillåter, men alla springer om varandra i huset (ibland någons föräldrahem eftersom många av oss bor i lägenhet).

Vi är vuxna människor och det är givet att ingen går och snokar någonstans eller går in i rum man inte har någon anledning att vara i, men alla är t.ex. i köket och hjälps åt. Garanterat ingen frågar om man får låna toaletten.

Är det barn med (de äldsta är typ tre-fyra) är de ju också med överallt. Ibland inne på barnrummen och leker. Däremot lämnas de aldrig oövervakade av någon vuxen, förälder eller annan, och finns det inga barnrum är det ju ingen som släpper lös dem i andra rum med grejer som inte ska lekas med. Men självklart är de fria att leka.
 
Ja men jag menar samma sak. Man bara går inte utan man frågar först. Ungefär så som du säger, typ "går det bra om jag lånar toaletten, var ligger den?" . Man tar förgivet att man får låna, men man frågar av artighet.
Sidospår, men så frågar jag bara om det är första gången jag är där, och jag verkligen inte vet var toaletten är. Vet jag var toaletten är, så går jag dit utan att fråga. Det ingår väl när man bjuder hem folk, att de har tillgång till toalett om de behöver?
 
Nej? Och frågar man så är det väl ingen fråga utan ett annat sätt att säga ”jag behöver använda din toa, var är den?”. Det är ju jättemärkligt att på riktigt fråga om, och kanske få nej om man är nödig. Vad ska man göra då? Gå hem? Och barn som inte kan hålla sig, ska de kissa i rabatten?
Men hjälp - varför dra iväg till orimliga proportioner?
Det tillhör väl normal artighet att be att få låna toaletten? Jag skulle betrakta det rätt märkligt om nån reste sig och bara knatade iväg och lånade toan utan en vänlig fråga.

Frågan är retorisk, bara artighet.

Ungefär som man inte går och tar ett glas i skåpet för att dricka vatten. Ber man så får man ett ja kombinerat med upplysning vilket skåp glasen står i?
 
Ska och ska, här har alla alltid frågat om de inte redan vet var toaletten finns. Självklart för artighetens skull, ingen räknar med ett nej och ingen skulle säga nej heller.
Men om de vet var den finns, måste de fråga ändå? Någonstans går det väl en gräns för när man måste fråga? Jag hade nog mest tyckt att det var riktigt konstigt om en gäst mitt under pågående middag behövt berätta för alla att ett toabesök var nödvändigt när denne var tvungen att be mig om lov först. Eller om min partner (som inte bor här) hade frågat. Och det där med att fråga är väl mest något som vissa vuxna pysslar med. Barn går bara.
 
Men hjälp - varför dra iväg till orimliga proportioner?
Det tillhör väl normal artighet att be att få låna toaletten? Jag skulle betrakta det rätt märkligt om nån reste sig och bara knatade iväg och lånade toan utan en vänlig fråga.

Frågan är retorisk, bara artighet.

Ungefär som man inte går och tar ett glas i skåpet för att dricka vatten. Ber man så får man ett ja kombinerat med upplysning vilket skåp glasen står i?
Om jag får frågan ”kan jag få ett glas vatten” så tolkar jag frågan som ”kan du ge mig ett glas vatten”. Men att rota i folks skåp är ändå en liten gradskillnad mot att använda toaletten tycker jag.
 
Men hjälp - varför dra iväg till orimliga proportioner?
Det tillhör väl normal artighet att be att få låna toaletten? Jag skulle betrakta det rätt märkligt om nån reste sig och bara knatade iväg och lånade toan utan en vänlig fråga.

Frågan är retorisk, bara artighet.

Ungefär som man inte går och tar ett glas i skåpet för att dricka vatten. Ber man så får man ett ja kombinerat med upplysning vilket skåp glasen står i?
Nej det här känns faktiskt ganska gammalt, en typisk sådan artighetsgrej som håller på att försvinna bort. Jag känner väldigt få som gör så som du beskriver (hos vänner där man varit tidigare).
 
Men om de vet var den finns, måste de fråga ändå? Någonstans går det väl en gräns för när man måste fråga? Jag hade nog mest tyckt att det var riktigt konstigt om en gäst mitt under pågående middag behövt berätta för alla att ett toabesök var nödvändigt när denne var tvungen att be mig om lov först. Eller om min partner (som inte bor här) hade frågat. Och det där med att fråga är väl mest något som vissa vuxna pysslar med. Barn går bara.
De som vet var toaletten finns frågar såklart inte. Att någon bara reser sig och går i ett större sällskap hade jag inte reagerat på heller men sitter vi bara två personer eller om det är två som pratar med varandra i ett större sällskap ser jag det som hövligt att inte bara resa sig och gå utan då säger iallafall jag att jag bara ska på toa.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Japp, här sitter man halv två på natten och känner sig som en kass förälder (fast jag innerst inne vet att mina pojkar mår alldeles...
2
Svar
25
· Visningar
17 473
Senast: Zaria
·
Relationer Ska försöka fatta mig kort men risken är att det ändå blir långt. Jag är uppvuxen med skilda föräldrar och det har funkat fint, jag har...
Svar
14
· Visningar
3 783
Senast: Badger
·
Relationer Anonymt nick. Min sambo har en nära släkting med sambo som medvetet, eller omedvetet gång på gång får mig att tända på alla...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
8 129
Senast: lizzie
·
R
Övr. Barn Gör här ett försök för att se om någon här på föräldrar kännerigen den typ av barn och problem jag kommer att beskriva. För jag behöver...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 770
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp