Är det här normalt?

Men hjälp - varför dra iväg till orimliga proportioner?
Det tillhör väl normal artighet att be att få låna toaletten? Jag skulle betrakta det rätt märkligt om nån reste sig och bara knatade iväg och lånade toan utan en vänlig fråga.

Frågan är retorisk, bara artighet.

Ungefär som man inte går och tar ett glas i skåpet för att dricka vatten. Ber man så får man ett ja kombinerat med upplysning vilket skåp glasen står i?
För mig är det inte samma. Toaletten lånar jag utan att fråga, skulle närmast kännas lite genant att dra uppmärksamhet till ett toalettbesök genom att fråga om jag får låna toaletten om jag vet var den är. Däremot, om man vill ta något, ett glas vatten t ex - där håller jag med om att jag alltid frågar.
 
De som vet var toaletten finns frågar såklart inte. Att någon bara reser sig och går i ett större sällskap hade jag inte reagerat på heller men sitter vi bara två personer eller om det är två som pratar med varandra i ett större sällskap ser jag det som hövligt att inte bara resa sig och gå utan då säger iallafall jag att jag bara ska på toa.
Men då är det ju mer att du meddelar det. Inte frågar om du får lov att gå på toa. Det gör man ju även om man är hemma hos sig själv, jag reser mig inte och går mitt i ett samtal på tu man hand utan att säga varför, men jag frågar ju inte om jag får. Om jag är hemma och sitter och pratar med min man t ex. Jag frågar inte om jag kan går på toa, jag förklarar att det är därför jag reser mig. Men om det är en middag eller en fest med kanske tio personer, då letar jag ju inte upp värden och avbryter ett samtal för att fråga om jag får låna toaletten.
 
Men hjälp - varför dra iväg till orimliga proportioner?
Det tillhör väl normal artighet att be att få låna toaletten? Jag skulle betrakta det rätt märkligt om nån reste sig och bara knatade iväg och lånade toan utan en vänlig fråga.

Frågan är retorisk, bara artighet.

Ungefär som man inte går och tar ett glas i skåpet för att dricka vatten. Ber man så får man ett ja kombinerat med upplysning vilket skåp glasen står i?
Fast jag vet inte, det beror väl på hur långt besök. Vanligen brukar man väl inte alls prata om toaletter vid middagen, utan mer försöka ursäkta sig och försvinna diskret. Har svårt att föreställa mig någon som bjudit in folk att vara på en plats i flera timmar utan att räkna med att toaletten kommer att användas.

Men om man snabbt åker förbi tant Agda och ska få en kopp kaffe i 30 minuter så frågar man väl.
 
Tack för era svar. Det är egentligen inte att det lekts med leksakerna jag reagerar på (det är helt OK, förutom då det som inte återfunnits) utan mest att barnen (1, 2 och 4) lekt själva utan en vuxen, och att dom härjat med saker som inte är leksaker. Till exempel klättrat på vårt piano och rivit ner noter därifrån, haft kuddkrig i soffan där vi har lite dyrare fårskinn som jag är rädd om osv. Jag är inte så van vid att ha många äldre barn hemma så jag tänkte inte på att barnen skulle leka själva i vårt vardagsrum.

Sen hade jag ändå fråga först om det var ok innan jag släppte in mitt barn i någon annans hus, men det kanske kommer ändras när hon blir större. Ni verkar ju rätt eniga om att det är så man gör.

Jag tycker inte att det är OK att så små barn fått leka oövervakade.
Att så små barn inte fattar vad som är leksaker och vad som inte är det, är inte överraskande.
Så: övervakning av någon vuxen hade varit på sin plats. I första hand respektive förälder.
 
Men om de vet var den finns, måste de fråga ändå? Någonstans går det väl en gräns för när man måste fråga? Jag hade nog mest tyckt att det var riktigt konstigt om en gäst mitt under pågående middag behövt berätta för alla att ett toabesök var nödvändigt när denne var tvungen att be mig om lov först. Eller om min partner (som inte bor här) hade frågat. Och det där med att fråga är väl mest något som vissa vuxna pysslar med. Barn går bara.

Min mamma, som jag vid det här laget känt i rätt många år, frågar av artighet om hon får låna toaletten hemma hos mig.
Jag frågar inte hos mina föräldrar (som fortfarande bor i det hus där jag är uppväxt).
Jag känner några till, men de är få, där jag kommer och går som om jag bodde i huset.
Det normala, även i min värld, är att man inte öppnar köksskåp och förser sig med glas, samt att man ursäktar sig när man går till toan och då gärna genom att fråga (retoriskt, precis som @tanten skriver) om man får låna toaletten.

Med andra ord: människor beter sig olika i olika grupper. Att påstå att det ena är mer normalt än det andra, blir konstigt.

Den situation du uppmålar - att en gäst mitt under pågående middag går på toan - är ju rätt ovanlig. Och om en gäst reser sig upp och lämnar mitt under middagen så är något slags förklaring antagligen rätt vanligt.
 
Skulle inte lämna mina barn (1 och 3,5) utan uppsikt när vi är iväg. Däremot ta för givet att de får leka med (lämpliga) leksaker hos de flesta vi är hos. Om de/vi skulle gå in och leka beror så mycket på typ av fest, hur de bor osv.

Är jag bjuden till nån frågar jag inte om att låna toaletten förutsatt att jag vet var den är, nej. Ta fram glas ur skåp gör jag hos goda vänner, finns väl en gräns hos vilka man känner sig hemmastadd.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Japp, här sitter man halv två på natten och känner sig som en kass förälder (fast jag innerst inne vet att mina pojkar mår alldeles...
2
Svar
25
· Visningar
17 343
Senast: Zaria
·
Relationer Ska försöka fatta mig kort men risken är att det ändå blir långt. Jag är uppvuxen med skilda föräldrar och det har funkat fint, jag har...
Svar
14
· Visningar
3 773
Senast: Badger
·
Relationer Anonymt nick. Min sambo har en nära släkting med sambo som medvetet, eller omedvetet gång på gång får mig att tända på alla...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
8 080
Senast: lizzie
·
R
Övr. Barn Gör här ett försök för att se om någon här på föräldrar kännerigen den typ av barn och problem jag kommer att beskriva. För jag behöver...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 754
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp