Är det här vad jag behöver?

evis

Trådstartare
Jag har en nyinköpt travsele. Tanken är att kallblodsåringen ska köras in med denna. Men jag har ju fått rekommenderat på denna sidan att ha en lös brösta med draglinor även om jag använder mej av en speedcart, och fästa in i trissor på speedcarten. Just nu har travselen bara en förgjord.

Har kollat med "halvt öga öppet" på annonser - egentligen med tanken att köpa nytt från travshopen, men såg nu en "lång bredbrösta i tärnsjöläder" till salu här på annonsdirekt, som var nära tillhands att i alla fall titta på. Frågan är om detta är vad jag behöver/söker?? *nybörjare på detta*

http://www.annonsdirekt.se/asp/soegning/detail2.asp?sekt=8&rub=50051&annonceid=4340189

Det blir förstås inte så SNYGGT med en sådan här brösta i läder till travselen med sina färger, men å andra sidan så är det funktionen som är viktig för min del - ska vi vara snygga någon gång får jag väl köpa mej något mer matchande... *s* ;)
 
Sv: Är det här vad jag behöver?

Nu är jag inte direkt något profs på detta, men ja det är en lång bredbrösta (eller heter det bred långbrösta? :rofl: ), alltså en bred brösta med långa linor (som draglinor) som man fäster i trissor så som jag har fattat det.

Fast man kan ju också ha en kort bredbrösta (eller en bred kortbrösta :banana: ;) ) och fästa draglinor i öglorna som man eg. fäster i däckeln (tror jag? Är inte bra på travgrejer..). Snigelfarmor hade den sista varianten innan har jag för mig.
 
Sv: Är det här vad jag behöver?

Men båda varianterna funkar egentligen lika bra eller??
 
Sv: Är det här vad jag behöver?

Ska du köra sprrdcart och använda trissor funkar inte den långbröstan. Däremot funkar det alldeles utmärkt att ha den långbröstan til en speedcart, finns inte fästen för den är det lätt att ordna.

Jag anser inte att man behöver trissor till en speedcart, dels är den så pass lätt, och dels fyller den ingen funktion eftersom du surrar fast spedcarten med travselen. Jag tror inte ens att det finns speedcart med trissor? :confused: Rätta mig om hag har fel!

Snigelfarmors ombyggnad av kortbrösta var att använda för vanilg ockard med svängel.
 
Sv: Är det här vad jag behöver?

Aha förstår, då är det nog jag som missförstått hela grejen med trissor. Vet inte vad det är helt enkelt :o
Speedcarten har fästen.
 
Sv: Är det här vad jag behöver?

Sitter fästena lång bak på skaklarna? Nästan där hjulen börjar?
Då är fästena till långbröstan!
 
Sv: Är det här vad jag behöver?

Har du tänkt köra hästen lite mer och kanske tävla så småning om?
Då tycker jag du ska sattsa på bättre sele och vagn gjort för (ja vad ska man säga? "tävlings"?-) körning.
Dock fungerar trav sele och vagn om man gör om den så att hästen drar i draglinor/svängel, bromsar med baksele och har en däckel som bara håller skaklarna (ej hårt!) och fördelar ev tryck som kommer från skaklarna/vagnen.

Läs lite mer på driveout, cliffords och kika i denna tråd!

/Lisa
 
Sv: Är det här vad jag behöver?

Du ska kanske köra/träna/tävla trav och då tror jag det räcker med en lättare speedcart/rockard och en travsele samt gärna en bredare brösta :)
Hästen kommer huvudsakligen dra vagnen med travgjorden runt magen om du snurrar fast skaklarna på traditionellt vis, men rörelsefrihet är bättre och minimerar risken för skav, så därför är det positiv att du tänker på en bredare brösta, trissor/draglinor/svängel! En baksele är en investering som hästen säkert inte misstycker emot när den har vant sig vid den! :)

/Lisa
 
Sv: Är det här vad jag behöver?

Nej, du har förstått helt rätt. De allra flesta vettiga travtränare, de kör med kortbrösta som de fäster i linorna som går genom trissor på deras speedcart. Den fyller en liten funktion som kan vara avgörande för att hästen aldrig ska få skav framme vid bröstan, eller där däckeln sitter. Det är ändå en vuxen människa hästen har i speedcarten, det är inte schysst att låta hästen dra hela dig plus speedcart kanske i en uppförsbacke i bara maggjorden.
Sätt på trissor eller en svängel så kör du med det bästa samvetet.

Alltså, bred kortbrösta, och en triss-sats. Du behöver även ett tjockt underlägg till däckeln då travselar är så smala jämfört med en bröstsele.
Vad är meningen med din körning, ska han bli travhäst?

Bifogar en bild på en bred kortbrösta med trissor in action.
http://www.matsranlund.com/pics/travtraning.jpg

Mats kör sina hästar i djup sand varje dag, det är rejält tungt för en tvååring. Innan hade alla hans hästar skav lite varstans, men på denna bilden använder han bredbrösta, vilket jag blir glad över att se. Denna kombination verkar ha blivit vanligare söderöver.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Eller är de sant. http://www.annonsdirekt.se/asp/soegning/detail2.asp?sekt=8&rub=51055&annonceid=5500461 mycket mysko.
Svar
2
· Visningar
841
Senast: doglover
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp