Är det hovböld?

L

Lissy-74

Har en foderhäst som blev blockhalt helt utan orsak. Trodde naturligtvis direkt att det var en hovböld. Hovslagaren kom men hittade ingenting. Han trodde att det kanske var en blödning efter att ha gått på nån sten eller nåt. Ev. att det var en hovböld men att den satt djupt och jag skulle avvakta nån dag. Han var pytte lite varm "läs knapptmärkbart" om hoven och upp till kotan. Mest vid kronranden. Pratade med ägaren som talade om att hästen tidigare haft hovböld som dom inte fick tag i för att den satt för djupt och åkte in till kliniken som inget heller kunde göra och var då tvungen att vänta på att den skulle ge med sig av sig själv vilket tog sammanlagt 7 dar från att hästen blev blockhalt. Så hon tyckte att jag skulle avvakta med veterinär. Dagen efter är hästen nästan helt haltfri. Och även dagen efter det. Och hästen får gå ut i hagen igen. När jag kommer hem från jobbet kommer det en blockhalt häst och möter mej :(. Samma visa igen knappt märkbart varm i hoven och upp till kotan. Ingen svullnad. Ingen ömhet i varken hov,hovled,kota osv. Har iofs ingen visitertång så jag kan kolla hoven ordentligt. Pratade med ägaren igen och hon säger fortfarande hovböld. Så hon tycker att jag ska ge det mer tid. Till min fråga: Kan en hovböld bete sig så här konstigt?
 
Sv: Är det hovböld?

hovbölder kan bete sig konstigit. blev hästen plötsligt halt eller kom det stegvis? reagerade hästen när hovslagaren visiterade med tången?
eftersom hästen är så pass halt så skulle inte jag vilja avvakta om jag inte var hundra procent säker på att det är en böld. det skulle tex. kunna vara en hovbensfraktur eller en vrickning/stukning. ring och rådfråga vet. är mitt råd!
lycka till!
 
Sv: Är det hovböld?

Hovbölder kan vara riktigt luriga!

Dock hade jag rådfrågat med veterinär vad de tror.

Har haft en häst med hovbensfraktur och hans symtom påminde om en hovböld. Han var inte så halt efter en dag på box, och han reagerade på visitertång, men hovslagare ville inte leta så djupt och rekommenderade röntgen, som tur var!
 

Liknande trådar

Hästvård Min åring har precis fått en hovböld öppnad av hovslagaren. Den satt ganska ytligt och hästen gick från nästan blockhalt till mer eller...
Svar
18
· Visningar
3 533
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
890
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
5 616
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp