Är det ”inte ovanligt” att hästar måste avlivas under fälttävlan?

Jag vet inte men det här kommer nog få stor uppmärksamhet det nämndes precis på radion att en häst avlivats med kommentaren att
Så kan man ju också uppleva ett OS O_o
Hade det varit vilken annan tävling som helst eller tex en travtävling hade det inte uppmärksammats på samma sätt men eftersom det är OS så :meh:
 
De kan ju ingenting om fälttävlan 🤐 men det är ju inte underligt att de tror att det här är standard eftersom SVT sände från både VM i Tryon 2018 där Freskgård red ihjäl sin häst och EM i Strzegom 2017 där Bob the Builder fastnade på ett MIM-hinder som inte löste ut och bröt benet när han försökte komma av.

Men både delar av fackpressen och "daily news" älskar att lyfta fram döda och illa skadade fälttävlanshästar.

Vad gäller den svenska fackpressen tog det imorse över FEM timmar för Sveriges största tidning(?) att upptäcka att Romeike var diskad i Tokyo 🙄

Men för den Schweiziska hästen tog det samma tidning färre än TIO MINUTER att få ihop en artikel att publicera på hemsidan och sociala medier efter det att pressreleasen droppade ner i inkorgen 🤬

Maximum exposure minimum input liksom..
 
Tillägg ser att SVTs artikel om just Bob the Builder kom som förslag nedanför den här tråden. De var som IGLAR på organisationen i Polen för att göra ett scoop om just den olyckan och typ inget i den artikeln stämmer egentligen. Men det har ju högt underhållnings- och click bait värde..
 
De kan ju ingenting om fälttävlan 🤐 men det är ju inte underligt att de tror att det här är standard eftersom SVT sände från både VM i Tryon 2018 där Freskgård red ihjäl sin häst och EM i Strzegom 2017 där Bob the Builder fastnade på ett MIM-hinder som inte löste ut och bröt benet när han försökte komma av.

Men både delar av fackpressen och "daily news" älskar att lyfta fram döda och illa skadade fälttävlanshästar.

Vad gäller den svenska fackpressen tog det imorse över FEM timmar för Sveriges största tidning(?) att upptäcka att Romeike var diskad i Tokyo 🙄

Men för den Schweiziska hästen tog det samma tidning färre än TIO MINUTER att få ihop en artikel att publicera på hemsidan och sociala medier efter det att pressreleasen droppade ner i inkorgen 🤬

Maximum exposure minimum input liksom..
Men måste man kunna något om fälttävlan för att reagera på att hästar dör på stora tävlingar? Hur många hästar får avlivas akut efter dressyrprogrammet eller hopprundan?
Det är ju inte konstigt att man reagerar. Hästarna väljer ju inte vad vi utsätter dem för och det är extremt tragiskt att de pressas så hårt under tävling att kroppen tar stryk rejält.
 
Tillägg ser att SVTs artikel om just Bob the Builder kom som förslag nedanför den här tråden. De var som IGLAR på organisationen i Polen för att göra ett scoop om just den olyckan och typ inget i den artikeln stämmer egentligen. Men det har ju högt underhållnings- och click bait värde..
Det är varken SVTs eller andra journalisters/tidningars/tv-kanalers fel att hästen är död. Och man behöver inte kunna ett jota om fälttävlan för att förstå att den är död heller.

Jag håller också på med hästsport (annan gren dock) och jag tycker alltså inte i normalfallet att det är etiskt problematiskt att vi tränar, rider och tävlar hästar. Och i all träning/tävling finns ju självklart risken att hästen kommer till skada. Men även jag, med så att säga positiv grundinställning till ridsport, tycker det är problematiskt när det återkommande behöver avlivas hästar i samband med terrängprovet på större tävlingar. Det känns verkligen inte okej. Hästarna väljer inte, utan vi bestämmer vad de skall utsättas för. Då måste vi, anser jag, kunna vara rimligt säkra på att det vi ägnar oss åt tillsammans med våra hästar inte tar livet av dem.
 
De kan ju ingenting om fälttävlan 🤐 men det är ju inte underligt att de tror att det här är standard eftersom SVT sände från både VM i Tryon 2018 där Freskgård red ihjäl sin häst och EM i Strzegom 2017 där Bob the Builder fastnade på ett MIM-hinder som inte löste ut och bröt benet när han försökte komma av.

Men både delar av fackpressen och "daily news" älskar att lyfta fram döda och illa skadade fälttävlanshästar.

Vad gäller den svenska fackpressen tog det imorse över FEM timmar för Sveriges största tidning(?) att upptäcka att Romeike var diskad i Tokyo 🙄

Men för den Schweiziska hästen tog det samma tidning färre än TIO MINUTER att få ihop en artikel att publicera på hemsidan och sociala medier efter det att pressreleasen droppade ner i inkorgen 🤬

Maximum exposure minimum input liksom..
Men tro fan att det är mer uppseendeväckande med en skada som leder till död jämfört med att någon diskas?
 
Olyckor sker överallt i alla grenar. Och det är vår förbannade skyldighet att reda ut varför det händer och inte sopa det under mattan. Men att göra dåligt insatt sensationsjournalistik av det är ganska onödigt.
Det är skillnad på hur många hästar som dör av dressyr och hur många som dör av fälttävlan, om man ska tala klarspråk. Det går självklart inte att göra fälttävlan fullständigt ofarlig, men att hästar med viss regelbundenhet skadas svårt och ibland måste avlivas i samband med terrängprovet i fälttävlan, det känns som ett problem. Inte minst när det sker vid stora mästerskap. Jag tycker det vore snudd på tjänstefel av en journalist att INTE ta upp det och låta det ta ganska stor plats.
 
De kan ju ingenting om fälttävlan 🤐 men det är ju inte underligt att de tror att det här är standard eftersom SVT sände från både VM i Tryon 2018 där Freskgård red ihjäl sin häst och EM i Strzegom 2017 där Bob the Builder fastnade på ett MIM-hinder som inte löste ut och bröt benet när han försökte komma av.

Men både delar av fackpressen och "daily news" älskar att lyfta fram döda och illa skadade fälttävlanshästar.

Vad gäller den svenska fackpressen tog det imorse över FEM timmar för Sveriges största tidning(?) att upptäcka att Romeike var diskad i Tokyo 🙄

Men för den Schweiziska hästen tog det samma tidning färre än TIO MINUTER att få ihop en artikel att publicera på hemsidan och sociala medier efter det att pressreleasen droppade ner i inkorgen 🤬

Maximum exposure minimum input liksom..

"Freskgård red ihjäl sin häst"?
 
Det är skillnad på hur många hästar som dör av dressyr och hur många som dör av fälttävlan, om man ska tala klarspråk. Det går självklart inte att göra fälttävlan fullständigt ofarlig, men att hästar med viss regelbundenhet skadas svårt och ibland måste avlivas i samband med terrängprovet i fälttävlan, det känns som ett problem. Inte minst när det sker vid stora mästerskap. Jag tycker det vore snudd på tjänstefel av en journalist att INTE ta upp det och låta det ta ganska stor plats.
Det är väl snarare så att när det väl går åt helvete i terräng så går det verkligen åt helvete, men annars har ju FT hästarna rätt långa karriärer på högsta nivå. Det dör kanske fler på tävling, men frågan är om det verkligen är fler som dör till följd av sporten i slutändan.

Så länge man hela tiden arbetar på att göra sporten säkrare och analyserar vad som gick fel förstår jag inte den här hysterin så fort en olycka sker.
 
Tyvärr kan jag personligen inte se en stor fälttävlanstävling utan att ha i bakhuvudet att någon häst förmodligen kommer skadas så pass att den måste avlivas. Sen kan ju det bero på att det såklart blir en ganska stor nyhet (även utanför hästbubblan) när det väl händer så att man kanske får uppfattningen att det händer mer ofta än det gör. Men det är hur som helst något som sker, och det känns himla trist. För hur nervös jag än är större delen av terrängprovet så vet jag samtidigt hur kul det är att galoppera och hoppa ute, och jag tycker hästarna verkar glada också.

Men jag skulle fortfarande tycka att det skulle vara lika kul att kolla på mästerskap om hela banan bestod av "vanliga" hinder, eller betydligt lägre fasta hinder. (sen kan man ju snubbla på en raksträcka också, men mig veterligen har de flesta skador skett på just hinder).

Så för att svara på frågan om det är ovanligt eller inte så är min uppfattning att det tyvärr inte är så ovanligt som man skulle önska.

Jag hoppas att det ständigt arbetas med idéer på hur terrängmomentet kan utvecklas för att bli säkrare på alla möjliga sätt!
 
Jag reagerade på hur det pratades om döda hästar i samband med terrängen i ridsports os-podd. Där framstod det som "lite svinn får man räkna med" och helt normalt att en del hästar stryker med varje år. Jag tycker det uttalandet var rätt makabert och skitkonstigt att det kom förbi klippning/korrekturlyssning med det läget vi har där djurrättsaktivister ifrågasätter sporten som sin helhet...
 
Jag reagerade på hur det pratades om döda hästar i samband med terrängen i ridsports os-podd. Där framstod det som "lite svinn får man räkna med" och helt normalt att en del hästar stryker med varje år. Jag tycker det uttalandet var rätt makabert och skitkonstigt att det kom förbi klippning/korrekturlyssning med det läget vi har där djurrättsaktivister ifrågasätter sporten som sin helhet...
Fast egentligen borde det kanske inte sagts från början. Bättre då att ha med det, för jag hoppas i alla fall att döda hästar inte ska ses som 'svinn' i något sammanhang. Det har ju varit lika illa med hur döda hästar behandlats/pratats om i galopp- och travvärlden.
 
Men jag skulle fortfarande tycka att det skulle vara lika kul att kolla på mästerskap om hela banan bestod av "vanliga" hinder, eller betydligt lägre fasta hinder. (sen kan man ju snubbla på en raksträcka också, men mig veterligen har de flesta skador skett på just hinder).

Det har väl redan testats med banhoppningshinder (för länge länge sen om jag förstått det rätt) och det var betydligt mindre säkert att hoppa på lösa bommar i terrängtempo, vilket man ju kan förstå. Tycker säkerhetsarbetet går framåt hela tiden men självklart måste det fortsätta att analyseras och jobbas på på flera fronter. Man vill ju heller inte att fälttävlan blir dressyrtävling.
 
Fast egentligen borde det kanske inte sagts från början. Bättre då att ha med det, för jag hoppas i alla fall att döda hästar inte ska ses som 'svinn' i något sammanhang. Det har ju varit lika illa med hur döda hästar behandlats/pratats om i galopp- och travvärlden.
Nä precis, jag menade att det borde ha klippts bort helt, inte tagit sig till den färdiga produkten för det lät absolut inte bra.
 
Det har väl redan testats med banhoppningshinder (för länge länge sen om jag förstått det rätt) och det var betydligt mindre säkert att hoppa på lösa bommar i terrängtempo, vilket man ju kan förstå. Tycker säkerhetsarbetet går framåt hela tiden men självklart måste det fortsätta att analyseras och jobbas på på flera fronter. Man vill ju heller inte att fälttävlan blir dressyrtävling.
Aha, att man testat med sådana hinder tidigare visste jag inte. Men med tanke på att några hinder är rivningsbara nu så kanske det ändå är på väg åt det hållet? Visst att det blir lite mer jobb med att bygga upp eventuella rivningar inför nästa startande, men det kanske kan vara värt några extra sekunder mellan ekipagen pga det? Men men, det är så klart bara spekuleringar från en dressyrryttaren.

Kan ändå inte låta bli att tänka att det ändå måste vara "bättre" att inte hinna få upp frambenen på en vanlig oxer, än på ett helt fast terränghinder där risken att gå omkull över det är väldigt stor.
 
Aha, att man testat med sådana hinder tidigare visste jag inte. Men med tanke på att några hinder är rivningsbara nu så kanske det ändå är på väg åt det hållet? Visst att det blir lite mer jobb med att bygga upp eventuella rivningar inför nästa startande, men det kanske kan vara värt några extra sekunder mellan ekipagen pga det? Men men, det är så klart bara spekuleringar från en dressyrryttaren.

Kan ändå inte låta bli att tänka att det ändå måste vara "bättre" att inte hinna få upp frambenen på en vanlig oxer, än på ett helt fast terränghinder där risken att gå omkull över det är väldigt stor.
Ja de hinder som är ”rivningsbara” nu är ju ett sätt att jobba med säkerheten, jättebra! Med dem blir det aldrig lösa bommar som man kan trassla in sig i. Alla oxrar och vissa andra typhinder har det systemet även på lägre nivå (från 100-klass tror jag det är nu).
Jag har inte så bra koll på hur det var, bara fått förklarat det för mig muntligt av min tränare, någon annan kanske har bättre historiekunskaper? 😁
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hästen Bob The Builder föll på hinder nummer 15. Strax efter att terrängritten avslutats kom beskedet att hästen brutit benet och att...
Svar
0
· Visningar
710
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Har ju senaste dagarna läst om Amy Tryon och Le Samurai, som ju ledde i Kentuckys fälttävlan, och sen blev hästen kraftigt halt innan...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 661
Senast: rubytoo
·
Ridning Desert Rose skriver svar i tråden: Sv: Vart är dressyren på väg? Hej! Jag är nytt här, kommer egentligen från Tyskland, men...
Svar
5
· Visningar
1 542
Senast: Meelei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp