Är det jag som är petig?

Enda anledningen för att jag frågar är igentligen för att det är min första häst jag hyr in, hade aldrig flyttat om det inte va för att jag var tvungen pga att gamla stallet kommer läggas ner.
Jag har ingen erfarenhet av att stå i inhyrda stall, därav undrar jag om det brukar vara så att stallägaren är den som bestämmer hur min häst ska skötas, klippas och hanteras.
Nej det är verkligen inte så det brukar vara! Däremot kan ju stallägaren ha regler och ibland bestämma över hagar osv, men då ska man få tydlig information innan om vad som gäller.
 
När jag var och kollade på det nya stallet så fanns där inte heller några jourer mer än när stallägaren åkte bort, vilket jag tyckte var skönt då jag jobbar så olika.

Nu har jag varit i det nya stallet ett tag och har nu flera jourer i veckan och det kan jag få reda på samma dag eller nån dag innan pga att stallägaren tänker åka iväg på kvällen och ibland bara för att stallägaren vill vila.
Men alltså :wtf: Så då är du mer eller mindre "fången" själv i att vara tillgänglig eftersom det när som helst kan bli så att du måste ha jouren? Helt oacceptabelt! Visst kan stallägaren någon gång drabbas av någon oväntad/akut händelse som gör att hen måste åka bort/inte kan sköta sina pass, men i det stora hela är det verkligen inte okej det som stallägaren gör.
 
Nej det är verkligen inte så det brukar vara! Däremot kan ju stallägaren ha regler och ibland bestämma över hagar osv, men då ska man få tydlig information innan om vad som gäller.
Det är fullt förståligt men det som gör mig mest ledsen är att det känns som att jag lämnat över min häst i stallägarens ägo samtidigt som jag fortfarande är ägare utan rätt att få välja hur hon ska va och betalar flera 1000 per månad.
 
Det är fullt förståligt men det som gör mig mest ledsen är att det känns som att jag lämnat över min häst i stallägarens ägo samtidigt som jag fortfarande är ägare utan rätt att få välja hur hon ska va och betalar flera 1000 per månad.
Ja det låter inget vidare. Hoppas du hittar ny stallplats!
Tills vidare tycker jag att du ska försöka strunta i stallägarens åsikter. Vill du klippa så gör det tex.
 
Låter som ett stall vi har flyttat ifrån. Stallägaren visade sig vara ett psykfall. Kan bara säga HUR mycket bättre vi trivs nu. Man kan vara i stallet och andas ut, jag hade en sån ångest och problem innan. Mådde så otroligt dåligt i det stallet. En stallägare kan inte bestämma över din häst!
 
Låter som ett stall vi har flyttat ifrån. Stallägaren visade sig vara ett psykfall. Kan bara säga HUR mycket bättre vi trivs nu. Man kan vara i stallet och andas ut, jag hade en sån ångest och problem innan. Mådde så otroligt dåligt i det stallet. En stallägare kan inte bestämma över din häst!
Det jobbiga är att det är otroligt lite stall i närheten av där vi bor men jag står på kö till ett större stall nu iallafall som är billigare än det nuvarande, där ingår även ridhus och ridbana i priset.
 
Du skriver att du trivdes i ditt förra stall, hör av dig dit och tala om att det inte vart som du tänkte dig och om du kan få flytta tillbaka eller stå i kö om dom får en ledig plats igen.
Leta efter alternativ. Närheten till nuvarande stall kommer aldrig väga upp att inte trivas och gå och fundera hela dagarna....
Fram tills att du hittar nytt stall så brösta upp dig och gör som du vill med din häst. Du låter absolut som du har koll på hur hon ska skötas på ett bra sätt.
Om du får pass som du känner att du inte kan/vill ta så säg att du inte kan! Du betalar för din plats och stallägaren får lösa passen. Säg att du behöver veta en vecka innan om du ska ta extra pass, så du kan planera. Fullt rimligt.
Ett sista tips, till nya stället. Fråga noga och få saker du ser viktiga påskrivet på papper. Lycka till!!
 
Jag tycker att du ska flytta så att din häst får sällskap i hagen.

Men angående klippningen, är det inte så att stallägaren sagt att hon inte tänker erbjuda täckesservice? Det är ju en del pyssel, tar tid. Vanligtvis brukar man betala extra för täckesservice, eller så ingår det i priset (som då är högre).

Du kan ju inte helklippa din häst och bara förvänta dig att stallägaren ska göra det extra jobbet gratis, då får du räkna med att själv åka ut varje morgon och täcka.
 
Jag kan förstå att stallägaren inte vill hålla på med täcken på inhyrdas hästar. Det gör inte stallägaren där min medryttarhäst står heller. Men att gå därifrån till att "förbjuda" hästägare att klippa sina egna hästar är att ta det många steg för långt. Stallägaren kunde sagt: "Jag ger inte täckesservice så det får du lösa på egen hand om du ska klippa hästen".

I övrigt så flytta! Det är DIN häst, inte stallägarens och hen lägger sig i alldeles för mycket.
 
Jag kan förstå att stallägaren inte vill hålla på med täcken på inhyrdas hästar. Det gör inte stallägaren där min medryttarhäst står heller. Men att gå därifrån till att "förbjuda" hästägare att klippa sina egna hästar är att ta det många steg för långt. Stallägaren kunde sagt: "Jag ger inte täckesservice så det får du lösa på egen hand om du ska klippa hästen".

I övrigt så flytta! Det är DIN häst, inte stallägarens och hen lägger sig i alldeles för mycket.

Jo, det låter ju som att det var tokigt framställt, men å andra sidan så har vi inte hört stallägarens version.

Oavsett så, välskrivna kontrakt är en bra grej för båda parter.
 
Eller så tycker stallägaren att hästar inte ska klippas och överför sin åsikt på sina inackorderingar och utnyttjar sin makt.
Och bara det är gör ju att stallägaren känns riktigt jäkla knepig.
När man samtidigt inte låter TS häst gå ihop med andra hästar ens så de kan nosa över staketet,
Vilket bör vara än mer viktigt än om man ska klippa eller ej 🧐
 
Jag tycker att du ska flytta så att din häst får sällskap i hagen.

Men angående klippningen, är det inte så att stallägaren sagt att hon inte tänker erbjuda täckesservice? Det är ju en del pyssel, tar tid. Vanligtvis brukar man betala extra för täckesservice, eller så ingår det i priset (som då är högre).

Du kan ju inte helklippa din häst och bara förvänta dig att stallägaren ska göra det extra jobbet gratis, då får du räkna med att själv åka ut varje morgon och täcka.
 
Stallägaren har aldrig sagt att hon inte tänker erbjuda täckesservice, det är totalt 3 hästar och stallägaren lägger alltid på täcke vid dåligt väder, handlar mest om att det inte ska behövas när det är fint väder och att det är hemsk att klippa, så nej jag har heller inte räknat att denne ska göra det gratis.
Jag betalar endå rätt mycket eftersom jourerna skulle ingå men skulle absolut kunna betala mer om det skulle behövas för detta, skulle dock vara trevligt med kontraktet isåfall.
Jag var bara dit och hälsade på och ställde massor med frågor om hur det fungerar där, exempelvis med jourer och det skulle ingå ut och insläpp men jag har haft säkerligen 10 jourer bara den här månaden och bara halva månaden har gått.
Stallägaren har sagt att kontrakt ska fixas sen jag kom dit men det kommer aldrig något. Den andra inhyrda har stått där några år och heller aldrig fått något kontrakt men det lovades redan då denne kom dit.
 
Senast ändrad:
Stallägaren har aldrig sagt att hon inte tänker erbjuda täckesservice, det är totalt 3 hästar och stallägaren lägger alltid på täcke vid dåligt väder, handlar mest om att det inte ska behövas när det är fint väder och att det är hemsk att klippa, så nej jag har heller inte räknat att denne ska göra det gratis.
Jag betalar endå rätt mycket eftersom jourerna skulle ingå men skulle absolut kunna betala mer om det skulle behövas för detta, skulle dock vara trevligt med kontraktet isåfall.
Jag var bara dit och hälsade på och ställde massor med frågor om hur det fungerar där, exempelvis med jourer och det skulle ingå ut och insläpp men jag har haft säkerligen 10 jourer bara den här månaden och bara halva månaden har gått.
Stallägaren har sagt att kontrakt ska fixas sen jag kom dit men det kommer aldrig något. Den andra inhyrda har stått där några år och heller aldrig fått något kontrakt men det lovades redan då denne kom dit.

Ja, det där med att ett kontrakt aldrig kommer är ju en riktig röd flagga.

Flytta så fort du kan, och skriv på kontrakt på nya stället INNAN flytten.
 
Ja, det där med att ett kontrakt aldrig kommer är ju en riktig röd flagga.

Flytta så fort du kan, och skriv på kontrakt på nya stället INNAN flytten.
Står i kö till stall men är svårt att hitta här där jag bor. Försöker hålla ut tills jag får en plats, kan ju heller tyvärr inte ställa mig på "gatan" med hästen tills jag hittar nått nytt.
 
Kan du flytta tillbaka till det gamla stallet så länge? Det låter inte klokt, stackars hästen och stackars dig. Om det inte finns något kontrakt är det ju nästan bara att dra, känns det som.
 
Flytta din häst om du har möjlighet.
Det dränerar en bara på energi att stå på sådana ställen.
Lycka till :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 265
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 606
Senast: lizzie
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 956
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp