Är det jag som är petig?

Om stallägaren inte har provat utan bara ändrat sig efter att du flyttat in förstår jag att du är besviken. Hästar ska inte behöva gå utan sällskap.
Mitt sto kom nu under vintern och då går alla var för sig men de andra 2 hästarna kan nosa på varandra genom staketet, hon står på sidan om.
Är i efterhand jag fått veta att hon inte ska få gå på betet med dom även fast så var sagt när jag kom och kollade på stallet.
Stallägaren tycker igentligen inte om ston vad jag fått höra i efterhand.
Det hela gör mig ledsen för jag vill att min häst ska få vara lycklig också. 🥺
Hon gick i en flock med ston och valacker innan men nu ska hon behöva stå ensam året runt
Jag hade också sett mig om efter annan stallplats. Din stallägare/hästarnas ägare borde ju kunna berätta om det är någon av valackerna som har problem att gå med ston? Jag hade oavsett inte velat stå i ett stall där stallägaren försöker kontrollera vad jag gör med min häst om det inte är skadligt eller diskuterbart av någon annan anledning. Mitt sto går tillsammans med fem valacker och det har inte varit några problem. Det finns ju dock inga garantier för att det funkar med alla ston&valacker.
Vi är 2 inhyrda, den andra inhyrda valackens ägare har inget emot att dom går tillsammans. Är bara så att stallägaren inte tillåter grejen att ston och valacker får vara i samma hage men vi har aldrig fått provat. Därimot är vi 2 inhyrda överens om att vi gärna skulle vilja testa och åtminstone kunna få låta våra 2 gå ihop.
Absolut ska man få säga till om hästen tar skada av hur man sköter den men väldigt mång hästar rakas idag när dom tränas ofta så känns som det borde vara en rättighet att jag ska kunna få göra det med min häst som jag själv äger, ett år rakades hon inte och då blev hon både förkyld och fick fuktexsem så känns jobbigt att det plötsligt är förbud mot detta.
Anledningen är att stallägaren läst på att den inte är bra att en häst rakas, att vi endast gör det för våran egen skull, att vi förmänskligar dom och även att det är för jobbigt att behöva lägga på ett täcke varje morgon när de ska gå ut. Därför får vi inte göra detta pga att hennes sätt hur vi ska förhålla oss med våra hästar är rätt.
 
Mitt sto kom nu under vintern och då går alla var för sig men de andra 2 hästarna kan nosa på varandra genom staketet, hon står på sidan om.
Är i efterhand jag fått veta att hon inte ska få gå på betet med dom även fast så var sagt när jag kom och kollade på stallet.
Stallägaren tycker igentligen inte om ston vad jag fått höra i efterhand.
Det hela gör mig ledsen för jag vill att min häst ska få vara lycklig också. 🥺
Hon gick i en flock med ston och valacker innan men nu ska hon behöva stå ensam året runt

Vi är 2 inhyrda, den andra inhyrda valackens ägare har inget emot att dom går tillsammans. Är bara så att stallägaren inte tillåter grejen att ston och valacker får vara i samma hage men vi har aldrig fått provat. Därimot är vi 2 inhyrda överens om att vi gärna skulle vilja testa och åtminstone kunna få låta våra 2 gå ihop.
Absolut ska man få säga till om hästen tar skada av hur man sköter den men väldigt mång hästar rakas idag när dom tränas ofta så känns som det borde vara en rättighet att jag ska kunna få göra det med min häst som jag själv äger, ett år rakades hon inte och då blev hon både förkyld och fick fuktexsem så känns jobbigt att det plötsligt är förbud mot detta.
Anledningen är att stallägaren läst på att den inte är bra att en häst rakas, att vi endast gör det för våran egen skull, att vi förmänskligar dom och även att det är för jobbigt att behöva lägga på ett täcke varje morgon när de ska gå ut. Därför får vi inte göra detta pga att hennes sätt hur vi ska förhålla oss med våra hästar är rätt.
Jag håller med dig! Tycker inte att klippning faller in under skadligt och något som en stallägare ska lägga sig i. Jättekonstigt!
 
Jag skulle leta efter en annan stallplats. Har ganska nyligen flyttat från ett stall där stallägaren började lägga sig i hur folk gjorde med sina egna hästar. Det är inte OK för fem öre.
Stallägaren har dessutom ändrat flera ggr på förutsättningar som du fick reda på när du valde att flytta dit, vad blir nästa grej?

Tycker att stallägare glömmer ibland att hyresgäster är kunder som köper en tjänst, inte undersåtar som dom får bestämma över som dom vill.
 
Hej!
Jag har flyttat till ett nytt stall.
Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla åt och den som kom först på plats lunchtid gav lunch och skrev upp på anslagstavlan. Var vi därimot i stallet efter 18.00 tog vi in våran egen häst, hö och spån ingick.
När jag var och kollade på det nya stallet så fanns där inte heller några jourer mer än när stallägaren åkte bort, vilket jag tyckte var skönt då jag jobbar så olika.
Hösilage får man betala kilopriset för beroende på hur mycket man tar och spånet får man köpa in själv.
På sommaren så räcker inte betet så de måste stödutfodras med hö.
Jag valde att flytta dit.
Nu har jag varit i det nya stallet ett tag och har nu flera jourer i veckan och det kan jag få reda på samma dag eller nån dag innan pga att stallägaren tänker åka iväg på kvällen och ibland bara för att stallägaren vill vila. (Stallägaren bor på gården) Fick även reda på efter att jag flyttat dit att vi måste köpa allt hö själva på sommaren till vår häst, alltså hitta, köpa och frakta dit, jag trodde att det var som på vintern. Stallägaren hämtar hem men vi betalar det vi tar.
Jag brukar även raka min häst på vintern då hon rids ofta och blir väldigt svettig varje gång men stallägaren är emot detta och säger att hästen inte tar skada av att gå ut igen dyngsur i minusgrader efter ett ridpass just för att det är en "häst".
Hon var rakad när hon kom men har nu blivit rejält lurvig igen...grejen är att jag vågar typ inte raka henne även om jag vill pga att stallägaren kommer bli sur/arg.
Detta vill hon inte pga att hon kommer behöva lägga på ett täcke på morgonen.
Hon påstår att hon känner våra hästar mer än vad vi själva känner dom och att det är hennes sätt som är rätt.
Även disciplin att hästen inte får vända sig om när man gått igenom en dörr och man vill stänga den, varför vet jag inte men min häst har alltid följt mig men nu får den plötsligt inte det. Det känns som att jag inte får göra vad jag vill med min häst, ha den på ett speciellt sätt m.m och jag mår skitdåligt och känner mig lurad Och väldigt ledsen.
Övriga hästar i stallet är valacker och jag har ett sto. Fick reda på att hon inte får gå på bete med dom pga detta då ston inte får gå med valacker, alltså måste hon stå själv året runt och hon är igentligen väldigt social.
Kan tillägga att vi sköter mockning, vatten och övrig skötsel, packning av hö och tilläggsfoder själva. Jag har något dyrare stallhyra där jag står just nu.
Överreagerar jag över att jag inte får göra det jag vill med min häst? Har stallägaren rätt att bestämma om min häst får rakas?
Kan tillägga att inget kontrakt finns skrivet och inga stallregler, ett litet stall.

Du lär nog få samma svar från mig som av många andra. Trivs du inte så byt stall. Det ska kännas bra att åka till stallet och pyssla om sin häst. Jag hade aldrig accepterat att behöva ändra på min hantering av hästen bara för att det inte passar stallägaren. Jag skulle förmodligen själv bli vansinnig på ett sådant ställe då jag själv vill ansvara för min hästs hantering och skötsel. Sen är det naivt av en stallägare att tro att en hästägare inte känner sin häst. Självklart vet man som hästägare hur hästen är som i hagen eller på stallgången. Även hästägare har ögon i skallen. Att tro något annat är bara naivt.
Byt stall. Det finns bättre stall där du får mer valuta för pengarna.
 
Flytta!
Den allra största varningssignalen om att det inte kommer bli bättre är att stallägaren säger sig känna hästarna bättre än ni. Jag har stått i ett sånt stall (ridskola med okunnig personal) där personalen sa just sånt och de var så övertygade om sin egen förträfflighet och kunskap om häst så min häst bla. blev folkilsk. Det blir inte bättre utan dra därifrån fortast möjligt.
(Min häst var ca 1,50 och hade sår i pannan av att slå huvudet i taket när de rykte i henne. De slog hästarna på näsan med den tillbakasplitsade änden på grimskaftet om den tittade åt fel håll osv osv. Det var en vidrig behandling av djuren och jag hade gärna flyttat långt tidigare men vi blev isolerade pga sjukdom så tog mig inte därifrån)
 
Hej!
Jag har flyttat till ett nytt stall.
Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla åt och den som kom först på plats lunchtid gav lunch och skrev upp på anslagstavlan. Var vi därimot i stallet efter 18.00 tog vi in våran egen häst, hö och spån ingick.
När jag var och kollade på det nya stallet så fanns där inte heller några jourer mer än när stallägaren åkte bort, vilket jag tyckte var skönt då jag jobbar så olika.
Hösilage får man betala kilopriset för beroende på hur mycket man tar och spånet får man köpa in själv.
På sommaren så räcker inte betet så de måste stödutfodras med hö.
Jag valde att flytta dit.
Nu har jag varit i det nya stallet ett tag och har nu flera jourer i veckan och det kan jag få reda på samma dag eller nån dag innan pga att stallägaren tänker åka iväg på kvällen och ibland bara för att stallägaren vill vila. (Stallägaren bor på gården) Fick även reda på efter att jag flyttat dit att vi måste köpa allt hö själva på sommaren till vår häst, alltså hitta, köpa och frakta dit, jag trodde att det var som på vintern. Stallägaren hämtar hem men vi betalar det vi tar.
Jag brukar även raka min häst på vintern då hon rids ofta och blir väldigt svettig varje gång men stallägaren är emot detta och säger att hästen inte tar skada av att gå ut igen dyngsur i minusgrader efter ett ridpass just för att det är en "häst".
Hon var rakad när hon kom men har nu blivit rejält lurvig igen...grejen är att jag vågar typ inte raka henne även om jag vill pga att stallägaren kommer bli sur/arg.
Detta vill hon inte pga att hon kommer behöva lägga på ett täcke på morgonen.
Hon påstår att hon känner våra hästar mer än vad vi själva känner dom och att det är hennes sätt som är rätt.
Även disciplin att hästen inte får vända sig om när man gått igenom en dörr och man vill stänga den, varför vet jag inte men min häst har alltid följt mig men nu får den plötsligt inte det. Det känns som att jag inte får göra vad jag vill med min häst, ha den på ett speciellt sätt m.m och jag mår skitdåligt och känner mig lurad Och väldigt ledsen.
Övriga hästar i stallet är valacker och jag har ett sto. Fick reda på att hon inte får gå på bete med dom pga detta då ston inte får gå med valacker, alltså måste hon stå själv året runt och hon är igentligen väldigt social.
Kan tillägga att vi sköter mockning, vatten och övrig skötsel, packning av hö och tilläggsfoder själva. Jag har något dyrare stallhyra där jag står just nu.
Överreagerar jag över att jag inte får göra det jag vill med min häst? Har stallägaren rätt att bestämma om min häst får rakas?
Kan tillägga att inget kontrakt finns skrivet och inga stallregler, ett litet stall.
Byt stall.

Så fräckt att göra anspråk på att veta bäst!

Jag stod i ett stall där stallägaren sade att "det nu var slut med hur jag fodrade min häst."

Denne ansåg att jag fodrade fel.

Jag flyttade mer eller mindre omedelbart efter det. Jag kunde inte för mitt liv acceptera denna gränslösa inställning till MIN häst, som JAG ansvarade för och betalade för. Jag visste precis vad jag gjorde.

Stallägaren hade ingen som helst rätt att bestämma över min häst.

Däremot hade jag redan accepterat alla stallregler osv, och en del saker var knepiga. Så där var droppen.
 
Mitt sto kom nu under vintern och då går alla var för sig men de andra 2 hästarna kan nosa på varandra genom staketet, hon står på sidan om.
Är i efterhand jag fått veta att hon inte ska få gå på betet med dom även fast så var sagt när jag kom och kollade på stallet.
Stallägaren tycker igentligen inte om ston vad jag fått höra i efterhand.
Det hela gör mig ledsen för jag vill att min häst ska få vara lycklig också. 🥺
Hon gick i en flock med ston och valacker innan men nu ska hon behöva stå ensam året runt

Vi är 2 inhyrda, den andra inhyrda valackens ägare har inget emot att dom går tillsammans. Är bara så att stallägaren inte tillåter grejen att ston och valacker får vara i samma hage men vi har aldrig fått provat. Därimot är vi 2 inhyrda överens om att vi gärna skulle vilja testa och åtminstone kunna få låta våra 2 gå ihop.
Absolut ska man få säga till om hästen tar skada av hur man sköter den men väldigt mång hästar rakas idag när dom tränas ofta så känns som det borde vara en rättighet att jag ska kunna få göra det med min häst som jag själv äger, ett år rakades hon inte och då blev hon både förkyld och fick fuktexsem så känns jobbigt att det plötsligt är förbud mot detta.
Anledningen är att stallägaren läst på att den inte är bra att en häst rakas, att vi endast gör det för våran egen skull, att vi förmänskligar dom och även att det är för jobbigt att behöva lägga på ett täcke varje morgon när de ska gå ut. Därför får vi inte göra detta pga att hennes sätt hur vi ska förhålla oss med våra hästar är rätt.
Det finns knepigt folk överallt. Uppenbarligen delar ni inte samma filosofi kring hur man håller häst.

Både ston och valacker (och även hingstar), mår bra av att ha närhet till varandra. Varför förvägras din häst det? Stallägaren visste väl att det var ett sto?

Vad gäller klippningen. Det är ganska vanligt att hästen hålls klippt på vintern.

Att lägga på ett täcke kan stallägaren ta betalt för, så är det "extrajobbet" löst.

Nu verkar stallägaren mest göra anspråk på att veta bäst.

Fy vilken ledsam situation.

Du är inte gnällig eller överkänslig alls.

Stallägaren är gränslös och visar ingen respekt för dig som ägare av hästen.
 
Det finns knepigt folk överallt. Uppenbarligen delar ni inte samma filosofi kring hur man håller häst.

Både ston och valacker (och även hingstar), mår bra av att ha närhet till varandra. Varför förvägras din häst det? Stallägaren visste väl att det var ett sto?

Vad gäller klippningen. Det är ganska vanligt att hästen hålls klippt på vintern.

Att lägga på ett täcke kan stallägaren ta betalt för, så är det "extrajobbet" löst.

Nu verkar stallägaren mest göra anspråk på att veta bäst.

Fy vilken ledsam situation.

Du är inte gnällig eller överkänslig alls.

Stallägaren är gränslös och visar ingen respekt för dig som ägare av hästen.
Stallägaren har fått för sig att valackerna utom tvivel kommer slåss om mitt sto och att stoet kommer ställa till problem för valackerna. Inget som kom på tal när jag var där och hälsade på och berättade om mitt sto utan det kom efter att jag flyttat dit. Enligt denne ska ston bara gå med ston och tvärtom.
I priset ska ut och insläpp ingå men det är ofta stallägaren vill vila från detta trots att denne bor på gården. Det fanns inget som talade för att täcket var en extragrej om man ville ha det på hästen. Dock skulle jag väl betala ytterligare om så var fallet, handlar mer om att det är för jobbigt samt att det är onaturligt att den rakas. Stallägaren rider ju också ofta, dennes häst blir också ofta svettig men den får gå ut dyngsur i minusgrader. Enligt stallägaren är det naturligt och något hästarna tål. Grejen är att jag vill hålla min häst torr då hon svettas otroligt mycket och jag delar inte känslan av att ställa ut en blöt häst i hagen efter ridpass men det är inte okej att jag rakar.
 
Byt stall.

Så fräckt att göra anspråk på att veta bäst!

Jag stod i ett stall där stallägaren sade att "det nu var slut med hur jag fodrade min häst."

Denne ansåg att jag fodrade fel.

Jag flyttade mer eller mindre omedelbart efter det. Jag kunde inte för mitt liv acceptera denna gränslösa inställning till MIN häst, som JAG ansvarade för och betalade för. Jag visste precis vad jag gjorde.

Stallägaren hade ingen som helst rätt att bestämma över min häst.

Däremot hade jag redan accepterat alla stallregler osv, och en del saker var knepiga. Så där var droppen.

Nu blev jag nyfiken på hur du fodrade eftersom det upprörde stallägaren så mycket. O_o
 
Jag tycker i sig inte att det är konstigt att ha könsuppdelade hagar, men det borde ju ha framgått innan. När det gäller klippningen får man ju göra som man vill, men kanske acceptera att hitta en lösning som inte innebär att någon annan måste ta av och på täcken. Det går ju att lägga på täcket på kvällen t ex. Jag tycker inte heller att det är orimligt att hyresgästen behöver hitta och hämta sitt eget grovfoder om det inte ingår.
Men oavsett det ska du självklart flytta, Har man hästarna som hobby ska det ju vara en positiv del av vardagen, inte en källa till frustration! Jag hoppas du hittar ett ställe som fungerar bättre och där du och din häst kan må bra.
 
Klart du ska byta stall när du inte trivs!

Men jag undrar lite varför du känner att du måste ha så många argument? Att du vill ha sällskap till din häst är bara ett exempel på vad som räcker som anledning. Eller att du helt enkelt inte trivs.

Sen kan du så klart bara gnälla av dig här: var så god. Jag tycker inte att du är petig men om du vore ovanligt känslig så hade det rätta ändå varit att leta nytt stall.

Att fundera över vem som har rätt eller fel är bara underhållning typ, det spelar egentligen ingen roll.
 
Klart du ska byta stall när du inte trivs!

Men jag undrar lite varför du känner att du måste ha så många argument? Att du vill ha sällskap till din häst är bara ett exempel på vad som räcker som anledning. Eller att du helt enkelt inte trivs.

Sen kan du så klart bara gnälla av dig här: var så god. Jag tycker inte att du är petig men om du vore ovanligt känslig så hade det rätta ändå varit att leta nytt stall.

Att fundera över vem som har rätt eller fel är bara underhållning typ, det spelar egentligen ingen roll.
Instämmer. Du behöver inga särskilda argument, man är fri att flytta.

Om stallägaren frågar så kan det dock vara skönt med ett enkelt och diplomatiskt svar.

"Mitt sto behöver kompisar på betet och jag vill ha det ordnat så snart som möjligt. "

Man behöver inte skapa ovänskap eller otrevliga relationer i onödan.

Man vet aldrig när man behöver samspela igen.
 
Flytta. Det är din hobby som du lägger enormt mycket tid, energi och pengar på, och det ska vara roligt, man ska inte känna en klump i magen för att åka ut och ta hand om sin häst. Kan du flytta tillbaka till gamla stallet kanske, om du trivdes där?
 
Flytta. Det är din hobby som du lägger enormt mycket tid, energi och pengar på, och det ska vara roligt, man ska inte känna en klump i magen för att åka ut och ta hand om sin häst. Kan du flytta tillbaka till gamla stallet kanske, om du trivdes där?
Jag trivdes otroligt bra i mitt gamla stall och hade aldrig flyttat om det inte vore för att det stallet snart ska slå igen då stallägaren där ska flytta 😕
 
Klart du ska byta stall när du inte trivs!

Men jag undrar lite varför du känner att du måste ha så många argument? Att du vill ha sällskap till din häst är bara ett exempel på vad som räcker som anledning. Eller att du helt enkelt inte trivs.

Sen kan du så klart bara gnälla av dig här: var så god. Jag tycker inte att du är petig men om du vore ovanligt känslig så hade det rätta ändå varit att leta nytt stall.

Att fundera över vem som har rätt eller fel är bara underhållning typ, det spelar egentligen ingen roll.
Enda anledningen för att jag frågar är igentligen för att det är min första häst jag hyr in, hade aldrig flyttat om det inte va för att jag var tvungen pga att gamla stallet kommer läggas ner.
Jag har ingen erfarenhet av att stå i inhyrda stall, därav undrar jag om det brukar vara så att stallägaren är den som bestämmer hur min häst ska skötas, klippas och hanteras.
 
Enda anledningen för att jag frågar är igentligen för att det är min första häst jag hyr in, hade aldrig flyttat om det inte va för att jag var tvungen pga att gamla stallet kommer läggas ner.
Jag har ingen erfarenhet av att stå i inhyrda stall, därav undrar jag om det brukar vara så att stallägaren är den som bestämmer hur min häst ska skötas, klippas och hanteras.
Nej! så där ska du absolut inte behöva ha det, leta ny stallplats :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
597
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 378
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 145
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 608
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9
  • Bukekullar 23/24

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp