Är det jag som är petig?

sammy

Trådstartare
Hej!
Jag har flyttat till ett nytt stall.
Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla åt och den som kom först på plats lunchtid gav lunch och skrev upp på anslagstavlan. Var vi därimot i stallet efter 18.00 tog vi in våran egen häst, hö och spån ingick.
När jag var och kollade på det nya stallet så fanns där inte heller några jourer mer än när stallägaren åkte bort, vilket jag tyckte var skönt då jag jobbar så olika.
Hösilage får man betala kilopriset för beroende på hur mycket man tar och spånet får man köpa in själv.
På sommaren så räcker inte betet så de måste stödutfodras med hö.
Jag valde att flytta dit.
Nu har jag varit i det nya stallet ett tag och har nu flera jourer i veckan och det kan jag få reda på samma dag eller nån dag innan pga att stallägaren tänker åka iväg på kvällen och ibland bara för att stallägaren vill vila. (Stallägaren bor på gården) Fick även reda på efter att jag flyttat dit att vi måste köpa allt hö själva på sommaren till vår häst, alltså hitta, köpa och frakta dit, jag trodde att det var som på vintern. Stallägaren hämtar hem men vi betalar det vi tar.
Jag brukar även raka min häst på vintern då hon rids ofta och blir väldigt svettig varje gång men stallägaren är emot detta och säger att hästen inte tar skada av att gå ut igen dyngsur i minusgrader efter ett ridpass just för att det är en "häst".
Hon var rakad när hon kom men har nu blivit rejält lurvig igen...grejen är att jag vågar typ inte raka henne även om jag vill pga att stallägaren kommer bli sur/arg.
Detta vill hon inte pga att hon kommer behöva lägga på ett täcke på morgonen.
Hon påstår att hon känner våra hästar mer än vad vi själva känner dom och att det är hennes sätt som är rätt.
Även disciplin att hästen inte får vända sig om när man gått igenom en dörr och man vill stänga den, varför vet jag inte men min häst har alltid följt mig men nu får den plötsligt inte det. Det känns som att jag inte får göra vad jag vill med min häst, ha den på ett speciellt sätt m.m och jag mår skitdåligt och känner mig lurad Och väldigt ledsen.
Övriga hästar i stallet är valacker och jag har ett sto. Fick reda på att hon inte får gå på bete med dom pga detta då ston inte får gå med valacker, alltså måste hon stå själv året runt och hon är igentligen väldigt social.
Kan tillägga att vi sköter mockning, vatten och övrig skötsel, packning av hö och tilläggsfoder själva. Jag har något dyrare stallhyra där jag står just nu.
Överreagerar jag över att jag inte får göra det jag vill med min häst? Har stallägaren rätt att bestämma om min häst får rakas?
Kan tillägga att inget kontrakt finns skrivet och inga stallregler, ett litet stall.
 
Jag skulle se mig om efter en ny stallplats direkt. Både du och hästen ska trivas i stallet och med rutinerna, och så är det ju inte nu.
För mig är det en dealbreaker att hästen fåf gå själv i hagen, det är inte okej för mig.

Och när du hittar ett nytt stall, se till så att du ställer en massa frågor och att kontraktet är tydligt.
 
Jag ska flytta till nytt ställe snart, just för att slippa alla fodringspass. Men på nya stället står det tydligt i kontraktet att stallägaren tar alla fodringspass och att vi andra hjälps åt när hon är bortrest. Så mitt tips är att flytta till ett ställe där det tydligt står i kontraktet att inga pass krävs av dig.
 
Det var på tal om att dom skulle få gå på betet tillsammans men nu är det inte så bara för att hon är ett sto. Mitt sto stod med valacker innan så jag vet inte varför det skulle vara en katastrof nu.
Det kanske är så att någon av valackerna inte klarar av att gå med ston?

I övrigt håller jag med de andra om att det låter som att du bör se dig om efter en annan stallplats.
 
Det kanske är så att någon av valackerna inte klarar av att gå med ston?

I övrigt håller jag med de andra om att det låter som att du bör se dig om efter en annan stallplats.
Vi är bara 3 stycken totalt, 2 inhyrda och hennes häst, så det är samma valacker som står där nu som när jag var för att kolla på stallet då hon sa att dom endast går isär vintertid pga brodden sen får dom gå ilag alla på betet. Nu sägs det annorlunda pga att mitt är sto så därför måste hon alltid gå själv för att valackera kommer slåss om henne.
Den som har den andra inhyrda valacken har själv sagt att de gärna får gå ihop.
 
Vi är bara 3 stycken totalt, 2 inhyrda och hennes häst, så det är samma valacker som står där nu som när jag var för att kolla på stallet då hon sa att dom endast går isär vintertid pga brodden sen får dom gå ilag alla på betet. Nu sägs det annorlunda pga att mitt är sto så därför måste hon alltid gå själv för att valackera kommer slåss om henne.
En del ston har ju också förmåga att få valacker som aldrig tidigare brytt sig om ston att helt plötsligt börja göra det. Jag har haft ett sånt sto som fick igång alla valacker oavsett hur de funkat med ston innan.
 
Se dig om efter något annat ställe ganska omgående.

Jag står i ett stall nu med liknande upplägg med fodringar/pass. Men våran stallägare skulle aldrig be oss ta det om han är hemma. Och han reser sällan bort.
Är jag i stallet vid lunchtid, insläppstid etc så tar jag alltid det och skickar ett sms till honom dock. (Han har inga egna hästar själv).
Men vi har ingen boss som styr hagar, beten, rakning osv. Mycket skönt.
 
Se dig om efter något annat ställe ganska omgående.

Jag står i ett stall nu med liknande upplägg med fodringar/pass. Men våran stallägare skulle aldrig be oss ta det om han är hemma. Och han reser sällan bort.
Är jag i stallet vid lunchtid, insläppstid etc så tar jag alltid det och skickar ett sms till honom dock. (Han har inga egna hästar själv).
Men vi har ingen boss som styr hagar, beten, rakning osv. Mycket skönt.
Jag har inga problem att hjälpa till men när vi oftast måste hjälpa till när stallägaren är hemma i huset men inte orkar gå ut för att fixa något vi betalar för så känns det tråkigt. Händer ibland att man själv planerat saker men får i sista sekund avstyra allt för att man måste ha inen viss tid.
Känns som jag äger en häst jag tappat mina rättigheter till utan som styrs av någon annan och skulle därav bara vara medryttare ungefär.
 
Jag har inga problem att hjälpa till men när vi oftast måste hjälpa till när stallägaren är hemma i huset men inte orkar gå ut för att fixa något vi betalar för så känns det tråkigt. Händer ibland att man själv planerat saker men får i sista sekund avstyra allt för att man måste ha inen viss tid.
Känns som jag äger en häst jag tappat mina rättigheter till utan som styrs av någon annan och skulle därav bara vara medryttare ungefär.

Jag förstår dig absolut!
Jag betalar liksom 750kr/häst i månaden. Så jag betalar ju tekniskt inte för all hjälp som ingår i vår hyra. Skulle jag betala flera tusen hade jag kanske inte varit lika hjälpsam…
 
En del ston har ju också förmåga att få valacker som aldrig tidigare brytt sig om ston att helt plötsligt börja göra det. Jag har haft ett sånt sto som fick igång alla valacker oavsett hur de funkat med ston innan.
Absolut men stallägaren visste när jag var där och kollade vad jag hade. Känner redan då att stallägaren hade kunnat vara ärlig med att hon alltid kommer få gå själv istället för att säga att de ska få gå tillsammans på sommaren. Då hade jag aldrig valt stallet.
 
Ja man betalar för en tjänst men man får den inte samtidigt som jag inte får göra det jag känner är bäst för min häst.
 
Absolut men stallägaren visste när jag var där och kollade vad jag hade. Känner redan då att stallägaren hade kunnat vara ärlig med att hon alltid kommer få gå själv istället för att säga att de ska få gå tillsammans på sommaren. Då hade jag aldrig valt stallet.
Om stallägaren inte har provat utan bara ändrat sig efter att du flyttat in förstår jag att du är besviken. Hästar ska inte behöva gå utan sällskap.
 
Om stallägaren inte har provat utan bara ändrat sig efter att du flyttat in förstår jag att du är besviken. Hästar ska inte behöva gå utan sällskap.
Mitt sto kom nu under vintern och då går alla var för sig men de andra 2 hästarna kan nosa på varandra genom staketet, hon står på sidan om.
Är i efterhand jag fått veta att hon inte ska få gå på betet med dom även fast så var sagt när jag kom och kollade på stallet.
Stallägaren tycker igentligen inte om ston vad jag fått höra i efterhand.
Det hela gör mig ledsen för jag vill att min häst ska få vara lycklig också. 🥺
Hon gick i en flock med ston och valacker innan men nu ska hon behöva stå ensam året runt.
 
Mitt sto kom nu under vintern och då går alla var för sig men de andra 2 hästarna kan nosa på varandra genom staketet, hon står på sidan om.
Är i efterhand jag fått veta att hon inte ska få gå på betet med dom även fast så var sagt när jag kom och kollade på stallet.
Stallägaren tycker igentligen inte om ston vad jag fått höra i efterhand.
Det hela gör mig ledsen för jag vill att min häst ska få vara lycklig också. 🥺
Hon gick i en flock med ston och valacker innan men nu ska hon behöva stå ensam året runt.
Byt stall!
 
Det var på tal om att dom skulle få gå på betet tillsammans men nu är det inte så bara för att hon är ett sto. Mitt sto stod med valacker innan så jag vet inte varför det skulle vara en katastrof nu.
Jag hade också sett mig om efter annan stallplats. Din stallägare/hästarnas ägare borde ju kunna berätta om det är någon av valackerna som har problem att gå med ston? Jag hade oavsett inte velat stå i ett stall där stallägaren försöker kontrollera vad jag gör med min häst om det inte är skadligt eller diskuterbart av någon annan anledning. Mitt sto går tillsammans med fem valacker och det har inte varit några problem. Det finns ju dock inga garantier för att det funkar med alla ston&valacker.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 267
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 443
Senast: Sootie
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 609
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Varför finns Israel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp