Är det jag som överreagerar?

Agapi

Trådstartare
En av mina bästa kompisar är här en vecka och hälsar på tillsammans med hennes pojkvän. Men jag har knappt träffat dom :(

De kom hit sent i måndagskväll. På tisdagen pratade jag med henne och vi bestämde att vi skulle ses på kvällen. Klockan sju ringde hon och sa att dom var på väg från stranden och skulle bara duscha och äta nåt, så kunde vi träffas efteråt. Och jag väntade. Och väntade. Kl elva på kvällen ringde dom. Jag var egentligen tvungen att sova eftersom jag skulle upp kl 05 morgonen därpå, men eftersom jag inte träffat henne på nio månader, och hennes pojkvän var det över ett år sen jag träffade, så gick jag iväg för att möta dom. Drack vin på en uteserving och hade jättetrevligt och vid två gick jag hem, men bestämde att vi dagen därpå skulle ses igen för att gå ut.
Sagt och gjort. Satt och väntade hemma igen... Först klockan tio på kvällen möttes vi upp. Eftersom hennes pojkvän skulle träffa hans gamla kompisar på torsdagen bestämde jag och min kompis att vi skulle gå och äta lunch, eftersom jag hade ledigt från skolan.

Torsdagen gick och hörde ingenting från henne. Ringde vid ett men fick inget svar. Klockan tre fick jag ett sms där hon skrev att hennes pojkvän skulle inte träffa sina kompisar förrän på kvällen, så då kunde hon och jag ses.
Klockan fem ringde jag igen eftersom jag ändå var i stan. Då var dom på museum "men vi är typ klara, så vi kan väl mötas upp på en stund?".
Så jag satte mig på en parkbänk i stan och väntade. Och väntade. Och väntade. När en timme hade gått blev jag less och åkte hem. Vid åtta ringde hon och sa att hon skulle bara gå till hotellet och byta kläder, så skulle hon vara redo. Men eftersom jag inte var klar med mina uppgifter till skolan och dessutom behövde gå och lägga mig tidigt, blev det inte att träffas något. Jag trodde ju liksom att vi skulle ses på dagen.

De vet att jag har helgen ledig så jag trodde att vi alla skulle gå ut igårkväll. Ringde flera gånger till henne men fick inget svar. Vid sju hörde hon av sig och sa att hon och hennes pojkvän skulle ha en "dejt-kväll", men att vi kunde ses imorgon (idag) istället.
En kompis till mig hade frågade om jag följa med på en festival idag (han skulle betala biljetten som en födelsedagspresent till mig), men jag tackade nej eftersom jag hade planer med min kompis. Vilket jag aldrig skulle ha gjort...
Så idag skrev hon ett sms och frågade om jag ville följa och grilla med dom och hennes pojkväns gamla lagkamrater. Jag känner många hans lagkamrater och träffar dom inte gärna i onödan eftersom det går rykten om mig i den kretsen (rykten som inte stämmer det minsta) och de är inte speciellt snälla mot tjejer (och de vet mycket väl vad jag tycker om dessa människor). Så jag tackade nej.

Imorgon är deras sista dag, sen åker dom hem.
Jag vet inte om jag överreagerar (har just börjat på en ny sort med antidepp och har fått tillbaka en hel del ångest). Men jag trodde att vi verkligen skulle umgås denna vecka, speciellt med tanke på att vi inte träffat varandra på länge och att det kommer dröja länge tills vi ses nästa gång.

Inte blir det bättre heller av att mina kompisar i stan är upptagna denna helg. Känner mig så ensam :(
 
Sv: Är det jag som överreagerar?

Usch, då. Inget särskilt snällt beteende från din kompis sida... :( Taskigt av henne att låta dig vänta så, om och om igen!
 
Sv: Är det jag som överreagerar?

Helt ärligt låter det som att dom ville ha en gratisresa. Bo billigt hos dig och sen göra allt utom att träffa dig.

Dom låter väldigt ego.
Och nej, du överreagerar inte. Vid det här laget hade jag ställt min vän mot väggen och frågat vad denne sysslar med, för umgås är ju det enda vi inte gör.
 
Sv: Är det jag som överreagerar?

Men dom bor ju på hotell?
 
Sv: Är det jag som överreagerar?

Låter som en sån där människa som säger rätt saker och lovar en massa, men egentligen har helt andra planer men inte har ryggrad nog att vara ärlig. Jag har också suttit så där och väntat på en vän och hennes vänner utan att höra av dem, dagen efter fick jag höra att hon inte hade velat kontakta mig eftersom hennes kompisar ansåg att jag var "konstig"... Eller var det "tråkig"...? Så de hade åkt själva. Har fått flera komplimanger från samma håll så de flyter liksom ihop.

Nä, sådana vänner klarar man sig utan. Och planerar aldrig in något med igen!
 
Sv: Är det jag som överreagerar?

Att man kanske inte hinner träffas så mycket är ju en sak, det finns ju säkert fler än dig som hon inte sett på länge och vill hinna med. Men jag tycker det var riktigt fult gjort av henne att lova en massor med träffar, som du då planerar in, och så skiter hon i det. Inte okej någonstans att slösa så med folks tid och engagemang!
 
Sv: Är det jag som överreagerar?

Att man kanske inte hinner träffas så mycket är ju en sak, det finns ju säkert fler än dig som hon inte sett på länge och vill hinna med. Men jag tycker det var riktigt fult gjort av henne att lova en massor med träffar, som du då planerar in, och så skiter hon i det. Inte okej någonstans att slösa så med folks tid och engagemang!

Hade det varit så hade jag varit förstående, men jag är den enda hon känner här i stan nuförtiden. Och både hon och hennes pojkvän har tidigare bott här så det är inte heller så att de varit tvugna att se alla sevärdheter.

Men å andra sidan verkar det bland många vara ett vanligt fenomen när man är i sitt första, seriösa förhållande - kompisarna glöms bort lite, tyvärr.

Just nu sitter jag desperat och försöker komma på vem jag kan hitta på något med. Är less på att sitta hemma och se dåliga filmer, kan inte koncentrera mig. En kompis är på festival fortfarande, en annan har varit på festivalen hela dagen och är nu för trött för att göra något. Tre är bortresta över helgen. Och en är sjuk.

Häller upp ett glas rödvin och dränker mina sorger, dårå.
 
Sv: Är det jag som överreagerar?

Med såna vänner skulle jag oxå behöva antidepp.

Hon behandlar dig som SKIT! Stryk henne från kompislistan.
 
Sv: Är det jag som överreagerar?

Jag tycker inte heller att det låter särskilt trevligt att ha det så, men innan du gör som andra föreslår och raderar henne ur telefonnoken eller säger upp bekantskapen undrar jag om du har försökt att prata med henne? Har du sagt att du inte uppskattar hennes beteende och blir sårad?

Jag säger verkligen inte att hennes beteende så som du upplever det är okej, men hon kanske helt enkelt inte tänkt på hur du uppfattar det. Hon räknar väl med att du hittar på andra saker, inte bara sitter och väntar och inte planerar hela din vecka efter henne och hennes pojkvän?

Dessutom, att de har bott där och alltså inte "behöver" göra typiska turistiga saker tycker jag blir ett konstigt tänk. De är på semester och då kanske de just vill göra sådant och inte bara umgås med sina gamla vänner...? Många gånger verkar de flesta ha missat att göra allt turistigt för att man ju bor i stan och kan göra det när som helst, vilket ofta leder till att det helt enkelt inte blir av.

Så jag tycker helt enkelt att du ska prata med henne, kolla hur hon upplever situationen och se vad du får för respons när du berättar hur du känner. Det verkar vettigare än att försöka tolka henne på egen hand eller med hjälp av oss som inte vet vem hon är. Ibland blir det helt enkelt tokigt utan att man menar något med det och är det en person som du vill ha i ditt liv så är det väl bra att försöka lösa det, men är hon inte så viktig eller om du upplever att det alltid är jobbigt så är det väl bara att strunta i henne och umgås med personer som du funkar bättre ihop med.
 
Sv: Är det jag som överreagerar?

Absolut att man kan "glömma bort" andra när man är nykär, men någon måtta får det ju vara på det också. Lät verkligen pissigt gjort av henne... Hoppas att din söndag blev lite roligare i alla fall!
 
Sv: Är det jag som överreagerar?

Jag sällar mig till skaran som tycker att det är rätt tråkigt gjort.
Att hon har andra saker för sig eller prioriterar tid med sin pojkvän är ju en sak, men att lova saker man inte håller och att låta folk sitta och vänta är verkligen inte bästa vän-kompatibelt i mina öron..

Det enda positiva är att du nu vet var du har henne och kan ha mer rimliga förväntningar nästa gång ni ska ses.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 819
Senast: Mkb
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 394
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp