Är det lag på att registrera hästar?

Bianca

Trådstartare
Hej!
Jag ska köpa en frieser och vanligtvis gör man ju ägarbyte när man köper en häst/hund. Problemet är att jag har skyddad identitet och när jag ringde till Frieser sällskapet för att fråga hur de hanterar personuppgifter så blev jag chockad över hur otrevlig kvinnan var och hon krävde att man lämnade sin adress och man fick inte lämna adressen till skatteverket. Hon var helt hysterisk i telefonen så jag kände att jag ville avsluta samtalet innan jag fått svar på mina frågor.

Efter det så känner jag att jag vill inte ha något som helst med friesersällskapet att göra för det var länge sen jag blev så otrevligt bemött. Frågan är om det finns någon annan förening som man kan registrera sig hos? T ex någon för nordisar eller araber eller vad som helst. Om jag inte skickar in något papper någonstans så står ju förra ägaren som ägare. Gör det något?
Jordbruksverket har ju ett centralt hundregister men har de något liknande för hästar? Jag ska ringa dit på måndag men jag hade gärna velat ha svar innan dess. Läskigt att folk kan vara så otrevliga.

Jag vill verkligen inte betala en spänn till det sällskapet och jag bryr mig inte om stamboken.

Hur ska jag göra? Jag vill verkligen köpa hästen och jag har dessutom sagt till säljaren att jag köper hästen. Måste jag skippa affären och köpa en häst av annan ras? Det har aldrig varit några problem med andra hästraser som jag har haft utan då har jag fått lämna adressen till skatteverkets förmedlingstjänst.

Är chockad, chockad, chockad, chockad.... :( :rage: :confused:
 
Sv: Är det lag på att registrera hästar?

Men är det möjligt att registrera sig hos någon annan än dem?
 
Sv: Är det lag på att registrera hästar?

Men är det möjligt att registrera sig hos någon annan än dem?

Nja, om hästen är reg i friesersällskapet så är det ju där ägarbyten ska registreras.
Det finns ju inget "centralt hästregister som tar in alla uppgifter från rasföreningarna".

Men det är inte det registrerade ägarskapet som är juridiskt giltigt.

Om du köper hästen och får ett kvitto som säger att du köpt hästen med reg.nummer ditten och datten, så är det tillräckligt för att visa att du äger hästen.

Jag har en frieser, blev "tvångsvärvad" som medlem, men tyckte inte heller att jag blev väl bemött och är därför inte med i föreningen.
 
Sv: Är det lag på att registrera hästar?

Avstå inte affären pga det här tycker jag. Du har kvittot som duger som ägarbevis och du får också passet på hästen (som iof inte är ett ägarbevis).

Så tråkigt att bli otrevligt bemött när man ringer och behöver råd och hjälp. Finns det ingen annan i föreningen du kan ringa?
 
Sv: Är det lag på att registrera hästar?

Man måste inte registrera sig hos avelsföreningen. Jag är den första registrerade ägaren på min häst sedan hon kom till Sverige för 8 år sen.
 
Sv: Är det lag på att registrera hästar?

Du behöver inte regga dig hos ngn avelsförening,,,det är bara om du vill vara med och deltaga i deras egna aktiviteter. Välj bort att göra det så slipper du regga med ditt namn helt enkelt :)
 
Sv: Är det lag på att registrera hästar?

Fast i och med att hon registrerar ägarbyte på hästen så kommer hennes personuppgifter in i föreningens rullor och då är hon utlämnad hur de hanterar hennes uppgifter.
Men jag tror inte det finns någon lag på att ägarbytet måste registreras. Hennes ägarbevis är köpekontraktet, så köp hästen men registrera inte ägarbyte.
 
Sv: Är det lag på att registrera hästar?

Det finns tydligen både frieserhästföreningen och frieserhästsällskapet - en snabb koll på hemsidorna gör mig förvirrad. Det handlar tydligen om två olika stamböcker :confused:

Från Svenska Frieserhästföreningen:
Svenska Frieserhästföreningen (SFHF) är en intresse och avelsförening för Frieserhästen i Sverige. Vi ordnar kurser, premieringar och delger våra medlemmar regelbunden information. Vi är den enda registrerande instansen för Frieserhästar i Sverige och för ett av SH och jordbruksverkets godkänt register. Vi är dotterorganisation till KFPS, Het Friesch Paarden Stamboek i Holland som grundades 1879 och är moderstambok. Vidare är SFHF medlem i World Friesian Horse Organisation (WFHO) en världomspännande organisation för frieserhästar. KFPS utbildar domare, ordnar hingstprov och ser till att frieserhästen håller samma höga kvalitet oavsett vilket land i världen som hästen är uppfödd i.

Från FrieserHästSällskapet i Sverige:
FrieserHästSällskapet är en ideell förening som arbetar för att informera om och bevara den fantastiska Frieserhästen.

Vi arbetar för att främja svensk frieseravel och ser också som vår uppgift att motarbeta oetiska och ur djurskyddssynpunkt oacceptabla träningsformer.

FHSS arrangerar årligen premiering för frieser med domare från FPZV. Föl, unghästar, valacker, ston, hingstar för 2-dagars Körung samt rid-/körprov.

FPZV arbetar för att bevara de tre ursprungliga typerna av frieser: tung/barock, medeltung och lätt/modern. Detta för att bredda avelsbasen och ge varje frieservän möjligheten att välja sin idealtyp, med frieserns alla karaktärsdrag!

Vidare från FrieserHästSällskapet:
Pass & Registrering

FPZV registrerar och utfärdar pass åt renrasiga frieserhästar samt korsningar med godkänd frieserhingst och stamboksfört sto av annan ras.

Om du har en häst registrerad i KFPS som du vill flytta över till FPZV utfärdas inget nytt pass. Passet ska följa hästen livet ut och har inget med de olika stamböckerna att göra - flera pass för samma häst får alltså inte utfärdas!

TS: Jag råder dig att ta kontakt med Svenska Frieserhästföreningen. Du ska kunna registrera din häst där utan att dina personuppgifter röjs.
Om du, mot förmodan, får samma bemötande där som du fick från Frieserhästsällskapet, så tycker jag du ska dra saken till sin spets.
En person med skyddad identitet kan ju exempelvis stå som registrerad ägare till en bil, vid ägarfråga syns personnumret men inga andra uppgifter utom att personuppgiften är skyddad. Detsamma borde gälla vid köp av häst!
 
Sv: Är det lag på att registrera hästar?

jag skickade iof in passet och reg beviset och gjorde ägarbyte i Holland på min ena frieser,,men jag gjorde aldrig ägarbytet i sverige till föreningen (svenska frieserhästföreningen)...därför att jag aldrig ville vara med på deras "egna tävlingar" iallafall. Så som sagt, det finns inga krav att regga sig även i sverige så länge som man känner att man låter bli att vara med på deras egna aktiviteter.
 
Sv: Är det lag på att registrera hästar?

Det finns tydligen både frieserhästföreningen och frieserhästsällskapet - en snabb koll på hemsidorna gör mig förvirrad. Det handlar tydligen om två olika stamböcker :confused:

Från Svenska Frieserhästföreningen:


Från FrieserHästSällskapet i Sverige:


Vidare från FrieserHästSällskapet:


TS: Jag råder dig att ta kontakt med Svenska Frieserhästföreningen. Du ska kunna registrera din häst där utan att dina personuppgifter röjs.
Om du, mot förmodan, får samma bemötande där som du fick från Frieserhästsällskapet, så tycker jag du ska dra saken till sin spets.
En person med skyddad identitet kan ju exempelvis stå som registrerad ägare till en bil, vid ägarfråga syns personnumret men inga andra uppgifter utom att personuppgiften är skyddad. Detsamma borde gälla vid köp av häst!

Hej!
Ja det borde vara så som du skriver ang ägarbyte. När man gör ett ägarbyte på en hund så vill inte sjv att man skriver annat än personnumret på blanketten, möjligtvis namn men inget mer. Önskar att de hade ett hästregister också eftersom att myndigheter kan hantera saker och ting.

Men tanten nästan skrek och blev hysterisk när jag pratade med henne och hon sa som sagt att man var tvungen att skriva adressen och hon förstod inte vad problemet var och undrade vad jag var ute efter.
Jag sa att jag kunde lämna adressen till Skatteverkets förmedlingstjänst som man rekommenderas att göra till okända. Hon sa att de har inget samarbete med Skv så det går inte. Jag tänkte att små föreningen inte vet hur man hanterar sådant för det är ju inte så vanligt med skyddad id så jag förklarade att man skriver bara personnumret på kuvertet och skickar till Skv. Hon blev hysterisk igen och sa att så jobbar de inte. Jag tänkte att jag skippar hästen för jag vill inte ha med dem att göra och avslutade samtalet.
Jag tyckte dessutom att de kändes oseriösa med en hemsida full av stavfel och framför allt särskrivningar (det ger ett oseriöst intryck).

Jag pratade med Skv efteråt och de blev förvånade över bemötandet och de rekommenderar att man bara ger ut adressen till dem.

Vill ändå ha hästen och skippar gärna aktiviteter.

Får tacka för alla råd!

Nu är det kanske inte så ofta som en häst rymmer men om hästen rymmer och polisen får in henne, då kontaktar de väl den förra ägaren som står registrerad? Det vore bra med ett centralt hästregister som hanteras av en myndighet, i alla fall i mitt fall
 
Sv: Är det lag på att registrera hästar?

Rättelse:
Det var Frieserföreningen som hade den otrevliga kvinnan, inte Friesersällskapet som jag tidigare skrev. Blandade ihop dem. Sorry.

Har i alla fall pratat med sjv och man kan inte registrera hästar via dem :-(
 
Sv: Är det lag på att registrera hästar?

Men hästen är registrerad? Men gamla ägaren står kvar. Det gör väl absolut ingenting?
Om dom måste ha in ägarbytet, har vart ett vanligt a4 jag fyllt i. Borde säljaren kunna skriva under och som ny ägare skriv okänd och sen din underskrift?

När jag gjorde ägarbyte på mitt fullblod så hade svensk galopp fortfarande den person som köpte henne av banan registrerad.
 
Sv: Är det lag på att registrera hästar?

Du måste inte skicka in till föreningen vem som äger hästen. Jag har sålt någon häst där jag flera år efter fortfarande stod som ägare hos asvh.
 
Sv: Är det lag på att registrera hästar?

Det finns inga centrala hästregister som polisen kan slå i. Utan det är respektive rasförening eller SH som har hand om ägarregistrering. Så för polisen är det nog omöjligt att se på hästen vilken ras det är för att vända sig till rätt förening för att hitta ägaren, de efterlyser nog på annat sätt
Du behöver som sagt inte skicka in ägarändring. Det är bara lag på att alla hästar skall ha pass.
Om du nu ändå vill lämna in ägarändring, så lämnar i welshföreningen inget personnr eller telenr. Jag tror inte frisersällkapet/föreningen skulle se skillnad om du skickar in ditt namn och adressen till skattemyndigheten
 
Sv: Är det lag på att registrera hästar?

Ok, tack för alla tips!
Då kan jag alltså låta den förra ägaren stå som ägare alt att vi skriver okänd på pappret.
För mig gör det inget vems namn hästen står i utan jag undrade mest vad som skulle hända vid ett eventuellt försvinnande men vi får väl hoppas att det aldrig händer :-)

Frieserföreningen sa att jag var tvungen att skriva min hemadress och fick absolut inte skriva den till skatteverket eftersom att de inte hade något med skv att göra. Hon förstod inte och ville inte lyssna. Hon gjorde ett fruktansvärt oseriöst och inkompetent intryck och det gick inte att diskutera. Är därför glad att jag har fått bra tips från er här :heart
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 060
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Jag fick för en tid sedan en obotlig cancer och jag kommer inte leva så länge till. Man vet inte HUR länge för just nu får jag en...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
13 035
Senast: Tirnanoogh
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 691
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 858
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp