Är det lag på brandsläckare!?!

Favina

Trådstartare
Undrar om det är lag på att ha brandsläckare i transporten. Vet att man skall ha kniv men jag undrar om man måste ha brandsläckare oxå?

Har hört talas om det men vet inte riktigt säker :crazy:

Kram Favina :bump:
 
Jag har aldrig hört talas om det. I en transport är det väl ingen brandrisk? Husvagnar däremot brinner rätt ofta.

Jag har en brandsläckare i bilen och det kan ju vara en trygghet.
 
Vi hade en inspektion i stallet och då kollades även de transporter som stod vid stallet. Då krävde inspektören att vi skulle ha brandsläckare åtkomlig. Termometer, skyltning osv kollades.
 
Inte för att jag har fullständig koll på författningarna men jag har aldrig hör talas om tvång på brandsläckare eller termometer , låter som en överambitiös inspektör som hittar på sina egna regler inte helt ovanligt men ytterst allvarligt om det skulle vara så.
PL
 
Nej, det finns ingen lag på brandsläckare i transport, men däremot så är det ju bra att ha i bilen.
Och självklart ska det ju finnas tillgängligt i stallet!

/Hippo
 
Det finns regler om vilken temperatur det får vara i transporten och det kollar man förstås med en termometer.

Det finns (har funnits?) en skrivning om "avvärjande av brand i motorfordon" eller något liknade, kan brandsläckaren ha kommit därifrån tro?

Men reglerna gäller väl vid själva transporten, inte för ett parkerat släp? Så länge jag inte kör släpet får jag väl ha halt trasigt golv, vassa kanter, stängd ventilation, avslitna elkablar...
 
Jag skall ha en kniv i transporten som är lättåtkomlig, men som inte skadar hästen. Sedan funderar jag på att ha en brandsläckare i bilen.

Har väntat och väntat på transporten och ringer pappsen (skilda föräldrar) och hör om den är på "G". Den skulle vara klar för 2 veckor sedan men den är i Danmark för att sätta på kupan. Man blir måttligt irriterad, här har tävlingssesången redan börjar och man får gå och hyra transport, när man väntar på sin egen.

Sa till pappsen att jag ville ha med ett sadelskåp på köpet! Får se om han kan övertala :smirk: Han har ju betalat handpenning!

Irriterad Favina :mad: som :bump: ändå!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Går runt och grunnar lite på foderfickor/inpackningar. Av ren nyfikenhet har jag lite frågor kring detta.🤔 Snart sprängs ju skallen...
Svar
8
· Visningar
771
Senast: Magnum
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 937
Senast: lilstar
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 793
Senast: mars
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 525

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp