Är det lagligt?

exotic

Trådstartare
Är det lagligt att hålla en häst i en sjukfålla gjord på en vall där fållan är rätt i solgasset.
Finns ingen möjlighet till skugga. Hade den gjorts i kanten på vallen så hade den kunnat få träd som solskydd. Vi pratar i denna värmen just nu sen en månad tillbaks. 24/7 dygnet runt.
 
Är det lagligt att hålla en häst i en sjukfålla gjord på en vall där fållan är rätt i solgasset.
Finns ingen möjlighet till skugga. Hade den gjorts i kanten på vallen så hade den kunnat få träd som solskydd. Vi pratar i denna värmen just nu sen en månad tillbaks. 24/7 dygnet runt.
Lagligt eller inte så är det högst olämpligt iallafall. Har du sagt till hur olämpligt det är?
 
Är det lagligt att hålla en häst i en sjukfålla gjord på en vall där fållan är rätt i solgasset.
Finns ingen möjlighet till skugga. Hade den gjorts i kanten på vallen så hade den kunnat få träd som solskydd. Vi pratar i denna värmen just nu sen en månad tillbaks. 24/7 dygnet runt.
Om den står i en liten sjukhage dygnet runt skulle jag vara minst lika orolig för insekter som sol. Får den inte komma in i ett stall del av dygnet?
 
Det är olagligt om det utsätter hästen för lidande.

Det finns mycket att läsa om detta, vikten av skugga för att hästen ska kunna hålla en vettig och sund kroppstemperatur. Bl a skrivs så här:

"Värme
Det är viktigt att hästarna har tillgång till skugga och rent vatten. Under riktigt varma dagar kan du anpassa hästens tider i hagen efter temperaturen, t ex låta den vara inne ett par timmar mitt på dagen."
https://firstvet.com/sv/artiklar/sommarplagor-for-hastar
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 299
Senast: Jadzia
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
708
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 042
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
892
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp