Är det någon som har gris som husdjur?

Idas

Trådstartare
Efter att ha börjat följa en oerhört söt gris på Instagram har jag blivit helt kär i grisar. Finns det någon här som har en gris som husdjur? Jag vill se bilder :D

Kikade runt lite på Blocket och såg dels minigrisar (:love:) och dels en jättefin ras som hette Linderöldsgrisar. Hur stora blir de? Är de mest till köttproduktion eller fungerar de också som sällskap?

Vad krävs för att ha grisar? Vill de alltid vara en flock eller kan man ha en/två stycken? Hur vill de bo? Bökar de sönder hela tomten?
 
Jag tycker det viktigaste är att dom ska få leva ett sånt naturligt liv som möjligt. Jag är lite (eller ja,ganska mycket) allergisk för sånna som köper minigrisar och sätter dom i en lägenhet med kattlåda. Jag tycker en gris ska få böka i jorden och ha det gött!

Den här sidan finns lite information på: http://minigris.nu/

Tänk dock på att en minigris inte är särskilt liten som fullvuxen. ;)
 
Jag har en minigris som bor med mig i huset, och ett 30tal linderödsgrisar som bor ute i lösdrifter året runt. Grisar är underbara och smarta djur, de har starka instinkter och behov och är inte att jämföra med tex hundar. Min minigris är med mig på jobbet, jag jobbar hemma på gården med de andra djuren. Hon är alltså ute mkt och bökar, går promenader i koppel och går i hage. Hon bor och äter inne hos mig, har en låda att gå på i nödfall men hon går helst på toa ute. Både minigrisen (Agnes) och utegrisarna är väldigt gosiga och tillgivna. I princip är det enda som skiljer dem åt storleken, alla behov är desamma. Så det krävs mkt av en som ägare till en gris, de är flockdjur och bör inte hållas ensamma; man bör ha minst 2st. Minigrisar kan väga upp mot 80kg, då är det fortfarande LITET för att vara gris.. de större väger några hundra kg och mina linderödare är över 250kg de största. Agnes väger 38kg, hon är i storlek som en mellanstor hund, men är för tung för mig att lyfta nu, 2år gammal. Det finns många utmaningar med att ha gris, men det är helt klart värt det. De är underbara djur!
 
@Piglet82 Jag vill också se bilder. Älskar grisar och vill ha "lindisar" när jag och sambo nån gång i framtiden hittar ett hus med tillräckligt mycket mark för ett gäng grisar, några kameler och ungefär 2 hästar.

/Lavinia
 
Jag har aldrig fattat hur man lägger upp bilder :o
Men Agnes är med på min profilbild iaf :D

Du behöver ha bilderna på nätet nånstans, typ photobucket eller i publikt album på facebook eller nåt. Sen kopierar du bildlänken och trycker på den lilla fyrkanten med berg och sol i ikonraden när du skriver inlägg och klistrar in länken till bilden. :-)

Jättesöt gris!!!
 
@Piglet82 Det var en mycket bra fråga. Jag har inte testat, skulle tro att kravet om "bilden på nätet" ligger kvar oavsett och det finns säkert samma lilla landskapsikon på mobilen, men jag vet inte för jag kommer inte ihåg mitt lösenord med flit så jag inte ska kunna bo på buke när jag åker buss :-)

/Lavinia
 
Vad krävs för att ha grisar?

"Grisarna ska vara märkta senast innan de lämnar den produktionsplats där de är födda. Grisarna ska märkas med en öronbricka eller en tatuering som Jordbruksverket har godkänt. Också du som har en minigris som sällskapsdjur ska märka din gris på detta sätt.

  • Öronbrickorna ska vara präglade med landsbeteckningen för Sverige (SE) och födelseanläggningens produktionsplatsnummer. Det är frivilligt med individnummer.
  • Tatueringen ska innehålla landsbeteckningen för Sverige (SE) och födelseanläggningens produktionsplatsnummer. Rekommendationen är att tatueringen ska sitta på bogen eller på halsen och vara läsbar under djurets livstid.
Öronbrickorna ska sitta säkert under djurets livstid. Du får inte ta bort, ändra eller göra brickorna oläsliga. Skulle en gris tappa en öronbricka ska du så snart som möjligt märka om den med en ersättningsbricka. Du ska utföra märkningen så att den inte förorsakar lidande hos grisen."

http://www.jordbruksverket.se/amnes...kaminadjur.4.2b43ae8f11f6479737780001333.html
 
@Piglet82 Agnes bor inne med dig i huset än? Hur gör du med hennes klövar?

Agnes fick en minigriskompis som heter Albert och de bor nu i stallet hos hästarna vintertid, och i en stuga med hage och lerbad sommartid. Jag började jobba mer utanför gården och då behövde hon en griskompis för att må bra, hade blivit för mkt ensamtid annars och att ha 2 grisar inne hade inte funkat när jag är borta flera timmar/dag. Klövarna verkar jag med sekatör, större klotång för hund, fil och verktång :) Funkar även på stora grisar vid behov!
 
FB_IMG_1585037847493.jpg
 
FB_IMG_1585037697498.jpg

Agnes på promenad med svägerskans pojk, hon är en klok liten gris och är hemskt försiktig med barn. De kan mata henne med majskorn och hon pillar i sig dem med underläppen för att inte råka bitas. (Albert däremot sväljer hela handen så honom får inga barn handmata :angel:)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Behöver lite brainstoorming för mina föräldrars räkning, eller min mamma även om min far är med på ett hörn. Tidigare förra året...
2
Svar
30
· Visningar
2 658
Senast: BornAgain
·
Hundavel & Ras Jag har börjat kika på vad jag ska ha för nästa hund och kommer byta ras totalt, har en vallhund i nuläget och nästa gång vill jag ha en...
Svar
9
· Visningar
2 623
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Jag har smått börjat spana efter en ny hund och börjat kika på lite raser, men jag hittar ingen som känns som riktigt min sort. Jag...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 280
Senast: Nattfjäril
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 047
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp