Är det normalt?

nanochild

Trådstartare
Hej! Är det normalt att min katt på 1 år löper vid den här tiden? Dom brukar väl löpa på hösten och våren? Inte vintern väl :p
 
En katt kan löpa när som helst på året, så det är absolut normalt. Det är väl inte helt ovanligt att de fortsätter att gå in i löp med ganska täta intervaller om de inte paras, så har du inte tänkt att avla på katten så är det bäst att kastrera så hon får slippa stressen som kontinuerliga löp innebär. Det blir lugnare för dig också, få saker kan konsten att vara så enerverande som en löpande honkatt... :nailbiting:
 
En katt löper året runt och de lider av det även vid de löp människan inte märker av. Det är vanligare med tysta löp vintertid än sommartid och det är därför myten om att de inte löper vintertid har uppstått men som sagt, katten far precis lika illa av det iallafall. Boka tid omgående för kastrering.
 
Jodå, de löper året runt och att de börjar vid ett års ålder skulle jag säga är ganska normalt. Min hona började löpa vid ett års ålder och löpte med ungefär 1 månads mellanrum (:nailbiting:) men har nu blivit kastrat:up:
Nja, de allra flesta honkatter börjar löpa vid sex månader ungefär. Därför bör katter som inte ska gå i avel kastreras senast då. Både för att hon ska slippa löp, slippa riskera att bli dräktig men också för att varje löp ökar risken för livmoderinflammation. Kastrering innan första löpet minskar dessutom risken för juvertumörer något enormt.
 

Liknande trådar

Katthälsa Mrs Norris är en omplacering och just fyllt åtta år. Senaste ägaren fick henne i septem förra året. Hon ska vara okastrerad enligt både...
Svar
4
· Visningar
567
Senast: Sol
·
Hundhälsa Har inte haft tik förr och funderar över om allt är normalt ställt med min lilla tvååring som just nu har sitt fjärde löp. Under...
Svar
3
· Visningar
561
Senast: Sel
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
276
Senast: Jeps
·
Katthälsa Finns det någonstans där jag kan hitta statistik på hur många kattfödslar som leder till komplikationer och liknande? Bakgrunden är...
Svar
6
· Visningar
573
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp