Är det normalt?

nanochild

Trådstartare
Hej! Är det normalt att min katt på 1 år löper vid den här tiden? Dom brukar väl löpa på hösten och våren? Inte vintern väl :p
 
En katt kan löpa när som helst på året, så det är absolut normalt. Det är väl inte helt ovanligt att de fortsätter att gå in i löp med ganska täta intervaller om de inte paras, så har du inte tänkt att avla på katten så är det bäst att kastrera så hon får slippa stressen som kontinuerliga löp innebär. Det blir lugnare för dig också, få saker kan konsten att vara så enerverande som en löpande honkatt... :nailbiting:
 
En katt löper året runt och de lider av det även vid de löp människan inte märker av. Det är vanligare med tysta löp vintertid än sommartid och det är därför myten om att de inte löper vintertid har uppstått men som sagt, katten far precis lika illa av det iallafall. Boka tid omgående för kastrering.
 
Jodå, de löper året runt och att de börjar vid ett års ålder skulle jag säga är ganska normalt. Min hona började löpa vid ett års ålder och löpte med ungefär 1 månads mellanrum (:nailbiting:) men har nu blivit kastrat:up:
Nja, de allra flesta honkatter börjar löpa vid sex månader ungefär. Därför bör katter som inte ska gå i avel kastreras senast då. Både för att hon ska slippa löp, slippa riskera att bli dräktig men också för att varje löp ökar risken för livmoderinflammation. Kastrering innan första löpet minskar dessutom risken för juvertumörer något enormt.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en surefeed till min ena katt och idag tog batterierna slut. De har bara hållit sedan 16 august, d.v.s. knappt 3 månader...
Svar
10
· Visningar
699
Senast: MissFideli
·
  • Artikel
Dagbok Det är ju helt normalt att glömma bort att man kokat upp vatten, men inte hällt upp det över tebladen i muggen. Det är ju normalt att...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 523
Senast: Araminta
·
Övr. Barn Hej! Jag är en tjej på 16 år och undrar om Längden 160cm samt med vikten 64kg är normalt? Är inte överviktig eller så. Vill bara veta om...
Svar
3
· Visningar
911
Senast: cirkus
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 152

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kaninskrik
  • Kön kattungar
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp