Är det ok att använda inhalator utan konstaterad astma?

Mineur

Trådstartare
Moderator
Jag har åkt på vad jag gissar är luftrörskatarr, som gör att jag hostar tills jag nästan kräks dygnet runt sedan drygt en vecka tillbaka. Vid ett tillfälle i natt hostade jag så att jag fick svårt att andas, och sambon övertalade mig då att prova hans astmainhalator för att se om det kunde hjälpa lite. Hallelujah säger jag bara! Plötsligt kunde jag ta ordentliga andetag utan att låta som en visselpipa och kastas in i ännu en hostattack. De hostattacker som kom var också betydligt lindrigare.

Kan jag fortsätta använda hans inhalator vid behov, tills jag kommer till vårdcentralen (har tid på måndag) och förhoppningsvis kan få en egen? Jag har läst på om biverkningar och sådär och kan inte se några problem med det, men jag vet inte om jag missar något?
 
Jag har åkt på vad jag gissar är luftrörskatarr, som gör att jag hostar tills jag nästan kräks dygnet runt sedan drygt en vecka tillbaka. Vid ett tillfälle i natt hostade jag så att jag fick svårt att andas, och sambon övertalade mig då att prova hans astmainhalator för att se om det kunde hjälpa lite. Hallelujah säger jag bara! Plötsligt kunde jag ta ordentliga andetag utan att låta som en visselpipa och kastas in i ännu en hostattack. De hostattacker som kom var också betydligt lindrigare.

Kan jag fortsätta använda hans inhalator vid behov, tills jag kommer till vårdcentralen (har tid på måndag) och förhoppningsvis kan få en egen? Jag har läst på om biverkningar och sådär och kan inte se några problem med det, men jag vet inte om jag missar något?

Man ska egentligen inte göra det... men jag har gett till särbon av min astmamedicin. Få luft är liksom trevligt.

Personligen hade jag fortsatt ta utan att tveka en sekund eftersom det hjälper. Jag skulle inte säga så här om vilken medicin som helst men den här typen? Ja.

Det du ska komma ihåg är att innehåller den kortison kan man få svamp i munnen så gör den det är det bra att skölja munnen efter att du tagit en puff.

Edit: Det mesta som säljs som hostmedicin är värdelöst. Det som fungerar är astmamedicin som de av förklarliga skäl inte skriver ut hur som helst.
 
Man ska egentligen inte göra det... men jag har gett till särbon av min astmamedicin. Få luft är liksom trevligt.

Personligen hade jag fortsatt ta utan att tveka en sekund eftersom det hjälper. Jag skulle inte säga så här om vilken medicin som helst men den här typen? Ja.

Det du ska komma ihåg är att innehåller den kortison kan man få svamp i munnen så gör den det är det bra att skölja munnen efter att du tagit en puff.

Edit: Det mesta som säljs som hostmedicin är värdelöst. Det som fungerar är astmamedicin som de av förklarliga skäl inte skriver ut hur som helst.
Ja, det är ju trots allt rätt skönt det här med att kunna andas! Och att kunna få åtminstone någon timmes sömn innan det är dags att väckas av nästa hostattack...

Jag har testat alla receptfria hostmediciner jag kommit över men de har som du säger inte hjälpt ett dugg, snarare tvärtom.

Tack för info, ska kolla om den innehåller kortison!
 
Jag har åkt på vad jag gissar är luftrörskatarr, som gör att jag hostar tills jag nästan kräks dygnet runt sedan drygt en vecka tillbaka. Vid ett tillfälle i natt hostade jag så att jag fick svårt att andas, och sambon övertalade mig då att prova hans astmainhalator för att se om det kunde hjälpa lite. Hallelujah säger jag bara! Plötsligt kunde jag ta ordentliga andetag utan att låta som en visselpipa och kastas in i ännu en hostattack. De hostattacker som kom var också betydligt lindrigare.

Kan jag fortsätta använda hans inhalator vid behov, tills jag kommer till vårdcentralen (har tid på måndag) och förhoppningsvis kan få en egen? Jag har läst på om biverkningar och sådär och kan inte se några problem med det, men jag vet inte om jag missar något?
vad är det för medicin? verksam substans?
 
Jag har åkt på vad jag gissar är luftrörskatarr, som gör att jag hostar tills jag nästan kräks dygnet runt sedan drygt en vecka tillbaka. Vid ett tillfälle i natt hostade jag så att jag fick svårt att andas, och sambon övertalade mig då att prova hans astmainhalator för att se om det kunde hjälpa lite. Hallelujah säger jag bara! Plötsligt kunde jag ta ordentliga andetag utan att låta som en visselpipa och kastas in i ännu en hostattack. De hostattacker som kom var också betydligt lindrigare.

Kan jag fortsätta använda hans inhalator vid behov, tills jag kommer till vårdcentralen (har tid på måndag) och förhoppningsvis kan få en egen? Jag har läst på om biverkningar och sådär och kan inte se några problem med det, men jag vet inte om jag missar något?

Har puffat på min sambos inhalator vid behov (allergier) och mått bra mycket bättre av det än att halvdö av syrebrist.
 
100 mg salbutamol sulfate står det på den. Märket heter Ventolin.
Används i mycket höga doser av bland andra norska längdlandslaget!
Sedan vet jag inte om det är ett argument eller ej för att använda det.
Men, jag skulle inte vara rädd att använda den vid besvär, jag har själv nallat av barnen som har medicinen utskriven för förkylningsastma.

men jag skulle nog slå upp den i FASS först.
 
Jag fick motsvarande utskrivet på VC när jag vid luftrörsinfektion klagade på trånga luftrör. Bara så där. Ingen vidare utredning. ”Pröva och se om det hjälper”.

Krya på dig! ❤
Ok, vad skönt att höra. Ja, i och med att det blir en så tydlig förbättring inom loppet av några sekunder när jag har använt inhalatorn känns det som att då är det ju det kroppen behöver liksom och kan jag ge den det så...

Och tack! Om inte annat lär jag komma ur det här med mag & ryggmuskler av stål, fy tusan vad träningsvärk jag har efter allt hostande! :p

Används i mycket höga doser av bland andra norska längdlandslaget!
Sedan vet jag inte om det är ett argument eller ej för att använda det.
Men, jag skulle inte vara rädd att använda den vid besvär, jag har själv nallat av barnen som har medicinen utskriven för förkylningsastma.

men jag skulle nog slå upp den i FASS först.
Bra tänkt, ska läsa på FASS också! Har läst hos NHS hittills och av det att döma verkar det inte vara någon fara, även om de naturligtvis skriver att man bör genomgå en astmautredning hos läkare först.
 
Jag och mina tre barn använder den vid förkylningar, pga samma Hallelujah som du. Har räddat oss många gånger. Jag använder mest ventolin eller airomir (samma effekt) och ibland kortison om jag pallar. Kortison ger dock ingen effekt förrän efter ett par dagars användande.
Värsta biverkningen är hjärtklappning men det är helt ofarligt om man är normalt frisk.
 
Astmamedicin är väl inget farligt, så det är nog bara att köra på. "Alla" elitidrottare tar ju astmamedicin för att vidga luftrören så det är nog ingen större fara.
 
Astmamedicin är väl inget farligt, så det är nog bara att köra på. "Alla" elitidrottare tar ju astmamedicin för att vidga luftrören så det är nog ingen större fara.
Hade ingen aning om att det användes på det viset i idrottsvärdet, men det känns ju logiskt. Intressant!
 
Det är inte jätteovanligt att man får astmamedicin även om man inte har konstaterad astma. Det tog min vårdcentral tre år (ja den är urdålig!) att få till en astmautredning för min del men det var ingen som ifrågasatte medicinering med kortverkande medicin under tiden och de skrev ut nya recpet utan att ifrågasätta.
 
Hade ingen aning om att det användes på det viset i idrottsvärdet, men det känns ju logiskt. Intressant!

Det finns många "astmatiker" i norska landslaget som går på hästdoser... som man aldrig skulle få som lätt astmatiker :angel: Några av svenskarna puffar rätt bra också har jag för mig.

Sedan kan man faktiskt utveckla astma när man tar ut sig som de gör i kallt väder, elitidrott på högsta nivå är sällan bra för kroppen.
 
Jag har åkt på vad jag gissar är luftrörskatarr, som gör att jag hostar tills jag nästan kräks dygnet runt sedan drygt en vecka tillbaka. Vid ett tillfälle i natt hostade jag så att jag fick svårt att andas, och sambon övertalade mig då att prova hans astmainhalator för att se om det kunde hjälpa lite. Hallelujah säger jag bara! Plötsligt kunde jag ta ordentliga andetag utan att låta som en visselpipa och kastas in i ännu en hostattack. De hostattacker som kom var också betydligt lindrigare.

Kan jag fortsätta använda hans inhalator vid behov, tills jag kommer till vårdcentralen (har tid på måndag) och förhoppningsvis kan få en egen? Jag har läst på om biverkningar och sådär och kan inte se några problem med det, men jag vet inte om jag missar något?
Jag har inte astma, men har en Bricanyl jag änvänder när jag är förkyld, eller det är ett ton Gråbopollen i luften. Jag hinner sällan använda hela, innan den har gått ut på dato.
Avkomman har förkylningsastma och använder den på samma sätt, och fick det utskrivet från tidig ålder. Som slemlösande.
Annars använder vi det inte alls. Så puffa på du.
Krya! :)
 
Min astmasköterska säger att det är rätt ofarligt, man kan få hjärtklappning och det är obehagligt men går över. Jag har också fått astmamedicin utskrivet rätt lättvindigt av en tidigare vårdcentral så det är nog lugnt att använda om det hjälper vid en jobbig förkylning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp